ouder paard plots omvallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:35

Onali schreef:
TS ik vond je beslissing onwijs knap.

Helemaal eens met alle reacties, je bent een topeigenaar.

Ik wens je enorm veel sterkte :(:)

Ik zou het ws ook doen zoals Pluisje, betrek je eigen vaste DA hierin. Laat hem evt overleggen met de kliniek en hem het voortouw nemen.

Ja, laat de twee dierenartsen met elkaar bellen of zo, dan hoef je dat zelf niet te doen. Scheelt veel emotie denk ik.
Sterkte.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:47

First things first : :(:)
Wat een poedersuiker situatie...!

De grens die je stelt vind ik prima.
Ik stel me altijd voor hoe het voor een paard in de vrije natuur zou zijn.
Wankel staan en nauwelijks lopen betekent de komst van een roofdier.
Dus als de kliniek geen echt perspectief biedt (en dat doen ze niet)
is het oude gezegde 'liefhebben is loslaten' van kracht. :(:)

En een practische tip: ivm de tranen en de beroerde nachtrust - kun je iemand in de arm nemen die namens jou met de kliniek kan praten...?
Misschien inderdaad je eigen dierenarts...?
En een tip voor deze onderhandelaar: er werken vast meerdere DA's op de kliniek, degene die jou dit rotgevoel bezorgde wens jij uiteraard niet meer te zien
(niet nu, misschien later om uit te praten)
en dat je te maken krijgt met een andere DA die achter jouw beslissingen staat.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-05-22 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:47

Heel veel sterkte, het is een moedig besluit.
Jij kent je paard het beste.

Ik heb 2 maanden geleden mijn oudje in laten slapen en bij ons was het juist de DA die zei dat het niet meer beter zou worden.
En ze had gelijk, ik had heel veel moeite met de beslissing nemen. Op het moment dat we hem lieten gaan, wist ik dat ik de goede beslissing had genomen, zelfs dat hij een uur ofzo voor het in slapen nog een sprintje trok. Ik zag hem tijdens het rusten half door z'n benen gaan.

Zoals anderen ook zeggen, jij kent je paard het beste en nee, het is absoluut niet egoïstisch. Jij hebt het beste met je paard voor.
Nogmaals heel veel sterkte :(:)

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 09:53

Janneke2 schreef:
First things first : :(:)
Wat een poedersuiker situatie...!

De grens die je stelt vind ik prima.
Ik stel me altijd voor hoe het voor een paard in de vrije natuur zou zijn.
Wankel staan en nauwelijks lopen betekent de komst van een roofdier.
Dus als de kliniek geen echt perspectief biedt (en dat doen ze niet)
is het oude gezegde 'liefhebben is loslaten' van kracht. :(:)

En een practische tip: ivm de tranen en de beroerde nachtrust - kun je iemand in de arm nemen die namens jou met de kliniek kan praten...?
Misschien inderdaad je eigen dierenarts...?
En een tip voor deze onderhandelaar: er werken vast meerdere DA's op de kliniek, degene die jou dit rotgevoel bezorgde wens jij uiteraard niet meer te zien
(niet nu, misschien later om uit te praten)
en dat je te maken krijgt met een andere DA die achter jouw beslissingen staat.

Ik heb een super lieve staleigenaresse die met alles is meegegaan en duidelijk kan maken wat ik wil want gister stond ik daar ook als een kneusje vol tranen naar mn paard te kijken en kon niks uitbrengen toen daar in de bak weer viel. Met haar heb ik mijn wensen en grenzen uitgebreid besproken dus die gaat woensdag weer mee. De dierenarts op de kliniek heeft gezegd over mijn dierenarts dat ze geen verstand heeft van neurologische problemen, dus niet kon oordelen.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:59

Ik geef je helemaal gelijk dat je geen hele medische molen meer in wilt gaan. Vind dat ook zeker niet egoïstisch maar juist verstandig...
De kliniek vindt het waarschijnlijk een interessant geval en wil daarom graag verder.
Heel veel sterkte, wat je ook beslist!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:04

Vind jou een topeigenaar. Mocht het vaker voorkomen, is dit doodeng en gevaarlijk.

pony van ons nichtje kreeg een soort van aanval waar ik bij was: schoot naar achteren alsof ze een harde klap has gekregen ofzo. Vervolgens viel ze om en had geen controle meer over haar lijf. Was uiteraard in paniek en klapte een paar keer hard tegen de muur. Om vervolgens op te staan alsof er niets gebeurd was.

Gebeurde nog een keer toen de dierenarts kwam en ze was ook zichzelf gewoon niet.

2 dagen bloedverdunners gespoten, maar toen na een aanval meteen in laten slapen.

Ik had haar denk ik meteen in laten slapen ( al is dat makkelijk zeggen als het niet je eigen dier was(, maar snap ook, dat ze het toch even aan wilde kijken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:05

Fijn dat je er niet alleen voor staat.

Vind je opmerking van je eigen dierenarts ook vreemd.

Toen mijn Sjimpie ziek werd weten we ook niet wat het was.
Ja al een paar dagen niet lekker. Met pijnstillers werd hij wel weer beter.
Maar waren ze uitgewerkt stond er weer een hoopje niks.
Dit was op donderdag voor het weekend.
Pijnstillers met antibiotica gekregen om het weekend door te komen en dan verder te kijken.
Maar op zaterdag ochtend wilde hij alleen maar liggen. Dat was de dagen daarvoor niet.
En dat was voor mij de reden om niet het weekend door te gaan.
Dus dierenarts gebeld. En terwijl deze onderweg was begon hij te stuipen.
Ik dacht echt hij gaat nu...
Vervolgens staat hij op en gaat grazen en zag er best fit uit....
Dus toen de dierenarts ter plekke was stond er best een prima paard.
Maar ik had mijn beslissing gemaakt... paar weken daarvoor had hij zijn hoofd kapot en wist niet waarvan.
En dat had hij anders nooit. Zou hij toen ook al hebben liggen stuipen?
En ondanks dat het dan wellicht ook neurologisch is en de dierenarts dat vast niet alles van wist.
Vond hij het prima om mijn wens te respecteren en is mijn sjimpie toen ingeslapen.
Met een dierenarts die dat heel fijn deed.
En zo hoort het mijn inziens.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:07

Ik vind dat de dierenartsen jouw wensen moeten respecteren. Zij hebben zeker een financieel belang en zullen waarschijnlijk tot het uiterste willen gaan. Maar afvragen of zij daar het paard een plezier mee doen.
Ik wil jou ontzettend veel sterkte wensen. Het is al naar genoeg om je maatje te moeten laten gaan. Hopelijk knapt ie nog op. Maar mocht dat niet het geval zijn dan ben jij in mijn ogen een super baasje om je paard te laten gaan.

purny

Re: ouder paard plots omvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:11

Allereerst sterkte.
Jij kent jouw paard het beste en jij weet wat goed is en tot hoever je moet gaan bij je paard.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:14

Het kan zo zijn dat jouw DA geen verstand heeft van neurologische aandoeningen. Wat ik betwijfel, iedere DA basis opleiding is hetzelfde, dus neurologie is echt voorbijgekomen hoor, op de Uni.
Maar jouw DA kent jouw paard en kent jou.
Blijf bij jezelf en laat je de kop niet gek maken door een DA die koste wat kost wil door emmeren.
Sterkte. Dit komt er nog eens bovenop. Echt klote.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:15

Het is een beetje van alles denk ik.
Jij zit er waarschijnlijk best heftig in omdat het heel zwaar is dat je je paard als een hoopje ellende aantrof. Daarom ben je nu misschien geneigd om er (in zijn belang) snel een einde aan te maken.
Misschien is juist de kliniek er weat nuchterder in om de reden van afstand. Zij zien geen hoopje ellende maar een dier met een probleem waar ze eerst van willen weten wat er is, voor ze er een oordeel over hebben.

Beide zijn niet verkeerd overigens. Er is weinig echt goed of echt fout in zo'n situatie. Wel een botsing in denkbeeld bij jullie beiden. En dat voelt oncomfortabel omdat het voor jou sowieso heel heftig is.
Dus geef het nog even de tijd die de kliniek er ook op plakt. Zij hebben een aardig beeld bij wanneer deze medicatie iets zou moeten doen.
Natuurlijk denk je al na over 'daarna' maar die beslissing hoef je nu nog niet te nemen. Je mag ook nog wat ruimte over houden voor hoop dat het tegen morgen wat beter gaat.

Geldwolven weet ik zo net nog niet. Stel jij hebt de medische kennis, en denkt gewoon oprecht: het kan zo veel zijn. Ik zou het zo graag uitzoeken. Omdat het interessant is, omdat ik het paard er misschien mee kan helpen, omdat ik er later andere paarden mee kan helpen, omdat ik er de eigenaar mee kan helpen. Dierenarts wordt je maar zelden uit motivatie van 'makkelijk geld verdienen' en over het algemeen zitten ze niet perse om klanten verlegen. Zitten ze niet duimen te draaien als ze dit paard niet onderzoeken.
Het kan wel zijn dat hun motivatie onvoldoende aansluit bij die van de eigenaar (en het paard) en dus staat het je uiteraard wel vrij om een heel andere keuze te maken. En niet meer verder te gaan. En dan is het óók goed. Dat maakt je óók geen slecht baasje.

(en ook dit stuk is maar een mening he, doe er (n)iets mee als je wil)

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 10:20

pol013 schreef:
Jij zit er waarschijnlijk best heftig in omdat het heel zwaar is dat je je paard als een hoopje ellende aantrof. Daarom ben je nu misschien geneigd om er (in zijn belang) snel een einde aan te maken.
Misschien is juist de kliniek er weat nuchterder in om de reden van afstand. Zij zien geen hoopje ellende maar een dier met een probleem waar ze eerst van willen weten wat er is, voor ze er een oordeel over hebben.

Beide zijn niet verkeerd overigens. Er is weinig echt goed of echt fout in zo'n situatie. Wel een botsing in denkbeeld bij jullie beiden. En dat voelt oncomfortabel omdat het voor jou sowieso heel heftig is.
Dus geef het nog even de tijd die de kliniek er ook op plakt. Zij hebben een aardig beeld bij wanneer deze medicatie iets zou moeten doen.
Natuurlijk denk je al na over 'daarna' maar die beslissing hoef je nu nog niet te nemen. Je mag ook nog wat ruimte over houden voor hoop dat het tegen morgen wat beter gaat.

Geldwolven weet ik zo net nog niet. Stel jij hebt de medische kennis, en denkt gewoon oprecht: het kan zo veel zijn. Ik zou het zo graag uitzoeken. Omdat het interessant is, omdat ik het paard er misschien mee kan helpen, omdat ik er later andere paarden mee kan helpen, omdat ik er de eigenaar mee kan helpen. Dierenarts wordt je maar zelden uit motivatie van 'makkelijk geld verdienen' en over het algemeen zitten ze niet perse om klanten verlegen. Zitten ze niet duimen te draaien als ze dit paard niet onderzoeken.
Het kan wel zijn dat hun motivatie onvoldoende aansluit bij die van de eigenaar (en het paard) en dus staat het je uiteraard wel vrij om een heel andere keuze te maken. En niet meer verder te gaan. En dan is het óók goed. Dat maakt je óók geen slecht baasje.

Het is niet dat ik er snel een einde aan wil maken.. ze hebben gezegd dat de medicatie die hij nu krijgt woensdag verbetering moet geven en dat ze willen dat ik woensdag om 5 uur langs kom om te bespreken of het aan is geslagen. Is dat niet het geval willen ze dus de medische molen in. Ik wil hem alle kansen van de wereld geven maar het moet wel paardwaardig zijn. Als hij woensdag niet valt met lopen dan heeft ie kans op herstel zo niet moeten ze verder zoeken. en dat is dus wat ik niet wil voor mijn paard. Ik hoef nu geen keuze te maken dat klopt maar wil wel zeker zijn van de keuze die ik maak ik kan niet meer terug daarna. Snap ook dat ze willen weten wat het precies is dat zou ik ook willen weten mits hij niet al 22 is en ik hem niet de laatste periode ellendig wil laten leven omdat ik wil weten wat het is.

Ik hoop met heel mijn hart uiteraard dat hij opgeknapt is woensdag maar ze hebben me weinig hoop gegeven

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:32

Ik vind dat je een geweldige eigenaar bent voor je lieve vriend.

Dit is een besluit waarvan je hoopt hem nooit te moeten maken, maar weet dat ie er ooit aan komt.
Als er morgen geen verbetering is zal ik je gevoel volgen en hem laten gaan, ongeacht wat ze op de kliniek zeggen

Veel sterkte!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:37

pol013 schreef:

Dit zijn dus puur dingen die een dierenarts "uit eigenbelang" doet. De eigen kennis vergroten.

In mijn ogen prima, als die onderzoeken dan ook uit eigen portemonnee betaald worden/ gewoon niet op de rekening gezet worden.

Maar waarom zou een eigenaar van een dier moeten gaan betalen voor de opgedane kennis voor een dierenarts? Zeker als de uitkomst van de onderzoeken geen invloed hebben op de gemaakte beslissingen.

In mijn ogen ben je een faire dierenarts als je op z'n moment voorstelt de onderzoeken gratis te doen, omdat jij er als dierenarts kennis mee kan opdoen.

Op z'n moment zou ik als eigenaar eerder toestemming geven, dan dat een kliniek je een soort van dwingt om de onderzoeken te laten doen tegen betaling, terwijl je voor jezelf al hebt uitgemaakt dat je die onderzoeken helemaal niet nuttig vind in de situatie.

Aan de ts: ik zou hetzelfde beslissen hoor. Aankijken tot woensdag en als er geen verbetering is dan je paard laten inslapen.

Moedige beslissing! Ik zie helaas véél vaker dat men tot het bittere einde door gaat met aanklooien ipv de beslissing durven te nemen er een punt achter te zetten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:44

... toon en intentie kunnen heel subtiel zijn.

Uiteraard draaien mijn duimen op volle toeren voor volledig herstel.

En het IS zenuwslopend om tot morgenmiddag niet te weten waar je aan toe bent. :(:)

En nu dat woord 'moeten'.
Stel er is geen verbetering.
Denkbaar heeft een DA gezegd, vanuit het idee 'ik wil helpen' "als woensdag blijkt dat optie 1 niet werkt, moeten we verder kijken om de oorzaak te achterhalen".

Maar of er verder gezocht gaat worden is aan jou.
Fijn dat je staleigenaar mee kan!
Want je bent niets verplicht. Ja, goed voor je dier zorgen - en dat doe je!!!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:46

pol013 schreef:
niet verkeerd om te vermelden

Citaat:
Dierenarts wordt je maar zelden uit motivatie van 'makkelijk geld verdienen'
Ook helemaal mee eens. Maar als je eenmaal da bent en een kliniek moet runnen kom je er achter dat het geld met grote bedragen de deur uit vliegt. En dus aan de andere kant ook binnen moet komen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:52

mvdende schreef:
In mijn ogen ben je een faire dierenarts als je op z'n moment voorstelt de onderzoeken gratis te doen, omdat jij er als dierenarts kennis mee kan opdoen.

Op z'n moment zou ik als eigenaar eerder toestemming geven, dan dat een kliniek je een soort van dwingt om de onderzoeken te laten doen tegen betaling, terwijl je voor jezelf al hebt uitgemaakt dat je die onderzoeken helemaal niet nuttig vind in de situatie.

Ho ho wacht eens even, hier klopt iets niet vind ik.
1. Zo'n dierenarts moet ook zijn brood verdienen en hoe rot het ook is daar moet ook voor betaald worden.
2. Er wordt helemaal niks af gedwongen. TS geeft nog altijd zelf toestemming voor onderzoeken en kosten die zij maakt. Vind iemand het niet dierwaardig dan gebeurd het in de meeste gevallen ook niet.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:01

Als ik in jou schoenen stond zou ik hetzelfde doen. En als hun het niet willen zou ik iemand anders zoeken. Veel sterkte.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:06

Ik kan alleen maar heel veel respect hebben voor de manier waarop je hier mee omgaat. Je bent een topbaasje..
Persoonlijk zou ik het ook aankijken tot woensdag en als de situatie niet verbeterd is, afscheid van hem nemen.
Je stelt een hele duidelijke, en in mijn ogen, eerlijke grens. Voel je niet schuldig..je doet het echt goed.
Jammer dat de kliniek er, tot nu toe, anders in staat.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:38

Ik wil je heel veel sterkte wensen, niets is heftiger dan je paard te zien lijden, maar voor je gevoel met je rug tegen de muur worden gezet.

Ik heb dit zelf overigens nog nooit mee gemaakt, maar bij mijn haflinger wel heel lang daardoor getwijfeld of het moment het moment was. Thuis zonder adrenaline was hij zwaar ellendig, op de kliniek een echte kerel. Niemand die me daar zou geloven dacht ik dat het genoeg was. Uiteindelijk via via een dierenarts gevonden, die onze geschiedenis kende ( uit de verhalen van een oud stalgenoot) en zich bereid toonde het thuis te doen op mijn moment……., maar voor jou zolang je daar staat kun je zo weinig. Wat een kl#te situatie. Egoïstisch ben je zeker niet!!

Sterkte !
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 10-05-22 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:51

purny schreef:
mvdende schreef:

Ho ho wacht eens even, hier klopt iets niet vind ik.
1. Zo'n dierenarts moet ook zijn brood verdienen en hoe rot het ook is daar moet ook voor betaald worden.
2. Er wordt helemaal niks af gedwongen. TS geeft nog altijd zelf toestemming voor onderzoeken en kosten die zij maakt. Vind iemand het niet dierwaardig dan gebeurd het in de meeste gevallen ook niet.

Als je goed gelezen hebt, dan wil de kliniek van ts niet zomaar tot inslapen overgaan en willen ze eerst verschillende scanns/ foto's maken. De ts wil dit juist niet, geen polonaise meer aan haar paard als die woensdag niet opgeknapt is.

Ten 2e, als ik een dier heb, wat een mysterieuze ziekte onder de leden heeft en waarvan ik voor mezelf al de keuze heb gemaakt dat dier niet meer door de medische molen heen te halen en een dierenarts wil wél graag verschillende onderzoeken doen omdat hij/ Zij er graag achter komt wàt er precies aan de hand is, dan ga ik daar niet voor betalen. Mocht het dier nog "goed" genoeg zijn voor bepaalde onderzoeken, dan mag een dierenarts die onderzoeken op eigen kosten uitvoeren, zodat hij/ Zij ervan kan leren, of ik laat het dier zonder onderzoeken inslapen.

Maar ik ga als klant niet voor onderzoeken betalen die voor mij/ mijn dier geen nut meer hebben omdat de beslissing tot niet behandelen/ inslapen al is gemaakt en de precieze oorzaak van het ziek zijn niet meer van belang is.

Ik geef de dierenarts dus 2 keuzes.

1 je doet de onderzoeken die je graag wil doen omdat het leerzaam is en brengt deze niet in rekening

2 ik stop de behandeling en neem het dier mee naar huis / laat het dier inslapen.

De dierenarts verdiend in deze 2 gevallen exact hetzelfde: consult kosten en/ of kosten inslapen.

Het enigste verschil is dat de dierenarts door de onderzoeken gratis uit te voeren, zijn/ haar eigen kennis kan vergroten, om in de toekomst beter te kunnen reageren als er eenzelfde geval de kliniek binnen komt.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 10-05-22 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:55

rien10 schreef:
Vergeet niet dat de kliniek in de modus “redden” staat en dat zij er een financieel belang bij hebben om je paard te scannen, fotograferen, zus en zo met hem te doen.
.

Dit ja. Het is kassa voor die kliniek dus die zijn daarin niet helemaal objectief natuurlijk.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:59

Jeetje, wat moet je geschrokken zijn om je paard zo aan te treffen. En dan nu op de kliniek, wachtende tot morgen...

Egoïstisch? Nee, helemaal niet. Ik vind het goed van je dat je hart en verstand uit elkaar wil houden en echt denkt vanuit het perspectief van je paard. Want je paard kan niet voor zichzelf denken.

Hopelijk knapt hij op van de medicatie en is verder intensief onderzoek niet nodig. Maar los daarvan, als je weet dat je paard niet de narcose in kan, dan zijn de vervolgonderzoeken ook niet relevant. Als de kans groot is dat hij helemaal niet meer uit de narcose komt, ben je hem alsnog kwijt alleen met een peperdure rekening erbij.

Ik hoop dat hij opknapt van de medicatie en je hem mee naar huis kan nemen. Altijd beter dan op de kliniek zijn.

Veel sterkte en ik duim voor je.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:07

Stel dat hij woensdag niet beter is. Ik zou dan echt een paar vragen nog hebben voor de artsen.
- Welke opties zijn er dan wat ze kunnen aantreffen en zijn dat dingen waar iets aan gedaan kan worden? En als er iets aan gedaan kan worden wat dan?
- Is dat een optie om in te zetten zonder onderzoek? Welke dingen zijn al uitgesloten door wat nu gedaan is? en houd het dan eigenlijk al in dat het iets veel ergers is?

stel dat hij gevallen is en hierdoor een beschadiging in de nekwervel heeft, met het dan met MRI of is een foto voldoende. Waarvoor een MRI? Kan het een verschoven nekwervel zijn?

Ik vind jouw gedachte trouwens vol liefde voor jouw paard. Kan hij woensdag niet lopen dan lijkt het mij als leek dat er alleen nog maar iets ergs uit kan komen. En om dan idd pijn, ellende en kosten te besparen (vooral de eerste twee) zou ik ook voor inslapen gaan.

Nu ik de reactie van Karijn lees denk ik ook als je geen sedatie kan geven houdt het toch al op met grotere onderzoeken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:16

Heel veel sterkte! Ik ben ook van het type dat genoeg genoeg is. Dus ik snap je volkomen!

Mijn merrie had zandkoliek. Ze vonden haar heel wakker, mijn antwoord wacht maar tot ze zich beter voelt.. 3 dagen later, ja ehhh we merken dat ze zich wat beter begint te voelen ze krijgt aardig praatjes. Toen ik dr uiteindelijk op kon halen gaven ze ook aan dat ze niet hadden verwacht dat er nog zo’n groot verschil in zou zitten. Dus tja dat ze daar wakker ogen zegt niks