Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
WHorse schreef:Marstall Force is een fijne vitaminekorrel waar je maar weinig van hoeft te geven. Ook geschikt voor suiker-gevoelige paardjes! Je kunt de vitaminebrokjes ook uit de hand als beloning geven. Dan heb je meteen iets om hem te geven als snoepje!
ElCid schreef:WHorse schreef:Marstall Force is een fijne vitaminekorrel waar je maar weinig van hoeft te geven. Ook geschikt voor suiker-gevoelige paardjes! Je kunt de vitaminebrokjes ook uit de hand als beloning geven. Dan heb je meteen iets om hem te geven als snoepje!
Wij voeren ook al jaren Marstall Force, een prima vit. korrel.
Kan ook zijn dat het welke brok dan ook teveel wordt boven op het ruwvoer ( hooi of gras). Persoonlijk ben ik geen fan van Metazoa ( zelf kort gevoerd met als gevolg fikse problemen bij beide paarden) of Vitalbix ( paarden gezien die het kregen, trieste aanblik) maar er schijnen paarden te zijn die het er goed op lijken te doen.
Luzerne voeren wij ook al vele jaren, altijd de pure soort zonder toevoegingen, en hebben gelukkig nog nooit problemen ermee gehad maar het is inderdaad bekend dat er paarden zijn die er niet tegen kunnen; ook jeuk schijnt voor te komen.
Succes!
Hevonen schreef:Subli ponybrok is speciaal voor sobere rassen. Bevat verhoudingsgewijs veel vitamines/mineralen.
https://subli.nl/ponybrok-plus/ (suikers 5,9 % )
en Seniores priores (ook van Subli), met maar 5,4 procent suikers
Avalanche schreef:Je zou Cavalor Fiberforce kunnen voeren. Wel een vrij duur voer, maar er zit geen troep in, heel laag in suiker en zetmeel. De paarden vinden het heerlijk
Wat een heerlijk verhaal
xYaartje schreef:Welke klachten hadden jouw paarden? Vergelijkbare klachten? En verdwenen die ook na het stoppen van het voeren van de metazoa brokken? Wel heftig dat die van jou er ook zo'n last van kregen!
xYaartje schreef:LaDonna: in de winter heeft hij wel wat extra's nodig. Zomers niet. Dan krijgt hij sowieso niks aan brokken. Er waren wel wat vitamines die vrij laag waren. Zal thuis even kijken welke dat waren. Dus daar moet nog even aan gewerkt worden om die weer goed te krijgen.
WHorse: Dank je wel voor de tip! Ga ik daar zeker even naar kijken en goed bestuderen. Zit ik ook aan te denken maar die van vitalbix was luzerne en dat was een milde reactie. Metazoa was Timothee en daar kwam de heftige reactie op.
Mychoice: wat apart dat jouw merrie daar ook zo op reageerde! Welke klachten kreeg zij er van als ik vragen mag? En dank voor de tip. Ook daar ga ik zeker naar kijken.
Siskeh: het is zeker gek en toch zijn de lage suikers die er in zetten juist degenen die voor de problemen zorgden.
Marliesv: neem alles onder de loep op het moment idd. Kijk overal naar. En waar aangepast kan worden word het aangepast, maar het gekke is dus dat zodra ik stopte met de brokken hij met de dag verbeterde qua gezondheid. En nu is er helemaal niks meer aan de hand met hem. Dus dat valt wel op.
En ik weet gewoon dat zodra ik weer ga beginnen met brokken (wat ik niet doe tot ik alles goed heb uitgezocht) hij weer last krijgt.
Rocamor: hij kreeg er zo'n 100gr per dag van van de metazoa. Achteraf gezien denk ik te veel. Rest van de kudde kreeg hetzelfde en die hadden nergens last van. Van de vitalbix toen op hun aanraden zelfs iets meer. Denk rond de 120gr. Voerde het echt als brok en alleen in de herfst en winter.