wie weet wat dit is???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:20

smurf schreef:
heb je voorspellende dromen Sonja..... Verward *hoop van niet*.....

Héél eerlijk? Het is niet de eerste keer dat ik zoiets voorheb Bloos Droom van iets en blijkt er echt iets aan de hand te zijn Verward Ik ben al blij dat ik maar zelden droom Behoorlijk vaag eigenlijk. Van alle dingen die ik kan dromen droom ik van Morrie Blond

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:33

Geef mij maar Brad Pitt Lachen om van te dromen, maar ik droom nooit meer, of niet bewust. Vroeger wel, en ook soms enge nachtmerries.
IK moet hier in mijn nieuwe mini-huisje nog alle lampen ophangen en ik heb geen puf. Nu de vaatwasser ongebruikt in de schuur staat (geen ruimte meer, snik) lijkt het alsof ik alleen maar sta af te wassen. Ik loop ook op en neer naar de schuur omdat de koelkast daar staat (te groot voor mijn kabouterkeuken). Ik moet nog een kleine koelkast + kookplaat hebben en ben druk bezig op marktplaats. Voorlopig staat mijn gasfornuis met oven dus in de keuken en die wil ik dan weer verkopen. Enfin, zo'n verhuizing naar een veel kleiner huis geeft een hoop gedoe. Ergo: ik ben meer tijd kwijt aan het op en neer lopen naar de schuur dan aan het nuttig lampen ophangen, inruimen e.d. De t.v. gaf ook geen signaal dus Essent erbij gehaald, bleek de kabelstekker o.a. niet goed te zijn Boos!. Maar tijdens de verhuizing is er volgens mij ook hardhandig met de t.v. omgesprongen.
Ooooh, ik ga nu wel enorm off-topic..... Veel koudbloeden hebben last van mok of rasp, of sxchurft en schimmels. De Belgen worden over het algemeen niet ouder dan een jaar of 8, 9 door de mok. Is dat niet vreselijk? Ik verzin dit niet, heeft in de Bit gestaan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 23:36

volgens mij DA is er een ware epidemie bij mij in de buurt van luis onder shetlanders, door de te warme winter en de te dikke vachten.....

Morrie is gelukkig al helemaal verhaard en van mok was geen spoor te bekennen, hij heeft dan ook nauwelijks behang.....dat hoort niet bij bergpaarden, daar blijft de sneeuw in hangen

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:15

Mijn shet heeft geen luis (wel enorme jeuk, dat weet smurf al van de pb's Knipoog). Spix heeft ze gehad, ik weet dus wat en waar ik moet kijken. Quicky zit helemaal "zuiver", ook z'n huid. DA heeft ook al nagekeken ook voor luis. Ik zal toch het zekere kiezen voor het onzekere en hem even een behandeling geven met Zerox-P. Geen luisje die dat spul overleefd! Hij schijnt het wel na elke winter te hebben (wij hebben hem pas sinds november) Verward Jeuk, schuren, en eens kaal stopt ie met schuren en geneest het gewoon allemaal mét nieuwe korte zomerharen die erop komen. Wel jammer natuurlijk, lelijk zicht en vervelend voor hem dat ie zo'n jeuk heeft. Er moet een oorzaak zijn, maar welke????

(voordat ik nu hopen PB's krijg met advies, hij heeft een behandeling achter de rug van imaverol en teatree met beperkt succes, de kleine wondjes worden verzorgd met isobetadine - mensen met andere tips are welcome Knipoog)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 07:48

Sebacil, dat kan je in België nog krijgen, in Nederland niet meer, volgens mijn DA het meest effectieve middel tegen luis, maar ja Morrie heeft geen luis, dus heb ik niets aan Sebacil....

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:01

Toch ook maar 's dat spul halen dan. Ik zal effe bellen of je daar een voorschrift voor nodig hebt Knipoog Quicky heeft naar ons weten en volgens de DA ook geen luis, maar je zou op de duur gewoon alles proberen als je het dier zo ziet krabben

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:35

smurf schreef:
volgens mij DA is er een ware epidemie bij mij in de buurt van luis onder shetlanders, door de te warme winter en de te dikke vachten.....

Morrie is gelukkig al helemaal verhaard en van mok was geen spoor te bekennen, hij heeft dan ook nauwelijks behang.....dat hoort niet bij bergpaarden, daar blijft de sneeuw in hangen

Das niet alleen in jou buurt.... Ook hier op stal hebben de shetjes regelmatig luis...

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:13

Soxje schreef:
Veel koudbloeden hebben last van mok of rasp, of sxchurft en schimmels. De Belgen worden over het algemeen niet ouder dan een jaar of 8, 9 door de mok. Is dat niet vreselijk? Ik verzin dit niet, heeft in de Bit gestaan.

En Bit heeft zich met deze bewering veel boze reacties op de hals gehaald;
met name van fokkers.
De Belgen worden bij een behoorlijke verzorging ook fluitend mokvrij 15+
en zoals bekend (?) is de oudste hengst van de fam. van Tanneke
bijna 29 jaar. Daar rijdt ze zelfs nog op.

OK dan!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:04

Tegenwoordig worden bepaalde bloedlijnen van de Belgen niet meer gebruikt omdat daar mok in voorkomt. Dus alleen fokken met zoveel mogelijk mokvrije paarden. Dus fluitend mokvrij is het bepaald niet. Uitzonderingen daargelaten. Een Belg van boven de 20 is een behoorlijke uitzondering. De Bit schrijft wel over meer zaken die fokkers niet plezant vinden, maar er zit vaak een kern van waarheid in. Zo niet altijd. Bij bepaalde rassen komt veel zomereczeem voor, daar lopen de fokkers ook niet mee te koop.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:27

sonjabelgium schreef:
Mijn shet heeft geen luis (wel enorme jeuk, dat weet smurf al van de pb's Knipoog). Spix heeft ze gehad, ik weet dus wat en waar ik moet kijken. Quicky zit helemaal "zuiver", ook z'n huid. DA heeft ook al nagekeken ook voor luis. Ik zal toch het zekere kiezen voor het onzekere en hem even een behandeling geven met Zerox-P. Geen luisje die dat spul overleefd! Hij schijnt het wel na elke winter te hebben (wij hebben hem pas sinds november) Verward Jeuk, schuren, en eens kaal stopt ie met schuren en geneest het gewoon allemaal mét nieuwe korte zomerharen die erop komen. Wel jammer natuurlijk, lelijk zicht en vervelend voor hem dat ie zo'n jeuk heeft. Er moet een oorzaak zijn, maar welke????

(voordat ik nu hopen PB's krijg met advies, hij heeft een behandeling achter de rug van imaverol en teatree met beperkt succes, de kleine wondjes worden verzorgd met isobetadine - mensen met andere tips are welcome Knipoog)

Mijn shet heeft ook enorme jeuk.. Ik denk dat het komt doordat de vacht de huid nu gewoon te warm houd, dat het gaat broeien en jeuken.. Dan komen die losse haren van de rui er nog eens bij...
Ik doe er dus eigenlijk niets aan.. (behalve goed borstelen)

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:31

Mok zou dus ook een stuk genetische kunnen zijn (gevoeligheid daaraan) Ik ben in ieder geval erg blij met m'n tinkerhengst die nog nooit mok heeft gehad Het lijkt me een vreselijk gedoe en z'n sokken afscheren Verdrietig Gelukkig is ie er tot nu toe altijd gewoon vrij van gebleven OK dan!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:33

Bonnieknol schreef:
zo te zien heb je een tinker? Ik weet niet of het zo heet, ozu maar zo kunnen maar ik heb het al wel heel vaak gezien dat tinkers stampvoetend op de grond staan en er soms zelfs bij gaan liggen om aan de sokken te knagen. Het is een huidirritatie en door wassen met een bepaald middel (uh hoe heet dat ook alweer) of scheren is het zo te verhelpen. Vraag idd je dierenarts om advies

herken t idd.. tinekr bij osn op stal heeft t ook.. die kan uren stappen om de jeuk..
we hebben dr iets voor gehad en vorig jaar zijn zn sokken dr af geschoren omdat t echt neit anders ging..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 11:40

ik hoef in ieder geval niets te scheren, ten eerste heeft mijn Noriker geen behang en al helemaal niet zo hoog en ten tweede viel het haar er meteen met de kostjes al af.

Het gaat n overigens prima met hem, vandaag krijgt ie de laatse antibiotica spuit en t/m zaterdag moet ie nog blauw gespoten worden.
Hij staat gewoon buiten bij de andere ruinen en "werkt" ook gewoon .....

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:17

Botervlieg"]
[quote="Soxje schreef:
Veel koudbloeden hebben last van mok of rasp, of sxchurft en schimmels. De Belgen worden over het algemeen niet ouder dan een jaar of 8, 9 door de mok. Is dat niet vreselijk? Ik verzin dit niet, heeft in de Bit gestaan.

En Bit heeft zich met deze bewering veel boze reacties op de hals gehaald;
met name van fokkers.
De Belgen worden bij een behoorlijke verzorging ook fluitend mokvrij 15+
en zoals bekend (?) is de oudste hengst van de fam. van Tanneke
bijna 29 jaar. Daar rijdt ze zelfs nog op.

OK dan!
[/quote]

Ja, inderdaad BV onze hengst Niels wordt binnenkort 29
En hij is helemaal mokvrij

En trekpaarden kunnen makkelijk 15 jaar worden zonder mok.