Stepheanie schreef:Dank jullie wel allemaal voor het meedenken.
Dat het niet verstandig is om een 'ziek' paard te kopen snap ik uiteraard zelf ook wel
Echter ben ik al 1,5 jaar bezig met deze beslissing, en vind ik het moeilijk om Elvis uit mijn hoofd te zetten.
Op zich heeft het niet zo veel met verstandig zijn te maken. Een ziek paard kopen heeft te maken met genoeg financien, kunde en goede omstandigheden om zijn "ziek zijn" zo veel mogelijk te ondersteunen en hopelijk te verbeteren of niet te laten verergeren. Daarnaast is het ook vooral los laten van verwachtingen en volledig voor zijn gezondheid kunnen en willen gaan, niet voor jouw plezier.
Als dit is wat je wilt en kunt, dan kun je proberen zijn levenskwaliteit te verbeteren.
Stepheanie schreef:Hij staat nu te verpieteren in een paddock (wel met soortgenootjes gelukkig), maar hij krijgt verder geen aandacht, wordt niet geborsteld en niet bereden. Hij lijkt op dit moment geen pijn te hebben, en heb daarvan ook niks kunnen merken in de 5 maanden dat ik hem zelf bereden heb.
Een paard heeft het niet nodig om geborsteld te worden of bereden. Hij heeft soortgenootjes nodig en een pijnvrij, paardwaardig leven. De aandacht die hij (van jou) er bij krijgt, is extra en leuk, maar zonder dat staat hij echt niet te verpieteren.
Stepheanie schreef:Naast het feit dat ik het voor mijzelf uiteraard leuk en fijn zou vinden om hem hier te hebben, denk ik dat zijn toekomst hier ook een stuk zonniger is dan dat hij daar blijft staan.
Wat heb jij hem hier te bieden als ik vragen mag? Kan hij aan huis met soortgenootjes vrij bewegen of zou hij naar een pensionstal gaan met (veel?) op stal? Het is wel belangrijk om even realistisch te kijken of het echt een vooruitgang gaat zijn voor hem.
Stepheanie schreef:Het enige wat mij echt tegenhoudt zijn de mogelijke kosten. Ik heb wel al een barefoot bekapper in de omgeving gevonden die tegen een heel redelijk tarief elke 5 weken kan komen bekappen.
Als de mogelijke kosten je tegen houden, denk er dan alsjeblieft heel goed over na, of eigenlijk doe het niet.
Er komen zo veel (onvoorziene) kosten bij kijken die je je nu nog geen eens kunt bedenken.
Mijn vorige paard had aanzienlijk minder slechte foto's dan Elvis, maar heeft mij duizende euro's aan het hele hoefbevangenheid-management, dierenarts kosten, medicijnen, speciaal voer, goede hoefsmid enz. enz.
Ik heb dit met alle liefde betaald, maar het was aanzienlijk duurder dan een gemiddeld paard en dan hoefde ik nog niet eens lessen of zadels etc te betalen.
Je hebt wel een grote verantwoordelijkheid als je hier mee door gaat, het moet niet zo zijn dat Elvis er onder komt te lijden omdat jouw geld op is.
sorry, zijn geen leuke woorden, maar je kan en mag hierin niet aan jezelf denken. Het is heel nobel dat je hem een beter leven gunt, maar je moet wel realistisch zijn of dat je dit ook echt kunt bieden. Je mag hierin niet hopen of gokken dat je het wel gaat redden omdat je hem zo graag wilt, dat is niet eerlijk naar Elvis toe.