luchtzuigen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:31

Ik sta best wel open voor deze dingen en ik zou het ook best wel uit willen proberen, maar zoals ik al eerder vertelde het is niet mijn paard maar een paard van een stalgenootje van mij. Mijn eigen paardje heeft nergens last van. Maar ik wil best mijn stalgenoot hiernaar verwijzen

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:49

proberen kan nooit kwaad Knipoog
En over de dooddoener erfelijkheid: een slecht spijsverteringskanaal kan erfelijk zijn. De daaruit voortkomende klachten dus ook.
Ikzelf kom uit een familie met darmklachten (van moederskant). Spatische darmen, darmkolieken en ik weet niet wat meer. Als ik me aan een dieet houd met zo weinig mogelijk melk en weinig vlees heb ik nergens last van terwijl de arts zegt "ja, het zit in de familie, leer er maar mee leven". Ammehoela. Gezonde voeding kan een hoop uithalen. Ook bij paarden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:01

Natascha schreef:
proberen kan nooit kwaad Knipoog
En over de dooddoener erfelijkheid: een slecht spijsverteringskanaal kan erfelijk zijn. De daaruit voortkomende klachten dus ook.
Ikzelf kom uit een familie met darmklachten (van moederskant). Spatische darmen, darmkolieken en ik weet niet wat meer. Als ik me aan een dieet houd met zo weinig mogelijk melk en weinig vlees heb ik nergens last van terwijl de arts zegt "ja, het zit in de familie, leer er maar mee leven". Ammehoela. Gezonde voeding kan een hoop uithalen. Ook bij paarden.

Ben ik met je eens, maar dan zou in Lanna's bloedlijn toch een groter percentage luchtzuigers moeten voorkomen. En tot nog toe is zij de enige. Geen voorouders en geen van de kinderen luchtzuigt.

Lanna is gaan luchtzuigen op tweejarige leeftijd. Dat is juist de leeftijd dat ze niet meer permanent op de wei stond, binnengehaald werd en krachtvoer kreeg. Ik denk toch dat die combinatie haar maagklachten hebben veroorzaakt.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 12:17

hij komt elke dag genoeg buiten.
en over een paar weekies kanb hij weer de wei in

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:10

Anya"]
[quote="Fellor schreef:
Ik heb op zich niks tegen dat muilkorfje, want hij kan het ervoor ergens anders hebben aangeleerd en dat krijg je er niet meer uit. Boveniden is aangetoond dat sommige paarden het overnemen van andere paarden of het gewoon doen uit aanleg ofzo.

Kom maar op het het universitaire onderzoek waarin dat aangetoond zou zijn. Ik heb nl. wel onderzoek waaruit blijkt dat overnemen van elkaar absulute klets is. Wel is het zo dat bepaalde stalomstandigheden meer luchtzuigers oplevert. Bijvoorbeeld paarden op zaagsel, jonge paarden, paarden die weinig buiten komen, oudere paarden die niet meer zoveel doen en toch redelijk veel krachtvoer krijgen hebben allemaal een hogere risico-factor op luchtzuigen.

Aanleg... interessant. Lijkt me niet dat het in de genen zit. Maar anders zou tenminste 1 van B'elanna's veulens wel moeten zijn gaan luchtzuigen denk je niet? Zeker de laatste die als incestveulen toch de meeste van haar genen heeft overgenomen. Of wellicht de pony die al jaren naast Lanna staat en het nog steeds niet doet. Of de quarterhorse die er ook al jaren naast staat en het nog steeds niet doet.

Als je verwijst naar iets dat aangetoond is, dan moet je ook met de onderzoeksgegevens komen. Ik ben bereid die van mij (onderzoek onder andere van de universiteit van Utrecht, diergeneeskunde) allemaal openbaar te maken.

Of is jouw "aangetoond" iets wat je ook maar hebt gehoord van iemand die het gehoord heeft....?
Zo komen bakerpraatjes in de wereld.
[/quote]

mijn paard zuigt ook maar het paard wat er naast staat neemt de gewoonte toch zeker wel over

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 18:11

uitzonderingen bevestigen de regel?
of het beestje heeft ook gewoon last van maagklachten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:32

meissielief schreef:
mijn paard zuigt ook maar het paard wat er naast staat neemt de gewoonte toch zeker wel over

Een ander onderzoek (Universiteit van Utrecht) geeft aan dat er bij sommige omstandigheden een grotere kans op gaan luchtzuigen bestaat. Bijvoorbeeld bij dravers, paarden op zaagsel, paarden die weinig buiten komen, paarden die veel sportbrok krijgen....

Zij geven ook aan dat ook waar paarden elkaar niet kunnen zien om sommige stallen een groter percentage luchtzuigers ontstaat, doordat de omstandigheden luchtzuigen in de hand werkt.

Kortom: het paard naast dat paard kan heel wel zijn gaan luchtzuigen omdat de omstandigheden net zo (slecht?) waren als voor de oorspronkelijke luchtzuiger.

Ook in dit geval zul je eerst alle stalomstandigheden uit moeten sluiten voor je tot de conclusie van overnemen van gedrag komt. En als ik jouw reactie zo lees, dan heb je dat niet gedaan.

Dit is wat de Amerikanen: Jumping to conclusions noemen.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 08:58

heel erg bedankt voor al die tips ik heb het an zijn eigenaar door gegeven en gaat er gelijk veranderingen in maken

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 12:24

als jullie nog meer info hebben zet hjet maat neer

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 17:49

Anya"]
[quote="meissielief schreef:

Een ander onderzoek (Universiteit van Utrecht) geeft aan dat er bij sommige omstandigheden een grotere kans op gaan luchtzuigen bestaat. Bijvoorbeeld bij dravers, paarden op zaagsel, paarden die weinig buiten komen, paarden die veel sportbrok krijgen....

Zij geven ook aan dat ook waar paarden elkaar niet kunnen zien om sommige stallen een groter percentage luchtzuigers ontstaat, doordat de omstandigheden luchtzuigen in de hand werkt.

Kortom: het paard naast dat paard kan heel wel zijn gaan luchtzuigen omdat de omstandigheden net zo (slecht?) waren als voor de oorspronkelijke luchtzuiger.

Ook in dit geval zul je eerst alle stalomstandigheden uit moeten sluiten voor je tot de conclusie van overnemen van gedrag komt. En als ik jouw reactie zo lees, dan heb je dat niet gedaan.

Dit is wat de Amerikanen: Jumping to conclusions noemen.
[/quote]

bedankt voor het antwoord maar mijn paard staat elke dag buiten en krijgt ook elke dag beweging en staat niet op zaagsel en krijgt al helemaal niet te veel brokken aangezien ze een haflinger isen ze heeft een open stal dus kan alle paarden zien

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:05

mijn paard is door een tijd boxrust (i.v.m een peesblessure) ook gaan luchtzuigen en heb ik hem ook een band om gedaan. Het werkte gelukkig heel goed, na een tijd mocht hij weer in de wei staan en weer wat conditie opbouwen hierdoor is hij ook gestopt met luchtzuigen.. het was dus duidelijk verveling. Als je paard maar genoeg te doen/zien heeft komt hij misschien nog wel want het luchtzuigen af, want niet bij ieer paard werkt dit natuurlijk SUCCES OK dan!

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 09:42

bij hem is het waarscheinlijk ook verveling want zijn baasje had eerst weinig tijd voor hem omdat ze een baby heeft en nu krijgt ie super veel aandacht.
hij staat nu ook op stro en zaagsel en krijgt 4 ker ip een dag voer en de hele dag door kuilgras

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 08:27

heeft iemand er nog iets over te zeggen

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:33

Hoi iedereen,

heel interessant onderwerp blijft dat luchtzuigen he? Knipoog

Is ook wel leuk om te lezen dat er veel punten van discussie zijn binnen de paardenwereld over het ontstaan ervan, hoe je het moet behelpen, of nog beter: hoe je het kunt voorkomen, of ze er gaskoliek van kunnen krijgen, of ze er nog vanaf kunnen komen.
Toevallig ben ik op de universiteit afgelopen weken doodgegooid met luchtzuigen en kribbebijten, en zal ik even proberen aan te geven hoe het nu eigenlijk zit. Veel dingen die ik zeg hebben andere ook al aan gegeven, maar voor de volledigheid zet ik het toch even erbij (eerlijk gezegd ook nog niet alles doorgelezen).

We weten allemaal dat kribbenbijten of luchtzuigen in feite als abnormaal gedrag zou kunnen worden getypeerd (stereotypie zelfs). Dit omdat wij mensen/eigenaren het niet prettig vinden en de dieren in het wild dit gedrag niet vertonen.
Deze twee gedragingen ontstaan eigenlijk omdat het paard een deprivatie ("tekortkoming") heeft om te kunnen eten. In de natuur besteedt een gemiddeld paard wel 14 tot 16 uur per dag aan eten, en vast niet langer dan 4 uur achter elkaar (eet uberhaupt heel continu).Dit moet ook wel, aangezien gras minder energie heeft dan bv krachtvoer, en ze in het wild toch in hun energiebehoefte zullen moeten voldoen. Een paard is dus door de evolutie zo ingesteld in zijn hersenen, dat het dier een hoge interne motivatie heeft om eetgedrag te kunnen uiten. Je kunt dit vergelijken met een lopende kraan die continu een wasbak volgiet met water. Door te eten, trek je de stop uit de wasbak, en kan het water weglopen. Tegenwoordig wordt er veel krachtvoer(heeft een hoge energiedichtheid) aan een dier gevoerd, en minder ruwvoer (hooi of gras etc...lagere energiedichtheid). Ga maar eens na hoe snel jouw paard 1 kg krachtvoer op heeft gegeten, en vergelijk dit eens met 1 kg ruwvoer (bv hooi), je zult dan tot de conclusie komen, dat je paard nog geen 10 minuten nodig heeft voor dat krachtvoer, maar wel veel langer voor het ruwvoer.
Dit betekent dus, dat de stop uit de wasbak maar heel kort opengaat, met het gevolg dat op den duur de wasbak kan overlopen. Wanneer een paard dus niet die tijd in eetgedrag kan steken, wat wel als het ware staat ingeprogrammeerd in zijn hersenen, dan kan het dier abnormaal gedrag gaan vertonen. Het paard komt uit de natuur, en is nou eenmaal gemaakt met een hele hoge motivatie om veel eetgedrag uit te voeren, en wanneer dit in gevangenschap(domesticatie) niet voldoende kan worden uitgevoerd, dan moet het dier deze motivatie op een andere manier kwijt. Het dier gaat hierdoor een gedrag uitvoeren, waarbij toch veel elementen zitten van eetgedrag, en in veel gevallen leidt dit dus tot kribbebijten of luchtzuigen. Je ziet dat deze dieren toch ook duidelijk hun kauwspieren gebruiken, wat natuurlijk ook bij eten hoort.
Een andere belangrijke factor hierbij is het ontstaan van maagzweren:
paarden die onvoldoende tijd kunnen steken aan eten, kunnen maagzweren (oftewel maagulceraties) ontwikkelen. Zoals je wellicht wel weet, kunnen maagzweren onder andere ontstaan doordat het maagzuur dat je maag produceert, de wand van je maag aantast. Normaal wordt maagzuur geneutraliseerd door het speeksel dat een paard of mens produceert, en het voedsel dat een dier opneemt. Als een paard of mens eet dan produceert je heel veel speeksel.
Een paard verschilt van de mens, in het feit dat een mens alleen maar maagzuur produceert wanneer het eet, terwijl een paard continu, onafhankelijk of het dier nu eet of niet, maagzuur produceert. Immers, een paard eet in de natuur de hele dag, daarom is het niet nodig om het eten te koppelen aan de maagzuurproductie (evolutietheorie volgens Darwin).
Paarden die dus te weinig kunnen eten, kunnen onvoldoende hun maagzuur neutraliseren, met als gevolg maagzweren.
Nu had ik eerder gezegd dat paarden die kribbenbuiten/luchtzuigen hun kauwspieren gebruiken, en nu is aangetoond, dat door deze bewegingen het dier speeksel kan produceren (of het komt op zijn minst vrij hierdoor). Zo redeneert men dus dat kribbenbijten/luchtzuigen de ernst van de maagzweren zou kunnen verminderen.
Nu is het een beetje een gestoei van oorzaak en gevolg, wat ten gevolge van wat ontstaat. Je zou kunnen zeggen dat het dier dus gaat kribbenbijten, om die pijn te onderdrukken van die maagzweren, maar persoonlijk (dus echt mijn mening, nog niet bewezen zover ik weet) denk ik dat dit verminderen van de maagzweren, maar een positieve bijkomstigheid is van het kribbenbijten is (hoe zou een paard nou weten dat hij moet kribbenbijten om die lichte maagpijn te onderdrukken?!).
Bij het uitvoeren van gedrag dat belangrijk is voor een dier, komen bepaalde hormonen vrij, de zogenaamde opioiden. Deze opioiden komen ook vrij wanneer paarden luchtzuigen/kribbenbijten, aangezien dit voor het dier lijkt alsof het dier zijn gedragsmotivatie kwijt kan, in deze alternatieve vorm van eetgedrag.
Een paard dat onvoldoende motivatie kwijt kan in het eten, ontwikkelt een vorm van chronische stress (dat is nou eenmaal de waarheid, of we het willen of niet). Het kribbenbijten/luchtzuigen is voor het paard een goede manier om te gaan met chronische stress (dit heet in het engels ''copingstyle'' ). Door kribbenbijten/luchtzuigen komen namelijk opioiden vrij, en deze hormonen remmen weer de afgifte van belangrijke stresshormonen (zoals bv cortisol).
Hieruit kom ik dus automatisch uit op het oplossen van het probleem.
Het tegengaan dat het dier het kribbenbijt/luchtzuiggedrag kan uitvoeren, door gebruik te maken van luchtzuigbanden, of van die banden waar het dier een ongelooflijke shock van kan krijgen (= dierenmishandeling, want soms ook shock als het dier gewoon een vergelijkbare beweging maakt), heeft eigenlijk geen goed effect, ook niet het smeren van teer of wat dan ook overal in de stal. Het dier heeft nou eenmaal die frustratie omdat het niet kan eten, en dit gedrag is in feite voor het dier zélf een manier van omgaan met die stress die daar uit voortvloeit. Meestal zie je dat dieren dan niet gaan kribbenbijten op die plekken waar je iets smeert, maar altijd wel een ander plekje vinden (of bv een halstertouw). Het gedrag komt er toch wel, maar dan in een andere vorm. Zou een dier ten gevolge van die hevige shocken niet meer luchtzuigen, dan heeft dat er niet mee te maken dat het probleem is opgelost, maar dat het dier liever die frustratie ondervind, dan die onmenselijke shocken. In de wetenschap is men zelfs van mening dat het tegengaan van het gedrag zelfs negatief is voor het welzijn van het paard, tenminste als dit alleen de manier is waarop men tracht het te behandelen.
Het behandelen met imipramine of naloxone, heeft maar kortdurende effecten (alleen maar voor hele speciale gevallen), en is dus niet de manier.

Het beste blijft om erachter te komen wat de onderligggende oorzaak is van een dergelijke stereotypie, en om deze oorzaak tegen te gaan. In dit geval is het dus het beste om te analyseren, hoe vaak en wat je je paard voert. Waarbij je het beste het dier zoveel mogelijk ruwvoer kunt aanbieden (hooi, of bv weidegang) zodat het dier heel veel tijd kwijt kan in het eten. Natuurlijk is het ook heel goed om paarden samen te huisvesten of op de wei te zetten (indien mogelijk/haalbaar, een paard heeft behalve eten ook een hele hoge behoefte om sociaal gedrag te kunnen uitvoeren, en om te bewegen (kuddedier)), maar het probleem van kribbenbijten dient zich met name op het aanbieden van zoveel mogelijk ruwvoer te richten.
Paarden die al een langere tijd kribbenbijten/luchtzuigen, krijg je het meestal heel moeilijk en soms onmogelijk afgeleerd. Dat wil niet zeggen dat het altijd onmogelijk is om er iets tegen te doen, want vaak kan er wel degelijk iets aan worden gedaan, of op zijn minst worden verminderd.
HET BESTE IS IN FEITE PREVENTIE DAT HET GEDRAG ONTSTAAT, dus al van jongs af aan voldoende ruwvoer aanbieden. Het is namelijk bewezen dat heel veel paarden al op een hele jonge leeftijd dit gedrag ontwikkelen (20 weken!!!!!). Ik wil dus ook niet zeggen dat het verkeerd is om krachtvoer te voeren. Krachtvoer is soms nodig, bv. dieren die veel en ook zware arbeid moeten verrichten kunnen anders niet voldoende energie opnemen. Maar paarden die maar een paar uurtjes in de week lichte tot matige arbeid verrichten hoeven geen 3 kg te krijgen (kunnen vaak zelfs helemaal zonder, ook in ruwvoer zit voldoende vitamines en mineralen, mits van goede kwaliteit. maar goed; 1 a 2 kg heeft geen bezwaar)

Nog even een aantal veel voorkomende opvattingen:
- mensen beweren vaak dat het ene paard, het van het andere paard overneemt. Dit gedrag nemen de paarden niet van ELKAAR over, maar meestal vertonen meerdere paarden op dezelfde stal dit gedrag omdat ze allemaal aan hetzelfde voermanagement worden blootgesteld.
- een andere bewering is dat kribbenbijten erfelijk zou zijn. Dit is gedeeltelijk waar. Men heeft aangetoond dat de gevoeligheid tot het ontwikkelen van stereotypien in het algemeen erfelijk is. Dit hoeft niet te betekenen dat een veulen dezelde stereotypie zal ontwikkelen als de merrie of de hengst, maar het dier is vatbaarder om stereotypien te ontwikkelen, dus dit kan ook bv weven zijn, of stallopen, etc. Dit heeft te maken met het feit dat het aantal dopaminereceptoren op zenuwcellen erfelijk is vastgelegd (dopamine is betrokken bij het ontstaan van stereotypien, evenals b-endorfinen en opioiden).
Dit wil dus ook niet zeggen dat als een vader of moeder allebei een stereotypie hebben dat het veulen het ook zal ontwikkelen. Wanneer dit veulen opgroeit en leeft in een omgeving, waarin het dier een groot deel van zijn natuurlijke gedragsrepertoire kan uitvoeren, dat het echt niet snel zal ontstaan.
- men beweert ook regelmatig dat paarden lucht inslikken bij luchtzuigen/kribbenbijten, en dat hierdoor gaskoliek kan ontstaan. Dit is niet waar. Men heeft dit wetenschappelijk onderzocht en aangetoond dat er helemaal geen lucht word ingeslikt. En al zou het dier al een beetje lucht inslikken dan leidt dit niet gaskoliek, want weet je hoeveel tientallen liters normaalgesproken de darmflora van een paard produceert aan darmgassen tengevolge van de fermentatie??? dat kleine beetje lucht heeft daar echt geen invloed op (is een druppel water in de oceaan haha).

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd. Er zijn natuurlijk altijd paardenmensen die het er niet helemaal mee eens zijn, en dat mag natuurlijk. Dit is echter de manier waarop de gedragsdeskundigen en gedragswetenschappers (ethologen) er over denken.

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:34

jezus, als ik zo terug kijk heb ik er een heel essay over geschreven... pff sorry

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:28

Zo een tijdje geleden dat ik op dit topic heb gekeken....sommige mensen hebben echt FOUTE opvattigen..zoals dat van elkaar overnemen: ik heb echt al HONDERDEN onderzoeken gelezen waarin dit tegen gesproken wordt...ik zelf heb het altijd onzin gevonden hoor maar is zo'n bal waar voer uit rolt nix?Ik heb geen idee hoe t werkt enzo....maar volgens mij verlengt dit de etenstijd?:D

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 22:19

nou ik kweet niet dat het werkt maar op verschillendede plekken voedsel verstopeen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 22:40

ruitje schreef:
maar is zo'n bal waar voer uit rolt nix?Ik heb geen idee hoe t werkt enzo....maar volgens mij verlengt dit de etenstijd?:D

Lanna heeft zo'n bal gehad. Het verlengde de etenstijd ongeveer een week lang. Daarna had ze het kunstje door...

Ze maakte een stukje vloer schoon en rolde de bal ca 20 cm heen en weer, stofzoog de brokjes erachter aan op, en rolde weer. Binnen 15 minuten was de bal leeg.
OK dan!

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:50

Anya"]
[quote="ruitje schreef:
maar is zo'n bal waar voer uit rolt nix?Ik heb geen idee hoe t werkt enzo....maar volgens mij verlengt dit de etenstijd?:D

Lanna heeft zo'n bal gehad. Het verlengde de etenstijd ongeveer een week lang. Daarna had ze het kunstje door...

Ze maakte een stukje vloer schoon en rolde de bal ca 20 cm heen en weer, stofzoog de brokjes erachter aan op, en rolde weer. Binnen 15 minuten was de bal leeg.
OK dan!
[/quote]

Toch wel lastig he, zo'n slim paard

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:58

off topic: heel lastig Jasper. Ze is in alles zo slim...

on topic... ik heb me wel eens afgevraagd of met name de slimmere paarden gaan luchtzuigen? Ik ken drie luchtzuigers heel goed. En dat zijn allemaal slimme paarden met karakter Lachen

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 09:32

haha, die voerbal Haha! . Lois heeft er ook eentje gehad en had hem ook zo leeg. Vervolgens ging hij er mee staan voetballen wat zo'n herrie maakte dat ik hem niet meer mocht gebruiken. Ik heb hem ook eens een jerrycan met muesli gegeven. Gaatjes eronderin gemaakt. Dopje erop en aan het handvat opgehangen. Duurde een dag totdat meneer erachter was hoe het werkte. Hij draaide met zijn lippen het dopje eraf, pakte de jerrycan aan de onderkant tussen zijn tanden en schudde zo in een minuut de hele inhoud eruit door de opening aan de bovenkant. Hij is ook zo ontzettend slim. Zouden ze dat niet eens in de onderzoeken kunnen betrekken of is het toeval dat er hier wat slimme paarden rondlopen met maagklachten?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:25

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:18

Ik had geen idee hoe die voerbal werkte hoor Tong uitsteken ...maar zo te horen niet goed Haha! ....Ik ga wel eens even op die poll kijken Knipoog

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:37

Pronutrin kon ik bij de paardendrogist bestellen he?
Die andere kruiden die net besproken werden kon ik op die site niet vinden.
Ik kwam uit op zoethout maar ik neem aan dat dat niet het goede is Lachen .

Mijn jaarling staat in een uitloop stal.
S middags staat hij in een paddock met andere paarden.
Het valt mij op dat hij luchtzuigt als hij in de paddock staat en altijd als hij aan een halster touwtje vast staat (voor zijn manen teknippen (Fjord) ,hoefsmid ,eten.)

Ik ga toch maar eens zo'n middeltje gebruiken.
Mijn paard heeft geen luchtzuig band enzo.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:04

Ik zit dit weer met veel interesse te lezen. Ik heb nl. op het moment wat problemen met Jumper en volgens de DA zouden die wel eens (gedeeltelijk) met het luchtzuigen te maken kunnen hebben. En aangezien de DA dadelijk komt voor nader onderzoek...
Jumper heeft altijd al lucht gezogen, al vanaf veulen. Hij deed het dus ook al toen ik hem kocht. Alleen was het niet zo heel erg. Maar de laatste tijd (lees: een week of 3,4) doet hij het superveel. En sinds die tijd is hij ook zichzelf niet meer. Met rijden is ie sloom, lusteloos, ook met dingen die hij normaal heel leuk vind (buitenrit, springen). En hij loopt ontzettend veel te gapen. Volgens mij is dit dus ergens een maagprobleem en wil ik dit laten onderzoeken. Het is weer het oorzaak en gevolg verhaal volgens mij. Het vele zuigen heeft een oorzaak, maar welke? Verder is er niets in de omstandigheden veranderd. (staat overdag altijd buiten met andere paarden, staat op stal ook gewoon tussen de anderen en kunnen zelfs bij elkaar, krijgt eten over 5 keer verdeeld en veel hooi).
Ik heb het gevoel dat mijn DA het ook niet precies weet, dus dit vind ik een moeilijk iets.