euthanasie met T61

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 17:14

weidepaal schreef:
Mijn paard is recent ingeslapen en mijn grootste angst was inderdaad dat hij zo gaan vechten. Ik heb dit aangegeven bij mijn dierenarts en zij vertelde me dat ze dit zelf nog nooit heeft meegemaakt als DA. Mijn paard is in 3 fasen ingeslapen: roesje, narcose ('viel' heel gecontroleerd) en dan euthasie. Veel hangt af van de rust in de omgeving: bekende omgeving, vriendje in de buurt, voldoende tijd om alle verdoving in te laten werken...

De mijne is ook met 3 verschillende middelen in 3 fasen gegaan. Ik heb uit belangstelling eens opgezocht hoe dat bij mensen eigenlijk gaat en die blijken weer andere ook chemische middelen toegediend te krijgen.Ik heb wel eens gehoord dat het bij mensen ook niet altijd vlekkeloos verloopt.Maar biologisch gezien is een mens niet anders dan een dier. waarom gebruiken ze dan niet dezelfde middelen? Toch een kostenplaatje zoals die oude handelaar me vertelde? Hij zei dat het beste was om opiaten te gebruiken,dan gingen ze lachend dood zei hij.Dat is een natuurlijk middel. Maar goed,dit is een onprettig onderwerp en ik hoop er niemand mee te kwetsen.Wel is het voor iedereen goed om over dergelijke zaken na te denken vantevoren. Ik begrijp niet goed waarom het zo moeilijk is om netjes te euthanaseren- toen ik een operatie moest ondergaan was ik binnen enkele tellen geheel onderzeil en ze zouden me toen door wat te overdoseren zo over de grens hebben kunnen duwen zonder dat ik ook maar iets gemerkt zou hebben.Als R.K. gelovige mag ikzelf trouwens geen euthanasie.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:06

Een paard (of een mens) is geen machine. En elk individu kan dus (helaas) anders reageren. Zo hoor je ook wel bij narcose bij mensen in uitzonderlijke gevallen, dat mensen halverwege de operatie wakker worden. Of dat ze wel wakker zijn maar zich niet kunnen bewegen. Dat is soms gewoon zo helaas.

Zo kun je als dierenarts ook honderden paarden super netjes in laten slapen. En dan zit er ineens eentje tussen die je exact hetzelfde inspuit als alle anderen, maar die op een of andere manier heel anders reageert. En waar ligt dat dan aan? Aan het paard, of aan de dierenarts of aan het middel??

Als paarden al zo ver 'heen' zijn dat ze al liggen, dan is de bloedsomloop ook slechter en anders. Die paarden slapen vaak onrustiger in, simpelweg omdat de middelen dan anders inwerken.

Niet alles is altijd te voorkomen, al doe je nog zo je best.

Als het een vervelende ervaring is, dan geef dat aan bij je dierenarts en probeer er op een later moment nog eens over na te praten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:55

In ons geval had de dierenarts niet de hartslag gecheckt na de euthanasie. _-:( -O-
Ik kwam daar achter toen we het paard al hadden verplaatst.(ik zag ineens dat hij nog ademhaling had.) Gelukkig was het verplaatsen wel voorzichtig en respectvol gedaan.
Uiteindelijk heeft het paard ruim een uur geleefd na de feitelijke euthanasie (wel buiten bewustzijn). Hier heb ik mij nog lang mij rot over gevoeld. Dat moet slijten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:15

anjali schreef:
Ik heb uit belangstelling eens opgezocht hoe dat bij mensen eigenlijk gaat en die blijken weer andere ook chemische middelen toegediend te krijgen.Ik heb wel eens gehoord dat het bij mensen ook niet altijd vlekkeloos verloopt.

De doodstraf per dodelijke injectie is minder prettig dan de euthanasie van een dier. Dit omdat de medicijnen fabrikanten de Euthenasol en dergelijke niet willen verstrekken voor het doden van mensen. Daarom dienen er alternatieven gebruikt te moeten worden met meer risico's op allerlei bijwerkingen.

Petra_O

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:19

Mijn eerste paardje is volgens mij met T61 ingeslapen, de tweede met Euthasol. Bij beiden ging het heel snel, die hebben er echt niets van meegekregen. Maar beide pony's waren qua gezondheid echt slecht, misschien speelt dat ook mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:24

senna21 schreef:
In ons geval had de dierenarts niet de hartslag gecheckt na de euthanasie. _-:( -O-
Ik kwam daar achter toen we het paard al hadden verplaatst.(ik zag ineens dat hij nog ademhaling had.) Gelukkig was het verplaatsen wel voorzichtig en respectvol gedaan.
Uiteindelijk heeft het paard ruim een uur geleefd na de feitelijke euthanasie (wel buiten bewustzijn). Hier heb ik mij nog lang mij rot over gevoeld. Dat moet slijten.

Oh dat is wel echt slecht. :knuffel:

Zag je het ook niet aan de ogen?
Hier zag je zoals ze wel eens zeggen echt de ziel uit de ogen verdwijnen.
Werden ook snel dof.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:26

Avalanche schreef:
Mij is ooit verteld (maar ik ben geen dierenarts) dat je pas met T61 mag gaan spuiten als het dier zo diep onder narcose is dat het onomkeerbaar is.

Het enige paard dat ik hier heb moeten laten inslapen was voor de laatste spuit inderdaad al zo ver weg dat hij nog amper ademde. Het spijt me voor je TS, dat een verschrikkelijke beslissing op zo'n nare manier is moeten verlopen... :(:)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:31

Niet met T61 maar wel een beul van een da met Euthasol (de roze).
Niet eerst een roesje, geen narcose maar gelijk de spuit Euthasol erin. Arme dier steigerde tijdens de prik en klapte met een smak op de grond. Half in het gras, half op het asfalt. Paar flinke stuiptrekkingen.
Wenste de eigenaar sterkte en zou zo weg gaan waarop de eigenaar zegt, dier knippert nog met zijn ogen. Da luistert, oh oke, en spuit nog wat bij. Nu is hij wel dood hoor, echt wat een boer die da. Paardje begon weer te stuipen. Nadat het stuipen stopte zou de da wederom weg. De eigenaar vraagt de da nogmaals naar het hart te luisteren omdat hij zeker wilde weten dat het gestopt was met kloppen.
Da sputtert tegen maar doet het uiteindelijk wel, en keek verschrikt. Nog steeds reactie op ogen en hart klopte nog. Voor de 3e keer (toen een dubbele dosering genomen) en opnieuw gespoten. Wederom stuiptrekken en toen overleed het arme dier.
Echt vreselijk hoe dat gegaan is
Toen pas overleed het dier.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 23:08

DuoPenotti schreef:
senna21 schreef:

Oh dat is wel echt slecht. :knuffel:

Zag je het ook niet aan de ogen?
Hier zag je zoals ze wel eens zeggen echt de ziel uit de ogen verdwijnen.
Werden ook snel dof.

Het paard had een beetje een waas over één oog, van een oude ontsteking. Maar het protocol laat geen twijfel over wat hij had moeten controleren.
Uiteraard heb ik wel een klacht ingediend!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 23:57

Ik begrijp dat geklooi met T61 niet als het gaat om paarden inslapen. Je hebt eerst VEEL verdoving nodig, als het niet genoeg is is het ellende. Ook de hoeveelheid T61 is groot om een dier van paardenformaat in te slapen. Dit kan alles nog problematischer worden als er bloedsomloop complicaties zijn.
Al de paarden die we tot nu toe hebben moeten laten gaan zijn geschoten.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 00:09

Ik ken dit middel verder niet. Wel heb ik het inslapen van onze beide katten en hond meegemaakt. De katten werden eerst in slaap/narcose gebracht en daarna kregen ze iets ingespoten waarvan de binnen enkele minuten overleden, maar daar kwam geen reactie op omdat ze al helemaal "weg" waren.
Onze hond wilde ik/wij perse thuis laten inslapen omdat hij al paniek kreeg als hij de parkeerplaats van de dierenkliniek zag waar hij de laatste 2 jaar is behandeld voor zijn kanker, dat vond ik zielig als dat zijn laatste minuten zouden moeten zijn. Er kwam dus een vreemde dierenarts aan huis. Deze bracht hem niet eerst onder narcose maar spoot direct het dodelijke middel. De hond moest van hem ook verplicht een muilkorf om (het ging om een brave jack russell) en bij het inspuiten deed het hem duidelijk pijn, hij jankte/piepte en probeerde te bijten (hij had zijn hele leven nog nooit iemand gebeten). Ik vond dit helemaal geen fijn beeld, ik zou dit nooit meer zo willen en vind de gedachten eraan nog altijd lastig. Ik wil nu dat ze eerst gaan slapen, en dan ook al echt ver weg zijn, en daarna pas het dodelijke middel inspuiten.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 00:15

_Mir schreef:
Nooit van gehoord dat je op een manege bij het inslapen mag zijn. Overigens vind ik ook dat zeker een manegepaard met respect en in alle rust ingeslapen zou moeten worden.

Afgelopen september nog gedaan. Al een aantal jaar heb ik een eigen paard maar deze merrie was heel bijzonder voor mij en ik heb haar de laatste jaren, toen ze met pensioen was, gereden tot ze zelf aangaf dat niet meer te willen en verzorgd. Ik wist ook dat deze merrie nooit de manege zou verlaten. Heb ook mee mogen beslissen wanneer het genoeg was. En ik ben er samen met de eigenaresse als enige bijgeweest en ze is gelukkig heel rustig ingeslapen.

T61 of Euthasol is me om het even. Het gaat er om dat de narcose er voor gewoon heel goed gebeurd. Een van deze middelen rechtstreeks laten spuiten zal ik dan ook nooit toestaan! Ik heb zowel dieren in laten slapen met het ene middel als met het andere en nooit is het vervelend geslopen of fout gegaan. Nu kan ik zelf door mijn opleiding ook zien of een dier echt vergenoeg weg is. Is het naar mijn smaak niet ver genoeg dat gaat de definitieve spuit er echt nog niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:51

kiki1976 schreef:
Niet eerst een roesje, geen narcose maar gelijk de spuit Euthasol erin. Arme dier steigerde tijdens de prik en klapte met een smak op de grond. Half in het gras, half op het asfalt. Paar flinke stuiptrekkingen.

Ik heb bijna 2 jaar geleden zoiets soortgelijks meegemaakt met het inslapen van mijn haflinger.
Mijn paard stond op een pensioenstal, dus ik had ook de VA die daar aan huis kwam, Carel Dimmendaal DAP Oldenaller, wat een beul.. Als ik het geweten dat het zo was gegaan ( eerdere ervaringen waren met narcose en dan het euthenasie-middel) had ik mijn eigen VA meegenomen.

Het doet nog steeds zeer als ik eraan denk ;(

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:13

Als een paard aan medicatie zit kan het inslapen wel eens lastig gaan. Aderen kunnen wat samengeknepen zijn, waardoor het middel moeilijker verspreid wordt door het lichaam. Mijn 1e paard moest daardoor bijgespoten worden. Mijn 2e paard was niet onder medicatie en het inslapen ging heel snel. Verder geen rarigheid, aangezien ze beiden volledig onder narcose waren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:01

Iris82 schreef:
anjali schreef:
Ik heb uit belangstelling eens opgezocht hoe dat bij mensen eigenlijk gaat en die blijken weer andere ook chemische middelen toegediend te krijgen.Ik heb wel eens gehoord dat het bij mensen ook niet altijd vlekkeloos verloopt.

De doodstraf per dodelijke injectie is minder prettig dan de euthanasie van een dier. Dit omdat de medicijnen fabrikanten de Euthenasol en dergelijke niet willen verstrekken voor het doden van mensen. Daarom dienen er alternatieven gebruikt te moeten worden met meer risico's op allerlei bijwerkingen.

Wat erg allemaal.Ik heb al eerder gepost dat ik er niets van begrijp dat er zo veel problemen ontstaan bij euthanaseren. Omdat de natuur overal wat voor heeft en dat zijn in deze gevallen dan de natuurlijke producten van de opiumpapaver. Tegenwoordig moet alles met synthetische middelen terwijl dat nooit zo goed is als de natuur. (offtopic maar ik heb ooit mijn handtekening gezet tegen de doodstraf ondanks dat ik vond dat sommige criminelen dat wel verdienden maar dat een executie dan ook weer een moord zou zijn en op die manier blijf je aan de gang met kwaad met kwaad te bestrijden).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:27

Het kan altijd anders lopen.
Natuurlijk ligt er ook een stukje expertise van de VA in. Maar euthanasie, bij dieren en ook mensen gaat niet altijd hetzelfde. Sowieso reageert elk lichaam anders op doodgaan... dus er zit altijd een stukje onvoorspelbaarheid in.

Maar echt goed onder narcose brengen (dat gaat bij mensen sowieso wat anders, maar heb het nu even over paarden) is altijd het belangrijkste.

Ik heb het bij 3 van mijn eigen meegemaakt, en ook er bij geweest bij een aantal beesten van vrienden en alles redelijk mooi gedaan.
Warina en Jam waren echt volgens het boekje. Jam ging zelfs zelf helemaal liggen, rustig, zonder neerploffen. Maar dat was een meewerkend paard. Met 1 spuit daarna was hij ook echt meteen weg, hart stopte ook snel. Warina was al bij de narcose ongeveer vertrokken... maar die was ook bijna 30.

Uni was een vechter, wilde eigenlijk niet gaan liggen, maar die hebben we zo lang mogelijk met zijn allen overeind gehouden gehouden en naar de grond begeleidt met veel mensen zodat hij echt al te ver was om weer op te staan. We deden het ook in een grote loods met veel stro op de grond, omdat we vooraf al een beetje bang waren dat hij niet wilde gaan liggen.
Daarna na de narcose 6x bij moeten spuiten omdat hij er onbewust tegen vocht, hart en ademhaling bleef gaan. Ondanks al hoge dosis vooraf. Maar dat was altijd een echte vechter... gelukkig was hij al ver in de narcose dus hij heeft er zelf niks meer van meegekregen... maar man, wat duurde dat lang. :(:)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:06

Wat een vreselijke ervaringen lees ik hier. Toen ik mijn pony 5 jaar geleden liet inslapen heb ik voordat ik de afspraak maakte eerst gevraagd bij de DA hoe hij het zou gaan doen en met welke middelen. Hij gebruikte de methode met roesje, verdoving en daarna de dodelijke injectie. Ondanks dat mijn pony een echte vechter was bij leven, is het inslapen super “fijn” gegaan. Niet gevochten, rustig zelf gaan liggen en was na de laatste spuit ook vrijwel meteen weg.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:23

Wat een ellendige ervaringen lees ik hier :(

Vrijdag is mijn oude merrie ingeslapen. Ook met T61. Eerst kalmeringsmiddel, dan narcose, dan T61.
Heel rustig, ik had het mij niet beter kunnen wensen.
DA was er ook heel duidelijk in. Na de narcose heeft ze nog nooit ééntje gehad die daarna nog rare dingen deed.

Jaar of 13 geleden mijn eerste paardje ook laten inslapen. Was ook met T61. Ook zonder problemen gegaan toen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:59

Susanne schreef:
Wat een vreselijke ervaringen lees ik hier. Toen ik mijn pony 5 jaar geleden liet inslapen heb ik voordat ik de afspraak maakte eerst gevraagd bij de DA hoe hij het zou gaan doen en met welke middelen. Hij gebruikte de methode met roesje, verdoving en daarna de dodelijke injectie. Ondanks dat mijn pony een echte vechter was bij leven, is het inslapen super “fijn” gegaan. Niet gevochten, rustig zelf gaan liggen en was na de laatste spuit ook vrijwel meteen weg.

Ik heb het ook heel duidelijk besproken met mijn dierenarts. Ook dat ging in 3 stappen. Ik heb hem zelfs nog een pijnstiller in laten spuiten omdat ik mijn paard wilde verplaatsen naar een andere wei. Het ging heel rustig en vredig. En dat zou ook zo moeten. Natuurlijk kan een paard gek terecht komen met omvallen, maar het inslapen zou niet anders moeten gaan dan een paard onder narcose brengen voor bijvoorbeeld castratie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:11

kiki1976 schreef:
Wenste de eigenaar sterkte en zou zo weg gaan waarop de eigenaar zegt, dier knippert nog met zijn ogen. Da luistert, oh oke, en spuit nog wat bij. Nu is hij wel dood hoor, echt wat een boer die da. Paardje begon weer te stuipen. Nadat het stuipen stopte zou de da wederom weg. De eigenaar vraagt de da nogmaals naar het hart te luisteren omdat hij zeker wilde weten dat het gestopt was met kloppen.
Da sputtert tegen maar doet het uiteindelijk wel, en keek verschrikt. Nog steeds reactie op ogen en hart klopte nog. Voor de 3e keer (toen een dubbele dosering genomen) en opnieuw gespoten. Wederom stuiptrekken en toen overleed het arme dier.
Echt vreselijk hoe dat gegaan is
Toen pas overleed het dier.

Phoe wat heftig zeg! dat vind ik echt onder mishandeling vallen. Een goede DA geeft altijd eerst een narcose.

Ik heb geen ervaringen met T61 maar wel met euthasol en dat waren gewoon goede ervaringen, 2 paarden waren gewoon goed onder narcose en op het moment dat ze omvielen/ gingen liggen waren ze eigenlijk al vredig weg. Bij een andere ging het iets minder prettig, die ging achterover om en klapte toen door het houten hek wat daar stond. Waarschijnlijk was hij op dat moment al volledig weg maar het was een heel akelig beeld. De DA heeft er volgens mij wel van geleerd want daarna werden de paarden op een ander stuk ingeslapen. (grotere wei)

Het is heel belangrijk om een DA te hebben die je kent en vertrouwd denk ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:31

Citaat:
Het is heel belangrijk om een DA te hebben die je kent en vertrouwd denk ik.

Dit hoopte ik ook met mijn sjimpie.
Maar half jaar voordat hij ingeslapen is ging deze met pensioen.

En de dag dat hij is ingeslapen was op zaterdag.
Toen had een ander dienst dan de dagen daarvoor. Dus ook al werkt je eigen da er nog wel heb je dat ook niet altijd voor het kiezen.

Maar dikke pluim voor de dierenarts die hem heeft ingeslapen. Ik kende die man niet.
Maar hij was echt goed.
Alle tijd, alle rust.
Praatte ook lief tegen mijn paard. Legde mij elke stap uit.
En hoe verdrietig ook, hij is zo mooi gegaan.
Ik was ook bang voor het moment van liggen, maar ook dat ging rustig zonder plof. Al heb je dat natuurlijk niet voor het zeggen. Maar denk wel door de rust er omheen dat alles ook mooi ging.

Daarna individueel op laten halen door de rendac, gewoon fijn van eigen erf, dus niet aan de kant van de weg.
En ook die man was zo aardig.
Ja ook al de telefoniste die vroeg hoe laat ik het wilde. Allemaal echt dikke pluim.
Gelukkig kan het zo ook. :j

Ik zeg ook nog vaak, natuurlijk is het moment van beslissen niet fijn, maar als ik het over moest doen wilde ik niets veranderd hebben.

Ik vind het dan ook intens verdrietig hier die verhalen te lezen waar het zo verschrikkelijk ging.
Dat kan niet anders dan dat het veel doet met je verwerking.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:36

Elisa2, nou dat was het ook echt in mijn ogen.
De da kon ik niet (alleen van naam, echt had toen wel een goede naam) en had verder ook niks over de situatie te vertellen. Maar was er echt wel van ontdaan. De eigenaar kon deze da al jaren en vertrouwde deze ook echt.
Maar ik weet wel, ik hoef hem nooit maar dan ook nooit bij mijn dieren in de buurt.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:33

Mijn paard werd niet in 3 stappen ingeslapen. Niet eerst onder narcose. Ze kreeg een sedatie en daarna de dodelijke spuit. Ze had veel stuiptrekkingen en haar hele lijf deed spastisch op het moment dat ze ging vallen en toen ze was gevallen. Het was een akelig beeld. Toen ze lag was het snel klaar met de spasmen en overleed ze snel. Maar het beeld vergeet ik niet snel meer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:52

Wat ontzettend heftig dat sommige van jullie je paard op zo'n nare manier hebben moeten laten gaan. Dat gun je niemand en ik kan me idd wel voorstellen dat je het lang met je meedraagt.

Ik weet niet met welk middel mijn shetlander is ingeslapen, maar ik heb er wel 'fijne' herinneringen aan. Ze heeft 3 injecties gekregen en met de 2e was ze eigenlijk al van de wereld. Het is in alle rust gebeurd, thuis, met haar maatjes in de buurt. Die hebben ook nog afscheid kunnen nemen. Mijn merrie vond het wel best, maar mijn ruin heeft echt nog tegen haar hoofd lopen duwen en stond de volgende ochtend naast haar te grazen. Hij was ontsnapt.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 23:53

He bah, erg jammer dat je paardje niet rustig is heengegaan.

Als dierenarts heb ik zowel T61 en euthoxin/(zelfde als euthasol)/release gebruikt (de laatste 3 zijn allen natriumpentobarbital).
T61 zou in principe alles moeten stilleggen. Het belangrijkste is dat hun hersenen eigenlijk als eerste uitvallen zodat ze er niet meer bij zijn. Dat zou na een goede,diepe anesthesie (dus gewoon slapen alsof ze voor operatie zouden gaan) moeten gebeuren met T61 en/of natriumpento. De anesthesie zelf moet eigenlijk al zorgen dat ze dus niet meer present zijn en niets weten, en het laatste spuitje moet zorgen dat ze totaal niet meer bij bewustzijn zijn + hart en longen stil leggen.

Ik heb ooit helaas 1x gezien dat ze zonder sedatie T61 inspoten, paard sloeg achtererover en spartelde nog even. Dat was absoluut niet leuk om zien en ook niet fair naar het paard toe.

Heb het idee dat het voor het oog rustiger gaat met natriumpento. Nadeel is dat deze vloeistof echt erg dik is, en dat het inspuiten (bij kleine dieren) niet zo vlot gaat. Een grote katheter bij een paard natuurlijk wel.

Als ik kan gebruik ik liever T61, zeker bij kleine dieren.

Het grootste deel van de dieren gaat erg rustig. Wat ik nooit leuk vind zijn hartpatienten met vocht op de longen of dieren met longproblemen, die krijgen het snel heel moeilijk van enkel sedatie en dat is niet leuk.

De slechtste/moeilijkste euthanasie tot nu toe was een katje die heel erg pijnlijk was en van de pijn en stress amper reageerde op de sedatie....

Ik heb wel eens vernomen dat tot een kwartier na euthanasie een hart nog kan kloppen.

Stuiptrekkingen kan je helaas niet altijd voorkomen, en komen niet altijd meteen na ze gestorven zijn. Kan gerust een kwartier later en ook heel lang aanhouden.