Welke kuur tegen zand?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:06

Ik weet niet wie de oorspronkelijke tipgever voor de olie erbij was maar +:)+

Mijn merrie kreeg altijd de husk alleen op den duur wilde ze niet meer eten doordat het zo op haar tanden plakte. Toen terug gegaan naar de zaadjes. Veel beter maar nog steeds niet heel blij aan het eten. Maar met die tip van een scheut olie erdoor gobbelt ze het zo naar binnen. Bij haar is het echt het plakkerige, niet de smaak, waardoor ze het niet wil.

400 gram zaadjes, scheut koolzaadolie, roeren en dan geweekte vitaminebrok (hoeft ze niet lang te kauwen) erdoor en ze is blij met haar emmertje. Had ik jaren eerder moeten weten.

En na een pony met slokdarmverstopping door de husk, is dit veel relaxter voeren.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:19

de husk vind ik drama om te geven. hoe snel dat plakkerig word zeg.. ik geef lijnzaad gekookt en de andere keer vollaad en dat wissel ik af. Vandaag weer gestart met een kuur en dit keer 2x dd 150 gram is 300 gr p dag ( pony 500 kg) kijken of hij deze hoeveelheid droog eet

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:28

Ik heb ook eerst de vezels gegeven, maar dit eet mijn merrie echt heel slecht omdat het heel plakkerig wordt in het voer en in de mond van mijn paard.
Nu geef ik haar de zaadjes. Op advies van dierenarts 0,5-1 gram zaadjes per kg lichaamsgewicht. Ik hou nu ongeveer 0,75 gr/kg aan = 450 gram per dag voor 7 dagen. Dat is iets minder dan een halve voerschap per dag (heb het afgewogen en een lijntje erop getekend). Zoals meerderen hier doen meng ik het ook met een flinke scheut olie, dat gaat dan door een halve schep muesli. Is inderdaad veel zaad in verhouden. Ze eet dan al veel op, ongeveer de helft van de zaadjes laat ze liggen. Wat achterblijft meng ik weer door slobber. Ik doe niet alles in 1x door de slobber omdat het dan alsnog een beetje plakkerig wordt. Als ze het grootste deel al op heeft en de overgebleven zaadjes zijn een beetje vettig van de olie, dan valt het plakkerig worden wel mee gelukkig.

Joki

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:38

Ik zie een aantal die met gekookte lijnzaad werken ipv psyllium. Psyllium eten mijn paarden met veel moeite de te kleine hoeveelheden, dus ik heb me nooit aan 300gr gewaagd als ik er al nauwelijks 50gr in krijg.

Gekookte lijnzaad lusten ze wel. Heeft dit dezelfde werking en hoeveel moet je daarvan geven? Want dan lijkt dat me nog een betere optie

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:04

Spenk schreef:
Wat denk je dat er gebeurd dat die die kaken niet meer van elkaar kan krijgen?

https://youtu.be/ruSwrpOCjq0

Leuk filmpje over de plak die ontstaat met psyllium husk. Het plakt wel goed dat is zeker waar. Filmpje is met een eetlepel, bedenk even wat er gebeurd bij geven van een pond…dat wordt een enorme bal.
Voor mij dus geen psyllium meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:15

Hoe kom je daar bij dat het een dikke bal wordt en ze daar last van krijgen? Vertrouw je de wetenschappelijke onderzoeken dan niet? Er is niet voor niets onderzoek naar gedaan waarbij ze tot deze dosis komen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:27

Een dierenarts gaat ook zeker niet voorschrijven om 1 gr/kg te voeren als het zo gevaarlijk is. Vergeet niet dat de zaadjes een hele weg afleggen door het lichaam en een paard 30-35 liter water per dag drinkt. Als je water aan dat slijm/lijm toevoegt van het filmpje 'smelt' het gewoon weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:29

Juist en dat het door 25 meter darm gaat

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:40

Precies dat. En nog als aanvulling op dat filmpje. In dit filmpje *klik* noemen ze het zelfs 'edible slime' en laten ze het een kind eten. Dat het in een bepaalde verhouding soortgelijke eigenschappen heeft als slijm/lijm wilt niet zeggen dat het hetzelfde is als slijm/lijm. Echt slijm/lijm is niet op te lossen in water en verliest plak niet door water (slijm misschien wel, lijm in ieder geval niet). Psyllium wat tot slijm/lijm is gemaakt door een 'perfecte' verhouding husk:water 'verliest' dat wel, in ieder gevalt valt het met water uit elkaar.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:46

J0anieke schreef:
Precies dat. En nog als aanvulling op dat filmpje. In dit filmpje *klik* noemen ze het zelfs 'edible slime' en laten ze het een kind eten. Dat het in een bepaalde verhouding soortgelijke eigenschappen heeft als slijm/lijm wilt niet zeggen dat het hetzelfde is als slijm/lijm. Echt slijm/lijm is niet op te lossen in water en verliest plak niet door water (slijm misschien wel, lijm in ieder geval niet). Psyllium wat tot slijm/lijm is gemaakt door een 'perfecte' verhouding husk:water 'verliest' dat wel, in ieder gevalt valt het met water uit elkaar.

Exact. En daarom moet je voldoende voorzieningen en gelegenheid hebben tot water. Ik vind het prettig de lading psyllium op te delen in 2 maaltijden om die reden. Kunnen ze tussendoor ook even wat drinken.

Maar, zorg vooral dat ze het niet binnenkrijgen:
Voeder plekken op een bestraatte plek
Geen kort gras (sowieso niet goed)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:53

Het is niet giftig, dus idd edible dat klopt. Of je er een pondje van aan je paard wil voeren is een andere vraag. Dat mag iedere eigenaar zelf bepalen. Ik geef gewoon mijn info.
Voorkomen is sowieso beter dan voorkomen, en ongekookt lijnzaad kan je prima voeren. Ze vinden dat vaak lekker, is praktisch, zeer betaalbaar en ook Dierfaculteit Utrecht doet dat.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:56

paars schreef:
Het is niet giftig, dus idd edible dat klopt. Of je er een pondje van aan je paard wil voeren is een andere vraag. Dat mag iedere eigenaar zelf bepalen. Ik geef gewoon mijn info.
Voorkomen is sowieso beter dan voorkomen, en ongekookt lijnzaad kan je prima voeren. Ze vinden dat vaak lekker, is praktisch, zeer betaalbaar en ook Dierfaculteit Utrecht doet dat.

Moet de informatie wel toepasbaar zijn op de realiteit en daarmee relevant zijn

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:59

Danique_G schreef:

Dat is het gelukkig beide, dus maak je niet ongerust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:07

En ook Utrecht adviseert om gewoon vlozaad de geven omdat lijnzaad niet afdoende werkt. Ik zou voorzichtig zijn met informatie geven die niet correct is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-21 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:08

paars schreef:
Danique_G schreef:

Dat is het gelukkig beide, dus maak je niet ongerust.

Nee dat is het niet. Het wordt letterlijk laten zien met een kommetje. Lijkt me evident dat een kommetje geen darm is.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:40

Spenk schreef:
En ook Utrecht adviseert om gewoon vlozaad de geven omdat lijnzaad afdoende werkt. Ik zou voorzichtig zijn met informatie geven die niet correct is.

werkt lijnzaad afdoende / niet afdoende / onvoldoende?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:44

Rocamor schreef:
Spenk schreef:
En ook Utrecht adviseert om gewoon vlozaad de geven omdat lijnzaad afdoende werkt. Ik zou voorzichtig zijn met informatie geven die niet correct is.

werkt lijnzaad afdoende / niet afdoende / onvoldoende?

Niet afdoende ja

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:02

Hier vandaag met slobber en nu ging alles erin. Dat weekje 2 handjes slobber die niet zo gezond is maakt mij niet uit, ze at het nu met smaak.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:18

Voor degene die sober voeren. kijk eens naar de Suesmix van Vitalstyle. Echt top om voor sobere rassen slobber van te maken ( je kan het ook droog voeren).

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:19

Danique_G schreef:
MarjanB schreef:
Wat jullie voeren is echt allemaal te weinig… gaat echt niet werken als ze zand hebben. Daarbij zaadjes voeren en niet de husk. (Kijk anders even in het bloemetjes topic voor mijn verhaal) allemaal leuk en aardig de goed bedoelde adviezen maar de echte voorschriften van de dierenartsen zijn toch echt anders.

Hebben Marjan en anderen nu een aantal keer aangehaald maar nog 1 keer dan: 1 gram per kg lichaamsgewicht. Nog belangrijker is in te zetten op de preventie van opname van zand.

Dat zei de da? want dat is de vraag aan marjanB maar lief dat jij ook ff reageert!

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 17:27

kiki1976 schreef:
Voor degene die sober voeren. kijk eens naar de Suesmix van Vitalstyle. Echt top om voor sobere rassen slobber van te maken ( je kan het ook droog voeren).

Thanks voor de tip, ik ga hier eens naar kijken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:30

Spenk schreef:
En ook Utrecht adviseert om gewoon vlozaad de geven omdat lijnzaad niet afdoende werkt. Ik zou voorzichtig zijn met informatie geven die niet correct is.

En hoeveel vlozaad dan? Ik heb een stevige D pony.
Dat kan je zo voeren door bijv. de slobber?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:40

Majabeestje schreef:
Spenk schreef:

En hoeveel vlozaad dan? Ik heb een stevige D pony.
Dat kan je zo voeren door bijv. de slobber?

Van een dierenarts
Hoe voer je het https://www.instagram.com/p/CW6PW9LIhRV/

En hoeveel voer je https://www.instagram.com/p/CVI1KS_Iw5w/

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:50

Cherdenise schreef:
Danique_G schreef:

Hebben Marjan en anderen nu een aantal keer aangehaald maar nog 1 keer dan: 1 gram per kg lichaamsgewicht. Nog belangrijker is in te zetten op de preventie van opname van zand.

Dat zei de da? want dat is de vraag aan marjanB maar lief dat jij ook ff reageert!

Ik zou zeggen lees mijn berichten :')

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:53

Gewoon vlozaad van pit en pit.nl geven de goedkoopste en op aanraden van de dierenarts.200 gram per dag ongekookt droog geven. 5 -7 dagen achter elkaar.

Ik maak een slobber en als dat geweekt is schep musli en vlozaad erdoor mengen en meteen geven