hoefbevangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 11:48

Khalid123 schreef:
Deze hoefsmid red die paarden dus wel, zegt hij. Hij doet dat al 35 jaar. En hij zegt dat 't goed is dat het geperforeerd is zodat de druk eraf is en inderdaad, hij kan er weer op staan en steunen. Het komt goed, zeg hij, dus daar vertrouw ik op. Inslapen kan altijd nog.
Alleen het vervelende is nu dat zijn andere been aan de beurt is.
Voor mij is het nieuw, ik was totaal niet bekend met hoefbevangenheid! Ik wist niet dat dat zo ernstig was!

Ik begrijp uit deze reactie dat de perforatie waarvan wordt aangenomen dat het een sincker betreft, gewoon een doorgebroken abces is. Lijkt mij meer een kwestie van ongelukkige woordkeuze van TS dan dat het paard op dit moment met onherstelbare schade gruwelijk staat te lijden.

Petunia27

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 11:55

Dat idee heb ik inderdaad ook. Kan me niet voorstellen dat een paard dat been nog wil/kan belasten bij een perforatie. Maar ik kan me wel voorstellen dat ts behoorlijk geschrokken is van de reacties.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:00

Mijn merrie heeft aan een kant een behoorlijk gekanteld hoefbeen, aan de andere kant licht. Ze staat gewoon op de wei, is ook niet meer bevangen, maar het hoefbeen is wel gekanteld. Ook elke 3 weken mijn eigen hoefsmid, die achter wat weg haalt en voor iets vijlt. Ze ligt veel, loopt in Spaanse pas, maar loopt wel, ook gewoon langs de weg naar de wei, dan loopt ze redelijk vlot. In haar lijf is meer aan de hand, ze heeft ook bultjes en had voorheen altijd last van schimmel in het hooi. Oorzaak HB is koude nacht warme dag.

Ik schrik een beetje van sommige reacties hier. TS doet haar stinkende best voor haar paard en dan zeggen dat het mishandeling is vind ik belachelijk. Ik doe ook mijn stinkende best voor mijn mini, maar vraag me vaak af of ik het goed doe. Ben ook vaak wanhopig, moet ik een bloedtest laten doen of wat is wijsheid. Heb het vragenboek van Remco Sikkel, wordt ik ook niet wijzer van, want het kan soms zo anders zijn. Dus ik doe maar door, zet haar op de wei en thuis magnesium, glucobalance en duivelsklauw over het dieetvoer. Wat ik nog meer zou kunnen doen, geen idee.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:14

Spenk schreef:
Dat de situatie niet hetzelfde is is juist relevant. Een sincker met zoolperforatie hersteld gewoon niet meer. Een kanteling kan dat wel.

Er zijn nochtans wel verhalen te vinden van mensen waarbij het wel goed gekomen is na zoolperforatie (waarmee ik niet wil zeggen dat de kans niet bestaat dat het niet goed komt, zeker niet).

Nogmaals, de TS lijkt me het beste voor te hebben met haar paard en ze worden begeleid door een dierenarts en hoefsmid die hopelijk weten wat ze doen, het is aan hen om te beslissen of het best is om het paard in te slapen en niet aan Bokt.

Khalid123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 12:57

Mijn arabier heeft inderdaad vanaf pasen al veel en hoge dosis pijnbestrijding gehad ( en balancer, pavo vital en voedingssupplementen, duivelsklauw, brandnetels, speciaal hooi, graszaadhooi ivm suikergehalte ) al die weken/maanden en nu nog.

En om deze redenen waarom geef ik nog niet op:
* de hoefsmid zegt dat hij hem kan redden 100%, hij hoeft hier niet voor dood, over paar maanden is alles anders. Hij heeft nog veel ernstigere gevallen ( met bijv. 4 benen perforatie ) erdoor heen gelopen die weer pijnvrij lopen of zelfs weer aan 't werk zijn.
* arabier is nog maar 15 jaar, ik gun hem zo graag nog meer tijd. en dood is dood. Ik wil graag voor hem nog proberen.
* hij is nog in top conditie, ziet er goed uit, wil zelf nog graag, goede eetlust, vrolijk. ( hij kan wel niet lopen omdat zijn voeten zeer doen, maar verder is hij oke ) Hij heeft zelf ook nog niet opgegeven! Anders had ik hem natuurlijk al lang laten gaan.

En wat mij zorgen maakt is als je 10 dierenartsen om hulp of advies vraagt, zeggen ze allemaal wat anders en ook hoefsmeden, doen het allemaal anders op hun eigen manier. Je moet maar net de goede mensen treffen die je paard kan redden, en ik denk dat ik die heb gevonden! Geluk hebben om bij de juiste mensen uit te komen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:00

Weet je wat het lastige is, ze goed krijgen is 1, ze goed houden is 2. Dat kost zoveel tijd en moeite, en dan heb je nog geen garanties.
En je zegt dat hij op pijnstillers staat en blij is, maar ondertussen kan hij niet lopen. Dat rijmt me niet helemaal. No feet, no horse is hier wel letterlijk van toepassing...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:02

Dus je vind het normaal om een paard maandenlang met enorme pijn te laten leven omdat je één iemand gevonden hebt die zegt hij het wel genezen kan?

Het fijn dat je paard eerst het ene been en daarna het andere been niet belasten wil betekend dat die enorme pijn heeft. Hoelang is dat acceptabel? Je bent er dus nog lang niet. Je zegt letterlijk hij kan wel niet lopen omdat zijn voeten zeer doen. Een paard is een vluchtdier, een bewegingsdier.

Wie is je hoefsmid? In mijn zoektocht met zware hoefproblemen (waarbij ik wel in heb laten slapen) ben ik ook wel een aantal smeden tegengekomen die beweerden alles te kunnen redden voor 100% maar na wat referenties natrekken bleek dat toch absoluut niet zo rooskleurig.

Khalid123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 13:26

we gaan het zien, ik hoop dat ik over een paar maanden wat foto's of een filmpje kan zetten dat hij het weer goed doet! Ik heb er vertrouwen in.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:28

Khalid123 schreef:
En wat mij zorgen maakt is als je 10 dierenartsen om hulp of advies vraagt, zeggen ze allemaal wat anders en ook hoefsmeden, doen het allemaal anders op hun eigen manier. Je moet maar net de goede mensen treffen die je paard kan redden, en ik denk dat ik die heb gevonden! Geluk hebben om bij de juiste mensen uit te komen.

Nee, je moet net de goede mensen treffen die jouw paard voorop stellen. En niet:
1) hun eigen kas spekken
2) jou naar je mond praten

Een paard heeft geen besef van tijd. En voor hem hoef je het niet te proberen, je probeert het voor jezelf.

Kortom, je paard staat al een dikke 2 maand met ontzettend veel pijn, hij staat met veel en hoge pijnbestrijding en nog kan hij "wel niet lopen omdat zijn voeten zeer doen". En dan ook nog een sincker en een tweede op doorbreken.

wat moet er volgens jou nog erger worden eer je je paard verlost van zijn pijn?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:30

Khalid123 schreef:
we gaan het zien, ik hoop dat ik over een paar maanden wat foto's of een filmpje kan zetten dat hij het weer goed doet! Ik heb er vertrouwen in.

Maar wil je je paard dan nog maanden met pijn laten staan waarin hij geen stap kan verzetten? Want dat komt echt niet ten goed voor de rest van zijn lichaam. Dan heb je het ene opgelost, maar krijg je er andere ellende voor terug. Een paard is niet gemaakt om maanden niet te bewegen, dan is hij ten dode opgeschreven.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:34

Hoe loopt hij nu? Rad/onregelmatig/niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:35

Saaams schreef:

In het eerdere bericht zegt TS dat haar paard momenteel niet kan lopen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:37

Spenk schreef:
Saaams schreef:

In het eerdere bericht zegt TS dat haar paard momenteel niet kan lopen.

Dankje. Overheen gelezen.

Het is een vluchtdier.
Dit dier kan nu niet lopen, dus ook niet vluchten

TS: wat is je langer termijn doel? Wil je dit paard ooit nog OHZ? Dient hij als decoratie?

Waarom zou je nog wachten, wat is de toekomst voor het paard? Afscheid nemen is moeilijk. Maar soms niet te voorkomen in belang van het paard.
Die leeft in het hier en nu, die denkt niet over 2 maanden.

Ookal zegt mijn dierenarts of smid: fixen we!

Als ik zie dat het niet meer paardwaardig is enof ze niet meer voldoen aan basis voorwaarden (waarvan lopen 1 ding iis). Dan is het gewoon klaar, wees eerlijk naar je paard. Alsjeblieft. Je bent nooit te vroeg met inslapen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:38

Voordat dierenartsen zélf aangeven dat euthanasie de beste optie is, zéker 2 dierenartsen, moet er wel héél veel aan de hand zijn.

Ik heb ooit de ellende gezien van een paard met bijna (nog niet eens helemaal) sinckers in beide voorbenen.

En hoeveel ik een dier het leven ook gun, dát vond ik absoluut 0,0 humaan.
Hoe veel moeite de eigenaar er ook instak.

Het feit dat hij nu op dat éne been wil staan, zegt niet zozeer dat dát been nu goed is
Het zegt vooral hoe dramatisch veel pijn er aan het andere been is.

Dit soort dingen doe je niet voor het paard zelf
Dit soort dingen doe je omdat je zelf de moed niet hebt om afscheid te nemen.

Ik vind het dus eerder zelfgericht dan iets dat te prijzen is.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:44

Ja zegt dat hij zelf nog niet opgegeven heeft, maar een vluchtdier dat niet kan lopen, wat is dat dan?
Wat moet hij doen zodat jij ziet dat hij het opgeeft? Je stelt jezelf de vraag hoeveel je dier nog af kan. Maar hij staat al sinds half april (pasen dus) op pijnstilling, en nog kan hij niet lopen omdat hij zoveel pijn heeft. En het gaat volgens de hoefsmid nog maanden duren? Waarom zou je dat doen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:45

Helaas heb ik zelf ervaring met HB.
Niet zo erg als deze pony.
Maar wat een verschrikkelijke pijn. ;(
Mijn pony hing dan niet tipisch naar achteren en maar 1 voetje een heel klein beetje gekanteld.
En heeft al die tijd kunnen lopen, moeizaam, want hij had het in de winter en alles echt de hele week hard bevroren, maar kon het wel.
Ik heb buiten schuimrubber om zijn voeten getaped en zo kon hij wel wat scharrelen over de bevroren grond.
Bij hem is het goed gekomen. Door goed bekappen.

Maar bij het verhaal van jou pony, nee daar zou ik niet mee doorgaan, al lang niet meer.
Dat duurt al veel te lang en het einde van pijn is ook nog lang niet n zicht, als dat al ooit komt.
Dit doe je niet voor de pony, dit is omdat jezelf hem niet kunt missen.
En iedereen begrijpt hoe moeilijk dat is. Maar heel cliché maar daarom niet minder waar: houden van is ook loslaten.

En betreft niet opgegeven, ja omdat we hem voeren en hij niet met een kudde mee hoeft.
In de echte natuur had de groep hem achter gelaten en was hij al lang dood geweest.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:00

Ben met iedereen eens dat als jouw paard écht niet meer kan lopen en de hoefbenen gezonken zijn, de zool zelfs geperforeerd hebben, inslapen wel zo terecht is. Als je paard niét meer kan lopen, houdt het wat mij betreft, absoluut op. Hoe verdrietig ook, je mag niet aan jezelf denken. Denk aan je paard en wat voor pijn hij heeft.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 20-06-22 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:02

Als je paard niet kan lopen van de pijn is hij echt niet ok. Zoveel pijn en dat al vanaf Pasen. Wat vreselijk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:04

Waarom gebeurd er niks dit kan toch niet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:06

hahahatsjoe schreef:
Mijn merrie heeft aan een kant een behoorlijk gekanteld hoefbeen, aan de andere kant licht. Ze staat gewoon op de wei, is ook niet meer bevangen, maar het hoefbeen is wel gekanteld. Ook elke 3 weken mijn eigen hoefsmid, die achter wat weg haalt en voor iets vijlt. Ze ligt veel, loopt in Spaanse pas, maar loopt wel, ook gewoon langs de weg naar de wei, dan loopt ze redelijk vlot. In haar lijf is meer aan de hand, ze heeft ook bultjes en had voorheen altijd last van schimmel in het hooi. Oorzaak HB is koude nacht warme dag.

Arm dier...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:09

Captain schreef:
hahahatsjoe schreef:

Arm dier...

ik had alleen de berichten van ts gelezen.
Maar dit is net zo erg, of erger als dit al wie weet hoe lang duurt.
Dierenmishandeling ten top.
Een paard gaat niet zomaar meer liggen of zo lopen als het geen pijn heeft.
Dit doet hij van ellende en niemand hem uit zijn lijden verlost...wat moet hij anders....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:13

In een ander topic zegt TS het volgende:
Khalid123 schreef:
[...]

Deze week nu is het hoefbeen doorgebroken en is de druk er gelukkig af! Veel doorlig plekken nu, en dat komende dagen met het goede weer van 25 graden op komst is dat wel spannend.

ik lees en leer graag met jullie mee via bokt.

Dit kan toch niet???
Doorligplekken omdat het paard niet wil/kan staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:14

Mensen lijken zich niet te beseffen dat een paard hier in de basis niet zelf dood aan gaat... Dat gebeurt pas na een zeer zeer zeer lange lijdensweg....

In de natuur zou de kudde zo'n paard achterlaten en wordt die gedood door een roofdier.
Het is dus aan ons als eigenaar om een humane beslissing te nemen en het dier uit zijn lijden te verlossen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:17

mijn god mensen, paarden hebben geen pensioenplan, die ambiëren niet om heel oud te worden, en kunnen geen bewuste keuze maken, ze weten alleen dat ze nu veel pijn hebben en kwetsbaar zijn. Wij moeten er dan voor ze zijn en de moeilijke beslissing maken en niet alleen aan jezelf denken.

Beter 1 maand te vroeg dan een dag te laat!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:20

Ik lees dit topic ook vol verbazing. Waarom moet een paard lijden? Het is toch duidelijk dat zo'n dier vreselijke pijn heeft als het niet loopt. Ik vind het echt pure dierenmishandeling als je dan als eigenaar niet de keuze maakt om het paard in te laten slapen.