Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:52

tengeltje11 schreef:
Als je rekent op gedragsverandering door castratie zal je heel teleurgesteld worden vrees ik.

Hij is al 10, ook al wordt hij gecastreerd, dan nog duurt het maanden, soms jaren en eeuwig voor zijn gedrag koelt na castratie.

Je kocht hem als ruin? Heeft hij dan nog 2 ballen? Eentje is ingedaald en de ander niet? Voel je de ander?
Hier al meerdere hengsten op latere leeftijd gecastreerd, allemaal dekhdngsten.
Eentje was een hengst(ook tinker), die ik kocht op 6-jarige leeftijd als dekhengst, meneer had dezelfde manieren, lostrekken als hij geen zin had, door draden,…. Uiteindelijk gecastreerd toen hij 10 was in de hoop dat hij nog een rustig rijpaard zou worden(om te rijden was hij doodbraaf), maar is ik zijn hoofd altijd een groot stuk hengst gebleven, hem uiteindelijk verkocht naar een plek waar enkel ruinen waren en daar was hij rustig.

Zo’n gedrag is echt moeilijk af te leren in combi met hormonen en hengst zijn.

Hier ook jaren terug een 8-jarige pony die klophengst bleek. De DA kon de niet ingedaalde testikel voelen ik de buik en is gewoon plat in de wei gecaqtreerd zonder enig probleem. Hij is uiteindelijk ook verkocht, want het geflipte gedrag in de wei verminderde niet(liep de hele dag langs de draad te brullen en over en weer te rennen.

Op den duur wordt hormonaal gestuurd gedrag ook een gewoonte, neem de hormonen weg en uit gewoonte blijven ze toch in dat gedrag volharden…

Absoluut niet mee eens. Hengsten gereden die ggk waren en destijds natuurlijke dekten. Aantal zijn door te weinig dekkingen op latere leeftijd gecastreerd (eentje pas met 12/13) en allen binnen 4 wk l*lletjes rozenwater en stonden met een andere ruin zo op de weide.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:55

Maar begrijp ik het nu goed, je wilt een juridische procedure opstarten omdat er niet is verteld dat hij een klophengst is maar je zet hem wel al te koop? Volgens mij kan dat juridisch niet maargoed dat zou je moeten navragen.
En je hebt de oude eigenaar toch verteld dat hij bewezen klophengst is dus waarom zou je dat in de advertentie dan niet kunnen vermelden?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:05

Je kunt hem helemaal niet als hengst te koop zetten want een klophengst is over het algemeen niet vruchtbaar + die bal wordt vaak een tumor dus eigenlijk geef je net zo veel misinformatie als de vorige eigenaar….

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:06

AaronYve schreef:
Maar begrijp ik het nu goed, je wilt een juridische procedure opstarten omdat er niet is verteld dat hij een klophengst is maar je zet hem wel al te koop? Volgens mij kan dat juridisch niet maargoed dat zou je moeten navragen.
En je hebt de oude eigenaar toch verteld dat hij bewezen klophengst is dus waarom zou je dat in de advertentie dan niet kunnen vermelden?

Klopt want nu is je doel verkoop en daar is hij prima geschikt voor.

Wel vermelden at hij klophengst is in je adv, want hengst of klophengst is wereld van verschil op heel veel vlakken ook op vlak wat koper als doel gaat hebben.

Daarnaast denk ik dat je weinig op oud eigenaar kunt verhalen. Zoals ik begrijp is dit particulier en geen geld te makken dus tja. Daarnaast kan ik er niet uit opmaken hoelang je hem nu daadwerkelijk hebt en de verkoper op de hoogte hebt gesteld.

Janda... Sorry dat is zo niet waar

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:07

janderegelaa schreef:
Je kunt hem helemaal niet als hengst te koop zetten want een klophengst is over het algemeen niet vruchtbaar + die bal wordt vaak een tumor dus eigenlijk geef je net zo veel misinformatie als de vorige eigenaar….

Dan ga je ervan uit dat ze dit niet mee gaat geven aan de nieuwe eigenaar?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:11

Hier een ex-klophengst op stal!

Alleen hebben we deze gekocht als veulen en is hij met een maatje opgegroeid als zijnde hengst... Met 3 jaar geruind, maarja dat moest wel in de kliniek natuurlijk.

Paard is na het ruinen een periode ontzettend boos geweest. Het is helaas nog altijd niet een heel vriendelijk paard naar anderen toe en heeft ook een tijd enorm lopen rellen in de kudde. Als ik met de mijne langs zijn stal loop, bijt hij de mijne ook graag nog even in z'n kont. Het wordt wel steeds minder, maar het castreren is al een jaar of 3 geleden.

Tijdens het klophengst zijn was het overigens wel een heel braaf paard hoor. Met beleren etc. geen stap verkeerd gezet. Mijn jonge paard is bijna 5 jaar hengst geweest (wel braaf ingedaalde ballen) en was ook gewoon braaf. Zijn halfbroertje is evenlang hengst geweest en is nog steeds brutaal.

Maar dit is mijn beperkte ervaring met een klophengst... Ik zou in ieder geval denken dat er een stukje heropvoeding nodig is en dat het na castratie niet automatisch klaar is.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 12:31

janderegelaa schreef:

Hoi zou je eerst het topic door willen scrollen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:58

Caily schreef:
Trainen door vermijden is geen trainen. De stap kleiner maken kan natuurlijk wel. Zo zou ik hem bijvoorbeeld meenemen naar de poetsplaats, niet vast zetten, wel voeren en daarna weer terug. Eten koppelt positief. Dan wordt het leuker en ontspannender om mee te gaan. Op den duur ga je tijd inbouwen voor of na het voeren. Al maak je de eerste keer dan maar een halve vlecht, het is een begin. Je kan heus ook vlechten in de wei oid toch?

Denk dat je spijt krijgt als je hem weg doet nu, ipv doorzet. Als het nou straks thuis ook niet wilt is t anders wat om die keuze te maken denk ik...

Dat klopt, maar als de omstandigheden niet goed zijn kan het trainen een stuk lastiger zijn en imo ook niet eerlijk naar het dier toe. Het is een (klop) hengst, die hebben hormonen waar ze niks aan kunnen doen en waardoor ze bepaald gedrag laten zien. Vaak zijn hengsten in een prikkelarme omgeving ineens poepiebraaf en dat is toch makkelijker om dan daar een begin met trainen te maken voordat je het op voert naar een omgeving met veel prikkels.

Waarmee ik niet zeg dat er niet consequent mee omgegaan moet worden he.

Klophengst die ik had was superbraaf, totaal geen hengstengedrag tot het voorjaar van zijn 4e jaar..toen veranderde hij in een gevaarlijke etterbak die andere paarden aanviel (waar hij gewoon altijd tussen had gestaan) en was er met trainen ook ineens geen land meer mee te bezeilen. Apart gezet en binnen een week laten castreren en daarna was gewoon weer dat superbrave paard van daarvoor. Dat is wat hormonen allemaal kunnen doen.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 13:04

Elisa2 schreef:
Caily schreef:
Trainen door vermijden is geen trainen. De stap kleiner maken kan natuurlijk wel. Zo zou ik hem bijvoorbeeld meenemen naar de poetsplaats, niet vast zetten, wel voeren en daarna weer terug. Eten koppelt positief. Dan wordt het leuker en ontspannender om mee te gaan. Op den duur ga je tijd inbouwen voor of na het voeren. Al maak je de eerste keer dan maar een halve vlecht, het is een begin. Je kan heus ook vlechten in de wei oid toch?

Denk dat je spijt krijgt als je hem weg doet nu, ipv doorzet. Als het nou straks thuis ook niet wilt is t anders wat om die keuze te maken denk ik...

Dat klopt, maar als de omstandigheden niet goed zijn kan het trainen een stuk lastiger zijn en imo ook niet eerlijk naar het dier toe. Het is een (klop) hengst, die hebben hormonen waar ze niks aan kunnen doen en waardoor ze bepaald gedrag laten zien. Vaak zijn hengsten in een prikkelarme omgeving ineens poepiebraaf en dat is toch makkelijker om dan daar een begin met trainen te maken voordat je het op voert naar een omgeving met veel prikkels.

Waarmee ik niet zeg dat er niet consequent mee omgegaan moet worden he.

Klophengst die ik had was superbraaf, totaal geen hengstengedrag tot het voorjaar van zijn 4e jaar..toen veranderde hij in een gevaarlijke etterbak die andere paarden aanviel (waar hij gewoon altijd tussen had gestaan) en was er met trainen ook ineens geen land meer mee te bezeilen. Apart gezet en binnen een week laten castreren en daarna was gewoon weer dat superbrave paard van daarvoor. Dat is wat hormonen allemaal kunnen doen.

Dat denk ik dus ook. Kijk als er elke dag een dekking voor zijn neus is en hij staat dan vervolgens gefrustreerd met zijn joystick zwaaiend naar te kijken dat is toch ook een beetje de kat op het spek binden. Er staat overigens een leuke ruin daar op stal. Staat hij samen los met die ruin en is de hengst ergens anders op date is hij veeeeeeel gezelliger en rustiger. Sterker nog dan maakt hij zich ook veel minder druk om de knappe dames die een stukje verderop staan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:16

Oh haha dat is dus precies hoe het hier gaat. Eerst schouwen, dan zwaait hij met z'n slurf en ook duidelijk gefrustreerd als hij er niet op mag, omdat ze niet hengstig is, of omdat het niet de goede dag is. En dan daarna moet hij kinderpony spelen. Gaat hier prima. Heeft wel tijd en opvoeding gekost hoor. Een trap onder zn reet heeft hij nooit gehad hoor.

Ik ben het wel absoluut mee eens dat operatie de eerste stap is. Dat zeker. En ook dat klophengsten lastiger kunnen zijn. Maar ook die zijn hier in training geweest en als prima gebruiks paarden weg gegaan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:25

Sharmila schreef:
janderegelaa schreef:

Hoi zou je eerst het topic door willen scrollen.

Dat heb ik. Alles gelezen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:25

Het is maar de vraag of het echt een brave kinderpony is geweest, als een pony heel schraal staat zijn ze vaak een stuk meer timide dan wanneer ze in goede conditie zijn.
Kortste klap lijkt mij goed laten castreren, afwachten en opvoeden, zien wat voor pony er dan overblijft en eventueel daarna een goed thuis voor hem zoeken.
Nu op MP zetten is imo vragen om nog meer problemen voor en met deze pony.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:49

Misschien kreeg de pony monnikspeper, en was dat, samen met een rustige omgeving (geen hengstige merries?), in combinatie met schraal voeren, voldoende om de pony braaf genoeg te laten zijn... misschien was de pony daarom ook wel zo braaf toen hij te koop stond.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 13:56

[/quote]

Hoi zou je eerst het topic door willen scrollen.[/quote]
Dat heb ik. Alles gelezen.[/quote]

Dan heb je vast ook gelezen dat dit topic geplaatst is omdat ik benieuwd ben naar ervaringen van castraties van klophengsten en gedragsverandering daarna. En dat verkopen bijzaak is want dat is alleen van toepassing als er iemand voorbij komt die echt goede plannen heeft en dat hij niet van hand naar hand gaat. En dat ik kijk naar wat de beste oplossing is voor de pony in de toekomst.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 14:15

een kennis had voor haar dochtertje een haflingerkruising gekocht. Beestje was al 12, was heel kalm en doodbraaf. Paard was ook mager en had altijd binnen gestaan in een manege.

Paard mocht lekker naar buiten, kreeg meer bespiering en werd dikker en glanzender en... begon een heel vervelende hengst te worden. Hij was ook een klophengst, maar niemand had dat ooit gemerkt doordat zijn leefomstandigheden slecht waren.

Ze hebben hem toen laten castreren en binnen een paar maanden was hij weer heel braaf, geen hengstengedrag meer. Hij was echt de ideale allround pony.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 14:41

Ik heb alles gelezen en kan je toch eigenlijk maar 1 tip geven: pony terug naar de vorige eigenaar en koop ontbinden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 14:58

Sharmila schreef:
Dan heb je vast ook gelezen dat dit topic geplaatst is omdat ik benieuwd ben naar ervaringen van castraties van klophengsten en gedragsverandering daarna. En dat verkopen bijzaak is want dat is alleen van toepassing als er iemand voorbij komt die echt goede plannen heeft en dat hij niet van hand naar hand gaat. En dat ik kijk naar wat de beste oplossing is voor de pony in de toekomst.

Allemaal gelezen en ook dat je hem op Marktplaats hebt gezet als hengst. En dat heb je ook. Maar hij is geen hengst. Hij is een verkeerd gecastreerde ruin. Die daardoor nog wel zijn hengstenstreken heeft maar niet vruchtbaar is.

Daar staat niets over in jouw advertentietekst maar je durft er wel € 5000,00 voor te vragen terwijl je gewoon info achterhoudt. Info waardoor niemand hem zou kopen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:07

Heb de adv ook gevonden. Sorry ts als verkopende partij kon je niks meer bij mijn. Hij is onder het zadel onwijs braaf staat er. Ik heb dan ook mijn twijfels over dit topic.

Je doel is nu verkoop daar is hij geschikt voor dus koop ontbinden met het feit niet geschikt doel dat gaat niet meer op

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:10

Ik vind je advertentie ook misleidend overkomen zo.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:21

Hier ook iemand die de advertentie heeft gelezen, en inderdaad, je houdt een groot stuk van de achtergrond achter, want meer dan "hij is echt te pittig in de hand voor ons" is er niet te lezen, maar vraagt wel 5000,- voor een klophengst. Geen hengst. Tikkie schandalig, als ik eerlijk mag zijn.
Laatst bijgewerkt door Goudhaan1 op 29-05-22 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:23

Haal die advertentie er af, zorg dat hij goed gecastreerd word en ga met hem aan de gang. Is het na vier maanden nog een etterbak zet je hem te koop als zijnde niet voor beginners.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:27

janderegelaa schreef:
Sharmila schreef:

Allemaal gelezen en ook dat je hem op Marktplaats hebt gezet als hengst. En dat heb je ook. Maar hij is geen hengst. Hij is een verkeerd gecastreerde ruin. Die daardoor nog wel zijn hengstenstreken heeft maar niet vruchtbaar is.

Daar staat niets over in jouw advertentietekst maar je durft er wel € 5000,00 voor te vragen terwijl je gewoon info achterhoudt. Info waardoor niemand hem zou kopen.

Vind ik ook hoor,een advertentie moet 100% duidelijk en eerlijk zijn.Op de foto die ts plaatste in dit topic is het een prachtig paard met die manen enzo. Iemand die een Tinkerdekhengst zou willen zou hier best op in kunnen gaan.Maar hij is dus geen echte hengst ,wel klophengst kennelijk maar die zouden niet vruchtbaar zijn. Eigenlijk denk ik dat ts een miskoop heeft gedaan en in feite zou de verkoopster het dier moeten terugnemen en de aankoopprijs moeten terugbetalen.Het heeft weinig zin om het paardje nu met niet-juiste beschrijving weer aan een ander door te verkopen.Ts beweert wel dat de verkoopster niet helemaal bij de tijd zou zijn of zo,en daarom niet aan te spreken op haar verantwoordelijkheid,maar ik denk juist dat de verkoopster heel goed bij de tijd is en geen zin heeft om het paard terug te nemen en het geld terug te betalen!!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:33

Volgens mij is de advertentie al weg want ik kan hem niet vinden.

Ik zou verder ook gewoon eerlijk zijn in de advertentie. Zelf vond je het ook niet leuk dat je achteraf bedonderd bent.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:20

*Toch nog advertentie gevonden.

Tja zeg het er gewoon eerlijk bij. Eerlijkheid duurt het langst.
En de prijs...voor dat geld koop ik ook een ander braaf dier. Zeker als daar dan ook nog 1200 euro castratiekosten bij komen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:27

Ik heb mijn tinker hengstveulen verkocht voor die prijs, dus een beetje kenner van het ras weet wel dat er voor deze prijs geen correcte dekhengst te koop staat hoor :o