singeldwang ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:14

Mijn paard deed het vroeg ook , tot ik een goed passend zadel kreeg. (Volgens "deskundigen" was dat andere ook helemaal aangepast.. niet dus..)
Heel veel singeldwang komt van pijn van het zadel of een slechte singel..
Heel veel singels bestaan niet uit een stuk, en doordat de druk dan alleen op de naad komt te staan, snijd hij als het ware in de buik (als een te strakke broekriem) Daar komt nog eens bij dat als de singel niet past het de buikspieren belemmert.. De grootste fout die ik veel bij dressuurzadels zie is dat mensen een te korte singel nemen. Een dressuursingel hoort aan beide kanten net onder het zweetblad te komen. is ie korter, dan drukt hij aan beide kanten op een spier die zeg maar van de "oksel" loopt.
Verder dus niet uit "banen" bestaan die je dubbel kunt vouwen, maar uit een (liefst breed) stuk die de druk op het sternum (borstbeen) goed verdeeld. En verder aan beide kanten elastiek: bij het ademhalen gaan de ribben iets uit elkaar, en een elastische singel belemmert deze beweging niet..