Rotstraal of hoefkanker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:30

Cuddiebeer schreef:
Nee?
Het rare is, mn staleigenaresse is er wat aan gaan pulken (soort klein los flapje aan die bult) en dat bloedde niet? Dat is wel vreemd?

Nee, op de eerste foto's zie ik wel straalkanker. Zie foto.
Afbeelding

Maar dat "gezwel" ziet er niet uit als straalkanker. En dat zou wel hard gaan bloeden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:41

Cuddiebeer schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Die bult herken ik ook niet. Het weke witte herken ik als hoefkanker, de bult niet
Lijkt eerder op een trauma door zichzelf aan te tikken. Is het een voorbeen?

Ja klopt, links voren. Echter heb ik hem nog nooit zien aantikken?

Kan op de wei een keer gebeurd zijn, hoeft maar 1 keer te gebeuren. Maar wat TheWesch omcirkelt bedoel ik ook, die bult lijkt mij wat anders zo en ik het in elk geval niet.
Is normaal week, wit en pijnlijk en bloedt snel als je daar aankomt

Cuddiebeer

Re: Rotstraal of hoefkanker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 20:47

Ik heb René Vroom gebeld. Die gaat de foto's even bekijken en kijken of hij er zo al iets over kan zeggen.

Dierenkliniek Bodegraven kreeg ik telefonisch niet eraan, die heb ik gemaild.

Ik ga kijken of ik sneller iemand hier kan hebben om er naar te kijken en actie te kunnen ondernemen.
Bedankt iedereen voor jullie reacties (en PB's)!

Cuddiebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 09:34

De een zegt ziet er uit als kanker, de ander zegt een goedaardig gezwel, geen straalkanker.

Ik heb een andere arts gebeld, die komt morgen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:51

Super dat je andere artsen belt die sneller ter plekke kunnen komen... dat schept in ieder geval wat duidelijkheid :) heel veel sterkte en een goed herstel voor je paardje

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:44

Neon schreef:
Super dat je andere artsen belt die sneller ter plekke kunnen komen... dat schept in ieder geval wat duidelijkheid :) heel veel sterkte en een goed herstel voor je paardje

Hier sluit ik me helemaal bij aan!
Hopelijk is het minder heftig dan het op de foto's lijkt.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:06

Dat "gezwel" is een prolaps van de hoeflederhuid. De stevige buitenkant is weggesneden door je smid, doordat het nu geen tegendruk krijgt gaat het onderliggende weefsel uitpuilen. Smid had hier mogelijk een drukverband op moeten aanleggen. Fijn dat je contact hebt opgenomen met Rene Vroom.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:19

Foute boel. Zoek contact met een dierenarts die dit in samenwerking met een smid op gaat lossen. Het is een heel traject maar als je er op tijd bij bent en je hebt het maar aan 1 voet, dan kan het zeker goed komen. Waar zit je in Brabant?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:34

hoogendroog schreef:
Dat "gezwel" is een prolaps van de hoeflederhuid. De stevige buitenkant is weggesneden door je smid, doordat het nu geen tegendruk krijgt gaat het onderliggende weefsel uitpuilen. Smid had hier mogelijk een drukverband op moeten aanleggen. Fijn dat je contact hebt opgenomen met Rene Vroom.

Dit was wat ik dus ook dacht wat het was. Maar ik was mij niet zeker

Cuddiebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 15:40

hoogendroog schreef:

Wat houdt dat in dan?

René Vroom vindt het op kanker lijken.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:00

Hopelijk heb je morgen een diagnose en kan er snel wat aan gedaan worden. Goed dat je zo snel actie onderneemt!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:59

Geen ervaring mee, maar snap dat je je zorgen maakt. Fijn dat er morgen een arts kan komen, sterkte!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 19:57

Cuddiebeer schreef:
hoogendroog schreef:

Wat houdt dat in dan?

René Vroom vindt het op kanker lijken.

Goed lezen is een kunst: ik had het puur over het gezwel. Over de rest doe ik geen uitspraken.

Cuddiebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 20:49

hoogendroog schreef:
Goed lezen is een kunst: ik had het puur over het gezwel. Over de rest doe ik geen uitspraken.

Ik vroeg gewoon wat dat inhoudt wat jij noemde? Een prolaps van de hoeflederhuid? Wat is dat?

Cuddiebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 20:51

Jasmijn159 schreef:
Foute boel. Zoek contact met een dierenarts die dit in samenwerking met een smid op gaat lossen. Het is een heel traject maar als je er op tijd bij bent en je hebt het maar aan 1 voet, dan kan het zeker goed komen. Waar zit je in Brabant?

Ik zit in Schinveld :)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:28

Hopelijk is het geen straalkanker. Bij ons op stal had een paardje dit aan een achterhoef en deze heeft echt weken in een kliniek gestaan. Helaas is het ook terug gekomen.

Cuddiebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 22:17

Ik ben heel hard aan het duimen van niet!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 22:53

Oei der ziet er niet mooi uit. Ik snap je bezorgdheid. Maar heel eerlijk word ik vooral bezorgd van de manier van bekappen. De hielen zijn veel te lang. Als een paard niet goed bekapt is dan werkt het hoefmechanisme niet goed en krijg je weefseldegeneratie en andere ellende. Ongeacht wat de uitslag is zou ik toch ook zeker op zoek gaan naar een goede barefoot bekappen. Daar is namelijk nog wel wat winst te behalen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:04

Barefoot bekapper is geen must.
Gewoon iemand met verstand van zaken

De hoef lijkt inderdaad niet goed bekapt.ik hoop dat je morgen een goed behandel plan kunt krijgen

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:48

De reden dat ik barefoot bekapper noemde is omdat mijn ervaring met reguliere smeden is dat ze bekappen alsof een hoef op een ijzer komt. Die manier is totaal anders dan wat een barefoot bekapper doet. Als je een gewone smid hebt die goed kan bekappek is natuurlijk ook prima.
Alleen verschilt de mening nog wel eens in wat een goede bekapper is. Hier in de buurt zijn ze zo zeldzaam dat ik zelf maar cursussen ben gaan volgen voor barefoot bekappen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 07:02

En de reden dat ik zeg iemand met verstand
Is omdat wij onze pony 2 jaar geleden bijna door een barefoot bekapper zijn kwijt geraakt
Dus gewoon iemand met verstand van zaken

Cuddiebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 07:43

Ik ben altijd heel tevreden geweest over mijn smid moet ik zeggen en hij staat ook goed bekend hier. Heeft veel paarden met problemen erdoorheen geholpen. Dus dit had ik eigenlijk niet verwacht.
Maar dan moet ik op zoek naar een ander.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:20

Wat je eerst ook kunt doen is je zelf goed verdiepen in hoe een goed bekapte hoef eruit hoort te zien en dan kijken waar je verschillen ziet. In basis zal het zijn hielen een stuk lager zetten en zorgen dat er geen perifere belasting is (paard hoort niet te lopen op de hoefwand en de steunsels). Dan zou je aan kunnen kaarten bij je smid dat je hem graag zo bekapt zou willen zien. Als hij daarin mee wil dan is iedereen blij. Zo niet kun je altijd nog op zoek naar een ander. Heleen Davies en Jessica vos plaatsen regelmatig foto’s op Facebook. In de groep denken over paarden zie je dit ook regelmatig.

Als je zelf niet weet wat je wilt zien, kun je ook niet beoordelen of een smid goed werk levert. Dat was waar ik zelf altijd tegenaan liep

Cuddiebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 14:58

Onduidelijk of het echt om straalkanker gaat. Kan ook een wond zijn geweest. Hoe dan ook gaat gehandeld worden alsof het kanker is.

Morgenvroeg starten met Prednisolon. Dinsdag om 11:00 uur komt hij de boel wegsnijden. Dan in drukverband. Woensdag verbandwissel en controle. Dan 5 dagen later weer. Evt nog eens snijden als er iets terugkomt of te weinig gesneden is en t hele feest opnieuw. Al die tijd boxrust en schone stal. Stappen op t harde aan de hand mag wel.

Weefsel zal onderzocht worden om zeker te weten wat het was.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:40

Sterkte TS! Komt je dierenarts het behandelen samen met je smid doen of alleen je DA?