Rekening dierenarts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:18

Galja schreef:
Ik denk ook spoedconsult en onderzoekskosten, tel daar de btw bij op en je komt al een heel eind. Belachelijk, tja...ik zeg altijd dat de Da al geld kost op het moment dat hij/zij de autodeur dichtgooit :')

En terecht, want dan staat die al voor je deur en heeft dus reistijd/kosten gemaakt naar jou toe.
Bel eens een loodgieter of CV storingsdienst met spoed, dan geldt precies hetzelfde hoor.

elinedeau95

Re: Rekening dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:21

Ik zal eerder in gesprek gaan met de DA dan alles zo op internet zetten.

Wil je toch advies op internet: ik vind het bedrag nog niet zo schokkend als het gaat om spoedconsult, onderzoekskosten en voorrijkosten. Dan kom je zo op dit bedrag.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:28

carika schreef:
Even off topic, liggen de tarieven voor koeien hoger of lager?
Ik verbaas mij altijd over de hoge rekening voor mijn hond... wat een bedragen. Daartegen zijn paarden goedkoper.

Het maakt bij mijn DA niets uit of ze voor het paard of de schapen komen. Zelfde tarief. Hond ga ik mee naar ze toe en dat consult is ook hetzelfde tarief dan zonder voorrijkosten.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:04

Ibbel schreef:
Mijn ervaring: als een paard op 3 benen staat, is het of een hoefzweer of een breuk. En dat weet een DA ook.

Maar als een DA vindt dat er geen aanwijzingen voor een zweer zijn (en een paard kan gewoon níet reageren op visiteertang en kloppen etc) dan is de werkdiagnose dus een breuk en dan heb je een foto nodig.
Dus een controle van een DA, conclusie: niet gevoelig, vermoedelijk geen zweer, dus foto nodig is helemaal niet zo raar. En een diepe zweer (die niet reageert op druk) is ook zichtbaar op een foto, dus een foto kan ook in dat geval handig zijn.

Dat een dag later de situatie anders is en het paard wél reageert op druk en nog een dag later de zweer er uit komt, kan gewoon ook gebeuren. Zegt niets over of de DA de zweer op het moment van de visite had kunnen/moeten diagnosticeren.

Helemaal mee eens, voor mijn gevoel kan een paard niet reageren op de tang, en 5 minuten later wel, puur omdat die ontsteking gewoon net niet genoeg gevorderd is. Ik meende ook te lezen dat hij er via de kroonrand uit is gekomen, dus hij kan ook vrij hoog hebben gezeten.

Dat kun je de dierenarts niet verwijten, als je geen tang bij je hebt kan je kloppen of met de vingers drukken, voelen of de hoef warm is, noem maar op. Blijkbaar was er nog niets te voelen. En dan vind ik het heel logisch dat ze ook geen diagnose kunnen stellen, en vervolg onderzoek voorstellen.

Ik vind het niet netjes dat je de dierenarts praktijk zo met naam en al noemt in je topic ts. Waarom zo met modder gooien..

Dat je bij de ene dierenarts meer betaald als bij de andere is, dat is gewoon zo. Dan moet je je vooraf er in verdiepen of je dit kunt en wilt betalen. Achteraf zeuren vind ik altijd wat raar. Dienst is al geleverd en dan nog moeilijk doen over de centen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:33

zorro schreef:
Helemaal mee eens, voor mijn gevoel kan een paard niet reageren op de tang, en 5 minuten later wel, puur omdat die ontsteking gewoon net niet genoeg gevorderd is. Ik meende ook te lezen dat hij er via de kroonrand uit is gekomen, dus hij kan ook vrij hoog hebben gezeten.

over het in mijn vorige post benoemde paard:
Beest had vaker hoefzweren, nadat we van houtvezel over gingen naar iets anders, was dat probleem over. totdat ca 10 jaar later de stalhouder in de loopstal een klein laagje houtvezel deed en er overheen stro. De klok kon erop gelijk gezet worden, het paard kreeg weer een hoefzweer. Hoefsmid erbij, die was ook niet zo zeker. Dus tang erop. Beest reageerde al als ie de tang zag. Maakte niet uit waar op de hoef de tang was, overal trok ie bij voorbaat zijn poot al weg. Hem werd kort maar duidelijk gevraagd om even normaal te doen--> smid kon zo hard knijpen met de tang als ie wilde, maar peerd trok niks meer met de poot. Maar er zat wel degelijk een zweer in.

Met een ander moment: Peerd liep af en toe niet helemaal lekker op 1 voorbeen. Vooral heuveltje af (dus meer druk op die voorbenen) leek het net of ie die ene poot vergat, iets struikelde. Maar verder was er weinig mee. Met bekappen de smid gevraagd om op zoek te gaan naar een zweer. nul zweren gevonden. Paard bleef af en toe struikelen via 1 voorbeen, met name heuveltje af. Afspraak gemaakt met de veearts. De arts vermoedde tussenpees ofzo, dus gescand --> alles prachtig. Het heeft daarna nog 2 bekapbeurten geduurd en bij de derde keer trok de smid een volledige "horizontale mollengang" bloot in de hoef. Er heeft dus wel degelijk en vrij hoog een zweer gezeten, die niet meer naar boven of naar onder kwam, maar die dus horizontaal door de hoef is gaan zweven. Dan sta je raar te kijken, neem maar van mij aan. Nadat de mollengang blootgelegd was, was het gestruikel heuveltje-af ook voorbij...

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:40

Er zijn naar mijn idee 2 fouten gemaakt door de DA:
1. Visiteertang had ze niet bij zich.
2. Als het een breuk had kunnen zijn had ze meteen foto's moeten maken en dus de apparatuur daarvoor moeten meenemen.
Oke, wat heb je er dan ook aan? Ik klaag niet snel over DA rekening, maar hier had ik ook wel wat van gezegd.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:43

Precies, en bij vermoeden van een breuk geef je een dier op zijn minst pijnstilling zou je zeggen en het advies om deze op stal te zetten en niet meer te laten bewegen....kortom, er zijn hier echt wel meer dingen mis gegaan, MITS het verhaal van TS klopt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:46

Niet elke da heeft mobiele röntgenapparaat.
Maar tang niet bij hebben is wel erg slordig.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:53

Grappig topic, TS is nergens meer te bekennen :+ :+ ...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:55

Precies, onze standaard DA heeft geen rontgen. Die verwijzen je door.
En wanneer ze wél een rontgen apparaat hebben , is die bij een standaard bezoek vaak niet mee, dat moet gezegd worden bij aanmelden dat je foto's wilt. Dan kun je meteen zeggen dat je een ander gaat bellen....

ik vind dat wij niet kunnen oordelen op een warrig verhaal van een TS vol emotie/boosheid... een verhaal wat niet volledig is. Het lijkt me nl erg sterk dat een dierarts geen visiteertang heeft!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:58

Ik vind het best prijzig voor als er niks gedaan is (alleen controle).

Ik betaal op zondag (of 's nachts) met spoed voor koliek/slokdarmverstopping 175-200 E, dat is incl behandeling (sedatie, darmverslapper, doorspoelen/olie enz).
En dan komt Wolvega, is ook niet de goedkoopste.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:09

Kendra schreef:

:roll: tja sommige mensen hebben meer te doen dan hele dag op een forum rond te hangen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:10

Bravura schreef:
Ik vind het niet netjes om de dierenarts in kwestie hier negatief neer te zetten en zelfs zijn naam opvraagbaar aan te bieden.

Je had de dierenarts zelf kunnen bevragen na het onderzoek. Dan had je in zijn bijzijn ook een inschatting kunnen doen en kunnen doorvragen of nogmaals met jou er bij eea te laten onderzoeken. Een dierenarts kan met een geleende hamer ook kijken of er sprake is van een hoefzweer. Daar had je op kunnen staan.
Vooraf had je ook kunnen gaan kijken wat wijsheid was ipv pas later te komen. Een consult is een consult, of dat nu wat langer duurt of kort duurt. Spoedconsult is flink aan de prijs, dat is algemeen bekend. Onderzoek wordt apart gerekend. Voorrijdkosten ook. Ze hanteren eigen kilometerschema's per kliniek.
Ik vind het bedrag niet eens zo vreemd.
Bij een terechte klacht kun je je wenden tot https://www.veterinairtuchtcollege.nl/

Als het een dierenarts betreft waar je geen cliënt bent worden ook vaak extra kosten gerekend. Bv administratie kosten ed.

Precies dat. Los van lukraak een halfbakken topic aanmaken vol met spelfouten. Vluchtig even geschreven om waarschijnlijk stoom af te blazen. Eenzijdig verhaal.

160 euro. Vind het meevallen. Vooral als het niet je eigen dierenarts is. Volgende keer eerst zelf kijken. In plaats van een dierenarts meteen aan te wijzen en zelf niet meer te reageren.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:12

judithM schreef:
Kendra schreef:

:roll: tja sommige mensen hebben meer te doen dan hele dag op een forum rond te hangen.

Ben ik met je eens. Maar doe dan het hele verhaal. Niet een half verhaal, maar wel de naam van de dierenarts aanbieden.

Net iets te makkelijk. Ga gewoon langs bij de dierenarts. Vraag ernaar.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:27

Dieren zijn duur. Paarden helemaal. Maar dierenartsen ook.. vind het soms schandalig wat ze vragen. Hier gelukkig maar een keer de dierenarts hoeven bellen (klopt af) maar moest voor ongeveer 900 meter verderop €25 voorrijkosten betalen. Dat vond ik stiekem wel een beetje zuur. :x

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:28

Ben ik dan de enige die vooral schrikt dat iedereen 160 euro normaal vindt? := Ervan uitgaande dat het geen spoedconsult was.

Sowieso even contact op nemen met de praktijk, en dan met de arts zelf. En even flink laten weten dat je niet amused bent dat ze niet eens met een tang gevoelt heeft :=

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:33

Nyaleti schreef:
Ben ik dan de enige die vooral schrikt dat iedereen 160 euro normaal vindt? := Ervan uitgaande dat het geen spoedconsult was.

Sowieso even contact op nemen met de praktijk, en dan met de arts zelf. En even flink laten weten dat je niet amused bent dat ze niet eens met een tang gevoelt heeft :=

Nee hoor, ik zou ook raar staan te kijken. Als het gaat om regulier bezoek (geen spoed, avond of weekendtarief) en de foto's zitten er niet bij in, dan is 160 euro van de zotte.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:45

Nyaleti schreef:

Ik schrik er ook van hoor. Mits het idd op reguliere tijden was.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:46

Cowgirl schreef:
Nyaleti schreef:

Ik schrik er ook van hoor. Mits het idd op reguliere tijden was.

Dan nog is er sprake van een spoedconsult ook al is het tijdens kantoortijden.
Als jij die dag een DA belt en erop staat dat hij/ zij komt is het altijd spoed.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:09

alice0cullen schreef:
En dit was allemaal overdag dus geen spoed tarief.

Overdag kan wel spoedtarief zijn, als de DA met spoed moet komen en dus alles uit zijn/haar handen moet laten vallen. Wanneer dat is maakt niet uit. Als het 's avonds of in het weekend is dan betaal je daar vaak nog extra voor, bovenop het spoedtarief.

pummetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 17:23

Cayenne schreef:
Was het een spoedconsult? In het avond of in het weekeinde?
Dan kan het al flink aantikken + voorrijkosten uiteraard.

Nee gewoon overdag en er zijn geen foto's gemaakt mensen

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:26

Misschien loont het om ze nu nog te bellen voor uitleg, het is nog geen 18:00 misschien zijn ze nog aanwezig om je te woord te staan?
Geen idee of ze in het weekend ook werken, anders moet je misschien wachten tot maandag (ik zou mijzelf dan helemaal opvreten als ik zo lang moest wachten vandaar de tip :+ )

pummetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 17:28

elinedeau95 schreef:
Ik zal eerder in gesprek gaan met de DA dan alles zo op internet zetten.

Wil je toch advies op internet: ik vind het bedrag nog niet zo schokkend als het gaat om spoedconsult, onderzoekskosten en voorrijkosten. Dan kom je zo op dit bedrag.

Heb ik zeker gedaan hoor!!

pummetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 17:33

zorro schreef:
Ibbel schreef:
Mijn ervaring: als een paard op 3 benen staat, is het of een hoefzweer of een breuk. En dat weet een DA ook.

Maar als een DA vindt dat er geen aanwijzingen voor een zweer zijn (en een paard kan gewoon níet reageren op visiteertang en kloppen etc) dan is de werkdiagnose dus een breuk en dan heb je een foto nodig.
Dus een controle van een DA, conclusie: niet gevoelig, vermoedelijk geen zweer, dus foto nodig is helemaal niet zo raar. En een diepe zweer (die niet reageert op druk) is ook zichtbaar op een foto, dus een foto kan ook in dat geval handig zijn.

Dat een dag later de situatie anders is en het paard wél reageert op druk en nog een dag later de zweer er uit komt, kan gewoon ook gebeuren. Zegt niets over of de DA de zweer op het moment van de visite had kunnen/moeten diagnosticeren.

Dat kun je de dierenarts niet verwijten, als je geen tang bij je hebt kan je kloppen of met de vingers drukken, voelen of de hoef warm is, noem maar op. Blijkbaar was er nog niets te voelen. En dan vind ik het heel logisch dat ze ook geen diagnose kunnen stellen, en vervolg onderzoek voorstellen.

Ik vind het niet netjes dat je de dierenarts praktijk zo met naam en al noemt in je topic ts. Waarom zo met modder gooien..

Dat je bij de ene dierenarts meer betaald als bij de andere is, dat is gewoon zo. Dan moet je je vooraf er in verdiepen of je dit kunt en wilt betalen. Achteraf zeuren vind ik altijd wat raar. Dienst is al geleverd en dan nog moeilijk doen over de centen.

Zeuren sorry wat een reacties misschien moet je eerst lezen , we hebben daarna met onze duimen erop gedrukt en duidelijk hhoefzweer. Geen tang 11 min bijelkaar, geen naam genoemd, de eerste keer wat op blokt gezet en zeker de laatste keer want mensen lezen de helft

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:39

en hoe was de rekening gespecificeerd dan?
En wat zei de dierenarts erover?