Wat als je niet ontwormt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Wat als je niet ontwormt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:20

Maar ook al is er onbalans, toch moet er een ei of worm in die darmen komen om weer vertrokken te zijn toch?
Als je ervan uitgaat dat je paard wormvrij is natuurlijk…(en daar zit volgens mij het probleem, ook al ontworm je, je paard is nooit wormvrij)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:33

Bloedworm is juist dé reden om mestonderzoek te doen, maar je moet wel weten hoe, wanneer en waarom je het doet. Maar goed, datzelfde geldt voor ontwormen.

Sommige rassen bouwen inderdaad minder weerstand op. Friezen lijken bijv. veel gevoeliger te zijn.

Wormvrij zijn is een illusie. 99% van de wormpopulatie (eitjes, larven etc) ligt op de wei. Het doel van ontwormen is dus niet om je paard wormvrij te krijgen, maar om de wormbelasting van de wei zo laag mogelijk te houden.

Sanet schreef:
Leeftijd heb ik nog nooit gehoord. Mijn 24jarige (die nu al 5 jaar aan huis staat, mest dagelijks de wei/paddock uit) blijft torenhoge scores houden. Terwijl mijn 10jarige (sinds 3 jaar op dezelfde locatie op dezelfde wei, etc) maar zelden scores heeft die hoog genoeg zijn om te ontwormen. In het najaar krijgt ze wel ontworming (Equest Pramox). Tegen horzellarves en lintworm etc. Maar hierin doet de leeftijd van de oudste geen goed dus.
Die heb ik inmiddels al 15 jaar in bezit en blijft die hoge eitellingen houden. Ik snap niet zo goed hoe dat kan… maar die is er blijkbaar meer gevoelig voor. Overigens lijdt ze er niet onder hoor. Hollands welvaren :)

Jonge paarden, vooral onder de drie, hebben nog geen weerstand, dus die lopen het meeste risico. Ook echte oudere paarden of zieke paarden lopen meer risico. Verder is het inderdaad individueel of het paard goede afweer opbouwt. Als je paard bijvoorbeeld altijd in extreme mate ontwormd is, dan is de afweer ook minder, omdat ze er nooit aan blootgesteld zijn.