Paniek op stal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

libert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:16

Beste Nienke en moeder, precies wat Duo Penotti al 2x schreef, eerst fluistert je paard, dan praat het, dan roepen, schreeuwen. Wat is de volgende stap?
Iedereen snapt dat de wei nat is, hoe moet dat in de winter dan?
Ze kan niet 2 uur op de paddock, schrijf je, vanwege het aantal paarden. Hm, de DB adviseerde ooit minimaal 4 uur vrije beweging.
Niet leuk wat hier gezegd wordt maar laat het bezinken en denk erover na.

Één tip dan toch, sommige borstels zijn statisch geladen, dus paard krijgt soort schokje bij aanraking daarmee. Misschien even uitproberen, omdat de paniek bij het poetsen ontstond...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:18

Nienxf schreef:
Ik vind jullie allemaal heel gefixeerd over hoe veel ze buiten komt. Dat vraag ik niet. Ik vraag of iemand hier ervaring mee heeft en of iemand tips heeft voor IN DE STAL. Het is mijn keuze hoeveel ik mijn paard buiten laat komen, en ik weet dat het nu niet veel is maar een andere optie is er niet. En in de winter stond ze indd ook veel binnen en toen was er niks aan de hand. Dus als je geen tips hebt reageer dan a.u.b. gewoon niet, want ik krijg alleen maar reacties waar ik niks aan heb.

Mijn tip voor in de stal is: haal haar uit de stal. Ga smorgens wandelen, smiddags in de paddock, savonds rijden. Als je geen land hebt, 3 x per dag er uit en iets met haar doen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:21

Heel jammer, paarden die zo veel op stal staan leiden (of eigenlijk lijden) een leven dat volstrekt tegennatuurlijk is.

Zijn er werkelijk geen stallen te vinden die meer paddock hebben? Dat zou al een enorme verbetering zijn!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:23

Nienxf schreef:
Gimmick11 schreef:
Herkenbaar, ik denk dat ze hengstig wordt/is.
Mijn paard doet het ook af en toe bij hengstigheid. Die van mij komt wel veel buiten, maar op stal kan ze de hele boel verbouwen. Als de hengstigheid voorbij is, is er niets aan de hand.

Beweging geven in de vorm van rijden/longeren, (dus niet zomaar los gooien en aan lot over laten) werkt bij die van mij goed.
Eventueel een supplement geven om de hengstigheid door te komen.

Dankjewel, eindelijk een tip waar ik iets aan heb :)

Nee, eindelijk een tip waar je iets mee wilt doen.
Aan de andere tips heb je juist wel wat, maar die zijn alleen comfortabel voor het paard, maar oncomfortabel voor jou.

Een keuze heb je altijd. Je kiest nu alleen voor jezelf en niet voor je paard.

Je zult pas veilig in de stal kunnen als ze daar niet zo veel hoeft te staan en zich veilig en paard kan voelen.
Er zijn geen andere tips waardoor het veiliger wordt in de stal. Je paard probeert je iets te vertellen, ik hoop dat je er naar wilt gaan luisteren.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:23

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:24

rien10 schreef:
Nienxf schreef:
Ik vind jullie allemaal heel gefixeerd over hoe veel ze buiten komt. Dat vraag ik niet. Ik vraag of iemand hier ervaring mee heeft en of iemand tips heeft voor IN DE STAL. Het is mijn keuze hoeveel ik mijn paard buiten laat komen, en ik weet dat het nu niet veel is maar een andere optie is er niet. En in de winter stond ze indd ook veel binnen en toen was er niks aan de hand. Dus als je geen tips hebt reageer dan a.u.b. gewoon niet, want ik krijg alleen maar reacties waar ik niks aan heb.

Mijn tip voor in de stal is: haal haar uit de stal. Ga smorgens wandelen, smiddags in de paddock, savonds rijden. Als je geen land hebt, 3 x per dag er uit en iets met haar doen.

Hier sluit ik me bij aan als je dan toch perse niet wil verhuizen. Zorg dan dat de dag van je paard op andere manieren wat gebroken wordt. Als je een half uurtje paddock hebt en mss een uurtje rijdt dan staat dat arme beest 22.5 uur in een stal. Wat heeft zo'n beest daar nou aan?

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:26

Je paard wil uit zijn stal. Een paard dat zijn energie niet kwijt kan wordt gevaarlijk. Een paard moet energie kwijt kunnen. Ik snap dat er op korte termijn geen oplossing is om het paard vrije beweging te geven. Zorg dan in elk geval dat je paard dagelijks gewerkt wordt om de energie in zijn lijf kwijt te raken en zorg voor een element waardoor je paard kan ontspannen (wandelen, grazen aan de hand,...).

Verder vind ik het niet eerlijk om de verantwoordelijkheid voor het weinig buitenkomen bij de stal te leggen. Jij hebt je paard er neergezet. Daar zijn jullie en alleen jullie verantwoordelijk voor.

Dot soort stallen zou niet mogen bestaan, en gelukkig zie ik meer en meer paardvriendelijke alternatieven opduiken. Even rondkijken in je omgeving kan misschien nuttig zijn.

Verder was mijn grote droom ook steeds om een eigen paard te hebben. Mijn ouders wisten dat ik op dat moment niet beschikte over de tijd of middelen (vervoer, rijbewijs,...) om er goed voor te zorgen, ook al was ik er zelf van overtuigd van wel. Zij waren ook niet bereid om mij dagelijks weg te brengen. Oplossing? Geen paard. Achteraf gezien ben ik daar heel blij om. Ondertussen heb ik een eigen paard, en heb ik er alles aan gedaan om hem zo paardvriendelijk mogelijk te houden, zodat het niet enkel voor mij een droom is, maar ook het paardgelukkig is.
Laatst bijgewerkt door Plantje15 op 26-05-21 11:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:27

Nienxf schreef:
Gimmick11 schreef:
Herkenbaar, ik denk dat ze hengstig wordt/is.
Mijn paard doet het ook af en toe bij hengstigheid. Die van mij komt wel veel buiten, maar op stal kan ze de hele boel verbouwen. Als de hengstigheid voorbij is, is er niets aan de hand.

Beweging geven in de vorm van rijden/longeren, (dus niet zomaar los gooien en aan lot over laten) werkt bij die van mij goed.
Eventueel een supplement geven om de hengstigheid door te komen.

Dankjewel, eindelijk een tip waar ik iets aan heb :)

Ik hoop het!

Weet je; het is ook niet mijn manier van een paard houden, maar dat is niet je vraag. Dat weten jij en je moeder nou wel.
Bovendien, 15/20 jaar geleden was zo'n stal gewoon de standaard. Mijn paard heeft ook op zo'n stal gestaan in 2001. En nu heb ik het geluk dat m'n paarden aan huis staan :)

ShaNel16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:28

Ik ben het eens met de meeste tips en adviezen.

Mocht je geen extra tijd hebben, is het dan geen optie om een bijrijder of verzorger erbij te doen?
Die kan er dan voor zorgen dat er extra gewandeld, gelongeerd en / of bereden gaat worden en dat je dan toch aan de minimale 4 uur per dag zit of natuurlijk liever nog meer.

En zijn vele mensen die graag hun extra tijd willen doorbrengen met een paard maar niet een eigen paard kunnen onderhouden dus dan in dit geval twee vliegen in een klap.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:28

Ik ben het met mijn voorgangers eens....Het is misschien niet wat je wil horen, maar eigenlijk zou het niet moeten mogen dat een paard per dag zo weinig buiten komt. Van mij mogen ze zulke pensionhouders aanklagen wegens dierenmishandeling. Als je zo weinig faciliteiten hebt kan je niet meer paarden houden dan dat je ze minimaal allemaal een aantal uur in een paddock kan laten lopen.

Wat betreft het probleem. Het kan inderdaad hengstigheid zijn. Maar misschien is er wat gebeurd op stal waar het paard van geschrokken is. Mijn paard is daar heel gevoelig voor. Als er op een bepaalde plek iets is gebeurd waar ze erg van schrikt duurt het echt een tijdje voordat ze zich daar weer veilig voelt. Als dat zo is zal het gedrag op den duur wel slijten.
Afgelopen week lag er bij mijn paard een dooie muis in haar drinkbak. Mevrouw heeft nu al dagen op stal niet meer willen drinken...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:30

Ik zit ook op kleigrond en de pensionstalling waar mijn paard staat ook. Die staan nu ook niet meer op het land, want het is te nat en slecht voor het land en de paarden.
Maar ze komt er zeker langer als een half uurtje uit. Het wisselt per paard hoe lang, in de groepspaddock langer als in de paddock waar ze alleen staan. Daarnaast zetten we haar zelf extra buiten zodra er een paddock vrij is en zorgen dat we haar dus niet uit de paddock halen om te werken, maar altijd ervoor of erna.
Dus ja, ook op natte klei kan je een stal vinden waar ze meer en beter buiten komen. Is het ideaal bij ons? Nee, ik zou ze liever nog langer buiten hebben of betere grond waardoor ze wel op het land waren gebleven.

De paniek, zodra die er is is er geen echte oplossing om veilig in de stal bezig te zijn. Mijn merrie kan van bepaalde steekbeesten in paniek raken. Of als ik statisch ben en haar onder de buik aanraak. En vorig jaar door haar hormonen, maar enkel in 1 bak, zowel aan de hand als onder het zadel. Maar toen waren er veel meer dingen waardoor wij aan hormonen dachten. Ze krijgt nu een supplement en het is zo goed als over.
Wij hebben een tijd in de box moeten poetsen vanwege corona. Dan zette ik haar vast in de box, maar als het niet moet doe ik niks in de box behalve eten geven en dekens op doen. Haar plekje om te ontspannen. Ik zet haar dus altijd op het midden / de poetsplaats. Voordeel is dat ze daar bijna niet kan pletten.

Maar nu moet je eerst uitvinden waar de paniek vandaan komt. Er is geen Quick fix om een paard in paniek jou niet meer te laten pletten en heelneerlijk, ja dat pletten is gevaarlijk maar is een gevolg. Je moet de oorzaak vinden en oplossen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:32

Gimmick11 schreef:
[
Weet je; het is ook niet mijn manier van een paard houden, maar dat is niet je vraag. Dat weten jij en je moeder nou wel.
Bovendien, 15/20 jaar geleden was zo'n stal gewoon de standaard. Mijn paard heeft ook op zo'n stal gestaan in 2001. En nu heb ik het geluk dat m'n paarden aan huis staan :)

nee was niet de standaard.
ik heb mijn paarden nooit zo gehouden, nooit. En was echt niet zoveel moeite om te vinden.
En ik heb een eigen paard sinds 1995 een paard.
Alleen toen hoorde je er minder mensen over en wat het meer geaccepteerd als ze wel zo stonden.
Gelukkig is dat aan het veranderen. We weten allemaal ondertussen wel dat dit niet meer hoort.

En haar vraag is een oplossing en die krijgen ze.
Alleen hadden ze andere antwoorden verwacht.

c_alsemgeest

Mijn paard kon door zijn headshakingsyndroom en pollen allergie niet op het land. En paddock niet de hele dag.
Resultaat... ik was 3xpd op stal om hem toch het gewenste aantal uren buiten en paardencontact te geven wat ik zelf minimaal nodig vond en waar hij het goed op deed blij was.
Was het handig? Nee, was het intensief? Ja...
Ik had dan een medisch probleem waardoor dit nodig was, maar dat was gewoon aanpassen voor mij.

Jouw paard geeft duidelijk aan het mentaal niet meer te trekken...
Dan heb je 3 opties:

Zelf er ontiegelijk veel tijd in steken meerdere keren per dag zodat ze wel voldoende buiten komt. (Werk is geen excuus, ik werk ook fulltime ;) )

Een andere locatie zoeken waar het beestje wel kan aarden.

Het beestje verkopen en een paard kopen die wel tegen deze manier van houden kan, of gewoon reeel zijn en lekker gaan bij rijden oid.

Winged

Gimmick11 schreef:

Paardenwelzijn is de afgelopen 20 jaar gigantisch omhoog gegaan. Een stand is bijvoorbeeld niet meer in te denken. Maar vooruitgang blijft erbij horen.

Als mens heb je zelf ook behoeftes: Je wilt dingen doen met vrienden, naar buiten, bewegen, juist even relaxen. Je hebt daar de keuzemogelijkheid zelf voor. Maar stel dat iemand tegen jou zegt dat je alleen maar de hele dag op je kamer mag zitten, zonder vermaak maar wel met eten en een raam. En je buurman kun je zo nu en dan even naar zwaaien. Je mag maximaal een uurtje uit de kamer. Per dag. Word je daar leuker van? Of zou het helpen als je langere tijd kan uitrazen buiten om je energie kwijt te kunnen?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:38

Daatje11 schreef:
Nu wil ik mij er toch even mee bemoeien. Ik ben de moeder van Nienke.
Haar paard heeft dit probleem niet al een jaar, maar pas een paar dagen!
Niet iedereen heeft de luxe om een paard 24/7 buiten te zetten. In onze omgeving is er veel kleigrond. Als wij Fiore nu buiten zouden zetten, is de kans groot dat ze zich bezeert omdat de kans op uitglijden zeer groot is. DE WEI IS GEWOONWEG TE NAT!!!!!
Natuurlijk hadden wij het ook graag anders gezien, maar die mogelijkheid is er niet. En om nou te zeggen dat Nienke niet het beste met haar paard voor heeft, vind ik wel erg kort door de bocht.
De manege/pensionstalling waar Fiore staat heeft 3 paddocks, die met 30-40 paarden gedeeld moet worden. Dus ook hier kan Fiore niet 2 uur staan.
Ze zorg met hart en ziel voor haar paard. En het is heel makkelijk om je mening te uiten via dit forum, maar ze vraagt alleen maar om tips.
En per dag 1,5-2 uur wandelen met je paard? Hoeven jullie niet te werken of naar school? Hebben jullie dan allemaal elke dag tijd om minimaal 4 uur per dag naar je paard te gaan?
Dus alle "adviezen" (hoe goed bedoelt ook) over dat ze haar paard meer naar buiten moet zetten, hebben geen zin. Daar vraagt ze ook niet om. En om haar dan ook maar gelijk af te branden dat ze niet goed voor haar paard zou zijn, is de grootst mogelijke onzin!

Als iemand een hond de hele dag in een bench zou houden en maar één keer per dag even in de tuin zou laten, "omdat dat niet anders kan", is de wereld te klein. En terecht.
Dit is hoe je het ook went of keert geen acceptabele manier van paarden houden, dier kan niet eens zijn natuurlijke gedrag vertonen..

Doe (uiteraard) met de info en tips wat je wilt, maar ik zou dit voor mijzelf nooit recht kunnen banketstaaf.

rien10

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:47

Hallo moeder van Nienke. Hier een pony moeder Nee, ik heb geen tijd om 4 uur per dag met de pony van mijn (inmiddels volwassen) dochter te prutsen. Dochter ook niet, zij werkt fulltime.
Wij hebben het als volgt opgelost; onze pony gaat de hele ochtend de paddock in, wordt door het personeel gedaan. Smiddags ga ik rijden of wandelen of longeren. Savonds gaat mijn dochter rijden, wandelen of longeren. (Of we draaien dat om, net hoe het uitkomt). Verder is er iemand op stal die dol is op onze pony en hem vaak nog in de paddock zet, met hem gaat wandelen of zo. Ja, het kost tijd en geld (personeel inschakelen) maar dat moet, want wij hebben geen weiland. Zo komt hij uren en uren per dag zijn box uit en maakt een zeer tevreden en rustige indruk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:49

Beste TS
Uitgescholden worden via pb als mafkees en Mongool vind ik net niet helemaal fijn _O-

Maar het is duidelijk dat je dus weet dat je verkeerd bezig bent, anders reageer je niet zo groot.
Dus ik zou zeggen, doe er wat mee, je paard zal je dankbaar zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:52

DuoPenotti schreef:
Beste TS
Uitgescholden worden via pb als mafkees en Mongool vind ik net niet helemaal fijn _O-

Maar het is duidelijk dat je dus weet dat je verkeerd bezig bent, anders reageer je niet zo groot.
Dus ik zou zeggen, doe er wat mee, je paard zal je dankbaar zijn.

Ik verbaas mij dan weer waarom mensen het nodig vinden om anderen uit te schelden.

TS: de antwoorden zijn duidelijk niet waar jij op hoopte. En dat snap ik ook, want je bent gek op je paard en wil haar vast niet kwijt. Maar bedenk wel dat een dier een bepaald gedrag laat zien met een reden. De reacties die je krijgt zijn er niet om je te pesten of af te branden. Die reacties zijn er om te zorgen dat zowel jij als jouw paard goed in hun vel zitten en samen een hele mooie toekomst hebben.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:53

Hang een jolly bal op en zo'n lick-it houder met een lekker smaakje erin dan vermaakt hij zich prima de hele dag. Verder kun je kijken naar een supplementje tegen nerveuziteit. Misschien zou je hem kunnen sederen, niet veel hoor, gewoon een streepje sedalin oid, dan kun je veilig je paard poetsen en knuffelen want als hij nog harder gaat roepen dat hij ongelukkig is vallen er misschien rake klappen en happen.

Je eigen geluk is het belangrijkst toch?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:56

Wat is dat toch dat moeders zich kennelijk enkel de droom van haar dochter volgt(ik wil een paard, nou dan krijg je er toch een), maar vervolgens zich totaal niet willen verdiepen in wat dat paard dan nodig heeft.

Dit kan uitlopen op zeer gevaarlijke situaties(je dochter schrijft zelf al ik ga er zo niet op want zo val ik er nog af of wordt geplet tegen de muur), straks gaat het inderdaad mis en zit je dochter straks nog met dwarslaesie in een rolstoel!

Neem de adviezen hier serieus , deze stal is gewoon niet geschikt.

Had je eerst verdiept in een goede plek voor het paard, alvorens het paard aan te schaffen.

Ik neem aan dat moeders wel beschikt over een rijbewijs, dochter heeft vast ook de droom om haar rijbewijs op haar 18 de te halen, dan zou moeders ook dochter tot haar 18 de kunnen wegbrengen naar een stal verderop waar het paard wel meer buitenkomt. Ja dat kost tijd, maar hè, paarden kosten nu eenmaal veel tijd hè? Anders kun je beter een andere hobby zoeken.

Gaat dat niet dan verkoop je het paard. Dromen hoeven niet altijd uit te komen hè?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:57

Topic getemd.
Van mij mag er even een moderator mee gaan kijken.

Er was een -op zich fatsoenlijke- discussie, die blijkbaar niet helemaal verloopt zoals TS dat het liefst zou zien.

Inmiddels is er blijkbaar een account aangemaakt om TS bij te kunnen staan, dat gaat hier en daar op minder fatsoenlijke wijze.

De boel staat op punt van ontsporen, of is dat eigenlijk al aan het doen.
Tijd voor groen.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:02

Kijk ook is naar het voer.

Wat krijgt het paard te eten? Misschien te veel krachtvoer??
Waardoor het paard Misschien opgefokt wordt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:11

Sabri schreef:
Wat is dat toch dat moeders zich kennelijk enkel de droom van haar dochter volgt(ik wil een paard, nou dan krijg je er toch een), maar vervolgens zich totaal niet willen verdiepen in wat dat paard dan nodig heeft.

Dit kan uitlopen op zeer gevaarlijke situaties(je dochter schrijft zelf al ik ga er zo niet op want zo val ik er nog af of wordt geplet tegen de muur), straks gaat het inderdaad mis en zit je dochter straks nog met dwarslaesie in een rolstoel!

Neem de adviezen hier serieus , deze stal is gewoon niet geschikt.

Had je eerst verdiept in een goede plek voor het paard, alvorens het paard aan te schaffen.

Ik neem aan dat moeders wel beschikt over een rijbewijs, dochter heeft vast ook de droom om haar rijbewijs op haar 18 de te halen, dan zou moeders ook dochter tot haar 18 de kunnen wegbrengen naar een stal verderop waar het paard wel meer buitenkomt. Ja dat kost tijd, maar hè, paarden kosten nu eenmaal veel tijd hè? Anders kun je beter een andere hobby zoeken.

Gaat dat niet dan verkoop je het paard. Dromen hoeven niet altijd uit te komen hè?

Mee eens. Buiten staan is geen luxe voor een paard (zoals moeders omschreef) het is noodzaak.
Dat dochter een paard heeft, dat is luxe.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:21

Nienxf schreef:
Oscar schreef:
Gewetensvraag aan jou: wil je op zo'n manier een paard houden?
Ik zou het persoonlijk niet willen. Niet ten koste van alles.
Wij zitten hier ook op kleigrond en ik weet hoe lastig dat soms is, maar als je alleen een half uurtje paddock te bieden hebt dan zou ik me toch eens achter de oren krabben of je dit werkelijk wilt. Het paard kan er tenslotte ook niks aan doen dat ze niet op ideale bodem staat.

Je paard geeft duidelijk aan dat ze zich ongemakkelijk en onveilig voelt. Haar opsluiten in haar box is vragen om nog meer problemen.

Het liefste niet, maar ik heb geen andere optie. Dus als dat niet kan moet ik maar mijn droom van een eigen paard opgeven omdat de grond hier gewoon slecht is?

Ik zou het wel doen.
Gemeen. Maar als ik zo een paard moet houden kan ik het geen hobby meer noemen.

Een Hobby hebben mag nooit over de rug van een dier.

Echte paardenliefhebbers zetten het dier op 1 en niet zichzelf. In dit geval pakt het dus erg nadelig uit voor het paard en dan vraag je je af waarom een dier bijzonder gedrag gaat vertonen.

Tja... heeft dat nog uitleg nodig?
Laatst bijgewerkt door Anomien op 26-05-21 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:25

Hoi,
Vervelend dat dit zo is.
Maar ik zou haar ergens anders zetten. Sws meer buiten. Je kan even kijken of je een landje van kan gebruiken. Of naar een andere stal. Ze voelt zich echt niet meer fijn daar.
Zo moet je geen paard willen houden.
Ik heb het niet allemaal gelezen, sorry als ik dingen herhaal.