Ibbel schreef:Mijn ervaring: als een paard op 3 benen staat, is het of een hoefzweer of een breuk. En dat weet een DA ook.
Maar als een DA vindt dat er geen aanwijzingen voor een zweer zijn (en een paard kan gewoon níet reageren op visiteertang en kloppen etc) dan is de werkdiagnose dus een breuk en dan heb je een foto nodig.
Dus een controle van een DA, conclusie: niet gevoelig, vermoedelijk geen zweer, dus foto nodig is helemaal niet zo raar. En een diepe zweer (die niet reageert op druk) is ook zichtbaar op een foto, dus een foto kan ook in dat geval handig zijn.
Dat een dag later de situatie anders is en het paard wél reageert op druk en nog een dag later de zweer er uit komt, kan gewoon ook gebeuren. Zegt niets over of de DA de zweer op het moment van de visite had kunnen/moeten diagnosticeren.
Helemaal mee eens, voor mijn gevoel kan een paard niet reageren op de tang, en 5 minuten later wel, puur omdat die ontsteking gewoon net niet genoeg gevorderd is. Ik meende ook te lezen dat hij er via de kroonrand uit is gekomen, dus hij kan ook vrij hoog hebben gezeten.
Dat kun je de dierenarts niet verwijten, als je geen tang bij je hebt kan je kloppen of met de vingers drukken, voelen of de hoef warm is, noem maar op. Blijkbaar was er nog niets te voelen. En dan vind ik het heel logisch dat ze ook geen diagnose kunnen stellen, en vervolg onderzoek voorstellen.
Ik vind het niet netjes dat je de dierenarts praktijk zo met naam en al noemt in je topic ts. Waarom zo met modder gooien..
Dat je bij de ene dierenarts meer betaald als bij de andere is, dat is gewoon zo. Dan moet je je vooraf er in verdiepen of je dit kunt en wilt betalen. Achteraf zeuren vind ik altijd wat raar. Dienst is al geleverd en dan nog moeilijk doen over de centen.