Olympia96 schreef:Ik heb me niet zo in prijzen verdiept, bestel altijd bij pit pit met alle andere producten mee voor het gemak. Het kost toch geen drol haha.
Ik ben vorig jaar geïnspireerd geraakt door onderstaand artikel toen onze halve Haf een hardere manenkam kreeg. Sinds hij zout water neemt, heeft hij dat niet meer.
Ik zou overigens nooit dwangvoederen Met zout over het voer heen. Bij mij kunnen ze kiezen: 3 tonnen gewoon water en 1 met zout.
https://francisdierenhomeopathie.nl/blo ... -van-zout/
Iedereen kan zichzelf wat noemen en zo een stuk schrijven..........En je vindt ook altijd wel bronnen die je nodig hebt om je eigen standpunt te verdedigen.
MyWishMax schreef:Nee, tenminste dat heb ik niet gelezen en gehoord, juist de algemene behoefte en dat je dus moest kijken wat het voer zelf allemaal bevat voordat je gaat aanvullen om niet te veel te geven.
Wel dat wij vaak vinden dat paarden harder werken als dat ze echt doen

en dus al snel willen aanvullen terwijl dat nergens voor nodig is.
Maar wat is hard werken dan?
Het gaat vooral om het zweten. Als je een paard met een slechte conditie aan het werk gaat, zal die sneller zweten en is het voor dat paard al hard werken.
De ander zweet sws sneller, de volgende heeft een dikkere vacht etc.
Gister was het dan wel warm, maar broer en zus hier hebben een heel dun velletje. Zus stond zich op te naaien en zag ze vliegen en stond drijfnat. De anderen niet.
fransje23 schreef:Ik vraag mij weleens af of paarden in het wild wel precies weten wat ze nodig hebben. Wat nog los staat van het feit dat misschien niet alles wat ze exact nodig hebben beschikbaar is in hun leefgebied. Voor Moeder Natuur is het voldoende als dieren lang genoeg in leven blijven om zich voort te planten. Dat hoeft echt niet in een optimale conditie.
Kijk hoe de Koniks in de OVP verleefde en zorgde voor ruim voldoende nageslacht.
Mijn paarden zijn, allemaal, geen intensieve liksteengebruikers, ook nooit geweest.
Toen ik met mijn oude merrie nog trainde voor de endurance en ze echt veel zweette gaf ik haar electrolyten bij. Een mengsel van Lo-salt en gewoon keukenzout zonder jodium.
Een liksteen, verschillende soorten geprobeerd, raakte ze echt niet aan en ze kreeg weinig krachtvoer. Zelf vond ze het dus duidelijk niet noodzakelijk.
Mijn huidige paard krijgt alleen wat electrolyten bij als ik, zoals afgelopen week, redelijk intensief met haar aan her werk ga bij hogere temperaturen.
Maar dat is een grijs gebied geworden. We willen de paarden houden en voeren naar hun natuurlijke behoefte, maar zo leven ze niet en wij willen er van alles mee.
Wij mensen hebben ook van alles niet nodig. We eten en leven best ongezond vaak en toch worden we ouder. Mede door gezondheidszorg, maar ook genoeg mensen die oud worden zonder ooit een arts te zien.
Mensen en dieren hebben ook nog het vermogen om zich aan te passen. Ik heb best wel wat tekorten en toch red ik me aardig.
Of iets veel is weet je alleen als je het totaal plaatje bekijkt en precies weet wat een paard weegt, eet en doet.