Cloaca operatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:28

Thioro schreef:
janderegelaa schreef:
Ik vind dat wel raar, je kunt een darm toch ook spoelen zodat hij leeg is!?

Nee, dat kan niet met de tientallen meters darm die een paard heeft. En dan heb je het nog niet over de darmflora die je helemaal wegspoelt, bij een paard ook uiterst onwenselijk. Door het vasten zal de darmflora wel veranderen en ook minderen maar niet volledig weg gaan. Een paard zonder darmflora is een dood paard.

Om het hele darmstelsel dusdanig leeg te krijgen dat er een tijdje geen mest langs de hechtingen zal komen moet er dus zo lang gevast worden.
Ook niet heel gezond maar haalbaar onder medische begeleiding.
Niet laten vasten en toch mest langs de hechtingen laten komen zal voor onherstelbare fistels zorgen. In het beste geval is de carrière als fokmerrie over. In het slechtste geval is het over en uit voor de merrie.

Omdat het traject zo zwaar is wacht men dus tot het veulen gespeend is, een merrie kan geen veulen voeden als ze zelf op een hongerdieet staat.

Het is een uitzonderlijke situatie en druist inderdaad tegen alle 'paardenhouderijkennis' in maar het is een reële situatie dus ts voor troll uitmaken is niet nodig (weet niet meer wie dat zei).

Maar bij een koliekoperatie zijn ze ook niet leeg en als bij mensen een stuk darm weggehaald moet worden hoeven ze ook niet 2 weken te vasten. Ik zie nog steeds de noodzaak/logica niet.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:55

Er mag tijdens de heling van de hechtingen geen mest langs komen. Geen enkel dier of mens kan 2 weken z'n behoeften ophouden. Dus darmen leeg.

Koliekoperatie is te dringend en daar legen ze enkel het deel darmen dat geopereerd moet worden, àls dat al nodig is. Dunne darmen kan je de inhoud zo naar voor of achter masseren en de inhoud is heel vloeibaar dus dat gaat niet schuren aan eventuele hechtingen. Dikke darm opereren (dus echt openen) is meestal niet echt aangeraden, hechtingen houden daar moeilijker omdat de mest letterlijk ingedikt wordt en de darmwand dus veel sterkere druk te verwerken krijgt dan een dunne darm.
In het laatste stuk darm heb je dan enkel echte afgewerkte mest, daarvoor zijn toch redelijke contracties nodig om het buiten te werken. Niet goed voor hechtingen.

Een stoma bij paarden is een weinig gebruikelijke operatie (itt cloacaoperaties) en bij mensen zijn de complicaties al schering en inslag, laat staan voor paarden. Mensen moet je ook niet met paarden vergelijken. Bij een mens krijg je de darmen op 24/48u wel leeg als het nodig is.

Het hele punt is dat er gedurende de genezing letterlijk geen mest uit het paard mag komen, of toch niet langs die hechtingen, omdat het anders zinloos is om te hechten.
Tegen dat je een volledig verteringsstelsel van een paard leeg hebt zodat er geen mest meer zal komen, ben je dus 2 weken verder.

mirtedl

Re: Cloaca operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:38

Maar zoals jan al zegt.. bij mensen die een darm operatie krijgen mag er wel eten langs de hechtingen/nietjes in de darm.. die hoeven ook niet te vasten. Darmen echt leeg duurt bij mensen ook langer dan 48 uur

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:50

Het lijkt mij dat dierenartsen dit soort zware keuzes (langdurig vasten) niet maken als daar geen enorm goede redenen voor zijn.

Het maag-darmstelsel van een paard is (op heel veel gebieden) héél anders dan dat van een mens. Dus 1op1 vergelijken met mensen is niet per se een handige strategie.

@TS, ik ken deze specifieke operatie niet.
Maar als de prognoses verder gewoon echt goed zijn, en het (onvermijdelijke)leed voor het paard nagenoeg zeker leidt tot nog jaren gewoon goed paard kunnen zijn, dan snap ik de keus voor operatie heel goed.

Ik hoop dat er nog wat meer praktijkervaringen volgen voor je
Daar heb je meer aan dan aan oordelende bokkers zonder medische achtergrond.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:53

De info van de site van equitom::

Citaat:
Recto-vaginal fistula or tear
If the foal is lying in the wrong position, the legs of the foal can damage, not only the wall of the vagina, but also the perineum and rectum. Sometimes there is an opening between rectum and vagina (recto-vaginal fistula) but in cases all tissues including perineum and anus (cloaca) tear. In these mares, the manure falls into the vagina. These injuries are initially treated with antibiotics and local wound care. After about two months a final reconstruction can be carried out. This is done with the standing mare under epidural anaesthesia.

http://www.equitom.be/en/medical-servic ... le-fistel/

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:55

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:08

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:22

Wij hebben het op de kliniek inderdaad wel eens geopereerd.
Het is natuurlijk mega vervelend dat vasten en ze lopen er ook echt wel een klap van op.
Het is echter wel noodzakelijk omdat anders de hele operatie geen zin heeft.
Het is overigens zeker wel de moeite om eens links en rechts te bellen wat de kosten zijn en of de artsen daar er ervaring mee hebben.
Kijk hierbij ook over de grens.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:51

Nu ben ik wel nieuwsgierig. Een merrie wordt dan pas geopereerd als veulen er af is, maar hoe doe je dat met een merrie die na zoveel maanden enorm ingevallen is. Eerst terug op gewicht en dan weer vasten? Want een al schraal dier laten vasten lijkt me helemaal geen goed plan?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:55

Waarom zou een merrie enorm moeten invallen door een veulen aan de voet? Iets met goed voerbeleid kan dat voorkomen, uitzonderingen daargelaten.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:58

Dan spreek ik even over de uitzonderingen. Ik ken er wel die ondanks goed voer invallen, of in ieder geval mindere conditie dan er voor (tegen het randje van te mager)
Meeste gelukkig niet :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 23:55

Jemig ts wat heftig.
Hier heeft een paard verstoppingskoliek van 14 dagen overleefd met vasten.
Paard had geen infuus en was ontzettend dapper en doet het heel erg goed.
Maar dar vasten, en zien hoe de kilo’s eraf gingen was echt heftig.
Mij is het herstel na het vasten enorm meegevallen en ik vond het paard snel bijtrekken in spieren en gewicht.
Hopelijk is het na de operatie allemaal zonder problemen en knapt je merrie net zo snel op daarna als dit paard.
Dan is het het echt waard.
Hij loopt nu een aantal jaar later koliekloos rond en hangt de clown uit.
De dierenarts noemde het letterlijk tijd kopen, telkens pijnstilling, sonderen en parrafine.
Ik dacht op een bepaald punt hoever ga je, maar de dierenarts zei dit paard is zo sterk.
En hij werkt zo mee, dit kan gewoon helemaal goed komen dus ik zou de hoop nog niet verliezen.
Hij kreeg gelijk!

Mo1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 14:31

moonfish13 schreef:
Jemig ts wat heftig.
Hier heeft een paard verstoppingskoliek van 14 dagen overleefd met vasten.
Paard had geen infuus en was ontzettend dapper en doet het heel erg goed.
Maar dar vasten, en zien hoe de kilo’s eraf gingen was echt heftig.
Mij is het herstel na het vasten enorm meegevallen en ik vond het paard snel bijtrekken in spieren en gewicht.
Hopelijk is het na de operatie allemaal zonder problemen en knapt je merrie net zo snel op daarna als dit paard.
Dan is het het echt waard.
Hij loopt nu een aantal jaar later koliekloos rond en hangt de clown uit.
De dierenarts noemde het letterlijk tijd kopen, telkens pijnstilling, sonderen en parrafine.
Ik dacht op een bepaald punt hoever ga je, maar de dierenarts zei dit paard is zo sterk.
En hij werkt zo mee, dit kan gewoon helemaal goed komen dus ik zou de hoop nog niet verliezen.
Hij kreeg gelijk!

Heftig!! goed om te horen dat het enigzins is meegevallen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:30

Heb je een update TS? Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Ik weet wel dat ik hiervoor ook de Lingehoeve te Lienden zou contacten oa.

Zou trouwens erg interessant zijn denk ik als je ons meeneemt in dit proces, gezien de weinige ervaring hiermee. In ieder geval erg veel sterkte voor jou en je merrie! :knuffel:

Mo1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 16:42

naomiiiii schreef:
Heb je een update TS? Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Ik weet wel dat ik hiervoor ook de Lingehoeve te Lienden zou contacten oa.

Zou trouwens erg interessant zijn denk ik als je ons meeneemt in dit proces, gezien de weinige ervaring hiermee. In ieder geval erg veel sterkte voor jou en je merrie! :knuffel:

Dank je wel.

Er is op dit moment geen update. Het is drie weken geleden gebeurd. Merrie en veulen lijken goed te pas gelukkig en hopen dat dit nog ca vijf/zes maand zo blijft, dan kan het veulen er af en zij naar de kliniek. Ugh.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:48

janderegelaa schreef:
Thioro schreef:

Nee, dat kan niet met de tientallen meters darm die een paard heeft. En dan heb je het nog niet over de darmflora die je helemaal wegspoelt, bij een paard ook uiterst onwenselijk. Door het vasten zal de darmflora wel veranderen en ook minderen maar niet volledig weg gaan. Een paard zonder darmflora is een dood paard.

Om het hele darmstelsel dusdanig leeg te krijgen dat er een tijdje geen mest langs de hechtingen zal komen moet er dus zo lang gevast worden.
Ook niet heel gezond maar haalbaar onder medische begeleiding.
Niet laten vasten en toch mest langs de hechtingen laten komen zal voor onherstelbare fistels zorgen. In het beste geval is de carrière als fokmerrie over. In het slechtste geval is het over en uit voor de merrie.

Omdat het traject zo zwaar is wacht men dus tot het veulen gespeend is, een merrie kan geen veulen voeden als ze zelf op een hongerdieet staat.

Het is een uitzonderlijke situatie en druist inderdaad tegen alle 'paardenhouderijkennis' in maar het is een reële situatie dus ts voor troll uitmaken is niet nodig (weet niet meer wie dat zei).

Maar bij een koliekoperatie zijn ze ook niet leeg en als bij mensen een stuk darm weggehaald moet worden hoeven ze ook niet 2 weken te vasten. Ik zie nog steeds de noodzaak/logica niet.

Dit is niet één op één vergelijkbaar, want bij mensen met een vergelijkbare operatie (dus herstel van een totaalruptuur of fisteling tussen vagina en endeldarm) wordt wel degelijk meestal een stoma aangelegd om de achterkant te ontlasten. Als er alleen een naad van darm op darm is is dit niet altijd nodig, maar ook na dat soort operaties ontstaan vaak complicaties (naadlekkage) waardoor mensen toch soms met spoed terug naar OK moeten om alsnog een stoma aan te leggen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:17

Goh ts wat heftig... sterkte ermee....
Jaren geleden is er een bokker geweest die een stoma had laten aanleggen bij haar vos kleurige paard... zou dat niet tijdelijk kunnen als oplossing om niet te hoeven vasten? Misschien zou je het de dierenarts eens kunnen voorleggen? Dit omdat het eigenlijk helemaal aan het einde is waar de beschadiging zit?

Ik ga eens zoeken of ik dat topic terug vind...

Edit gevonden:
[MD] [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Paard heeft het uiteindelijk niet gered, stoma was aangelegd ivm ernstige koliek, en het dier kreeg ondanks dat het een tijd goed ging toch opnieuw kolieken waarna het ingeslapen is... maar goed... jouw paard heeft geen koliek en los van de verwonding door de bevalling gewoon goede darmen... waar het paard van de stoma wel problemen had aan de darmen die koliek veroorzaken..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 02:20

Hopelijk komt jouw merrie ook zo goed door het vasten heen, maar dit verhaal van zo lang niet eten icm koliek geeft hoop ik goede moed.
Ik dacht echt wat houdt hij er straks aan over, nou weinig tot niks.
Ze letten alleen op dat ze voer omgooien voorzichtig doen om herhaling te voorkomen.
Ik meen 1x koliek gehad daarna, maar dat was standaard procedure en klaar.
Verder ook prima mest altijd en krijgt niks bijzonders bijgevoerd.
Hij heeft na het vasten veel gehad aan seniores priores en pavo 18+.
De 18+ hebben we later toegevoegd en dat deed zijn spieropbouw zo goed!
Het is ook 21% suiker/zetmeel en hij sprong niet boven je hoofd uit, maar haalde duidelijk veel uit deze muesli voor zijn herstel.
Dat vind ik echt een aanrader voor ingevallen paarden, meerdere gezien en allemaal reageren ze er echt supergoed op.
Je zou het kunnen onthouden, ik heb er met oude/zieke paarden súper ervaring mee.
Seniores priores en pavo 18+ zweer ik bij.
Alleen seniores bleef zijn rug zo enorm bottig en wel kilo’s eraan, bij zijn buik vooral.
Na start met 18+ erbij zag je met 2 weken echt al heel goed verschil, paard kreeg 1 schep a 900 gram per dag, niet eens zoveel dus.

Wel lastig joh nu nog wachten tot het veulen weg mag bij je merrie.
Je wil gewoon geen ellende en dan moet je zo lang wachten nog met toch infectierisico.
Hopelijk doet je merrie het straks goed.

Mo1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 15:50

Consult gehad bij een andere dierenarts:

Zij geeft aan dat de merrie 'een paar dagen' moet vasten (in ieder geval zeker geen 14 dagen) en ze het dan wil spoelen met olie. Geen volledige narcose maar met blokkades zodat het dier staand geopereerd kan worden. Klinkt stukken beter. :D

Maar omdat de merrie tot nu toe nog geen klachten heeft en goed te pas is denkt zij dat dit zo blijft en mogelijk een operatie helemaal niet nodig is. Kans op een infectie blijft maar is wel klein geeft ze aan. Met ca. 3 mnd een inwendig onderzoek laten uitvoeren om te kijken hoe groot het gat dan is en overleggen of dit alles wel nodig is ..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:53

oké, dat klinkt al wel een heel stuk beter! Ik hoop dat de hele operatie niet nodig blijkt te zijn.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 00:18

ahh dat zou super fijn zijn !

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 05:03

Bij ons op de manege heeft een paard gestaan die dit ook had, en waarbij (vorige) eigenaar er voor heeft gekozen om het niet te laten opereren (dat kon in haar geval ivm ook helemaal aan het eind)

Betekende in haar geval uiteindelijk wel het eind van de sportcarrière, want eigenaar kreeg steeds commentaar op geluid wat er regelmatig vrijkwam (soort natte scheet achtig)

Paard had er verder geen last van en heeft nog jaren op manege gelopen zonder klachten (voor zover ik dan weet als klant).

Mo1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 17:14

Rintah schreef:
Bij ons op de manege heeft een paard gestaan die dit ook had, en waarbij (vorige) eigenaar er voor heeft gekozen om het niet te laten opereren (dat kon in haar geval ivm ook helemaal aan het eind)

Betekende in haar geval uiteindelijk wel het eind van de sportcarrière, want eigenaar kreeg steeds commentaar op geluid wat er regelmatig vrijkwam (soort natte scheet achtig)

Paard had er verder geen last van en heeft nog jaren op manege gelopen zonder klachten (voor zover ik dan weet als klant).

Tot nu toe maakt zij die geluiden niet. Maar als dat het enige zal zijn wat ze er aan over houdt vind ik dat prima