Pony kan niet tegen brokken. En nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:11

Ik zou een compleet andere weg in slaan als ik jou was. Geen brok of muesli meer, alleen een balancer zoals Victorious secret of JPGEF of oerbalans of marstall force. Evt alleen los vit E met selenium, zout en magnesium.

Ook geen onbeperkt ruwvoer of gras. Ondanks strookbegrazing gras zomers altijd een grasmasker op.

Kwa gewicht en symptomen is het voor de pony in je topic echt 5 voor 12 als het al niet over de rand is.

Heb je de mogelijkheid om je pony te wegen? Eventueel meten met meetlint. En dan tweewekelijks even meten, zodat je zeker weet dat je pony vanaf vandaag echt aan het afvallen gaat.

Heel veel succes!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 10:15

Nog steeds heel fijn dat iedereen zo mee denkt! Wat ik trouwens vergeten ben aan te geven en niet goed heb uitgelegd. Dat is mijn fout, excuus!
Want heb even terug gekeken naar hoe ze stonden toen rond 15 november. Ze stonden toen alleen op gras en brokken. GEEN hooi. We begonnen pas met hooi voeren in december omdat ze toen de tijd nog genoeg gras hadden. Dit gebeurde ook pas nadat alle klachten weer weg waren.
Asfaloth had dus toen de klachten begonnen alleen gras en brokken. GEEN hooi. Voor het voeren van de brokken die hij al 2 tot 3 weken kreeg niks aan de hand. Direct na het voeren van de brokken begonnen de klachten.
Zodra ik stopte met de brokken verdwenen veel klachten met een paar dagen en had hij alleen nog hulp nodig om weer goed in zijn lichaam te zitten. Twee weken na het beginnen van de klachten waren alle klachten ook weer volledig weg (Rond 15 november begon het. Op 1 december kwam de osteopaat. Toen waren alle klachten na behandeling weg)
De hele kudde (hij staat met nog 3 Shetlanders) kreeg dezelfde brokken en hij

Hij is de enige die klachten kreeg, maar na twee weken ook weer helemaal beter was en nog altijd is.

Hooi kunnen we op dit moment uitsluiten. Al blijf ik het wel goed in de gaten houden :j . En vanaf vandaag is zijn luie leventje ook voorbij en ga ik met hem aan de slag qua trainen. Daarin hebben jullie zeker weten ook wel echt mijn ogen geopend!

DuoPenotti: Dat klinkt idd best veel! Wel fijn dat het toch niet geweekt hoeft te worden. Scheelt mij weer nog meer kopzorgen.

Kidde: Ben dus even terug gaan rekenen/kijken naar hoe ze stonden half november en hooi kunnen we inmiddels uitsluiten. Toen stonden ze nog niet op hooi. Daar zijn we aantal weken later pas mee begonnen. Je informatie is wel heel fijn! Die ga ik zeker onthouden!

Pandora2: Het gaat heel snel! Maar zo fijn dat iedereen zo mee denkt. Kan er echt wat mee! Dank je wel voor de tip! Dat ga ik ook zeker doen om het zo op te bouwen. Zijn luie leventje is zullen we maar zeggen voorbij ;) .
En dank je wel voor de tip! Ga ook die zeker even bekijken.

Mdrf: Zou ook nog een goede kunnen zijn! Nog nooit van vloeibare mineralen gehoord dus ga er zeker naar kijken. Genoeg om uit te zoeken de komende tijd :D .

fransje23: van het gras is helaas geen optie hier en hij doet het nu gewoon goed, meer beweging wel. Daar ga ik vandaag mee beginnen.
Hij stond toen de tijd echt alleen op gras en brokken. Vermoed ook dat het toen vermoedelijk een combinatie is geweest van gras/brokken of dat de brokken voor hem de druppel waren.

Hannanas: Helaas is van het gras afhalen geen optie, maar korten het weiland binnenkort wel in. Dat is voor nu ook het plan om geen brok en muesli te geven. Ieder geval voor hem. De andere opties ga ik wel voor de rest van de kudde bekijken en dan ga ik alles eerst even goed uitzoeken.
Ruwvoer krijgen ze sowieso al niet onbeperkt gelukkig. Meetlint staat op de planning om aan te schaffen idd. Weet jij een site waar je die aan kan schaffen?
Hij loopt nu trouwens wel weer echt super goed, niks meer aan te merken sinds hij geen brokken meer krijgt. Maar zijn luie leventje is inderdaad wel echt voorbij nu.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:49

WHorse schreef:
Marstall Force is een fijne vitaminekorrel waar je maar weinig van hoeft te geven. Ook geschikt voor suiker-gevoelige paardjes! Je kunt de vitaminebrokjes ook uit de hand als beloning geven. Dan heb je meteen iets om hem te geven als snoepje!

Wij voeren ook al jaren Marstall Force, een prima vit. korrel.
Kan ook zijn dat het welke brok dan ook teveel wordt boven op het ruwvoer ( hooi of gras). Persoonlijk ben ik geen fan van Metazoa ( zelf kort gevoerd met als gevolg fikse problemen bij beide paarden) of Vitalbix ( paarden gezien die het kregen, trieste aanblik) maar er schijnen paarden te zijn die het er goed op lijken te doen.

Luzerne voeren wij ook al vele jaren, altijd de pure soort zonder toevoegingen, en hebben gelukkig nog nooit problemen ermee gehad maar het is inderdaad bekend dat er paarden zijn die er niet tegen kunnen; ook jeuk schijnt voor te komen.

Succes!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 11:49

ElCid schreef:
WHorse schreef:
Marstall Force is een fijne vitaminekorrel waar je maar weinig van hoeft te geven. Ook geschikt voor suiker-gevoelige paardjes! Je kunt de vitaminebrokjes ook uit de hand als beloning geven. Dan heb je meteen iets om hem te geven als snoepje!

Wij voeren ook al jaren Marstall Force, een prima vit. korrel.
Kan ook zijn dat het welke brok dan ook teveel wordt boven op het ruwvoer ( hooi of gras). Persoonlijk ben ik geen fan van Metazoa ( zelf kort gevoerd met als gevolg fikse problemen bij beide paarden) of Vitalbix ( paarden gezien die het kregen, trieste aanblik) maar er schijnen paarden te zijn die het er goed op lijken te doen.

Luzerne voeren wij ook al vele jaren, altijd de pure soort zonder toevoegingen, en hebben gelukkig nog nooit problemen ermee gehad maar het is inderdaad bekend dat er paarden zijn die er niet tegen kunnen; ook jeuk schijnt voor te komen.

Succes!

Hier kwamen de problemen dus ook van het voeren van de metazoa brokken.
Zodra ik stopte met voeren en hij de juiste behandelingen had gehad waren de klachten na twee weken ook weer helemaal verdwenen. En hij loopt nog steeds goed en zuiver. Al gaat die nu wel echt in training.
Vitalbix deed die het ook niet goed op. Toen ik daarmee stopte had ik een veel vrolijkere pony die beter in zijn vel zat dan tijdens het voeren van vitalbix.
Welke klachten hadden jouw paarden? Vergelijkbare klachten? En verdwenen die ook na het stoppen van het voeren van de metazoa brokken? Wel heftig dat die van jou er ook zo'n last van kregen!

En dat is waar ik nu wel aan zit te denken. Dat brok gewoon net te veel is voor hem. Want zonder brok doet hij het goed. Speelt. Is vrolijk. Beweegt goed. Heeft overal zin in. Naar de marstall force ga ik ook zeker even kijken!

Daihyo

Re: Pony kan niet tegen brokken met suiker er in. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:00

De mijne deed het ook niet goed op Metazoa en Vitalbix. Op Vitalbix ging hij zand eten en op Metazoa was hij niet meer te hanteren zo schrikachtig.
Op Marstall Force en nu Agrobs Naturmineral nooit problemen. Het is zo persoonlijk.
Het voordeel van deze laatste vind ik dat je er gewoon heel weinig van voert. Mijn haflinger moet van beiden maar 75-100 gram, tegenover 250 van Metazoa. Dat is nogal een verschil.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:33

Ik schrik wel een beetje van de klachten die je beschrijft. Los van het voerbeleid aanpassen, kan het goed zijn om er een DA bij te halen, denk ik.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 14:01

Avalance, DA staat idd op het lijstje. Hij is helemaal hersteld. Dit vond allemaal plaats in november. En geloof mij. Ik schrok er ook van, maar gezien hij met grazen verder normaal deed en met grazen geen gekke dingen liet zien en in de dagen daarna echt verbeterde met meelopen nadat hij geen brokken meer kreeg heb ik die er in november niet bij gehaald en ben ik verder op gevoel af gegaan qua juiste behandelplan voor hem. Na twee weken waren de klachten ook weer helemaal weg. Klachten verdwenen helemaal na de osteopaat behandeling die hij twee weken na het hele gebeuren had gekregen.
Op den duur wil ik uiteraard wel nog even met de DA overleggen. Kijken wat ik nog meer kan doen. Zoals evt. een bloed onderzoek/testen op PSSM/allergietest etc. Maar wil voor ik dat allemaal doe eerst alles op een rijtje hebben en zien wat ik eerst doe en in welke volgorde.
Nu doet hij het goed. Loopt weer zuiver (liep na de osteopatie behandeling alweer beter en zuiver). Speelt. Is vrolijk en heeft overal zin in. Dus is het nog niet direct prioriteit 1, maar staat wel op het lijstje van de to do list :j .

Daihyo: Dat is waar ik mij ook over verbaasde met het geven van de metazoa toen. Dat ze er zoveel van moesten hebben (verbaasde ik mij met vitalbix ook al over). En dat is zeker nogal een verschil! Apart ook dat er meerdere paarden niet goed reageren op metazoa en vitalbix. Nu hij van de brokken af is heb ik gewoon echt mijn pony weer terug zoals ik hem ken.
Ga zeker eens kijken en goed inlezen met de marstal force en Agrobs naurmineral! Die staan tot nu toe hoogst op het lijstje :j .

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:02

Snap ik ook hoor, dat je het niet meteen doet. Fijn dat het wel op je lijstje staat :j erg leuke pony ook :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:09

Subli ponybrok is speciaal voor sobere rassen. Bevat verhoudingsgewijs veel vitamines/mineralen.
https://subli.nl/ponybrok-plus/ (suikers 5,9 % )

en Seniores priores (ook van Subli), met maar 5,4 procent suikers

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:13

SP kunnen ze wel dik van worden :j

Ik geef het als ik een paard dikker wil maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:18

Hevonen schreef:
Subli ponybrok is speciaal voor sobere rassen. Bevat verhoudingsgewijs veel vitamines/mineralen.
https://subli.nl/ponybrok-plus/ (suikers 5,9 % )

en Seniores priores (ook van Subli), met maar 5,4 procent suikers

Vergeet ook het zetmeel niet, ook dat is een vorm van suiker.

ponybrok
Suiker + Zetmeel 21,3 %

Marstall force
5,2

Ik kan niet vinden hoeveel je er van moet geven, maar een kilo of zo?
Edit; gevonden 0,2 tot 0,5 kg Subli Ponybrok+ per 100 kg lichaamsgewicht

De priores is Suiker + Zetmeel 13,0 %
Maar ook hoeveel moet je daar van geven? Dat is voornamelijk een ruwvoervervanger.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 14:21

Dank je wel Avalanche! Hij is de beste pony die ik mij kan wensen <3 . We zijn al samen vanaf de dag dat hij is geboren. Nu 8 jaar oud. In de 8 jaar tijd fouten gemaakt, maar daar ook weer van geleerd en elke keer weer vergeeft hij mij het weer en wanneer het nodig is dan helpt die mij verder op weg. Hoop nog heeeeeel lang van hem te kunnen genieten en nog heel wat avonturen en veel herinneringen te maken met hem.
Hij is echt mijn once in a lifetime horse (eh pony) <3 . Gekregen van zijn fokker toen hij zes dagen oud was. Zijn moeder loopt er ook nog rond en dit jaar verwachten we een half broer of zusje van hem. Mag die weer voor grote broer spelen! Voor nu speelt die nog vrolijk in de wei met hengst Frodo (daar zie je alleen de benen van op de foto. Was een beetje cameraschuw hihi),

Hevonen[: Dank je wel voor de tip! Ook die gaan op het lijstje en ga ik zeker naar kijken!

Dik worden is wel iets wat niet heel handig is voor hem. Er zitten al genoeg kilo's aan die er af moeten :D . Waar ik vanaf vandaag mee aan de slag ga :j .

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:28

Je zou Cavalor Fiberforce kunnen voeren. Wel een vrij duur voer, maar er zit geen troep in, heel laag in suiker en zetmeel. De paarden vinden het heerlijk :j

Wat een heerlijk verhaal <3

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:36

Wij voeren nu een tijdje equifyt en zijn heel tevreden met verschillende type paarden. Ernaast krijgen ze een balancer van marstall.
Op de site van equifyt kan je filteren op voedingstoffen, wij geven de pre-active

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:51

Avalanche schreef:
Je zou Cavalor Fiberforce kunnen voeren. Wel een vrij duur voer, maar er zit geen troep in, heel laag in suiker en zetmeel. De paarden vinden het heerlijk :j

Wat een heerlijk verhaal <3

Ik zou juist oppassen met Cavalor Fiberforce. Mijn paard en nog twee andere koudbloeden op mijn oude stal werden er helemaal wild van.

In vergelijking met vitalbix is het niet duur dus dat valt weer mee. Maar er zit meer vet, suiker en zetmeel in en als haar paard op Vitalbix al niet goed ging dan lijkt me deze ook niet geschikt. Ook in fibre force zit luzerne.

Ts, ik zou even kijken met een dierenarts of paarden voedings deskundige. Ik denk ook dat het als het aan de suikers ligt misschien meer ligt aan het gras en hooi. Brokjes zijn vaak toch een toevoeging en het basis ruwvoer moet eerst goed zijn. Maar je bent al goed op weg lees ik!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:54

Ik zou het eigenlijk voor nu ook gewoon houden op hooi en een balancer.
Niks geen brokken, muesli, flakes of wat dan ook. Alles wat ze eten, zijn tenslotte calorieën :P
En beweging natuurlijk, maar dat komt wel goed als ik lees dat zijn luie leventje voorbij is :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:55

Priores ligt qua suiker juist hoger, das precies niet wat je wil.
Maar als je pony nu weer stijf is opeens, dan zou de dierenarts direct bloed af moeten nemen, dan kan hij nog checken op spierbevangenheid.
Als je dat niet snel genoeg doet kunnen ze dat niet meer zien.
Dus dat is ook misschien nog iets om te checken.
Mijn paarden krijgen trouwens allemaal wel metazoa en ze doen het er erg goed op, ook mijn ppid pony juist.
Gewoon even om te zeggen dat het ook voor veel wel goed is.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 18:50

Het word wat veel inmiddels om op iedereen apart te reageren, maar wat ben ik ontzettend dankbaar voor jullie tips etc <3 . Dit is dan echt weer de kracht van bokt, elkaar op weg helpen, geweldig om te zien! Geen brokken/muesli etc dus, maar echt richting de balancers kijken.

Met een voedings deskundige wil ik zeker ook even gaan praten/overleggen. Mochten jullie nog tips daarvoor hebben wie ons goed op weg zou kunnen helpen hoor ik het graag!

En mocht het idd weer voorkomen haal ik de DA er uiteraard bij. Want dan wil ik echt goed onderzoek doen, maar laten we hopen dat met al deze aanpassingen en genoeg beweging het niet meer gebeurt!

Zijn er bokkers onder jullie die het evt leuk vinden om het afval proces nog te volgen? Dan maak ik daar gerust een nieuw topic in paardenpraat voor aan.

En meneer heeft het door hoor dat zijn vakantie voorbij is _O- Na alle klusjes ga ik altijd even bij de poetsplek in de wei zitten (heb alleen weiland om in te poetsen, trainen etc). Even tien minuten pauze voor het trainwerk begint en waar hij normaal vrijwel direct aan komt gelopen bleef hij nu koppig vooraan staan en uiteindelijk heb ik hem maar zelf op moeten halen haha. Laten we het zo zeggen. He was not amused.... _O-
Echt zin had die ook niet, maar ja. Vakantie is voorbij. Dus hij moet! Uiteraard pak ik het rustig aan. Focus ligt nu vooral even op stap en als die aangeeft het aan te kunnen en warm is gedraaid doen we draf. Voor galop is de wei nog net iets te nat, maar gelukkig staan we op zandgrond en is de grond alweer een stuk droger dan gisteren.
Hij had echt zo'n houding van: "Het is dat het moet, maar anders...." :') . Als we eenmaal echt lekker bezig zijn draait dat vanzelf weer bij. We moeten er wel over duidelijk weer in komen. Niet zo gek ook. Staat al sinds november stil dus het is echt even onze draai weer vinden. De knopjes en regels etc. weer goed afstellen en dan komt het vanzelf allemaal weer goed!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:15

xYaartje schreef:
Welke klachten hadden jouw paarden? Vergelijkbare klachten? En verdwenen die ook na het stoppen van het voeren van de metazoa brokken? Wel heftig dat die van jou er ook zo'n last van kregen!

Een kreeg acuut klachten die verdacht veel leken op hoefbevangenheid ( stijf, gevoelige voeten) ; die heeft een pijnstiller gehad en gelukkig was het na 2 dagen weer over. De ander (die had al een overgevoeligheid op de longen maar had op dat moment nergens last van) werd zo acuut benauwd dat we de DA moesten bellen voor een prik met dexamathason omdat hij leek te stikken. De Metazoa is dus regelrecht de mesthoop op gegaan. Toen nog contact gehad met de leverancier van die troep maar die gaf natuurlijk niet thuis.
Een paar, voormalige, pensionpaarden stonden op de Vitalbix; beide slecht in het vel, schraal, lusteloos.

Ik ben niet zo voor al die "mode- voeders" die duur zijn en meestal niks extra opleveren. Wij voeren, gewoon en lekker ouderwets ;-), hooi en, voor de paarden die aan het werk zijn, zwarte haver en/of een goede brok of muesli. Sommige krijgen een deel luzerne, i.p.v. hooi, en dus de Force. De paarden zijn resp. 11, 17 en 21 en de laatste 2 doen het daar al vrijwel hun hele leven prima op. De 1e hebben we als 7-jarige gekocht; die stond toen op een dieet van hooi en een "balancer" ( dure naam voor vitamine brokje ;-) ) en was schraal, stijf en chagrijnig........nu is het een ander paard qua uiterlijk, spieren, beweging, etc.

Heb je wel eens gedacht over het (bij)voeren van hooicobs, die zijn er van diverse merken ( Marstall, Pavo, Agrobs, Carli etc. en worden ook nuggets/ wafers genoemd). Dat zijn gedroogde geperste grassoorten; de meeste moet je van tevoren weken, sommige niet. Is bijv. mooi spul om de Force doorheen te mengen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:26

xYaartje schreef:
LaDonna: in de winter heeft hij wel wat extra's nodig. Zomers niet. Dan krijgt hij sowieso niks aan brokken. Er waren wel wat vitamines die vrij laag waren. Zal thuis even kijken welke dat waren. Dus daar moet nog even aan gewerkt worden om die weer goed te krijgen.

WHorse: Dank je wel voor de tip! Ga ik daar zeker even naar kijken en goed bestuderen. Zit ik ook aan te denken maar die van vitalbix was luzerne en dat was een milde reactie. Metazoa was Timothee en daar kwam de heftige reactie op.

Mychoice: wat apart dat jouw merrie daar ook zo op reageerde! Welke klachten kreeg zij er van als ik vragen mag? En dank voor de tip. Ook daar ga ik zeker naar kijken.

Siskeh: het is zeker gek en toch zijn de lage suikers die er in zetten juist degenen die voor de problemen zorgden.

Marliesv: neem alles onder de loep op het moment idd. Kijk overal naar. En waar aangepast kan worden word het aangepast, maar het gekke is dus dat zodra ik stopte met de brokken hij met de dag verbeterde qua gezondheid. En nu is er helemaal niks meer aan de hand met hem. Dus dat valt wel op.
En ik weet gewoon dat zodra ik weer ga beginnen met brokken (wat ik niet doe tot ik alles goed heb uitgezocht) hij weer last krijgt.

Rocamor: hij kreeg er zo'n 100gr per dag van van de metazoa. Achteraf gezien denk ik te veel. Rest van de kudde kreeg hetzelfde en die hadden nergens last van. Van de vitalbix toen op hun aanraden zelfs iets meer. Denk rond de 120gr. Voerde het echt als brok en alleen in de herfst en winter.

Schrikkerig, knettergek, spiertrillingen. Niet te hanteren.

Marie111

Re: Pony kan niet tegen brokken. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:51

Oerbalans van Vitalstyle geven ook een optie?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:53

Ik heb niet alles gelezen excuses, mijn merrie kan niet tegen melasse maar wel tegen bietenpulp en de quatro mueslie van mijten terwijl zij bij andere merken wel last krijgt
heb je dit al eens geprobeerd?
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 09-02-22 15:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:55

Puur van okapi heeft een mineralen balancer in poeder vorm waar je amper 30gr van moet geven, hier lekken ze het gewoon uit je hand. Je voert dus 1gr suiker per voerbeurt

De quattro mix zou ik zeer afraden, is hoog in suiker en zetmeel, oerbalans reageren veel paarden ook slecht op.

Hilary

Re: Pony kan niet tegen brokken. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:10

Maar als ik het goed begrijp heb je eigenlijk geen échte diagnose van een dierenarts? Gevoelig op suiker en insuline uit die NES Mihealth-scan doet mij denken aan de richting van insulineresistentie, PPID en hoefbevangenheid. Maar dat is dus niet bevestigd door een test (PPID kan gemeten worden dmv bloedtest op ACTH, IR kan gemeten worden dmv glucose-intolerantie-test, ook bloedje, hoefbevangenheid kon alleen op dat moment worden gediagnosticeerd, maar indien er kanteling in de hoefbeentjes is, is dit nog terug te zien op een röntgenfoto (die kunnen vaak aan huis gemaakt worden)).

In alle gevallen zou ik zeggen:
- van het gras af; echt eraf, niet 'een beetje minder' of 'een kleinere wei' of 'korter gras', gewoon: geen gras
- hooi testen op suikergehalte (QuickScan bij PAVO) en in geval van een te hoog gehalte (het scanresultaat geeft een plaatje met een meter en een indicatie of het hooi geschikt is voor verschillende typen paarden waaronder hoefbevangen-gevoeligen)
- balancer bijvoeren om tekorten uit hooi (en die zijn er altijd) op te heffen; mijn merrie (27, PPID, IR en chronisch bevangen) doet het goed op de gewone balancer van Je Paard Gezond en Fit

BM_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:35

Ik zou met de DA in ieder geval een allergie test laten doen! Het lijkt alsof er iets in de brokjes zit waar hij niet tegen kan, mocht je na de allergie test toch brokjes willen voeren zou ik kijken voor een goede balancer van de paard natuurlijk voerlijst. Hier zitten geen ingrediënten in die de darmflora verstoren en weinig suiker/zetmeel. (en dan natuurlijk goed letten op zn eventuele allergieën als die uit de test komen)

Heb je ook je hooi al laten testen? Dit kan oa bij Pavo, dit kan ook nog duidelijkheid geven in wat hij binnenkrijgt en welke aanvullingen je wellicht nodig hebt.