Paard kopen met verleden van hoefbevangenheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Re: Paard kopen met verleden van hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:57

Is het verstandig? Nee maar dat weet je zelf ook wel :+.
Maar goed, het is wel weer heel lief. Het plan is niet slecht, maar je moet wel de juiste omstandigheden weten te creeeren:
- heb je een pensionstal waar hij voldoende beweging krijgt, maar nooit op de wei komt. Grote paddock met vriendjes.
- arm hooi, kun je daar aan komen. Eventueel kun je hooi en stro mengen bijv.
- investeren ik een goede hoefsmid. Geen barefoot bekapper met alle respect. Het hoefbeen is gekanteld, hoewel het echt erger kan. Ondersteuning met hoefbeslag is wel een pre, maar dat kost je wel rond de 90 euro elke 6 weken.
-het stabiel houden gaat je stress opleveren, kun je dat erbij hebben?
Dat gezegd, als het na 1,5 jaar nog blijft trekken, zou ik hem best een oude dag bij je gunnen.
Een paard heeft trouwens geen mensen aandacht of een borstelbeurt nodig perse. Wel goed ruwvoer, contact met andere paarden en een goede stalling met voldoende vrije ruimte. Zit dat verpieteren niet teveel in je eigen hoofd? Menselijke aandacht is vaak iets wat wij meer waarderen, maar goed alleen jij kunt dat beoordelen want ik heb geen idee hoe hij staat ;).
Qua transport zou ik zeker zorgen dat hij in een vrachtwagen vervoert wordt, niet in een trailer. Ik denk dan dat het qua stress wel lukt, mits hij natuurlijk pijnvrij is op dit moment.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:44

Ik denk wel dat dit paard bij ts meer kans zal hebben op een goede oude dag dan in Spanje. Weliswaar weet ik niet waar hij staat maar kennelijk wordt hij verhuurd voor ritjes met toeristen,want ts heeft hem toch ook zo leren kennen. Dan zal hij daar wel volledig moeten werken. Mooi trouwens dat ze hem nu gratis (alleen vervoerskosten) aan ts willen geven.Ik zou het zelf wel doen mits het vervoer comfortabel genoeg zou zijn en geschikt voor dit paard met mogelijke medische issue.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:52

Waarom geven ze een paard weg welke in eerste instantie geld opbrengt? Dat vraag ik me af, is er meer aan de hand wat TS niet weet?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:27

meggiemeg schreef:
Waarom geven ze een paard weg welke in eerste instantie geld opbrengt? Dat vraag ik me af, is er meer aan de hand wat TS niet weet?

Ik denk dat HB + leeftijd al genoeg reden kan zijn om dit dier te willen 'dumpen'. Ze worden er over het algemeen niet beter van als ze ouder worden. Daarnaast lees ik dat de DA daar ook sprak over beslaan. Dit dier zal zo te zien onder vrij strikt management moeten komen te staan.

Problemen krijg je gratis, die hoef je niet te kopen (ook niet als het alleen voor de kosten van transport is).

Als ik de foto's zo zie zou ik er ook zèker geen bekapper bij laten, maar een kundige smid die er speciaal beslag onder legt.

Sorry dat ik zo direct ben, maar ik denk dat dit paard je heel veel geld, stress en verdriet gaat kosten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:49

Ik denk dat de mensen die zeggen niet doen hier mee te maken gehad hebben.
En de mensen die zeggen 'gewoon proberen' geen of alleen lichte bevangenheid mee gemaakt hebben.

De kosten zouden voor mij het probleem niet zijn in dit geval.
Maar de stress en onzekerheid die het geeft, de slapeloze nachten.
Goede huisvesting is echt zo enorm lastig met zo'n paard. Veel vrije beweging, niet op gras, maar ook niet in de blubber. Veel vrije beweging gaat vaak samen met onbeperkt hooi, en dat kan waarschijnlijk niet bij dit paard. Dus hoe ga je hem huisvesten? Want stallen brengen het vaak mooier dan hrt in werkelijkheid is.
En de dagelijkse stress hoe zo'n paard er bij zal staan. Wat al genoemd werd, wat doe je bij vorst? Want de kans dat hij dan direct winter bevangen staat is best groot.
Mensen op stal die het zielig vinden dat hij niet op het gras mag, je daar tegen 'wapenen' is ook echt wel een dingetje.

Een eigenaar van een bevangen paard word nooit meer een onbevangen eigenaar!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:10

meggiemeg schreef:

Heel veel mensen willen niet eens de kosten betalen om een paard in te laten slapen en dan op te laten halen en dus laten ze helaas vaak verhongeren op een niet zichtbare plek of geven ze ze weg. Want verkopen van een oud paard lukt bijna niet. (Reden waarom er ook veel wordt gelogen over leeftijden.)
Op zich is dat dus niet zo raar en beter dan het alternatief. Je wilt niet weten hoeveel paarden ik al aangeboden heb gekregen hier in Portugal, waar het ook zo is.
Ze geven ze dan ook nog liever weg aan een buitenlander die er goed voor is dan een lokaal persoon die er nog hard werk uit gaat persen tot zo´n dier niet meer kan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:28

Ts zegt er zojuist 5 maanden op gereden te hebben,dan is hij momenteel toch niet bevangen? Een paard wat acuut bevangen is kun je ook niet transporteren uiteraard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:38

Het is gewoon zo als een paard in je hart zit is deze er niet zomaar uit.
Dus begrijp je wel. :j Maar naast je hart speelt ook het zakelijk mee helaas.

Ik zou deze foto's voorleggen aan een dierenarts in je buurt.
En als deze die groen licht geeft voor koop een smid aan laten raden uit je buurt.
Op deze foto's is de toon erg lang, ook niet in het voordeel van het paard.
Bij een natuurlijk bekapper zou ik persoonlijk weg blijven.
Echt niet elke reguliere smid gooit er ijzers onder, ook niet bij hoefbevangen.
Maar bekappen ook zoals de kanteling dan is en volgen die.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-02-22 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:43

anjali schreef:
Ts zegt er zojuist 5 maanden op gereden te hebben,dan is hij momenteel toch niet bevangen? Een paard wat acuut bevangen is kun je ook niet transporteren uiteraard.

Op de foto's staat februari 2022. Daar zie ik wel een lichte kanteling en een typische lange teen. Ook begint er zich een hoedenrand te vormen. Dat duidt op langdurige druk op het hoefbeen. Dus het verbaast me wel dat het paard geen pijn laat zien en nog bereden word

Ik snap dat je verliefd bent geworden op het paard ts. Maar ik zou wel even kritisch je financiën bekijken. Als je nu al een bepaalde smid zoekt omdat om het betaalbaar te houden dan moet je realistisch zijn. Hoefbevangenheid kan een kostbaar plaatje met zich mee brengen als je straks wel speciaal beslag nodig hebt. Ik zou ook laten testen op ppid. Die medicatie is ook prijzig

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:54

Ik wil trouwens even aanhalen dat hier iedereen lijkt te denken aan de oorzaak in de voeding zoekt waardoor de kans op terugkomen aanwezig is. Maar wat als dat helemaal niet de oorzaak was?
Er zijn meerdere oorzaken te bedenken en bij een paard in Spanje is mijn eerste gedachte niet de voeding, maar het werk en dan met name bv zoolkneuzingen door steentjes op de paden en sowieso werk op harde ondergrond. Niet zelden moeten paarden over rotspaden en het meeste wordt in stap en galop gedaan (want ja draf zit niet lekker als je nooit hebt geleerd om licht te rijden), ja ook op knetterharde ondergrond.
De kans dat het dan spontaan terug komt is, voorop gesteld dat je niet over harde wegen gaat denderen, dan vrij klein.

Ik heb zelf een paard die aan 1 hoef bevangen is geweest voordat ik haar kocht. Ik ben er vanuit gegaan dat het of door ziekte of door medicijnen was en er me verder niks van aan getrokken. Ze wordt in het voorjaar moddervet (dacht eerst nog dat ze drachtig was) maar nooit ergens last van gehad.

Het lijkt mij belangrijk om de oorzaak te achterhalen.

Maar persoonlijk denk ik, als je iets barmhartigs wilt doen voor dat paard (wat ik helemaal kan begrijpen, met 5 rescues op stal), dat terplekke in laten slapen aanbieden misschien een betere optie is als de reden dat ze het zelf niet laten doen financieel is. Ipv een lange, traumatische reis (onderschat dat niet, weg van eigen maatjes, geuren, temperaturen, de stress zorgt dat de meeste paarden flink afvallen in die 3 dagen, ook ervaring mee van paarden die via mij naar Nederland en België zijn gegaan) en dan na een paar maanden en veel onkosten alsnog die keuze moeten maken. Of hij sterft tijdens de reis aan een hart aanval ofzo, zonder ook maar 1 bekend paard of mens bij zich. Ik zou zelf in elk geval geen 20 jarig paard meer op lang transport zetten.

Maar nogmaals, ik snap wel wat zulke paarden met je doen dus ik begrijp ook altijd wel niet zulke rationele beslissingen daaromtrent.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:08

Maar wat nu als hij voor inslapen nog veel te gezond is? TS kent het paard gelukkig..dat ze hem vijf maanden mee heeft mogen maken zegt natuurlijk dat ze ook wel weet hoe gezond het dier is op de HB na.

Zeker als het door steentjes oid veroorzaakt is..en eenmalig was. Tja, ik zou de foto's nog eens laten herbeoordelen door een andere arts in ieder geval. En even doorvragen over de HB.

Maar goed, ik zeg eerlijk dat ik ook goed ben in kneusjes opvangen..en dat heeft me in het verleden ook best wel veel geld gekost. Ik zou er echt wel alleen voor gaan als er genoeg geld is.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:17

Stepheanie schreef:
Dank jullie wel allemaal voor het meedenken.

Dat het niet verstandig is om een 'ziek' paard te kopen snap ik uiteraard zelf ook wel ;)
Echter ben ik al 1,5 jaar bezig met deze beslissing, en vind ik het moeilijk om Elvis uit mijn hoofd te zetten.

Op zich heeft het niet zo veel met verstandig zijn te maken. Een ziek paard kopen heeft te maken met genoeg financien, kunde en goede omstandigheden om zijn "ziek zijn" zo veel mogelijk te ondersteunen en hopelijk te verbeteren of niet te laten verergeren. Daarnaast is het ook vooral los laten van verwachtingen en volledig voor zijn gezondheid kunnen en willen gaan, niet voor jouw plezier.
Als dit is wat je wilt en kunt, dan kun je proberen zijn levenskwaliteit te verbeteren.

Stepheanie schreef:
Hij staat nu te verpieteren in een paddock (wel met soortgenootjes gelukkig), maar hij krijgt verder geen aandacht, wordt niet geborsteld en niet bereden. Hij lijkt op dit moment geen pijn te hebben, en heb daarvan ook niks kunnen merken in de 5 maanden dat ik hem zelf bereden heb.

Een paard heeft het niet nodig om geborsteld te worden of bereden. Hij heeft soortgenootjes nodig en een pijnvrij, paardwaardig leven. De aandacht die hij (van jou) er bij krijgt, is extra en leuk, maar zonder dat staat hij echt niet te verpieteren.

Stepheanie schreef:
Naast het feit dat ik het voor mijzelf uiteraard leuk en fijn zou vinden om hem hier te hebben, denk ik dat zijn toekomst hier ook een stuk zonniger is dan dat hij daar blijft staan.

Wat heb jij hem hier te bieden als ik vragen mag? Kan hij aan huis met soortgenootjes vrij bewegen of zou hij naar een pensionstal gaan met (veel?) op stal? Het is wel belangrijk om even realistisch te kijken of het echt een vooruitgang gaat zijn voor hem.

Stepheanie schreef:
Het enige wat mij echt tegenhoudt zijn de mogelijke kosten. Ik heb wel al een barefoot bekapper in de omgeving gevonden die tegen een heel redelijk tarief elke 5 weken kan komen bekappen.

Als de mogelijke kosten je tegen houden, denk er dan alsjeblieft heel goed over na, of eigenlijk doe het niet.
Er komen zo veel (onvoorziene) kosten bij kijken die je je nu nog geen eens kunt bedenken.
Mijn vorige paard had aanzienlijk minder slechte foto's dan Elvis, maar heeft mij duizende euro's aan het hele hoefbevangenheid-management, dierenarts kosten, medicijnen, speciaal voer, goede hoefsmid enz. enz.
Ik heb dit met alle liefde betaald, maar het was aanzienlijk duurder dan een gemiddeld paard en dan hoefde ik nog niet eens lessen of zadels etc te betalen.

Je hebt wel een grote verantwoordelijkheid als je hier mee door gaat, het moet niet zo zijn dat Elvis er onder komt te lijden omdat jouw geld op is.

sorry, zijn geen leuke woorden, maar je kan en mag hierin niet aan jezelf denken. Het is heel nobel dat je hem een beter leven gunt, maar je moet wel realistisch zijn of dat je dit ook echt kunt bieden. Je mag hierin niet hopen of gokken dat je het wel gaat redden omdat je hem zo graag wilt, dat is niet eerlijk naar Elvis toe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:05

Elisa2 schreef:
Maar wat nu als hij voor inslapen nog veel te gezond is? TS kent het paard gelukkig..dat ze hem vijf maanden mee heeft mogen maken zegt natuurlijk dat ze ook wel weet hoe gezond het dier is op de HB na.

Het gaat niet om zijn gezondheid maar de onzekere toekomst die hem te wachten staat. Je wilt niet weten hoe afschuwelijk voor een paard kan zijn in landen waarbij eigenaren paarden weggeven omdat ze geen kosten wilen hebben voor het einde. Ik zie het overal om me heen, jullie niet en daarom is het voor jullie slechter voorspelbaar, maar ga eens op een site lezen van redders in Spanje, voor een idee.

En ik denk niet dat een lange stressvolle reis die hem van alles ontneemt dat hij kent, waar hij aankomt in een vreemde koude omgeving en zijn plek moet verdienen in een nieuwe groep, iets is dat je een oud paard aan moet doen.
Een alternatief is een opvangplek in Spanje zoeken. Je doet het voor het paard. Dan moet je ook bedenken wat het beste is voor hem en niet wat je zelf graag zou willen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:21

Een goede smid kan hier zeker wat mee!

In elk geval alles voorkomen zodat hij niet opnieuw bevangen raakt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:31

Dennis schreef:
En de mensen die zeggen 'gewoon proberen' geen of alleen lichte bevangenheid mee gemaakt hebben.

Goede huisvesting is echt zo enorm lastig met zo'n paard. Veel vrije beweging, niet op gras, maar ook niet in de blubber. Veel vrije beweging gaat vaak samen met onbeperkt hooi, en dat kan waarschijnlijk niet bij dit paard. Dus hoe ga je hem huisvesten? Want stallen brengen het vaak mooier dan hrt in werkelijkheid is.
En de dagelijkse stress hoe zo'n paard er bij zal staan. Wat al genoemd werd, wat doe je bij vorst? Want de kans dat hij dan direct winter bevangen staat is best groot.
Mensen op stal die het zielig vinden dat hij niet op het gras mag, je daar tegen 'wapenen' is ook echt wel een dingetje.

Dit. Hoe goed je het ook bedoelt, het is feitelijk 100% een nogo Stepheanie. Transport, ander klimaat, ander voer, ander management, ander koppel voor een ouder paard; zijn allemaal factoren die de HB bovendien kunnen doen opvlammen. Dan beland Elvis van de regen in de drup.
Het idee is nobel en siert je absoluut. Succes met beslissen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:12

Lusitana schreef:
En ik denk niet dat een lange stressvolle reis die hem van alles ontneemt dat hij kent, waar hij aankomt in een vreemde koude omgeving en zijn plek moet verdienen in een nieuwe groep, iets is dat je een oud paard aan moet doen.
Een alternatief is een opvangplek in Spanje zoeken. Je doet het voor het paard. Dan moet je ook bedenken wat het beste is voor hem en niet wat je zelf graag zou willen.

Ik voel me aangesproken met mijn import paard van toen 20. :+

Maar hij is nog onwijs fit en draait inmiddels mee in trainingen en lange ritten. Ondanks dat heb ik aan hem ook echt de nodige kosten gehad om hem op te lappen. Zou zelf een paard met dusdanige problemen denk ik ook niet zomaar hierheen halen, ongeacht de leeftijd.

Mocht je echt geld zat hebben en nu al een perfecte stalling op het oog hebben waar eventueel ook direct plek is, dan zou ik je hart volgen. Maar alleen al een goede plek vinden in deze tijd is enorm lastig, zeker met de eisen en wensen waar je aan wilt voldoen bij een HB paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:49

Lusitana schreef:
Elisa2 schreef:

Het gaat niet om zijn gezondheid maar de onzekere toekomst die hem te wachten staat. Je wilt niet weten hoe afschuwelijk voor een paard kan zijn in landen waarbij eigenaren paarden weggeven omdat ze geen kosten wilen hebben voor het einde. Ik zie het overal om me heen, jullie niet en daarom is het voor jullie slechter voorspelbaar, maar ga eens op een site lezen van redders in Spanje, voor een idee.

Ik volg paard in nood in Spanje al een tijdje dus heb wel een idee...dat gezegd hebben is daar misschien wel plek voor hem?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:19

Stepheanie schreef:
[ [url=m/1uRhTX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HL94Qn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pPoodu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AjiVYE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vooropgesteld dat ik geen dierenarts of hoefsmid ben maar wel meerdere cursussen over anatomie en bekappen heb gevolgd...:

Mijn twijfel ligt vooral bij dat puntje in die hoefbenen. Dit is een vervorming in het hoefbeen als gevolg van de hoefbevangenheid. Het wordt ook wel een hoedenrand genoemd. Het schijnt dat dit randje wel weer kan genezen, maar daarvoor moet het paard wel zeer regelmatig (liefst echt minimaal elke twee weken bijhouden) bekapt worden.

Er is sowieso een hoop winst te behalen bij deze hoeven. Maar naast stalling en voeding, is goed bekappen echt een belangrijke sleutel van herstel. De belangrijkste vragen voor jou zijn dan denk ik, heb je de kennis is in huis om die hoeven te laten genezen of ben je bereid die kennis heel snel eigen te maken en twee, wíl je dat?

(Zeker de moeite waard in dit kader: het boek 'hoefbevangenheid begrijpen, genezen, voorkomen' van Remco Sikkel)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:26

Zelf vind ik het vooral af hangen hoe hij bevangen geraakt is en hoe lang geleden om over zijn gezondheid iets te zeggen.
Als hij bevangen is geraakt door zijn overvoeren en daarna nooit meer last is dat best te overzien.
Heeft hij bij de minste verandering last dan weet je dat het heel moeilijk gaat worden.
Mijn eigen ervaring is (in afgelopen 40 jaar) dat elk paard iets krijgt om je zorgen over te maken.
Mijn eerste paard kreeg op zijn 4e chronische bronchitis, de volgende vrij jong artrose, ik heb er één met ppid en één met peesblessure.
Je moet gewoon goed weten waar je aan begint, ik denk dat de reis wel moeilijk is maar het hangt ook af van het karakter van het paard hoeveel stress dat oplevert.
Verder denk ik dat als je een goed management hebt hij hier best een goed leven kan hebben.
Zekerheid heb je denk ik nooit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:02

MirandaMalik schreef:
Zelf vind ik het vooral af hangen hoe hij bevangen geraakt is en hoe lang geleden om over zijn gezondheid iets te zeggen.
Als hij bevangen is geraakt door zijn overvoeren en daarna nooit meer last is dat best te overzien.
Heeft hij bij de minste verandering last dan weet je dat het heel moeilijk gaat worden.
Mijn eigen ervaring is (in afgelopen 40 jaar) dat elk paard iets krijgt om je zorgen over te maken.
Mijn eerste paard kreeg op zijn 4e chronische bronchitis, de volgende vrij jong artrose, ik heb er één met ppid en één met peesblessure.
Je moet gewoon goed weten waar je aan begint, ik denk dat de reis wel moeilijk is maar het hangt ook af van het karakter van het paard hoeveel stress dat oplevert.
Verder denk ik dat als je een goed management hebt hij hier best een goed leven kan hebben.
Zekerheid heb je denk ik nooit.

Zekerheid heb je inderdaad nooit.niet voor een paard en niet voor jezelf. er zijn zat mensen die een jong sportpaard kopen die tienduizenden euro's kost en binnen no time met een kreupel of onhandelbaar dier zitten waarmee ze niet kunnen rijden maar wel veel geld in kunnen gaan pompen aan allerlei dure therapieen en vage behandelingen die niet helpen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:45

Elisa2 schreef:
Ik volg paard in nood in Spanje al een tijdje dus heb wel een idee...dat gezegd hebben is daar misschien wel plek voor hem?

Ja zoiets. En er zijn er wel meer. Ik weet niet waar in Spanje het paard staat, maar in Andalucia vind je bv
ARCH https://www.horserescuespain.org/

Verder heb je nog aan de Costa Blanca: https://www.easyhorsecare.net/

en APAC in Alicante bv https://www.apac-cv.com/

Je hoeft een paard niet naar een ander land te halen om te zorgen dat het goed terecht komt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:00

Dennis schreef:

Als ik nog terug denk aan die periode en het getob met je paardjes en hun bevangenheid |( :knuffel:
Je onmacht dat het toch ondanks alle aanpassingen, en ook nog eens in eigen beheer toch weer fout ging.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:36

Er zijn zoveel factoren waardoor een paard hoefbevangen kan worden. Dat hij eens bevangen is geweest betekent niet dat hij dat in de toekomst weer wordt. En ook niet dat het door het voer kwam.
Mijn paard heeft 2 gekantelde hoefbenen waar we per toeval achter zijn gekomen, dus ook super bevangen geweest. Paard komt ook uit het buitenland. Hier gewoon zonder problemen hele dagen op de weide, krijgt kuil, appels, wortels, snoepjes alles. Dat ze een keer bevangen zijn geweest betekent niet dat dat gelijk weer zo zou zijn.
Ik zou het wel weten en hem overnemen. Je kent het dier immers.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:47

Ik denk dat de ervaring leert dat paarden die door voer hb zijn geworden, over het algemeen ‘probleem’ paarden zijn geworden. Waarbij het gros continu kopzorgen heeft, management moet aanpassen en het vaak ook terug komt.
Nee, absoluut niet bij iedereen. Maar bij het gros helaas wel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:54

Ik denk dat het deel wat weer opnieuw bevangen raakt groter is dan het deel wat weer op de wei kan en nooit meer bevangen raakt