Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
superpony schreef:nine1987 schreef:En toch denk ik dat in de huisvesting een deel van het probleem zit.. Je geeft zelf aan, hij staat op stal en wordt in de molen gezet.. Welke kans heeft hij dan om zijn lijf correct te ontwikkelen?
99 van de 100x is dat ook echt het probleem.
Mijn ruin waar we dus lang zochten naar het probleem en uiteindelijk bij de peesblessures en artrose achter zijn uitgekomen is 24/7 naar buiten gegaan. In pension nog wat beperkingen gehad, maar toen een eigen plek. Hij had wel altijd ups and downs.
1,5 jr geleden aan huis gekomen en vrijwel direct een pp aangelegd. Vanaf dag 1 tot de laatste dag ruim een maand geleden nu heeft hij goed gelopen en ook weleens gek gedaan.
Mijn merrie van 28 is dan wel goed, maar als ik haar en dr dochter van 14 bezig zie, draai ik me echt weleens om.
Toch kies ik hun welzijn boven mijn gevoelens. Ik slaap erg op de geluiden, maar toch gaat er niks boven happy paarden.
En hier echt meerdere paarden steeds weer laten wennen van stal naar 24/7 buiten. Wel altijd met de keus van schuilen, kunnen altijd droog liggen, overal eten etc.
Echt elk paard is ervan opgeknapt, zonder uitzonderingen dat zie ik ook steeds weer bij anderen om me heen.
De rest verandert er echt niet van. Ik kan een boek schrijven over hele nare ongelukken in stallen en dan hebben we het nog niet over alle andere mentale en fysieke ongemakken door stilstaan, kwalen door stilstaan etc.
Je gevoel blijft hetzelfde. Paard op stal gehad, lange zoektoch naar wat ie mankeerde, zien achteruit gaan en dan afscheid moeten plannen.
Paard dat 24/7 buiten liep, maar dusdanige problemen had, dat we hem moesten laten gaan. Had ie al voor hij bij ons kwam, dus overgang was te laat. Hij had wel veel plezier met in een kudde staan, op onderzoek gaan etc. Maar het afscheid plannen was klote.
Mijn 23 jarige ruin, kreeg ruim een maand geleden uit het niks 's ochtends een hartaanval. 's Avonds rond 23uur laatste ronde niks aan de hand en 's ochtends wakker van het balaa, omdat hij zich tegen de schuur deur liet vallen.
Het gevoel is niet anders. Ik voel me niet beter bij opsluiten. Risico's heb je overal. Op stal en onweer; kan van alles mis gaan, helaas gezien en meegemaakt ( brand). Maar inslag in de wei kan ook.
Ze kiezen zelf hun veilige plek en hebben steun aan elkaar, dus vertrouw daarop. Maar heb ook vaak; zal je net zien, krijgt de jongste wat. Niet dat dat erger of minder erg is, maar het is wel realistisch gezien het paard met meeste toekomst.
Ondanks mijn eigen zorgen, zijn dat wel MIJN zorgen en niet het probleem van de paarden of van anderen. Ik heb het er weleens over en kan dan relativeren door een gesprek met mijn man of een kennis. Maar kinderen en dieren geven sommige mensen veel zorgen en andere kunnen loslaten. Maakt niet uit hoe je het doet of wat je doet. Dat zit gewoon in je.
ivy_power89 schreef:deze getraumatiseerde eigenaar moet nu officieel in therapie.
Want we hebben de volgende blessure te pakken, vanwege het wederom debiel doen in de wei.
Op naar weer 6 weken stappen
Inmiddels met meerdere deskundige erover gehad hoe ik hem blessure vrij houd.
Paddock paradise? 24/7 ergens op een wei?
Maar bij de vorige blessure waar hij 3 maanden 24/7 op de wei heeft gelopen, kreeg ik wel eens een appje, ik kijk nu naar een paard dat debiel door de wei gaat, dus dat gaat de oplossing ook niet zijn.
Paddock paradise is ook geen optie, omdat dit paard in kwestie nogal van het spelen is, en daar de andere paarden behoorlijk mee irriteert.
Voor nu gaan we de strijd maar weer aan. het is gelukkig niet een hele ernstige blessure, dus over 6 weken hoop ik toch wel weer richting het opbouwen te kunnen.
Buuk schreef:Wat een herkenning hier zeg! pfoe..
Ook ik heb wat blessure leed mogen doormaken. 2 keer zelfde been, zelfde pees blessure, totaal een anderhalf jaar stilgezet. Tussendoor trap op schouder van zijn weidemaatje waarbij hij 3 weken rust heeft gehad en daarna opbouwen. Vlak daarna van nieuw paard een dusdanig verkeerd aangekopen trap van een nieuw paard dat het gehecht moest worden. ( kijken of het samen kon / antwoord was dus `nee`. ) en daar gingen we weer naar weken rust en weer opbouwen.
Nog steeds hang ik ik na tweede peesblessure in gedachten vast in de `wat zie ik`modus..ik spreek het niet meer uit, ik vraag er ook niet naar bij stalgenoot...die is inmiddels moe van me..
Maar..Ik doe wat ik denk dat goed is. Vind ik de bodem van de bak te zwaar..rijd ik niet. Vind ik zijn been niet droog genoeg..koelen en stappen...ik doe waar ik me goed bij voel...en wat de rest ervan vind, zal mij mijn anus oxideren. Daarmee geef ik mezelf iets van gemoedsrust. Mijn paard, mijn besluiten, mijn verzorging, mijn rust in het koppie. Ik moet wel zeggen, dat het gezegde `tijd heelt...` klopt wel redelijk..ik schiet niet meer direct in paniek modus bij het zien van een schram...is zijn slechte been niet zo droog als ik graag zie, pas ik gewoon beweging aan van gaan rijden naar aan de hand stappen, en morgen zien we wel weer. Stapje voor stapje gaat het beter...
ivy_power89 schreef:Daar wil ik wel op inhaken.
Wie in omgeving flevoland op max 30 minuten een stal vind, waar buitenzetten in de prijs zit, waar geen kleibodem is, goede 20x60 binnenbaan is, DROGE paddocks zijn en min 3x pd ruwvoer wordt gevoerd en ook nog eens minimaal kleine groepen zijn, dan hoor ik het graag. Want zoals ik eerder aangegeven heb, mijn paard liep in een groep buiten, wat resulteerde in glijpartijen, operatie vanwege botsplinters, ernstige mok, hechtingen etc.
ivy_power89 schreef:Buuk schreef:Wat een herkenning hier zeg! pfoe..
Ook ik heb wat blessure leed mogen doormaken. 2 keer zelfde been, zelfde pees blessure, totaal een anderhalf jaar stilgezet. Tussendoor trap op schouder van zijn weidemaatje waarbij hij 3 weken rust heeft gehad en daarna opbouwen. Vlak daarna van nieuw paard een dusdanig verkeerd aangekopen trap van een nieuw paard dat het gehecht moest worden. ( kijken of het samen kon / antwoord was dus `nee`. ) en daar gingen we weer naar weken rust en weer opbouwen.
Nog steeds hang ik ik na tweede peesblessure in gedachten vast in de `wat zie ik`modus..ik spreek het niet meer uit, ik vraag er ook niet naar bij stalgenoot...die is inmiddels moe van me..
Maar..Ik doe wat ik denk dat goed is. Vind ik de bodem van de bak te zwaar..rijd ik niet. Vind ik zijn been niet droog genoeg..koelen en stappen...ik doe waar ik me goed bij voel...en wat de rest ervan vind, zal mij mijn anus oxideren. Daarmee geef ik mezelf iets van gemoedsrust. Mijn paard, mijn besluiten, mijn verzorging, mijn rust in het koppie. Ik moet wel zeggen, dat het gezegde `tijd heelt...` klopt wel redelijk..ik schiet niet meer direct in paniek modus bij het zien van een schram...is zijn slechte been niet zo droog als ik graag zie, pas ik gewoon beweging aan van gaan rijden naar aan de hand stappen, en morgen zien we wel weer. Stapje voor stapje gaat het beter...
Haha jouw instelling moet ik ook hebbenaan mijn anus oxideren
![]()
Wat betreft de deskundige, meerdere DA's en fysio's
Lijken mij niet de eerste de beste.
Zoals ik al eerder heb aangegeven, paard heeft in een groep gelopen maar daar heb ik hem al een keer stokkreupel uit de wei gehaald, met een operatie er achter aan. Prima dat andere paarden aangeven dat ze er niet van gediend zijn, maar als door klappen mijn paard constant in de kreukels ligt, pas ik daar echt voor.
Met de PP's in Almere en omstreken ben ik bekend en er zijn een aantal waar ik voor geen goud mijn paarden zou neer zetten. En dat komt door leerlingen die hun paarden daar hebben gehad en gillend zijn vertrokken.
Ik ga overigens niet weer de discussie aan over hoelang ik in de auto wil en kan zitten. Ik heb dit topic niet geopend om door andere mensen te laten bepalen dat ik een uur per dag enkele reis moet rijden om de ideale stal te hebben.
Ik was puur opzoek naar ervaringen van andere getraumatiseerde paarden eigenaren