Ten einde raad met hoefbevangenheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:15

Kijk eens bij praktijk Tao voor Gluco totaal.

Praktisch dezelfde werking als gluco balance maar een stuk goedkoper.
Verder loont het wel om voor gluco balance even rond te kijken kwa prijs. Ik deed wel 3 maanden met een pot voor een fjord. Dus ech heel duur is het niet.....nog altijd goedkoper dan de DA ;)

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 22:19

Cowgirl schreef:
Kijk eens bij praktijk Tao voor Gluco totaal.

Praktisch dezelfde werking als gluco balance maar een stuk goedkoper.
Verder loont het wel om voor gluco balance even rond te kijken kwa prijs. Ik deed wel 3 maanden met een pot voor een fjord. Dus ech heel duur is het niet.....nog altijd goedkoper dan de DA ;)

Bedankt voor de tip! Voor 3 maand valt 50 euro dan inderdaad wel goed mee. Las jij ook stopweken in? Ik las bij de informatie dat dit het best is maar ik vraag me dan af of ze in die week dat je stopt dan niet terug makkelijker bevangen raken

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:23

Ik las geen stopweek in. Ik start met gb voordat ze de wei op gaat en stop weer als ze van de wei af gaat. Ze staat toch maar relatief kort op de wei (in weken, zeg maar). Ze kan meestal grazen in juni, juli en augustus, soms ook de 2e helft van mei en de 1e helft van september nog, maar daarna houdt het wel op. De andere paarden kunnen dan al (mei) / nog (september) wel op de wei. Zij krijgt dan haar eigen schuilstal, eigen stuk paddock en eigen track. De andere pony’s bewegen om haar stuk heen of staan in het stuk naast haar. Als we er zijn voor de dagelijkse verzorging, zet ik mijn ruin bij haar, voor wat extra sociaal contact. Mocht ze echt moeite hebben met het alleen staan, dan zal hij bij haar komen staan (en zou ik hem dus alleen op de wei zetten als ik er zelf ben voor de verzorging). Jammer voor hem, maar haar gezondheid gaat voor.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 22:29

Hilary schreef:
Ik las geen stopweek in. Ik start met gb voordat ze de wei op gaat en stop weer als ze van de wei af gaat. Ze staat toch maar relatief kort op de wei (in weken, zeg maar). Ze kan meestal grazen in juni, juli en augustus, soms ook de 2e helft van mei en de 1e helft van september nog, maar daarna houdt het wel op. De andere paarden kunnen dan al (mei) / nog (september) wel op de wei. Zij krijgt dan haar eigen schuilstal, eigen stuk paddock en eigen track. De andere pony’s bewegen om haar stuk heen of staan in het stuk naast haar. Als we er zijn voor de dagelijkse verzorging, zet ik mijn ruin bij haar, voor wat extra sociaal contact. Mocht ze echt moeite hebben met het alleen staan, dan zal hij bij haar komen staan (en zou ik hem dus alleen op de wei zetten als ik er zelf ben voor de verzorging). Jammer voor hem, maar haar gezondheid gaat voor.

Bedankt voor deze info! Hier ben ik echt veel mee! Ga proberen om dit te volgen en hopelijk werkt het dan even goed als bij jou

Elinaa

Re: Ten einde raad met hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:33

Mijn shetlander is ook gevoelig voor hoefbevangenheid, meestal krijgt ze vlak na dat ze op hooi over gaat 's winters last.
sinds ik de magnesiumchelaat van paardnatuurlijk geef gaat het super goed met haar.
een heel enkele keer loopt ze weer licht gevoelig maar na 2 dagen magnesium is dat al over.

ze loopt zomers trouwens juist in hoog gras en in deze periode heeft ze nooit last.
ik laat haar niet staan op een kortgevreten stuk

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:33

Nog een keer, niet banketstaaf bedoelt hoor maar je wijst allerlei adviezen af omdat je die er bij je ouders niet door zult krijgen. Wat ik daarbij mis is dat zij ook betrokken kunnen zijn bij je pony.
Ik denk eerlijk gezegd dat het misschien wel een goed plan zal zijn om een ander plekje voor hem te vinden waar de omstandigheden meer aansluiten bij zijn zere hoefjes.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:37

TS doet zeker wat met een deel van de adviezen.
Niet alle adviezen zijn op te volgen (en misschien ook niet allemaal even relevant)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:39

Ik geef het helemaal niet meer. Mijn paard kan inmiddels niet meer op het gras en waar ik in het begin nog vebetering zag met de GB zag ik dat de laatste tijd helemaal niet meer. OOk niet met gluco totaal.
Hij lijkt ook wel elk jaar gevoeliger te worden voor voer veranderingen. in het begin kon hij met de GB ook nog wel op een kaal gevreten stuk wei staan maar nu is 15 minuten gras eten al spannend(kort, lang , uitgebloeid maakt niks uit). Ik geef nu alleen nog magnesium maar ook hier heb ik weer het gevoel dat het niks meer doet in tegenstelling toen ik er een jaar geleden mee begon.

Daarnaast is het altijd een hele uitzoekerij wbt voeding. Ik heb het op dit moment aardig onder onder controle maar het is zooooo lastig. 1 verandering en ik merk het gelijk.
V

Ik heb mijn paard afgelopen week weer laten testen voor ppid, van de week verwacht ik de uitslag.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 22:40

mrie schreef:
Nog een keer, niet banketstaaf bedoelt hoor maar je wijst allerlei adviezen af omdat je die er bij je ouders niet door zult krijgen. Wat ik daarbij mis is dat zij ook betrokken kunnen zijn bij je pony.
Ik denk eerlijk gezegd dat het misschien wel een goed plan zal zijn om een ander plekje voor hem te vinden waar de omstandigheden meer aansluiten bij zijn zere hoefjes.

Denk dat het wel logisch is dat ze niet zomaar een nieuwe shet gaan kopen. Ze geven al meer dan genoeg geld aan de paarden. Ik denk dat niet iedereen op de wereld die een shet heeft met hoefbevangenheid de mogelijkheid heeft om er zo maar een 2e shet bij te kopen. Het is niet alleen de aankoop van de 2e shet. Die moet ook onderhouden worden, deze winter een stal hebben waar hij in kan schuilen enzo verder. Intussen heb ik goede tips gekregen die perfect mogelijk zijn voor onze situatie en die bij andere hele goede resultaten geven. Het proberen waard dus voor dat ik drastische dingen ga besluiten

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 22:40

senna21 schreef:
TS doet zeker wat met een deel van de adviezen.
Niet alle adviezen zijn op te volgen (en misschien ook niet allemaal even relevant)

Inderdaad, intussen al verschillende dingen gelezen die perfect mogelijk zijn voor ons en die gaan we dan ook zeker opvolgen!

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 22:42

Cowgirl schreef:
Ik geef het helemaal niet meer. Mijn paard kan inmiddels niet meer op het gras en waar ik in het begin nog vebetering zag met de GB zag ik dat de laatste tijd helemaal niet meer. OOk niet met gluco totaal.
Hij lijkt ook wel elk jaar gevoeliger te worden voor voer veranderingen. in het begin kon hij met de GB ook nog wel op een kaal gevreten stuk wei staan maar nu is 15 minuten gras eten al spannend(kort, lang , uitgebloeid maakt niks uit). Ik geef nu alleen nog magnesium maar ook hier heb ik weer het gevoel dat het niks meer doet in tegenstelling toen ik er een jaar geleden mee begon.

Spijtig dat het bij jou niet meer werkt! Hopelijk kan je toch nog een manier vinden waarop je hem goed kan helpen
Daarnaast is het altijd een hele uitzoekerij wbt voeding. Ik heb het op dit moment aardig onder onder controle maar het is zooooo lastig. 1 verandering en ik merk het gelijk.
V

Ik heb mijn paard afgelopen week weer laten testen voor ppid, van de week verwacht ik de uitslag.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:43

Het is hier vast al genoemd, maar is een graasmasker niets? (Ik heb er zelf geen ervaring mee)

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 22:45

Hevonen schreef:
Het is hier vast al genoemd, maar is een graasmasker niets? (Ik heb er zelf geen ervaring mee)

Helaas slaagt hij er in om dit na 5 min uit te krijgen. Verschillende manieren geprobeerd maar het is echt een circusartiest. Niets is hem te moeilijk

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 00:20

Op het gras zetten in het voorjaar is garantie voor ellende, dat is geen optie als je hem niet opnieuw enorm bevangen wilt hebben.
Misschien een oproep plaatsen om hem deze zomer bij iemand anders te zetten die paarden niet op gras heeft lopen maar op een Paddock paradise of zandpaddock?
De meeste shetten kunnen na verloop van jaren gewoon slecht tegen ons vette gras. Er staan er heel veel als grasmaaier bevangen in de wei, of staan...vaak liggend.
Ontsnappen is een kwestie van onvoldoende stroom op de draden, niet genoeg geleiding of onvoldoende aarding. Er moet gewoon een rotklap op staan, dan laten ze het wel.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:22

Ik zet mijn shet die bevangen gevoelig is vaak in de wei op een heel klein stukje afgezet, dat laat ik eerst kaal eten, echt kaal dus, daar voer ik hem hooi. Anders kan mijn oude arabiertje ook niet op het gras, die heeft het hard nodig maar kan niet zonder zijn vriendje...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:43

Hoe gaat het nu ts?

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 15:12

marleen_usar schreef:
Hoe gaat het nu ts?

De eerste dag hadden we geprobeerd om hem aan de winterstal te laten staan. Daar op 5 min verschillende keren uitgebroken. Nadien hebben we hem op de weide een stukje afgezet zodat hij toch bij de andere kon zijn. Daar lijkt hij heel gelukkig mee te zijn en blijft mooi achter de draad. Hij stapt inmiddels weer veel beter ook

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:13

Oke fijn dat hij zich prettig voelt dat helpt ook.