weidepaal schreef:Mijn paard is recent ingeslapen en mijn grootste angst was inderdaad dat hij zo gaan vechten. Ik heb dit aangegeven bij mijn dierenarts en zij vertelde me dat ze dit zelf nog nooit heeft meegemaakt als DA. Mijn paard is in 3 fasen ingeslapen: roesje, narcose ('viel' heel gecontroleerd) en dan euthasie. Veel hangt af van de rust in de omgeving: bekende omgeving, vriendje in de buurt, voldoende tijd om alle verdoving in te laten werken...
De mijne is ook met 3 verschillende middelen in 3 fasen gegaan. Ik heb uit belangstelling eens opgezocht hoe dat bij mensen eigenlijk gaat en die blijken weer andere ook chemische middelen toegediend te krijgen.Ik heb wel eens gehoord dat het bij mensen ook niet altijd vlekkeloos verloopt.Maar biologisch gezien is een mens niet anders dan een dier. waarom gebruiken ze dan niet dezelfde middelen? Toch een kostenplaatje zoals die oude handelaar me vertelde? Hij zei dat het beste was om opiaten te gebruiken,dan gingen ze lachend dood zei hij.Dat is een natuurlijk middel. Maar goed,dit is een onprettig onderwerp en ik hoop er niemand mee te kwetsen.Wel is het voor iedereen goed om over dergelijke zaken na te denken vantevoren. Ik begrijp niet goed waarom het zo moeilijk is om netjes te euthanaseren- toen ik een operatie moest ondergaan was ik binnen enkele tellen geheel onderzeil en ze zouden me toen door wat te overdoseren zo over de grens hebben kunnen duwen zonder dat ik ook maar iets gemerkt zou hebben.Als R.K. gelovige mag ikzelf trouwens geen euthanasie.