tengeltje11 schreef:Als je rekent op gedragsverandering door castratie zal je heel teleurgesteld worden vrees ik.
Hij is al 10, ook al wordt hij gecastreerd, dan nog duurt het maanden, soms jaren en eeuwig voor zijn gedrag koelt na castratie.
Je kocht hem als ruin? Heeft hij dan nog 2 ballen? Eentje is ingedaald en de ander niet? Voel je de ander?
Hier al meerdere hengsten op latere leeftijd gecastreerd, allemaal dekhdngsten.
Eentje was een hengst(ook tinker), die ik kocht op 6-jarige leeftijd als dekhengst, meneer had dezelfde manieren, lostrekken als hij geen zin had, door draden,…. Uiteindelijk gecastreerd toen hij 10 was in de hoop dat hij nog een rustig rijpaard zou worden(om te rijden was hij doodbraaf), maar is ik zijn hoofd altijd een groot stuk hengst gebleven, hem uiteindelijk verkocht naar een plek waar enkel ruinen waren en daar was hij rustig.
Zo’n gedrag is echt moeilijk af te leren in combi met hormonen en hengst zijn.
Hier ook jaren terug een 8-jarige pony die klophengst bleek. De DA kon de niet ingedaalde testikel voelen ik de buik en is gewoon plat in de wei gecaqtreerd zonder enig probleem. Hij is uiteindelijk ook verkocht, want het geflipte gedrag in de wei verminderde niet(liep de hele dag langs de draad te brullen en over en weer te rennen.
Op den duur wordt hormonaal gestuurd gedrag ook een gewoonte, neem de hormonen weg en uit gewoonte blijven ze toch in dat gedrag volharden…
Absoluut niet mee eens. Hengsten gereden die ggk waren en destijds natuurlijke dekten. Aantal zijn door te weinig dekkingen op latere leeftijd gecastreerd (eentje pas met 12/13) en allen binnen 4 wk l*lletjes rozenwater en stonden met een andere ruin zo op de weide.