Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:14

@Lyonahorse: het kan ook gewoon een 'bijgestoken' papier zijn. Maw dat jouw paard NIET het paard is wat bij het papier hoort. Gebeurt jammer genoeg nog vaak genoeg in de handel. Ze zou moeten 7 jaar oud zijn. Makkelijk te controleren aan haar tanden.
Maar het kan best, hoor. Ze heeft ook niet de bouw die ik bij die afstamming zou verwachten, maar dat gebeurt nu eenmaal nog, zo uitzonderlijk is dat niet.
Van haar ouders is inderdaad niks terug te vinden. Klopt met hetgeen ik dacht dat ze in een achtertuin gefokt is met de hengst van de buren.
Ik zou zeggen: laat het los en concentreer je op haar opknappen :)

Lyona

Berichten: 2040
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 17:31

Het paspoort is trouwens niet aangemaakt door de handelaar in Nederland, maar de Irish Cob Society Nederland. En staat op de naam van een Nederlands transport bedrijf.
Dit staat op de achterkant van haar papier. Volgens mij aan het blesje te zien is dit wel Mira.
Afbeelding

boemel

Berichten: 8618
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:35

Ik heb een Friese merrie die door ondervoeding haar spiermassa geheel kwijt was.
Het vlees kreeg ik redelijk snel weer op de botten. De spiermassa kwam echter na 5 maanden niet goed terug, dus ik heb advies gevraagd aan iemand die veel weet van voeding voor paarden.

Mijn merrie is er goed van opgeknapt.
Heb daarom even het briefje voor je opgezocht.
Afbeelding

Lyona

Berichten: 2040
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 17:51

Dank je wel boemel! Hebben jullie verder advies in wat ik het beste kan voeren? Luzerne erbij, of extra mais vlokken, of wat anders? Wat zal haar het beste kunnen helpen in vorm te komen? En welk merk?
Ze heeft trouwens een hele goede mineraal liksteen, dus mineralen zitten wel goed.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:02

Even goed kijken wat werkt. De meeste paarden reageren erg goed op luzerne, zeker warmbloed rassen doen het daar vaak goed op, en vet. Olie is een dikmaker.

Maisvlokken werken ook prima, maar de meningen zijn er nogal over verdeeld of het goed is. Sojaschroot is een aanrader, eiwitrijk en laag in zetmeel en suikers.

En ik ben groot fan van Seniores Priores. Dat is wel echt ook iets wat mooi aanzet :j

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:03

LyonaHorse schreef:
Dank je wel boemel! Hebben jullie verder advies in wat ik het beste kan voeren? Luzerne erbij, of extra mais vlokken, of wat anders? Wat zal haar het beste kunnen helpen in vorm te komen? En welk merk?
Ze heeft trouwens een hele goede mineraal liksteen, dus mineralen zitten wel goed.


Liksteen is helemaal niet zeker dat ze voldoende binnenkrijgt. ik heb heel goede ervaring met equifyt green power en pre active voor spieropbouw. Mais zou ik zeker niet doen, dat is helemaal niet zo'n goede voedingsstoffen bron voor paarden, zijn geen meningen maar gewoon wetenschappelijk bewezen, dan is haver bv veel beter opneembaar als je specifiek op zoekt bent naar granen.
Luzerne heeft eigenlijk helemaal niet zo'n goed eiwitprofiel voor paarden, ik zou eerder kijken naar coolstance copra, esparcette, spirulina, erwten eiwit isolaat, sojaschroot doen veel paarden het goed op maar is een vrij controversieel product. Dit zou ik dan zeker combineren met een structuur mix en een balancer als je niet voor een compleet voer gaat en eventueel kan je wat lijnzaad er aan toevoegen.

Neon

Berichten: 4975
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:20

Blesje is inderdaad identiek :) het zal dus wel kloppen lijkt mij :) benieuwd hoe ze gaat opknappen

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:33

Papier klopt hoor.
Ik zou eerst een pssm2 test laten doen vooraleer met voer te gaan experimenteren. PSSM2 paarden doen het goed op graanloos voer.

office
Berichten: 831
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:49

Als veulen had ze wel een hals en mooie rug.Misschien komt ze nog bij ze heeft een prachtige kleur vind ik.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:55

Als ik dat zo zie, dan zou er wel eens niet perse iets mis hoeven zijn met de bouw.
Ze mist enorm spieren maar in de broek is ze overmatig rond en duwt het kruis omhoog. Het zou me niets verbazen als ze staat te compenseren.
Mijn eerste stap zou zijn om de rug en de voorvoeten op de foto te zetten en een volledig bloedonderzoek (spier, lever, nieren etc).
Misschien is er iets mis gegaan in de dracht bijvoorbeeld.

office
Berichten: 831
Geregistreerd: 24-05-13

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:58

Ik zou zo zeggen dat ze wel veel aanleg heeft om die bil en borst spieren snel te ontwikkelen .Mits ze daar genoeg voeding voor heeft.En dan trekt dat dunne nekje vast ook bij.Beetje glans er op en dan heb je volgend jaar misschien een paard waar mensen voor stil staan als de zon op haar gouden kleur schijnt

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:04

Ik heb zelf een merrie staan die 19 is en ook zo een smal nekje nu. De kuiltjes waren me nog niet opgevallen bij de jouwe.

Maar zoals gezegd word hier, geef het de tijd om op te knappen en steek je energie daar in. Ze heeft idd een hele lieve snuit. Ze verdiend het een goed baasje tegen gekomen te zijn. :)

alice0cullen

Berichten: 2441
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:45

Als je toch naar de kliniek gaat voor foto's zou ik ook de hele bovenlijn en bekken op de foto willen hebben. Ik denk dat dit paard ontzettend compenseert in het hele lichaam.

Ze ziet er wel uit als een heel lief paard die inderdaad wel wat tlc kan gebruiken.

Lyona

Berichten: 2040
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 22:22

Waar kan je pssm2 laten testen? Animal Genetics doet dit niet volgens mij. Daar heb ik haar wel 6 panel negatief laten testen.

Lyona

Berichten: 2040
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 23:19

Ik heb vanmiddag nog wat filmpjes van hoe Mira beweegt kunnen maken. Wei is nogal kaal, dit is namelijk de winterwei, volgende maand gaan ze naar de zomerwei, die is ook groter... En dat rode om haar hoofd is een vliegenmasker, ze heeft veel last van de vliegen hier :o (En er loopt een zilveren paard, dat is een eczeemdeken voor meneer Shadow zijn mugjesallergie)
https://filen.io/f/1cc7ab9e-4249-4590-9 ... 1D74ncWUjn

Roodvos

Berichten: 6769
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:29

LyonaHorse schreef:
[knip]
Dus zijn we haar op buitenrit aan het inrijden. Dan gaat prima, we rijden nu elke ochtend een uurtje, met op de heenweg veel stap en draf, en de terugweg veel galop.
[knip]

Mbt voeding en veterinair heb je al goede tips gekregen. Die ga ik niet herhalen.

Ik wil je wel op het hart drukken hier direct mee te stoppen (galop op de terugweg).
Even afgezien van haar huidige conditie.
Het is een zeker recept voor een onhandelbaar paard dat wegstormt zodra je de weg terug inslaat. Nu misschien nog niet. Maar wel als ze dadelijk sterker en fitter is.

Dan hebben we over een half jaar een topic "help mijn paard is niet te houden".

Heel veel succes met deze gouden dame.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:30

Ze is iig niet rad. Ik zou adviseren foto's te laten maken van rug en bekken. Daarna verder kijken. En een osteopaat :j

Hannanas
Berichten: 13058
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:33

Laatste filmpje is interessant. Daar doet ze zichzelf pijn met die misstap rechts achter zodat ze zelfs accuut stil blijft staan terwijl haar vrienden nog verder draven.

Wat woon je trouwens prachtig!! Zo’n weide en dan dan zo’n uitzicht :oo

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:53

Het eerste stuk van het eerste filmpje schrok ik nogal van. Dat ziet er absoluut niet uit als een paard dat rad is en bereden kan worden. Nu is wel de bodem ook niet al te best daar en daarna wordt het beter, dus misschien dat het door de bodem kwam. Maar ook op een slechte bodem mogen ze niet zo verslechteren.
Dat laatste filmpje was ook interessant. Volgens mij een op slot springende knie. De stand van de hoeven was goed dacht ik? Als ze vaker dat soort passen heeft, hebben jullie dan wel eens geprobeerd om haar achter binnendoor te zetten?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 00:00

Ik schrok ook van de filmpjes en met name de eerste.
Er is iets goed mis want ze is absoluut niet rad en loopt daar ook erg moeilijk.

alice0cullen

Berichten: 2441
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 01:41

Ik schrik eigenlijk ook best van de filmpjes.

Die bovenlijn zit muurvast en ze is zeker niet zuiver. Ik vind het niet gek dat ze volledig blokeerd in de bak, ze compenseert enorm in haar hele lijf. Haar slechte bouw helpt absoluut niet maar ze zou veel beter moeten bewegen.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 02:47

Wat mij allereerst opvalt; ze ziet er idd niet uit als een (gezonde) 7 jarige. Maar dat kan door haar onderconditie komen. Ook vind ik dat voor een onbespierd, net zadelmak paard zo goed als dagelijks een uur buiten rijden te veel en te snel is in 1,5 maanden tijd. Of het paard nou 3 of 7 is, belasting moet langzaam opgebouwd worden (al is het recht toe recht aan buiten wel een fijne manier om te beginnen).

Het is al eerder gevraagd, heb je (recent) wormen onderzoek gedaan? Anders kun je de kilo's voer wel opvoeren maar dat zet geen zoden aan de dijk :). Paard heeft geen ideale bouw maar daarom hoeft ze er natuurlijk niet zo uit te zien. Op het filmpje (ik kon er maar 1 zien) loopt ze ook niet rad of stijvig. Ik zou in dit geval een dierenarts inschakelen om een plan de campaigne op te stellen. Ze zit duidelijk letterlijk niet lekker in haar velletje en je geeft aan dat ze ondanks dat super lief en braaf is. Die paarden zijn goud waard maar wel doodlopers als je ze niet tegen zich zelf beschermt.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 07:58

Daar zit achterin waarschijnlijk iets niet helemaal lekker, knie of hoger zou ik denken. Dat past op zich wel bij de compensatiespieren in de achterhand.
Goed dat je er verder naar kijkt en ze staan daar inderdaad prachtig zeg.

Op de terugweg gallopperen inderdaad niet doen bij een onbevestigd paard, dat is vragen om problemen.

Lyona

Berichten: 2040
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 08:43

Dank jullie wel voor het kijken naar de filmpjes! Ik ga stoppen met rijden tot ze weer gezond genoeg is!

Even een beetje uitleg over het galopperen op de terugweg. We wonen erg heuvelachtig, op de heenweg is het voornamelijk heuvel af, dus dat stappen we. Ook platte stukken die we draven of soms galopperen. Terugweg is dus wat meer omhoog, dus die heuveltjes doen we in galop, en de platte stukken stap en draf. Ze vindt de heuveltjes makkelijker in galop dan in een andere gang volgens mij. Maar het grootste deel van de rit stappen we. Ik stap haar op het laatst ook heel goed uit. Dit hebben we rustig opgebouwd, en na zo'n rit (hier is het dan soms al 25 graden) is ze nooit bezweet of hijgt ze. Ze staat dan heel blij om zich heen te kijken en te bedelen om grasjes :) (wat ze niet mag)
Met mijn Haflinger stappen we dat rondje aan de hand wel eens, en die vind het veel zwaarder :+
We hebben al die tijd met een barebackpad gereden. Sinds een week hebben we een boomloos zadel (Siverado western zadel). Ik merk wel dat ze veel feller reageert met zadel dan met barebackpad. Ze gaat harder, is drukker, en sneller geïrriteerd. Dus ik dacht al dat er iets niet helemaal goed zat, dus ben met m'n mooie zadel gestopt... Ik denk dat dat wel klopt met wat jullie hier zeggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:51

Het kan ook zijn dat ze een ongeluk heeft gehad op transport. Ik zou haar gewoon helemaal op de foto laten zetten.