Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Niqui schreef:Ik zou nooit meer een luchtzuiger kopen of een paard dat maagzweren heeft of heeft gehad. Waar we in eerste instantie dachten een en ander met goed stalmanagement op te kunnen lossen, bleek dat op de lange termijn toch veel lastiger dan gedacht. We hebben er heel veel medische kosten en werk aan gehad. Veel van deze paarden zijn ook erg stressgevoelig en dat gaat er niet zomaar uit.
Zelfde geldt voor een paard of pony met een sarcoide. Dat hebben we een keer meegemaakt. Na de behandeling bleef de sarcoide gelukkig weg, maar het kan ook steeds terugkomen en ernstige vormen aannemen.
Copi schreef:Eens met de 'problemen koop je niet'reacties. Hoewel ik veel van de DA laat afhangen. Die weet wat ik ermee wil. Zo heb ik in het verleden wel een luchtzuiger gekocht en dat is met goed management flink verminderd en een pony die blind was aan 1 oog maar dat gaf verder ook geen issues voor ons. Ik vind botten/spieren/pezen en luchtwegen wel de belangrijkste punten.
Maar dan even wat anders: krijgen jullie nog de kans om te keuren momenteel ? Wij wilden een pony erbij maar alles gaat zó snel. Het is heel snel komen kijken en daar ter plekke beslissen anders is ie weer weg. Niks 2x komen kijken, even nadenken, terugkomen om te keuren... we hebben de zoektocht voor nu gestaakt. Ik ga niet mee in deze gekte.
XladyX schreef:(herhaaldelijke) peesproblemen, atrose, een verleden van hoefbevangenheid en zomerexceem. Dat vind ik redelijk kritieke factoren om een paard een prettig pijn/jeukvrij leven te kunnen geven. Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel andere problemen welke ik niet aanhaal maar zeker van belang zijn. Chips, OCD, allergie, kissing spines, over/ondergewicht en (lichte) afwijkingen in stand of bouw zijn dingen welke ik meestal nog te overzien vind, of uit eigen ervaring minder problemen mee heb ervaren. Extremere afwijkingen zoals een erg ingezakte rug of ernstige bokhoef zou erg afhankelijk zijn voor welk doel ik het paard koop, met alle afwijkingen wel trouwens. Een paard welke fysiek ergens waarschijnlijk niet toe in staat is of ooit zal zijn moet daar ook niet naartoe gepusht worden tegen willens en wetens in, maar dat lijkt mij niet meer dan logisch. Helaas zie je dat vaak (met de beste bedoelingen) nog weleens gebeuren
Suzanne F. schreef:Ik laat ze staan op elke röntgenologische of klinische bemerking. Inmiddels laat ik ook iets afwijkende been en hoefstanden staan. Mijn ervaring is dat dit ook problemen kan geven.
Problemen krijg je ook met gezonde paarden en die hoef ik niet op voorhand al te kopen.
ElCamino schreef:En persoonlijk: witte randen om de ogen zijn een no-go!!
xLeticia schreef:Ben ik helemaal met je eens! Ik zou zelf ook geen paard kopen die duidelijke en bemerking heeft. Maar rontgenlogisch, vanaf wanneer is het voor bijv jou al niet meer acceptabel? Zou je op het een sneller een 2 accepteren dan een andere plek?
Of moet overal echt een 0 op gescoord worden voordat je een paard zou kopen?
Mkango schreef:_coquette_ schreef:Tja, je hebt het over een levend wezen... Ik heb eerder het idee dat mensen tegenwoordig nogal onrealistische verwachtingen hebben dan dat er tegenwoordig meer paarden zijn met een bemerking. Ik ben nu 28 en als je mij op de foto zou zetten, zou ik er ook niet meer zo puntgaaf uitzien als toen ik 3 was. Sterker nog, dat deed ik op m'n vierde al niet meer na een sleutelbeenbreuk, waar je vandaag de dag nog steeds een bult van ziet, maar dat betekent niet dat ik er ook maar iets van voel. Ik ken inmiddels genoeg paarden waarvan ik zo al weet dat ze er vanbinnen echt niet meer perfect uitzien, maar ze hebben na hun herstel ook geen pas kreupel meer gelopen en ik zou die dieren rustig aanschaffen.Hier ook enkel wanneer ze volledig op de foto en klinisch goed zijn. Chipje is nog te overwegen als het gunstig zit voor operatie en de prijs daar naar is.
Moet wel zeggen zijn nu bezig om een paard te zoeken. Gewoon fijn dressuurpaard hoeft niet beleerd te zijn. Maar zo ong. alles heeft wel een bemerking lijkt het op t moment...
criollo_yess schreef:Een merrie van ons is door de koper afgewezen vanwege cornage. Bij deze merrie merkte je dat met name in de galop, dan maakt ze een hijgend geluid. In draf en stap hoor je niks. Het belemmert haar ook conditioneel niet. Bij de keuring heeft de DA een laryngoscopie gedaan om de oorzaak van het geluid in galop vast te stellen. Zou cornage voor jullie een dealbreker zijn?
criollo_yess schreef:Een merrie van ons is door de koper afgewezen vanwege cornage. Bij deze merrie merkte je dat met name in de galop, dan maakt ze een hijgend geluid. In draf en stap hoor je niks. Het belemmert haar ook conditioneel niet. Bij de keuring heeft de DA een laryngoscopie gedaan om de oorzaak van het geluid in galop vast te stellen. Zou cornage voor jullie een dealbreker zijn?
Eva_de_Beer schreef:ElCamino schreef:En persoonlijk: witte randen om de ogen zijn een no-go!!
Fillis schreef:Suzanne F. schreef:Ik laat ze staan op elke röntgenologische of klinische bemerking. Inmiddels laat ik ook iets afwijkende been en hoefstanden staan. Mijn ervaring is dat dit ook problemen kan geven.
Problemen krijg je ook met gezonde paarden en die hoef ik niet op voorhand al te kopen.
Eens.
En in de toekomst, mocht ik gaan voor een ras dat er bekend om staat, ook altijd testen op PSSM en/of andere erfelijke ziektes.