Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:20

Ninx schreef:
"PALMAIRE HOEFPROBLEMEN
Het lijkt behoorlijk exacte wetenschap: ‘We zien schade dus is het hoefkatrolontsteking’. Dit blijkt echter een stuk genuanceerder te liggen. We gaan vaak pas met ons paard naar de dierenarts voor röntgenfoto’s op moment dat er iets mis is. Meestal is dat een vorm van kreupelheid. Onderzoek wijst echter uit dat ook paarden die geen kreupelheid laten zien, dezelfde degeneratie van het straalbeen kunnen hebben.

Sikkel schudt de lezer in dit boek daarom even wakker: “een paard dat gevoeligheid vertoont achterin de hoef krijgt al snel het etiket ‘hoefkatrolontsteking’.” Dit terwijl er vele mogelijke oorzaken kunnen zijn van de zogenaamde ‘palmaire hoefpijn’: klachten in de achterkant van de hoef. Pijnklachten die in veel gevallen met een correcte hoefverzorging, huisvesting en voeding kunnen worden aangepakt.

Gelukkig zijn ook steeds meer dierenartsen, hoefsmeden en hoefverzorgers het erover eens dat hoefkatrolontsteking niet in alle gevallen de juiste benaming is. Sikkel spreekt zelf ook liever van palmaire hoefklachten. Omdat ‘hoefkatrolontsteking’ zo’n bekende term is, gebruikt de schrijver deze ook in zijn boek.
"

Links:

https://natuurlijkpaarden.nl/boekenblog ... ntsteking/

https://www.hoofwear.com/hoefrevalidatie

https://www.hoofwear.com/hoefkatrolontsteking

Mensen die hun paard 'dood' laten maken op basis van een dergelijke diagnose gaan wel wat kort door de bocht. Je zou op z'n minst meer kennis en kunde willen krijgen, en alles willen hebben geprobeerd qua management om het paard pijnvrij te krijgen.

Punt is nu eenmaal dat een paard dit soort zaken niet zomaar krijgt: het is voor een deel natuurlijk een genetische predispositie voor dit soort klachten door de manier waarop we fokken. Maar een groter deel door hoe paarden bij ons opgroeien, hoe we ze houden, hoe we ze voeren, hoe we ze trainen, hoe we de hoeven correct houden.
Dus in plaats van 'doodmaken' kun je jezelf beter 'onderwijzen', anders breng je over 5 jaar weer een nieuwe naar de slacht.


Goede bijdrage Ninx!

Suzanne F.

Berichten: 49434
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:27

Nikass schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik ben er met zo’n diagnose sowieso al klaar mee. Mooi dat daar geen geld meer in gaat. Het blijft altijd een bodemloze put, ook al krijg je hem even weer goed met rechtrichten, speciaal beslag, inspuitingen en dure poeders. Neem je verlies en door. Dat geld wat je er nu ingestopt hebt haal je er nooit meer uit, er kan alleen maar meer geld in.


Geld is niet voor iedereen de enige motivatie om een paard te laten behandelen.
Voor mij niet in elk geval. Zolang het te bekostigen is, is geld voor mij van ondergeschikt belang in de te nemen beslissing.


Natuurlijk. Iedereen moet zijn geld besteden hoe hij of zij dat wil. Sommige kopen een auto of gaan op vakantie, anderen gaan dokteren met hun paard. Als ik een geldboom had gehad, dan had ik ook veel langer doorgedokterd. Maar de meesten zijn niet in die luxe positie. Mijn ervaringen hebben mij geleerd dat het heel zuur is als je veel geld in een paard stopt en deze dan alsnog ingeslapen moet worden. Meerdere keren gehad. En daar gaan je duizenden euro’s. Op een gegeven moment stop je daar toch mee als je die geldboom niet hebt. Dan ga je wat andere overwegingen maken en niet zo snel meer je geld door de wc spoelen. Ik denk dat ik mijn hypotheek al afgelost had kunnen hebben zonder die paardenellende over al die jaren. En ik probeer (misschien naïef want iedereen wil zijn eigen fouten maken) mensen te waarschuwen voor die bodemloze put waar je geld in stort. Bedenk heel goed waar je geld in stopt en wat het je oplevert.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 25-12-21 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7950
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:28

Ik kan me herinneren dat paarden met problemen in de voeten vaak ook problemen hebben in de bovenlijn. Ik zou het dus eerder daar gaan zoeken, aangezien hij met uitverdoofde benen nog niet helemaal goed loopt.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:34

Earth schreef:
Ik kan me herinneren dat paarden met problemen in de voeten vaak ook problemen hebben in de bovenlijn. Ik zou het dus eerder daar gaan zoeken, aangezien hij met uitverdoofde benen nog niet helemaal goed loopt.


Vraag is ook of dit dan oorzaak of gevolg (compensatie) is..

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:34

Een second opinion klinkt zo makkelijk maar een MRI praten we toch al gauw over 800-1500€ voor niks.
Geld kun je maar een keer uitgeven

Dit paard is jong en zal alleen maar meer gaan mankeren
Ik zou enkel foto maken of de diagnose klopt en iid wat suzanne f zegt je verlies nemen dit gaat zoveel energie en geld kosten

Maar waarom eigenlijk altijd een second opinion doe je toch ook niet met koliek….ga je dan ook naar ander kliniek om te kijken of die kunnen oplossen zonder operatie

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:35

Suzanne F. schreef:
Mijn ervaringen hebben mij geleerd dat het heel zuur is als je veel geld in een paard stopt en deze dan alsnog ingeslapen moet worden. Meerdere keren gehad. En daar gaan je duizenden euro’s.


Dit is een beetje het punt waar ik juist voor waarschuw.
Ik kan niet zeggen of dit bij jou het geval is, maar ik zeg dit in zijn algemeenheid.

Het gebeurt dat mensen paarden hebben met repetitieve klachten, of meerdere paarden achter elkaar die een chronisch klachtenpatroon ontwikkelen.
Dan kun je zeggen dat die mensen pech hebben, en dat kan.
Aannemelijker is echter dat er iets anders misgaat.

Heel veel paarden worden afgemaakt om zaken die door de mens veroorzaakt of verergert worden.
Dat is een pijnlijke constatering, maar het is nu eenmaal zo. We maken allemaal fouten.

Om dat te willen voorkomen zul je dus meer moeten leren, weten en doen. Dat zijn niet altijd hele dure ingrepen, maar vooral zaken die vragen om tijd, toewijding en geduld.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:37

Kelly_ann schreef:
Earth schreef:
Ik kan me herinneren dat paarden met problemen in de voeten vaak ook problemen hebben in de bovenlijn. Ik zou het dus eerder daar gaan zoeken, aangezien hij met uitverdoofde benen nog niet helemaal goed loopt.


Vraag is ook of dit dan oorzaak of gevolg (compensatie) is..


Wat zou het meest logisch zijn? Iets waar je 24/7 met honderden kilo's op staat en pijnlijk is, wat zou dat doen met de rest van je lichaam?

Dus als je zo'n probleem wil aanpakken moet je dat sowieso multidisciplinair doen. Het 1 staat nooit los van het ander.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:37

tita schreef:
Een second opinion klinkt zo makkelijk maar een MRI praten we toch al gauw over 800-1500€ voor niks.
Geld kun je maar een keer uitgeven

Dit paard is jong en zal alleen maar meer gaan mankeren
Ik zou enkel foto maken of de diagnose klopt en iid wat suzanne f zegt je verlies nemen dit gaat zoveel energie en geld kosten

Maar waarom eigenlijk altijd een second opinion doe je toch ook niet met koliek….ga je dan ook naar ander kliniek om te kijken of die kunnen oplossen zonder operatie


Lees het artikel eens wat ik heb geplaatst.... ik begrijp niet dat je dit zegt, dit kun je namelijk echt niet zo stellen.

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:38

Ninx schreef:
"PALMAIRE HOEFPROBLEMEN
Het lijkt behoorlijk exacte wetenschap: ‘We zien schade dus is het hoefkatrolontsteking’. Dit blijkt echter een stuk genuanceerder te liggen. We gaan vaak pas met ons paard naar de dierenarts voor röntgenfoto’s op moment dat er iets mis is. Meestal is dat een vorm van kreupelheid. Onderzoek wijst echter uit dat ook paarden die geen kreupelheid laten zien, dezelfde degeneratie van het straalbeen kunnen hebben.

Sikkel schudt de lezer in dit boek daarom even wakker: “een paard dat gevoeligheid vertoont achterin de hoef krijgt al snel het etiket ‘hoefkatrolontsteking’.” Dit terwijl er vele mogelijke oorzaken kunnen zijn van de zogenaamde ‘palmaire hoefpijn’: klachten in de achterkant van de hoef. Pijnklachten die in veel gevallen met een correcte hoefverzorging, huisvesting en voeding kunnen worden aangepakt.

Gelukkig zijn ook steeds meer dierenartsen, hoefsmeden en hoefverzorgers het erover eens dat hoefkatrolontsteking niet in alle gevallen de juiste benaming is. Sikkel spreekt zelf ook liever van palmaire hoefklachten. Omdat ‘hoefkatrolontsteking’ zo’n bekende term is, gebruikt de schrijver deze ook in zijn boek.
"

Links:

https://natuurlijkpaarden.nl/boekenblog ... ntsteking/

https://www.hoofwear.com/hoefrevalidatie

https://www.hoofwear.com/hoefkatrolontsteking

Mensen die hun paard 'dood' laten maken op basis van een dergelijke diagnose gaan wel wat kort door de bocht. Je zou op z'n minst meer kennis en kunde willen krijgen, en alles willen hebben geprobeerd qua management om het paard pijnvrij te krijgen.

Punt is nu eenmaal dat een paard dit soort zaken niet zomaar krijgt: het is voor een deel natuurlijk een genetische predispositie voor dit soort klachten door de manier waarop we fokken. Maar een groter deel door hoe paarden bij ons opgroeien, hoe we ze houden, hoe we ze voeren, hoe we ze trainen, hoe we de hoeven correct houden.
Dus in plaats van 'doodmaken' kun je jezelf beter 'onderwijzen', anders breng je over 5 jaar weer een nieuwe naar de slacht.



_/-\o_

En dit gebeurd bij sommige mensen continu, het zal niet altijd zo zijn. In sommige gevallen is het domme pech maar in andere gevallen is het zeker een kwestie van management en rijstijl.

Earth

Berichten: 7950
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:42

Kelly_ann schreef:
Earth schreef:
Ik kan me herinneren dat paarden met problemen in de voeten vaak ook problemen hebben in de bovenlijn. Ik zou het dus eerder daar gaan zoeken, aangezien hij met uitverdoofde benen nog niet helemaal goed loopt.


Vraag is ook of dit dan oorzaak of gevolg (compensatie) is..


Tja ik denk niet dat dat antwoord belangrijk is. Het is meestal een combi van. Ik denk dat je nu moet gaan zoeken waarom het paard zo slecht is, maar het is dan oko maar de vraag of het paard nog rad kan worden.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:45

Ninx schreef:
tita schreef:
Een second opinion klinkt zo makkelijk maar een MRI praten we toch al gauw over 800-1500€ voor niks.
Geld kun je maar een keer uitgeven

Dit paard is jong en zal alleen maar meer gaan mankeren
Ik zou enkel foto maken of de diagnose klopt en iid wat suzanne f zegt je verlies nemen dit gaat zoveel energie en geld kosten

Maar waarom eigenlijk altijd een second opinion doe je toch ook niet met koliek….ga je dan ook naar ander kliniek om te kijken of die kunnen oplossen zonder operatie


Lees het artikel eens wat ik heb geplaatst.... ik begrijp niet dat je dit zegt, dit kun je namelijk echt niet zo stellen.


Ik vind dat jij heel makkelijk praat over andermans geld
Paarden zijn voor mij hobby en ik zorg er zo goed mogelijk voor maar ik blijf niet die portemonnee trekken en dat is een keuze die maak

kat moest onder de CTscan ik was al 1000€ kwijt aan onderzoeken die vaag bleven de CTscan was 850€ en enkel om te zien hoe ze de poliep konden verwijderen geen garantie dat ze het konden verwijderen.
Die kosten ga ik niet maken als het wel kon was het 850€ + operatie + nazorg en dan bleven er nog andere problemen

Niet alles is op te lossen
Het is een feit dat ie niet gezond is, en gaat nooit meer over.
En verkopen is ook geen optie of Ninx koop jij deze dan ooit.

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:51

Het gaat niet om geld, het gaat er om niet te snel beslissingen te maken op vage diagnoses en alle zaken goed onder de loep te nemen om ervoor te zorgen dat er niet iets mis gaat in management/ rijderij waardoor het volgende paard ook stukgereden wordt. Niemand vind het een schande als een paard ingeslapen wordt met een duidelijke, diagnose, pijn en geen toekomstperspectief. Maar sommige bokkers hier gaan heel erg kort door de bocht. Het zijn levende wezens en geen fietsen.

Bij een vage diagnose weet je dus ook helemaal niet of het nooit meer over gaat, daarvoor moet je toch echt weten wat er nu ECHT aan de hand is.

Bielsje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 14:02

Ik persoonlijks zou voor zoiets ook voor een second opinion gaan. Natuurlijk niet voor koliek maar dat is iets wat veel duidelijker is.
Bij dit soort problemen die al lang spelen, wordt het paard alleen een soort ui die je helemaal af moet pellen om tot het oorspronkelijke probleem te komen. Die van mij heeft ook een hele tijd gecompenseerd waardoor er gevolgen kwamen die als oorzaak werden gezien waardoor ik enorm veel geld heb weggegooid. Maar, ik heb een paar keer het advies gekregen hem in te laten slapen en het bleek uiteindelijk iets relatiefs kleins te zijn....

Wil je alleen weten of de huidige diagnose klopt dan zou ik SDMC aanraden, maar als het financieel uit kan en je wilt precies weten wat er mis is dan zou ik naar Equitom in België gaan. Een middenweg is een revalidatietrainer die nauw samenwerkt met een veearts.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 14:10

tita schreef:
Ninx schreef:


Lees het artikel eens wat ik heb geplaatst.... ik begrijp niet dat je dit zegt, dit kun je namelijk echt niet zo stellen.


Ik vind dat jij heel makkelijk praat over andermans geld
Paarden zijn voor mij hobby en ik zorg er zo goed mogelijk voor maar ik blijf niet die portemonnee trekken en dat is een keuze die maak


Ik denk dat je niets hebt gelezen, ben je ook niet toe verplicht.
Maar dan had je kunnen weten dat het je geen sloten geld kost deze problemen in breder perspectief te bekijken en behandelen.
Veelal kost dat je minder dan de lapmiddelen die nu veelal ingezet worden.

Ik denk dat we er als paardeneigenaren alleen maar beter van worden wanneer we ons realiseren dat dit probleem vreselijk veel voorkomt en dus andere oorzaken heeft dan alleen pure pech.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat weinig kennis tot je nemen en zelf niet op basis van die kennis betere beslissingen kunnen nemen juist leidt tot kapitaalvernietiging.

Dus zelfs als geld het motief is, dan zou ik JUIST meer werk maken van zo’n paard. Dat kost je vooral wat tijd, aandacht, geduld en toewijding.

Babootje

Berichten: 26452
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 14:18

Elisa2 schreef:
Het gaat niet om geld, het gaat er om niet te snel beslissingen te maken op vage diagnoses en alle zaken goed onder de loep te nemen om ervoor te zorgen dat er niet iets mis gaat in management/ rijderij waardoor het volgende paard ook stukgereden wordt. Niemand vind het een schande als een paard ingeslapen wordt met een duidelijke, diagnose, pijn en geen toekomstperspectief. Maar sommige bokkers hier gaan heel erg kort door de bocht. Het zijn levende wezens en geen fietsen.

Bij een vage diagnose weet je dus ook helemaal niet of het nooit meer over gaat, daarvoor moet je toch echt weten wat er nu ECHT aan de hand is.


Mee eens. Ik vind dat de diagnose: Het paard heeft een 4 op t straalbeen en kreupelheid in dat gebied, dus zal de kreupelheid daar ook door veroorzaakt worden echt te kort door de bocht. Dat is namelijk soms ook niet het geval.
En in gevallen waar dat wel zo is, is een paard in soms pijnvrij te krijgen, maar soms ook niet. Maar als je ze niet een kans geeft, weet je dat ook niet. Als je dat wel doet en het management aanpast, kun je ook best nog jaren plezier met elkaar hebben. Bijkomend voordeel is dat je er ook nog eens veel van leert.

MyWishMax

Berichten: 25474
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 14:31

Ik vind dit dus ook nog een vage diagnose. We hebben dit gevonden op de fotos, dus moet dit het wel zijn. Dat het uitverdovrn alsnog geen rad beeld oplevert is blijkbaar niet interessant?

Ik ben met zo'n paard (andere blessure maar kliniek waar ik heen ging richtte zich enorm op 1 ding wat ze gevonden hadden ookal werd paard niet echt beter als dat uitverkoop werd en zelfs niet toen dat genezen was, moest maar laten inslapen) naar smdc gegaan. Oke, eigenlijk naaf de lingehoeve, maar specifiek 1 arts en die zit nu bij smdc. En daar werd veel verder gekeken naar het hele paard en ook meer management. Wat hij bleek te mankeren was ook chronisch, maar de pijn hebben we kunnen wegnemen en nog jaren wel rad geweest. Als het eerder ontdekt was, was het nog te genezen geweest. Want zij kwamen er snel achter wat het probleem was, wat compensatie was en bleven naar hele paard kijken ipv het 1e wat ze vonden.

Ik rijd nu dus altijd naar smdc, ookal zijn er klinieken veel dichterbij. Bij een duidelijke diagnose waarbij behandelingen en veranderingen van management niet aanslaan vind ik inslapen echt een eerlijke keuze, maar niet wanneer dit niet helemaal duidelijk is.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 14:43

tita schreef:
Een second opinion klinkt zo makkelijk maar een MRI praten we toch al gauw over 800-1500€ voor niks.
Geld kun je maar een keer uitgeven

Dit paard is jong en zal alleen maar meer gaan mankeren
Ik zou enkel foto maken of de diagnose klopt en iid wat suzanne f zegt je verlies nemen dit gaat zoveel energie en geld kosten

Maar waarom eigenlijk altijd een second opinion doe je toch ook niet met koliek….ga je dan ook naar ander kliniek om te kijken of die kunnen oplossen zonder operatie


Voordat je een goede en sluitende diagnose hebt bij een paard kan je inderdaad veel geld kwijt zijn. Wanneer een paard koliek heeft, heb je een diagnose en krijg je van de dierenarts waarschijnlijk verschillende opties waaronder inslapen er 1 kan zijn wanneer de koliek in dergelijke fase is dat de kansen klein zijn. Met die diagnose en die voorgelegde opties kan je dan als paardeneigenaar een keuze maken, vaak met hulp van de dierenarts.
In dit geval gaat het om een paard zonder duidelijke diagnose en dus zeker geen duidelijke behandelingsopties. Om in die fase te adviseren om het paard maar te laten inslapen omdat het allemaal zo duur is, doet me peinzen "houden we dan echt zo weinig van onze paarden?"

Koekie73

Berichten: 2695
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 15:35

Kelly_ann schreef:
Daarom snap ik best dat TS even verder wil zoeken Gini.

Toch maak je een slecht straalbeen niet meer heel. Hoeveel boeken je ook leest.
De irritatie of pijn in het hoefkatrolgebied is een ander verhaal. Die kan veranderen en andere oorzaken hebben en veel verbetering geven met diverse aanpakken.
Wie weet komt de kreupelheid toch nog door iets anders.....

Kaatje81 schreef:
Wat zouden jullie doen en waarom?


Nog even hierop inhakend...

Ik snap best dat je nog even verder wil zoeken. Hopend op een andere oorzaak of betere behandeling.

Maar wat Suzanne zegt, het kan in dit geval makkelijk een bodemloze put worden.

Misschien moet je voor jezelf een grens wegzetten.
Kijkend naar het paard, tijd en/of geld gerelateerd. Geef het bijvoorbeeld nog één jaar, 'xxx' Euro aan behandelingen, één uitgebreid onderzoek in een orthopedische kliniek.

Niks mis mee om je aanpak een realistisch en meetbaar 'doel' te geven.


Sluit ik me helemaal bij aan hoor TS. Bij de klinische kreupelheid van onze pony, hadden wij ook niet gedacht aan de hoefbeen ontsteking. Ik ben ook erg blij dat ik de MRI heb laten doen. Onze DA heeft ook steeds gezegd dat het 1e probleem op zich wel voor kreupelheid zou kunnen zorgen, maar dat het niet de oorzaak hoefde te zijn. Daarom adviseerde hij uiteindelijk ook de MRI. In jouw geval zou ik dus ook kiezen voor extra beeldvorming.
Als het in de buurt is, zou ik persoonlijk voor Heesch kiezen. Wij zijn zelf bij Den Ham geweest, omdat Sjoerd Frietman daar zit en hem kan ik echt aanbevelen.

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 15:56

Maar voor een hoefbeen ontsteking hoef je geen MRI te maken. Die is gewoon zichtbaar op een rontgenfoto. Ik heb de foto's nog wel :D

Dat een paard niet 100% rad is met uitverdoven is niet zo heel gek. Mij is bij de hoefbeen ontsteking uitgelegd dat het dan al zoveel compenseert dat die alsnog niet helemaal rad loopt. Maar het ging om een bepaalde zichtbare verbetering in het lopen.

Babootje

Berichten: 26452
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 17:46

Spenk schreef:
Maar voor een hoefbeen ontsteking hoef je geen MRI te maken. Die is gewoon zichtbaar op een rontgenfoto. Ik heb de foto's nog wel :D

Dat een paard niet 100% rad is met uitverdoven is niet zo heel gek. Mij is bij de hoefbeen ontsteking uitgelegd dat het dan al zoveel compenseert dat die alsnog niet helemaal rad loopt. Maar het ging om een bepaalde zichtbare verbetering in het lopen.


Vaak wel maar ook weer niet alle. Dat is t probleem. MRI is prima, maar dan moet je ook echt heel zeker zijn van de locatie. Anders draag je water naar de zee.

Koekie73

Berichten: 2695
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 18:26

Spenk schreef:
Maar voor een hoefbeen ontsteking hoef je geen MRI te maken. Die is gewoon zichtbaar op een rontgenfoto. Ik heb de foto's nog wel :D

Dat een paard niet 100% rad is met uitverdoven is niet zo heel gek. Mij is bij de hoefbeen ontsteking uitgelegd dat het dan al zoveel compenseert dat die alsnog niet helemaal rad loopt. Maar het ging om een bepaalde zichtbare verbetering in het lopen.


In ons geval dus wel. Het was niet te zien op de rx.
Dat bedoel ik er ook mee te zeggen; bij een niet compleet duidelijke diagnose zou ik zelf voor meer beeldvorming gaan (welke dan ook)

Maar goed bij ons was de locatie (hoef) overduidelijk omdat hij met uitverdoven daar zuiver liep.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 18:37

Suzanne F. schreef:
Nikass schreef:
Geld is niet voor iedereen de enige motivatie om een paard te laten behandelen.
Voor mij niet in elk geval. Zolang het te bekostigen is, is geld voor mij van ondergeschikt belang in de te nemen beslissing.


Natuurlijk. Iedereen moet zijn geld besteden hoe hij of zij dat wil. Sommige kopen een auto of gaan op vakantie, anderen gaan dokteren met hun paard. Als ik een geldboom had gehad, dan had ik ook veel langer doorgedokterd. Maar de meesten zijn niet in die luxe positie. Mijn ervaringen hebben mij geleerd dat het heel zuur is als je veel geld in een paard stopt en deze dan alsnog ingeslapen moet worden. Meerdere keren gehad. En daar gaan je duizenden euro’s. Op een gegeven moment stop je daar toch mee als je die geldboom niet hebt. Dan ga je wat andere overwegingen maken en niet zo snel meer je geld door de wc spoelen. Ik denk dat ik mijn hypotheek al afgelost had kunnen hebben zonder die paardenellende over al die jaren. En ik probeer (misschien naïef want iedereen wil zijn eigen fouten maken) mensen te waarschuwen voor die bodemloze put waar je geld in stort. Bedenk heel goed waar je geld in stopt en wat het je oplevert.


Paarden houden is imo sowieso al een bodemloze put :D
Maar als je de verantwoordelijkheid neemt voor een dier, ben je het imo moreel aan hem/haar verplicht om altijd het belang en welzijn van het dier voorop te stellen, en niet zozeer het kostenplaatje.

Janneke2

Berichten: 22910
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 18:41

Ik herinner mij een verhaal van /over Karin Leibbrandt:
dat ze bij bewegings/ kreupelheidsonderzoek verschil maakt tussen:
het paard aan de longe 'rondslingeren' (stap draf, op t harde en t zachte)
en longeren in verticale balans.
(Dwz: ze doet beiden.)

En dan is het de vraag of er verschil is. Is dat verschil er, gaat de kreupelheid waarschijnlijk over compensatie. (Mind: ook in verticale balans kan het dier 'opeens stokkreupel worden'. In dat geval is het 'enkele' rechtrichten niet voldoende, maar heb je wel het begin van een patroon.)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 18:44

Elisa2 schreef:
Het gaat niet om geld, het gaat er om niet te snel beslissingen te maken op vage diagnoses en alle zaken goed onder de loep te nemen om ervoor te zorgen dat er niet iets mis gaat in management/ rijderij waardoor het volgende paard ook stukgereden wordt. Niemand vind het een schande als een paard ingeslapen wordt met een duidelijke, diagnose, pijn en geen toekomstperspectief. Maar sommige bokkers hier gaan heel erg kort door de bocht. Het zijn levende wezens en geen fietsen.


Dit dus _/-\o_

Raineri
Berichten: 6296
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 19:49

Nikass schreef:
Paarden houden is imo sowieso al een bodemloze put :D
Maar als je de verantwoordelijkheid neemt voor een dier, ben je het imo moreel aan hem/haar verplicht om altijd het belang en welzijn van het dier voorop te stellen, en niet zozeer het kostenplaatje.


Nee want een paard heeft geen besef van het concept “kostenplaatje”. Als mijn paard nu koliek krijgt en de da zeg: de operatie heeft een goede slagingskans of je kunt haar inslapen. Dan is het nog steeds diervriendelijk als ik inslapen kies. Een dier kan niet denken, inslapen is net zo goed denken aan het welzijn. Pas als je niets doet dan pas ben je niet goed bezig. De invulling die wij geven aan het welzijn voorop zetten en het kostenplaatje op de tweede plaats is iets wat wij zelf hebben bedacht met ons bewustzijn. We zijn minder rationeel dan we denken en dat verantwoorden we door te zeggen dat het kostenplaatje er niet toe doet.

Hier moet ik wel toegeven dat ik een hierboven beschreven voorbeeld zou ik opereren. Ook al is de kans op slagen 50/50. Ook ik ben niet rationeel.


Succes met de keuze TS