Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:30

Ladyson schreef:
koend schreef:
Ofwel zien al die wetenschappers iets over het hoofd,
Ofwel weten mijn paarden niet wat goed voor hen is.

Wie brengst klaarheid?

Wetenschappers beweren in ieder geval het laatste!
En nu zou het chique zijn als ik de bron dan ook even tevoorschijn kon toveren, maar dat is al even geleden. Ik ga een poging doen!

Hier wordt wel een onderzoek genoemd, maar weet niet of het de goede is. Ik kan het ook niet vinden, maar heb ooit wel zoiets gelezen?

https://natuurlijkpaarden.nl/kunnen-paa ... electeren/

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 11:03

MyWishMax schreef:
Ik vertrouw liever op de dierenartsen/deskundigen waar ik mee gesproken heb en gelezen heb, plus de bloedonderzoeken dan een homeopathie site. Maar zelfs in dat stuk staat dat je het zout beter in een aparte ton met water kan geven dan over het voer.

Edit: ik vind 25 gram dus niet aan de voorzichtige kant bovenop de rest van het voer. Tenzij het paard dus veel zweet / zware trainingen heeft.

Maar zoals ik zei, ik was verbaasd over jouw 'tegenstand' tegen elektrolyten of kalium maar zelf wel hogere hoeveelheid natrium voert die aangeraden wordt voor ook zwaardere arbeid of veel zweten, terwijl natrium overschot gevaarlijker is als een kalium.

Daarom gaf ik ook aan dat in het buitenland vanuit de reguliere hoek veel meer te vinden is. Het lastige van onderzoeken is en blijft natuurlijk wel dat het ene onderzoek dit zegt en het andere dat. Dat hoort bij de wetenschap. Ik kwam ooit eens bij toeval via een link op facebook hier https://www.calmhealthyhorses.com/the-importance-of-feeding-salt en ben vervolgens verder gaan zoeken.

Die bijna 24 gram (=eetlepel met flinke kop) is alleen als de omstandigheden daarom "vragen". Ik heb geen weerstand tegen elektrolyten maar vind er wel iets van dat veel mensen er standaard elektrolyten in gooien als het bijv een beetje warm is. Dan heb ik het overigens niet over de reageerders in dit topic. Maar de gedachte over zout/natrium voor paarden wordt over het algemeen gebaseerd op het menselijk lichaam, en dat klopt niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 11:23

Ik vraag mij weleens af of paarden in het wild wel precies weten wat ze nodig hebben. Wat nog los staat van het feit dat misschien niet alles wat ze exact nodig hebben beschikbaar is in hun leefgebied. Voor Moeder Natuur is het voldoende als dieren lang genoeg in leven blijven om zich voort te planten. Dat hoeft echt niet in een optimale conditie.
Kijk hoe de Koniks in de OVP verleefde en zorgde voor ruim voldoende nageslacht.

Mijn paarden zijn, allemaal, geen intensieve liksteengebruikers, ook nooit geweest.
Toen ik met mijn oude merrie nog trainde voor de endurance en ze echt veel zweette gaf ik haar electrolyten bij. Een mengsel van Lo-salt en gewoon keukenzout zonder jodium.
Een liksteen, verschillende soorten geprobeerd, raakte ze echt niet aan en ze kreeg weinig krachtvoer. Zelf vond ze het dus duidelijk niet noodzakelijk.

Mijn huidige paard krijgt alleen wat electrolyten bij als ik, zoals afgelopen week, redelijk intensief met haar aan her werk ga bij hogere temperaturen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 11:53

Ik heb haast het idee dat niemand het eigenlijk echt weet. Op internet komen hoeveelheden van 2g tot 50g voorbij.
Ook lees ik dat paarden juist een goede intuitieve zout behoefte hebben. Terwijl hier in dit topic staat dat het niet zo is.
Ofwel, er is geen consensus ander dan „op gevoel en op het oog“ voeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 01:16

Olympia96 schreef:
Ik heb me niet zo in prijzen verdiept, bestel altijd bij pit pit met alle andere producten mee voor het gemak. Het kost toch geen drol haha.

Ik ben vorig jaar geïnspireerd geraakt door onderstaand artikel toen onze halve Haf een hardere manenkam kreeg. Sinds hij zout water neemt, heeft hij dat niet meer.

Ik zou overigens nooit dwangvoederen Met zout over het voer heen. Bij mij kunnen ze kiezen: 3 tonnen gewoon water en 1 met zout.

https://francisdierenhomeopathie.nl/blo ... -van-zout/

Iedereen kan zichzelf wat noemen en zo een stuk schrijven..........En je vindt ook altijd wel bronnen die je nodig hebt om je eigen standpunt te verdedigen.

MyWishMax schreef:
Nee, tenminste dat heb ik niet gelezen en gehoord, juist de algemene behoefte en dat je dus moest kijken wat het voer zelf allemaal bevat voordat je gaat aanvullen om niet te veel te geven.
Wel dat wij vaak vinden dat paarden harder werken als dat ze echt doen :') en dus al snel willen aanvullen terwijl dat nergens voor nodig is.

Maar wat is hard werken dan?

Het gaat vooral om het zweten. Als je een paard met een slechte conditie aan het werk gaat, zal die sneller zweten en is het voor dat paard al hard werken.
De ander zweet sws sneller, de volgende heeft een dikkere vacht etc.
Gister was het dan wel warm, maar broer en zus hier hebben een heel dun velletje. Zus stond zich op te naaien en zag ze vliegen en stond drijfnat. De anderen niet.

fransje23 schreef:
Ik vraag mij weleens af of paarden in het wild wel precies weten wat ze nodig hebben. Wat nog los staat van het feit dat misschien niet alles wat ze exact nodig hebben beschikbaar is in hun leefgebied. Voor Moeder Natuur is het voldoende als dieren lang genoeg in leven blijven om zich voort te planten. Dat hoeft echt niet in een optimale conditie.
Kijk hoe de Koniks in de OVP verleefde en zorgde voor ruim voldoende nageslacht.

Mijn paarden zijn, allemaal, geen intensieve liksteengebruikers, ook nooit geweest.
Toen ik met mijn oude merrie nog trainde voor de endurance en ze echt veel zweette gaf ik haar electrolyten bij. Een mengsel van Lo-salt en gewoon keukenzout zonder jodium.
Een liksteen, verschillende soorten geprobeerd, raakte ze echt niet aan en ze kreeg weinig krachtvoer. Zelf vond ze het dus duidelijk niet noodzakelijk.

Mijn huidige paard krijgt alleen wat electrolyten bij als ik, zoals afgelopen week, redelijk intensief met haar aan her werk ga bij hogere temperaturen.

Maar dat is een grijs gebied geworden. We willen de paarden houden en voeren naar hun natuurlijke behoefte, maar zo leven ze niet en wij willen er van alles mee.

Wij mensen hebben ook van alles niet nodig. We eten en leven best ongezond vaak en toch worden we ouder. Mede door gezondheidszorg, maar ook genoeg mensen die oud worden zonder ooit een arts te zien.

Mensen en dieren hebben ook nog het vermogen om zich aan te passen. Ik heb best wel wat tekorten en toch red ik me aardig.

Of iets veel is weet je alleen als je het totaal plaatje bekijkt en precies weet wat een paard weegt, eet en doet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 10:03

fransje23 schreef:

Juist paarden in het wild kunnen datgene wat ze nodig hebben bij elkaar scharrelen en voelen instinctief wat goed voor ze is. Dat is ook de reden waarom deze paarden hele dagen lopen cq verder trekken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 10:18

Kendra schreef:
- Wij hebben ooit een merrie gehad die geboren was op Terschelling en die at altijd zout. Ik denk dat dat komt omdat alles daar zouter is en haar hele lijf gewend was aan een bepaalde hoeveelheid zout.

Dit is niet mijn expertise, maar ik las dit en wilde toch even reageren.
Onze Terschelling-pony (geboren op Terschelling, eerste 3 jaar van haar leven daar gewoond) is juist in onze groep degene die het minste zout opneemt. Die kan gerust +5 jaar met een zoutblok doen voordat ik het naar een ander paard bonjour omdat ze er bijna niets mee doet.

Wij hebben er eentje in de groep die blijft likken, dus voor onze dieren geen onbeperkt zoutblok. Ik heb ook niet het idee dat ze wat missen, maar ik durf het niet te garanderen.

superpony

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:31

Het ligt er ook aan hoe je het aanbiedt en wat de omstandigheden zijn. Bij ons hangen ze toevallig ergens en gaan ze er wel of niet heen om te likken.

Ik zie het op stallen naast de voerbak of soms in de voerbak liggen en dat paarden ook uit verveling staan te likken. Er is geen hooi, geen sociaal contact, ze draaien rondjes in 3x3. Zag het bij mn merrie en ruin toen ooit ook, dat ze dan maar weer eens een likje namen. Ik denk toch echt uit gebrek aan keus, toch iets tot zich willen nemen of de verveling.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:43

Het zal me ook niets verbazen als er verschil is tussen rassen. Als een ras zich vooral op mineraalarme bodem geevalueerd en/of in koud klimaat heeft dan zal de behoefte vast anders zijn dan bij een paard dat een woestijn achtergrond heeft en/of zich op mineraalrijke grond ontwikkeld heeft.

Bloedwaardes zijn immers ook deels rasgebonden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:34

Sizzle schreef:
Het zal me ook niets verbazen als er verschil is tussen rassen. Als een ras zich vooral op mineraalarme bodem geevalueerd en/of in koud klimaat heeft dan zal de behoefte vast anders zijn dan bij een paard dat een woestijn achtergrond heeft en/of zich op mineraalrijke grond ontwikkeld heeft.

Dat lijkt mij ook :j
Er is natuurlijk destijds geselecteerd op dieren die het goed doen onder bepaalde omstandigheden.

Het ene paard kan bijvoorbeeld vast beter omgaan met veel ijzer dan een dier wat van origine uit een gebied komt met beduidend minder ijzer.

Hoe mooi richtlijnen ook zijn het blijft maatwerk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:45

Sizzle schreef:

Ja, daarover is eigenlijk nog veel te weinig bekend.

Het is te lang geleden en heb de uitslag niet meer, maar ik had een New Forest en uit zijn bloed kwam ijzertekort en magnesium was hoog geloof ik. Maar toen al zei de veearts erbij; dat kan ook normaal zijn voor hem, het ras.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 22:06

Ok bedankt allen voor de input.
Ik leer dus dat geen mens het exact weet
Ik mag best een soeplepel keukenzout per dag bijgeven als er hittegolf is en verder een of andere liksteen. Zo deed ik bet al.
Waarom mijn paarden vooral likken buiten de zomer blijft hun eigen geheim.

Electrolieten en vloeibaar zout hou ik als mogelijke noodmaatregelen, maar zolang mijn paard loopt te glanzen en hij goed werkt, blijf ik er van af.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 22:38

Ladyson schreef:
koend schreef:
Ofwel zien al die wetenschappers iets over het hoofd,
Ofwel weten mijn paarden niet wat goed voor hen is.

Wie brengst klaarheid?

Wetenschappers beweren in ieder geval het laatste!
En nu zou het chique zijn als ik de bron dan ook even tevoorschijn kon toveren, maar dat is al even geleden. Ik ga een poging doen!

https://www.facebook.com/233421046862124/posts/pfbid031XKnniMr2Mpx7qRX7NSbqYSnY278LmbGfhTeUMYQmPbKa7biuXgUaDUxMfe9pevVl/

Hierbij in ieder geval een fatsoenlijke bron! Dr David Marlin himself.
Zijn artikel op zijn website hierover is alleen nog toegankelijk voor leden dus daar kan ik helaas niet bij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 22:53

En een ander artikel dat juist zegt dat een dosis boven de 10 gram wellicht al te hoog is voor normale paarden.
Blijkbaar kunnen paarden ook maagproblemen krijgen van te veel zout.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5207637/

Men weet het gewoon niet, zover is me inmiddels duidelijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:01

Paarden weten niet wat ze nodig hebben, ze eten wat voor hun neus komt, als dat een giftige plant is kan dat ook naar binnen gaan, paard dood. Ook in het wild...

Een van onze paarden zweet snel en veel en likt weinig van de steen. Die moet je dus echt zout voeren dan anders stopt ie met drinken. Ik gebruik gewoon keukenzout

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:03

Als de paarden het niet weten en wij ook niet, dan zijn we in een perfecte chaos :D

Ik zou zeggen: op het oog en gezond verstand, kijkend naar het individu.

Iedere dag een dikke soeplepel kan ik me gewoon niet bij voorstellen dat dit normale dosis moet zijn. Dan hebben echt alle paarden in natuurlijke omstandighen zwaar zout tekort. Daar geloof ik niet in, de evolutie is slimmer dan dat.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:23

Sizzle schreef:
En een ander artikel dat juist zegt dat een dosis boven de 10 gram wellicht al te hoog is voor normale paarden.
Blijkbaar kunnen paarden ook maagproblemen krijgen van te veel zout.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5207637/

Men weet het gewoon niet, zover is me inmiddels duidelijk.

Oh fantastisch :')

In dit artikel worden nog 4 wetenschappelijke bronnen aangehaald waarin zou moeten staan dat paarden dit zelf niet goed kunnen reguleren: https://smarthorsenutrition.com/electrolytes-for-horses-all-you-need-to-know-including-how-to-make-your-own/

Als ik het met mezelf vergelijk.. Ik eet graag allemaal dingen die niet perse goed voor me zijn, maar die ik wel heel lekker vind. Ik betwijfel hoe goed een paard deze keuzes maakt.

Ik vind het ook niet zo aannemelijk dat alle paarden zouttekort hebben nee.

Mooie vraag wel TS.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:32

Mensen hebben vooral een chips en chocola tekort :+

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:41

Ik voer mijn ene paard bijna elke dag elektrolyten bij behalve als hij vakantie heeft.
Mijn paard zweet namelijk snel, heeft het gewoon snel warm, en gezien een paard de tekorten die hij uitzweet niet zelf kan aanvullen, vind ik het van belang om het zelf aan te vullen.
Heb al een paar keer in dit topic voorbij zien komen dat ze elektrolyten voeren als een paard hard gewerkt heeft, maar dit klopt dus niet. Je dient elektrolyten te voeren als je paard veel gezweet heeft, maakt niet uit wat voor arbeid hij geleverd heeft.
Carolien Munsters heeft een mooie cursus waarin onder andere dit onderwerp aan bod komt. Dr. David Marlin heeft hier ook mooie artikelen over :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 01:52

We weten helemaal niet of paarden het wel of niet weten, want onze paarden worden al heel lang niet meer natuurlijk gehouden, in gebieden waar ze normaal zouden leven en wat ze daar dan tegenkomen.

Ze kunnen wilde kudde's onderzoeken, maar zelfs dan kun je nog vragen stellen over die situatie en het valt niet meer te vergelijken met onze paarden.

In Nederland staan veel paarden zomers op de wei zonder enige beschutting alleen zich vol te vreten met gras.
In een vrij natuur gebied zouden ze kunnen kiezen voor beschutting en daar ook andere dingen eten.

De meeste paarden hebben vrijwel 24/7 beschikking over schoon drinkwater en hoeven daar niet naar op zoek en lopen ook geen risico's op vervuild water bijv. Want het gaat niet alleen om eten, drinken telt ook mee.

De mens heeft de dieren een dag en nacht ritme aangeleerd, zover je daarvan kan spreken voor paarden. Waar ze normaal 24/7 rond scharrelen, eten zoeken en afwisselend rusten en slapen.

Zweten=zweten ongeacht de reden. Als je paard regelmatig zweet weet je vaak ook hoe hij daaronder is en of er iets nodig is voor herstel. Maar ook dan kan het in voeding of vrije beweging na trainen zitten en hoeven het niet electrolyten of zouten te zijn.
Als mensen bijv 2x daags muesli of brok voeren, kan je bekijken wat de voertijden voor invloed hebben op de tijd van het trainen bijv. Daar is echt nog veeeeeel te weinig aandacht voor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:13

Vrijwel alle echt wilde paarden zijn verdwenen, wat wij wild noemen zijn verwilderde nazaten van gedomesticeerde dieren. Vraag is überhaupt of die hetzelfde instinct hebben als de echte wilde paarden ooit.

Maar onze paarden weet niet wat goed voor ze is. Althans de mijne niet... Die vreet zich het liefst tonnetje rond aan lekkere dingen. Waarom zou ze het met zout dan wel weten?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:24

fransje23 schreef:
Vrijwel alle echt wilde paarden zijn verdwenen, wat wij wild noemen zijn verwilderde nazaten van gedomesticeerde dieren. Vraag is überhaupt of die hetzelfde instinct hebben als de echte wilde paarden ooit.

Maar onze paarden weet niet wat goed voor ze is. Althans de mijne niet... Die vreet zich het liefst tonnetje rond aan lekkere dingen. Waarom zou ze het met zout dan wel weten?

Ik vind het moeilijk, want idd gras gaat ze echt niet minder van eten als ze te dik wordt. Zou in het wild misschien goed zijn, reserves aanleggen, maar ik weet niet of dat echt zo is. Ze pikt wel graag wat takken, maar er zijn zat paarden die giftige dingen eten. Die van mij kan echt genieten van onkruid eten en eet elke keer wat anders. Maar is dat omdat het goed is, of omdat degene die ze vorige keer heeft gegeten nu de lekkerste stukken mist? :+ verse toppen van brandnetel bijvoorbeeld. Die eet ze graag en laat ze daarna langere tijd links liggen. Dan kan je zeggen dat het niet nodig is, maar komt ze ergens anders verse toppen tegen eet ze ze wel. Dus ik denk dat ze ze links laat liggen omdat het lekkerste al op is?

Over het harde werken, ik heb er vaak ook veel zweten bij gezet. Maar alsnog geldt wel dat mensen vaak denken dat we de paarden harder laten werken dan echt zo is. En dus die aanvullingen lang niet altijd nodig zijn.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:40

Mijn pony eet met wandelen echt altijd andere dingen.
De ene keer gras, dan braamblad, dan eik ( samen met beuk kiest hij dit bewust als hij wat last van z’n darmen heeft want anders dagen loopt hij er gewoon langs), kleefkruid, wilg…
Wel een oud ras wellicht zit er dan toch nog iets in zijn dna?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:43

Die van mij zijn ook echt niet slim genoeg om voor een goede gezondheid te kiezen. Eten rustig buxus en klimop als ze er bij kunnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 09:24

Mijne eet ook graag verschillende kruiden en takken. Misschien omdat ze het nodig heeft maar misschien ook wel omdat die op dat moment lekker vers zijn.
Kleefkruid eet ze nagenoeg niet meer als het eenmaal zaad gevormd heeft, Fluitekruid alleen als het bijna in bloei staat, wilgenroosje idem.
Wilg pakt ze zolang er blad in zit graag wat van mee.

Klimop eet ze overigens ook als ik dat toe zou laten.