Blessure aanhechting tussenpees

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 16:05

Mijn pony heeft vorig jaar zelfde blessure gehad en op de zelfde hoogte. Wie zijn gelijk begonnen met shockwave therapie (uit eindelijk 3x gedaan). Stond op een kleine paddock wat net zo groot was als zijn stal. Elke dag wel met hem gewandeld en gecontroleerd opgebouwd.

Daarnaast deden we seawalken bij Health4horses. Dat doen we nog steeds. Bij ons is het alleen maar in stijgende lijn geweest. Zelfs maanden na de laatste shockwave was zijn pees mooier geworden.

Hopelijk slaat het schockwave ook bij jullie snel positief aan!

Nouvel

Re: Blessure aanhechting tussenpees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 16:20

Dat klinkt positief!
Hoe vaak moet je aquatraining per week/maand doen om het functioneel te laten zijn?
En jij doet het tegelijk met de shockwave?

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 16:27

Lastig hoor. Ik heb één paard in het zwembad in Vredenheim gehad en daar werd hij zo goed verzorgd dat ik zonder twijfel een paard met bijzondere wensen erheen zou sturen. Een ander paard heb ik een paar maanden op de Hofstede in de aquatrainer gehad en de verzorging daar liet echt te wensen over. Daar zou ik echt nooit meer een paard achterlaten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 18:23

En soms is het niet te verklaren waarom iets niet geneest. Hier andere blessure, keteen gestart met shockwave. Bij controle 0 verbetering, zelfs lichte verslechtering. Wat anders geprobeerd en weer rust op kleine paddock. Kleine verbetering, maar niet genoeg.
Later in het proces ineens een enorme verbetering. Maar het ligt dus heel erg aan het paard zelf en minder aan de behandelingen. Die kunnen helpen, maar lichaam moet het wel alsnog zelf doen. Da ziet dat soms, dat iets gewoon helemaal niets doet, terwijl het op een ander moment wel had kunnen werken. Dat ligt dan niet perse aan de behandeling.

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 19:01

Nouvel schreef:
Dat klinkt positief!
Hoe vaak moet je aquatraining per week/maand doen om het functioneel te laten zijn?
En jij doet het tegelijk met de shockwave?

Ja we deden het tegelijk. Ik doe seawalken om de week dus 2x in de maand. Onze laatste shockwave hebben wij gehad ergens februari 2021 gehad.

Op het moment doet hij alles weer aan de longeerlijn. Hij staat voor de menwagen en dat pakken we op de weg ook al weer op.

Wil straks begin volgend jaar weer eens echo's laten maken om te zien hoe het nu gaat.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 23:06

Ik heb nog overwogen om mijn paard op een revalidatie kliniek te zetten. Daar zouden ze het hele proces (inclusief beweging geven) van A tot Z coördineren. Ook meerdere behandelopties, ik ben uiteindelijk voor een second opinion gegaan bij een andere kliniek. Mijn eigen DA schreef hem af, omdat zijn blessure dus niet verbeterd was. Maar ik vond dat te vroeg om te zeggen na slechts 2.5 maand.
Uiteindelijk ben ik bij de raaphorst terecht gekomen, die direct shockwave therapie aanraadde en ben blij dat ik toch mn gevoel heb gevolgd

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 09:01

Bedankt voor jullie reacties, daar heb ik wat aan!
Ik wacht de shockwave af en ga even informeren naar aquatherapie mogelijkheden.

Mwm, dat gevoel heb ik dus ook heel erg met die van mij. Dat zijn lichaam zelf niet of heel moeizaam herstelt door de pssm en het auto immuunprobleem dat hij heeft…

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 09:34

Dat hoeft niet eens daaraan te liggen hoor. Mijn merrie is bij vorige blessure, ook degene die jullie nu hebben, heel snel genezen uit zichzelf. Zonder behandelingen en echt bizar snel. Nu een simpele blessure en gewoon de 1e maanden zo goed als geen verbetering. Ondanks shockwave, inspuiten met eigen bloed, ik ben even kwijt hoe het heet haha. En daarna ineens van ene op andere moment voor 95% in die paar weken tussen controles. Terwijl het slechter leek te gaan, want ineens weer tijdelijk kreupel.

De da's hadden al overlegd wat ze gingen doen, omdat het niet zo verder kon gaan. Maar bij de scan was het zo enorm verbeterd dat we gewoon door konden gaan.
Nu moet ik zeggen dat ze tegenwoordig extra een nieuw ander soort scan maken om te kijken hoe de bloedsomloop oid is, waardoor je nog kan zien of er veel activiteit is om de pees heen of dat dat al rustig is. Op de normale scan ziet het er bij ons al helemaal goed uit, op die andere nog net wat te veel activiteit waardoor we nog iets rustiger aan doen.

En dit was een blessure waar we vorig jaar december achter kwamen, maar toen niets leek, in februari bleek het toch El blessure te zijn en zouden we 6 maanden zoet zijn. Dat werd dus langer door niet genezen, want ik zit nu pas op 2 keer 2,5 minuut draven en wat lange zijdes galop. Mijn paard is verder gezond, maar ik herken wel dat het heel lastig is om ze in de rest van het lijf goed te houden. Je mag weinig tot niks en paard gaat toch in voorkeurshouding lopen. Of zelfs wat compenseren.

Dus ook bij verder gezonde paarden komt dit voor. Dat zei da ook en ze weten niet waarom.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 08:08

Bizar dan inderdaad, en zo lastig waar je dan goed aan doet…
Ik heb er in ieder geval een mailtje uitgedaan voor info over de aquatraining die hier aardig in de buurt zit, ik ga het afwachten.
En verder blijven we zelf maar heel hard ons best doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 08:29

Hier ook ervaring met blessures aan de tussenpees. Bij mijn paard herstelde het in het begin ook amper. Ik ben toen MSM Zwavel gaan bijgeven en die keer daarop was het flink verbeterd. Je weet nooit of het daaraan lag natuurlijk maar de veearts gaf aan dat het zeker geholpen kon hebben. Hij kreeg ook shockwave trouwens.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 11:39

Bedankt voor je ervaring!
Msm krijgt hij al vanaf het begin inderdaad, en ik hoop nu echt heel erg dat de shockwave wat gaat doen.
Ik heb gemaild voor aquatraining, even afwachten of en wanneer ik reactie krijg..

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:17

Geef je pure msm bij? Want het schijnt dat de combinatie met vitamine c beter opgenomen wordt. Ik had mijn blessure paard ook heel lang op de pure msm maar ik had niet het idee dat het wat deed. Ik geef hem nu de tendon care van global medics (veels te duur) maar sindsdien zijn zijn pezen echt top.

Ook dacht ik gelezen te hebben dat je paard op speciaal beslag stond. Het idee is goed en bij zware blessures ook zeker nodig, maar zo krijgt de aangedane pees ook geen stimulans meer om te verbeteren omdat deze ontzien wordt. Plus dat je ergens anders weer meer aan het belasten bent.

Wel vervelend dat hij bij de controle niet verbeterd is. Ik heb zelf ook goede ervaringen met aquatrainen icm met blessures. En wellicht bij onvoldoende verbetering is prp of stamcellen misschien nog een optie?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 14:21

Ik geef sinds deze week ook vit C extra bij inderdaad.
Aangepast beslag was advies van de dierenarts en om die reden ook stappen op zachte/verende grond omdat het ijzer anders niks zou doen.
Ik heb nu zelf wel besloten om ook weer afwisselend meer op het harde te gaan stappen om de bloedsomloop toch meer te stimuleren en inderdaad de pees ook meer te stimuleren ipv alleen maar te ontlasten, dat heeft de afgelopen 6 weken naar mijn idee dus niet echt resultaat gegeven…

Ik zal eens kijken wat er in de tendon care verder nog ziek.
Hij krijgt nu tendon comp van phytonics.

ik heb een mail gestuurd voor info over aquatraining hier redelijk in de buurt, mocht het met de shock wave niks worden ga ik verder zoeken.
Ik zal dan ook navragen of pro of stamcel hiervoor iets kan betekenen.
Bedankt!