Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nienxf schreef:Ik vind jullie allemaal heel gefixeerd over hoe veel ze buiten komt. Dat vraag ik niet. Ik vraag of iemand hier ervaring mee heeft en of iemand tips heeft voor IN DE STAL. Het is mijn keuze hoeveel ik mijn paard buiten laat komen, en ik weet dat het nu niet veel is maar een andere optie is er niet. En in de winter stond ze indd ook veel binnen en toen was er niks aan de hand. Dus als je geen tips hebt reageer dan a.u.b. gewoon niet, want ik krijg alleen maar reacties waar ik niks aan heb.
Nienxf schreef:Gimmick11 schreef:Herkenbaar, ik denk dat ze hengstig wordt/is.
Mijn paard doet het ook af en toe bij hengstigheid. Die van mij komt wel veel buiten, maar op stal kan ze de hele boel verbouwen. Als de hengstigheid voorbij is, is er niets aan de hand.
Beweging geven in de vorm van rijden/longeren, (dus niet zomaar los gooien en aan lot over laten) werkt bij die van mij goed.
Eventueel een supplement geven om de hengstigheid door te komen.
Dankjewel, eindelijk een tip waar ik iets aan heb
rien10 schreef:Nienxf schreef:Ik vind jullie allemaal heel gefixeerd over hoe veel ze buiten komt. Dat vraag ik niet. Ik vraag of iemand hier ervaring mee heeft en of iemand tips heeft voor IN DE STAL. Het is mijn keuze hoeveel ik mijn paard buiten laat komen, en ik weet dat het nu niet veel is maar een andere optie is er niet. En in de winter stond ze indd ook veel binnen en toen was er niks aan de hand. Dus als je geen tips hebt reageer dan a.u.b. gewoon niet, want ik krijg alleen maar reacties waar ik niks aan heb.
Mijn tip voor in de stal is: haal haar uit de stal. Ga smorgens wandelen, smiddags in de paddock, savonds rijden. Als je geen land hebt, 3 x per dag er uit en iets met haar doen.
Nienxf schreef:Gimmick11 schreef:Herkenbaar, ik denk dat ze hengstig wordt/is.
Mijn paard doet het ook af en toe bij hengstigheid. Die van mij komt wel veel buiten, maar op stal kan ze de hele boel verbouwen. Als de hengstigheid voorbij is, is er niets aan de hand.
Beweging geven in de vorm van rijden/longeren, (dus niet zomaar los gooien en aan lot over laten) werkt bij die van mij goed.
Eventueel een supplement geven om de hengstigheid door te komen.
Dankjewel, eindelijk een tip waar ik iets aan heb
Gimmick11 schreef:[
Weet je; het is ook niet mijn manier van een paard houden, maar dat is niet je vraag. Dat weten jij en je moeder nou wel.
Bovendien, 15/20 jaar geleden was zo'n stal gewoon de standaard. Mijn paard heeft ook op zo'n stal gestaan in 2001. En nu heb ik het geluk dat m'n paarden aan huis staan
Gimmick11 schreef:Bovendien, 15/20 jaar geleden was zo'n stal gewoon de standaard. Mijn paard heeft ook op zo'n stal gestaan in 2001. En nu heb ik het geluk dat m'n paarden aan huis staan
Daatje11 schreef:Nu wil ik mij er toch even mee bemoeien. Ik ben de moeder van Nienke.
Haar paard heeft dit probleem niet al een jaar, maar pas een paar dagen!
Niet iedereen heeft de luxe om een paard 24/7 buiten te zetten. In onze omgeving is er veel kleigrond. Als wij Fiore nu buiten zouden zetten, is de kans groot dat ze zich bezeert omdat de kans op uitglijden zeer groot is. DE WEI IS GEWOONWEG TE NAT!!!!!
Natuurlijk hadden wij het ook graag anders gezien, maar die mogelijkheid is er niet. En om nou te zeggen dat Nienke niet het beste met haar paard voor heeft, vind ik wel erg kort door de bocht.
De manege/pensionstalling waar Fiore staat heeft 3 paddocks, die met 30-40 paarden gedeeld moet worden. Dus ook hier kan Fiore niet 2 uur staan.
Ze zorg met hart en ziel voor haar paard. En het is heel makkelijk om je mening te uiten via dit forum, maar ze vraagt alleen maar om tips.
En per dag 1,5-2 uur wandelen met je paard? Hoeven jullie niet te werken of naar school? Hebben jullie dan allemaal elke dag tijd om minimaal 4 uur per dag naar je paard te gaan?
Dus alle "adviezen" (hoe goed bedoelt ook) over dat ze haar paard meer naar buiten moet zetten, hebben geen zin. Daar vraagt ze ook niet om. En om haar dan ook maar gelijk af te branden dat ze niet goed voor haar paard zou zijn, is de grootst mogelijke onzin!
DuoPenotti schreef:Beste TS
Uitgescholden worden via pb als mafkees en Mongool vind ik net niet helemaal fijn![]()
Maar het is duidelijk dat je dus weet dat je verkeerd bezig bent, anders reageer je niet zo groot.
Dus ik zou zeggen, doe er wat mee, je paard zal je dankbaar zijn.
Sabri schreef:Wat is dat toch dat moeders zich kennelijk enkel de droom van haar dochter volgt(ik wil een paard, nou dan krijg je er toch een), maar vervolgens zich totaal niet willen verdiepen in wat dat paard dan nodig heeft.
Dit kan uitlopen op zeer gevaarlijke situaties(je dochter schrijft zelf al ik ga er zo niet op want zo val ik er nog af of wordt geplet tegen de muur), straks gaat het inderdaad mis en zit je dochter straks nog met dwarslaesie in een rolstoel!
Neem de adviezen hier serieus , deze stal is gewoon niet geschikt.
Had je eerst verdiept in een goede plek voor het paard, alvorens het paard aan te schaffen.
Ik neem aan dat moeders wel beschikt over een rijbewijs, dochter heeft vast ook de droom om haar rijbewijs op haar 18 de te halen, dan zou moeders ook dochter tot haar 18 de kunnen wegbrengen naar een stal verderop waar het paard wel meer buitenkomt. Ja dat kost tijd, maar hè, paarden kosten nu eenmaal veel tijd hè? Anders kun je beter een andere hobby zoeken.
Gaat dat niet dan verkoop je het paard. Dromen hoeven niet altijd uit te komen hè?
Nienxf schreef:Oscar schreef:Gewetensvraag aan jou: wil je op zo'n manier een paard houden?
Ik zou het persoonlijk niet willen. Niet ten koste van alles.
Wij zitten hier ook op kleigrond en ik weet hoe lastig dat soms is, maar als je alleen een half uurtje paddock te bieden hebt dan zou ik me toch eens achter de oren krabben of je dit werkelijk wilt. Het paard kan er tenslotte ook niks aan doen dat ze niet op ideale bodem staat.
Je paard geeft duidelijk aan dat ze zich ongemakkelijk en onveilig voelt. Haar opsluiten in haar box is vragen om nog meer problemen.
Het liefste niet, maar ik heb geen andere optie. Dus als dat niet kan moet ik maar mijn droom van een eigen paard opgeven omdat de grond hier gewoon slecht is?