Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:04

als een paard geschikt ik waarvoor ik op zoek ben zou ik het paard niet laten staan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:06

als ik een paard zou zoeken en een paard spreekt mij aan en het paard is geschikt waarvoor ik op zoek ben zou ik het paard nemen.

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:07

Eens met de 'problemen koop je niet'reacties. Hoewel ik veel van de DA laat afhangen. Die weet wat ik ermee wil. Zo heb ik in het verleden wel een luchtzuiger gekocht en dat is met goed management flink verminderd en een pony die blind was aan 1 oog maar dat gaf verder ook geen issues voor ons. Ik vind botten/spieren/pezen en luchtwegen wel de belangrijkste punten.
Maar dan even wat anders: krijgen jullie nog de kans om te keuren momenteel ? Wij wilden een pony erbij maar alles gaat zó snel. Het is heel snel komen kijken en daar ter plekke beslissen anders is ie weer weg. Niks 2x komen kijken, even nadenken, terugkomen om te keuren... we hebben de zoektocht voor nu gestaakt. Ik ga niet mee in deze gekte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:13

Niqui schreef:
Ik zou nooit meer een luchtzuiger kopen of een paard dat maagzweren heeft of heeft gehad. Waar we in eerste instantie dachten een en ander met goed stalmanagement op te kunnen lossen, bleek dat op de lange termijn toch veel lastiger dan gedacht. We hebben er heel veel medische kosten en werk aan gehad. Veel van deze paarden zijn ook erg stressgevoelig en dat gaat er niet zomaar uit.
Zelfde geldt voor een paard of pony met een sarcoide. Dat hebben we een keer meegemaakt. Na de behandeling bleef de sarcoide gelukkig weg, maar het kan ook steeds terugkomen en ernstige vormen aannemen.

Ik zou dan juist gerust weer een luchtzuiger kopen, ken er verschillende en ken het in verschillende gradaties. Die van mij had het best erg en het was een getob ermee maar aan de andere kant was het een super hard paard. Dus ik heb liever zoiets dan vervelende beengebreken bij een verder helemaal gezond paarden waardoor je ze moet laten gaan. Maar goed, het perfecte paard bestaat niet en ieder dier heeft wel iets of krijgt wel iets. De vraag is waar je mee kunt leven denk ik. :) En dat ligt voor iedereen anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:14

Copi schreef:
Eens met de 'problemen koop je niet'reacties. Hoewel ik veel van de DA laat afhangen. Die weet wat ik ermee wil. Zo heb ik in het verleden wel een luchtzuiger gekocht en dat is met goed management flink verminderd en een pony die blind was aan 1 oog maar dat gaf verder ook geen issues voor ons. Ik vind botten/spieren/pezen en luchtwegen wel de belangrijkste punten.
Maar dan even wat anders: krijgen jullie nog de kans om te keuren momenteel ? Wij wilden een pony erbij maar alles gaat zó snel. Het is heel snel komen kijken en daar ter plekke beslissen anders is ie weer weg. Niks 2x komen kijken, even nadenken, terugkomen om te keuren... we hebben de zoektocht voor nu gestaakt. Ik ga niet mee in deze gekte.

De markt is compleet overspannen, als je geen haast hebt kun je beter een tijdje wachten denk ik. Vind het ook absurd welke bedragen er voorbij komen voor paarden/ pony's.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:15

Lastige vraag, het ligt voor mij denk ik heel erg aan het gebruiksdoel en de prijs. Alleen moet je er wel heel realistisch in staan als je een paard met bemerking koopt of een paard niet laat keuren. Dat kan kosten en nare situaties met zich mee brengen, maar ja, dat kan ook zo zijn met een paard dat met vlag en wimpel door de keuringen en foto's komt. Laatst nog gezien: mensen hadden een nieuw paard gekocht, helemaal door de molen geweest. In week 2 komt dier lelijk ten val en konden ze 'm in laten slapen. Ja, dat had niemand kunnen zien aankomen. Uiteraard is het een gecalculeerd risico als je een paard laat doorlichten, maar zelfs dan kun je ze helaas niet in bubbeltjesfolie inpakken.

Mijn Draver heb ik voor een appel en een ei gekocht, nooit laten keuren. Ze doet het inmiddels al 8 jaar prima, op wat stomme ongelukjes (uitglijden, takje in oog enzo) na. Was dat niet zo geweest, ja nou dan had ik een dure grasmaaier of had ik haar moeten laten inslapen. Weegt voor mij niet op tegen de mooie momenten die we al wel hebben gehad :j KWPNer is ook nooit gekeurd, die hebben we voor een leuke prijs van de achterbuurman overgenomen. Die doet het ook al 7 jaar prima :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:20

Ik zou nooit een paard met zomer eczeem kopen. Of een paard wat hoefbevangen is geweest. Of een paard met headshaking. Of een paard wat allerlei rare allergieën heeft, speciaal voer moet omdat hij anders ziek wordt, etc... Mijn paarden moeten nog ‘zuiver’ zijn in het management. Het hoeven voor mij geen toppaard te zijn, maar wel gewoon 100% gezond op de benen en vooral intern (klinkt dat logisch?).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:32

XladyX schreef:
(herhaaldelijke) peesproblemen, atrose, een verleden van hoefbevangenheid en zomerexceem. Dat vind ik redelijk kritieke factoren om een paard een prettig pijn/jeukvrij leven te kunnen geven. Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel andere problemen welke ik niet aanhaal maar zeker van belang zijn. Chips, OCD, allergie, kissing spines, over/ondergewicht en (lichte) afwijkingen in stand of bouw zijn dingen welke ik meestal nog te overzien vind, of uit eigen ervaring minder problemen mee heb ervaren. Extremere afwijkingen zoals een erg ingezakte rug of ernstige bokhoef zou erg afhankelijk zijn voor welk doel ik het paard koop, met alle afwijkingen wel trouwens. Een paard welke fysiek ergens waarschijnlijk niet toe in staat is of ooit zal zijn moet daar ook niet naartoe gepusht worden tegen willens en wetens in, maar dat lijkt mij niet meer dan logisch. Helaas zie je dat vaak (met de beste bedoelingen) nog weleens gebeuren

Peesproblemen zie je niet altijd op rontgen en echo doe je niet met een keuring dus dat weet je niet bij aankoop. Hoefbevangen zonder kanteling weet je ook niet zonder keuring wat dat zie je niet op foto's. Wanneer je een paard niet kent weet je deze dingen niet vooraf en kun je het daar niet op laten staan. Soms zie je zomerexceem niet ( als het dier aan zee staat en jij woont op de veluwe bv kom je er later achter) dus dat vind ik ook lastig...

Maar ook een maagzweer zie je niet op de keuring.... dus kom je ook achteraf pas achter...

ik heb dan wel weer een luchtzuiger gekocht, daar was de prijs ook naar en voor dat bedrag niet eens laten keuren.
Voor de sport zou ik een dier door de molen halen, recreatie niet.
En voor een laag bedrag durf ik ook nog wel ongekeurd te kopen....

Mijn oude paard is een boxloper, draait rondjes in de stal, altijd al gedaan en wordt er nu 33 mee. Geen extra artrose hierdoor opgelopen. Alleen is het bloedirritant.... net als weven

En ik ben tégen buigproeven!!! Als dat niet goed gedaan wordt blesseer je een paard er alleen maar mee. En dat gebeurt vaker dan we denken.

En persoonlijk: witte randen om de ogen zijn een no-go!!
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 15-04-21 09:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:36

Ik ben een recreatieve ruiter maar heb mijn paard wel laten keuren voor de sport. Simpelweg omdat mijn ambities kunnen veranderen en ik hier geen beperkingen in wil. Verder ga ik mee met het advies van de dierenarts, ik heb hier zelf onvoldoende kennis in. Zo nodig stel ik vragen aan de dierenarts tijdens de keuring. Bij mijn jong paard heb ik de benen op de foto laten zetten. Bij een ouder paard welke al onder het zadel is zou ik minder snel doen omdat je dan al een inschatting kan maken over wat het paard qua belasting aan kan.

Ik zie ook een aantal oude blessures voorbij komen, maar dit weet je toch eigenlijk niet? Voor mij is het belangrijk dat het paard op moment van aankoop goed is. Het verleden is voor mij dan minder relevant.

Na mij vorige pony ben ik nu vooral heel kritisch op karakter. Ik weet dat dit niet helemaal onder medisch te scharen valt maar je kunt er wel veel gedonder mee krijgen op medisch gebied. Een paard wat alleen staat zou ik daarom al wat ‘spannend’ vinden. Ook een paard dat heel gestresst overkomt zou ik sneller laten staan omdat in mijn ervaring deze gevoeliger zijn voor bijvoorbeeld koliek of maagzweren.

De meeste stalgebreken heb ik niet heel veel problemen mee, mits dit geen ernstige vormen aanneemt. Ook bijvoorbeeld zomer eczeem vind ik geen probleem. Conditie vind ik ook geen probleem. Zijn in mijn ogen dingen die je kunt oplossen of verminderen/verbeteren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:36

Suzanne F. schreef:
Ik laat ze staan op elke röntgenologische of klinische bemerking. Inmiddels laat ik ook iets afwijkende been en hoefstanden staan. Mijn ervaring is dat dit ook problemen kan geven.
Problemen krijg je ook met gezonde paarden en die hoef ik niet op voorhand al te kopen.

Precies. En slechte kwaliteit hoeven, dat is ook een no-go.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:46

Ik moet zeggen dat ik ze ook voor elk medisch stukje laat staan.
Vorige keer heb ik een ruin laten staan met een fragmentje, de da had gezegd dat het geen kwaad kan. Enkel wil ik toch een paard wat hoger in de sport kan lopen en dan wil ik niks wat eventueel kwaad kan.

Pantykous

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:51

Als ik voor de sport koop:
Klinisch en op de foto helemaal goed, juiste beenstand en vooral goede voeten.

Als ik voor mijn kinderen een oudere brave pony zou kopen of bv een ouder leerpaard zou ik me iets minder druk maken om een kleine bemerking. Zeker als zo'n dier daar al z'n jaren goed mee is blijven lopen.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:53

ElCamino schreef:

Bedoel je gewoon het oogwit of vat ik het verkeerd op? :o

xLeticia schreef:
Ben ik helemaal met je eens! Ik zou zelf ook geen paard kopen die duidelijke en bemerking heeft. Maar rontgenlogisch, vanaf wanneer is het voor bijv jou al niet meer acceptabel? Zou je op het een sneller een 2 accepteren dan een andere plek?
Of moet overal echt een 0 op gescoord worden voordat je een paard zou kopen?

Alleen maar nulletjes ga je niet vinden. Maar voor een 2'tje hangt het er echt heel erg van af wat het probleem is. Dat gaat dan ook echt in overleg met een DA. Ik hoef niet de sport in, maar ik heb mijn fair share aan gedoe en aangemodder wel gehad, dus het moet wel iets zijn wat geen problemen geeft en hoogstwaarschijnlijk niet erger wordt.
Laatst bijgewerkt door Eva_de_Beer op 15-04-21 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:58

Een merrie van ons is door de koper afgewezen vanwege cornage. Bij deze merrie merkte je dat met name in de galop, dan maakt ze een hijgend geluid. In draf en stap hoor je niks. Het belemmert haar ook conditioneel niet. Bij de keuring heeft de DA een laryngoscopie gedaan om de oorzaak van het geluid in galop vast te stellen. Zou cornage voor jullie een dealbreker zijn?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:03

Zomereczeem en hoefbevangenheid zijn voor mij issues omdat ik ze graag op de wei wil kunnen zetten, waar ik ook woon of waar ik ze ook zou stallen.
Goede hoeven vind ik heel belangrijk en een goede hoefstand.
Ik heb nog nooit paarden of pony's met peesproblemen gehad. Ze hebben het bij mij nooit gekregen en toch heb ik met de meeste paarden flink in de sport gewerkt. Dus daar kan ik niets over zeggen. Kan ook zijn dat dat is omdat ik altijd erg goed op die voeten let dat ik ze daarom nooit gehad heb wie zal het zeggen...

Heb mijn paarden (en pony's) wel altijd klinisch laten keuren of dat ik ze al een paar maanden had gezien op stal of bij de fokker e.d. (vaak zegt je dat ook wel genoeg), als ze dan op de buigproef iets lieten zien, wat lichte onregelmatigheid 1e paar passen ben ik niet zo dat ik ze laat staan, dat kan heel goed met onwennigheid te maken hebben. Maar dan kijk je naar het totale beeld.

Verder vind ik goede longen en hart heel belangrijk. Dus geen dampigheid of onregelmatigheden in de hartslag. Cornage komt bijna nooit meer voor. Echte zware cornage. Dan zou ik meegaan met de DA die die laryngoscopie voorstelt.

Goede mond vind ik ook heel belangrijk. Genoeg ruimte voor een bit en goed gebit. Niet te scherpe kaken (is met paarden met veel volbloed soms een issue).

En last but not least karakter plus hun achtergrond, hoe zijn ze opgevoed letterlijk en figuurlijk. Jeetje daar kun je ook medisch gezien zoveel mee winnen of verliezen (preventief). Geen gekkenhuis als ze van stal komen (wat denk je dat al dat geruk en gepluk aan een halster of lijn doet in de gewrichten van een jong dier), beetje fatsoenlijk op de wei in omgang met andere paarden. Op tijd wormkuur, entingen, tandarts, goede hoefsmid (!!!) goed voer etc. Dat vormt een paard. En dan het liefst bij zo'n ouderwetse fokker / boer vandaan. Van jongs af aan op de wei, veel buiten, geen gezeur met allerlei soorten voer supplementen maar gewoon goed hooi / voordroog en passend krachtvoer indien van toepassing.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 15-04-21 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:08

Mkango schreef:
_coquette_ schreef:
Hier ook enkel wanneer ze volledig op de foto en klinisch goed zijn. Chipje is nog te overwegen als het gunstig zit voor operatie en de prijs daar naar is.

Moet wel zeggen zijn nu bezig om een paard te zoeken. Gewoon fijn dressuurpaard hoeft niet beleerd te zijn. Maar zo ong. alles heeft wel een bemerking lijkt het op t moment...
Tja, je hebt het over een levend wezen... Ik heb eerder het idee dat mensen tegenwoordig nogal onrealistische verwachtingen hebben dan dat er tegenwoordig meer paarden zijn met een bemerking. Ik ben nu 28 en als je mij op de foto zou zetten, zou ik er ook niet meer zo puntgaaf uitzien als toen ik 3 was. Sterker nog, dat deed ik op m'n vierde al niet meer na een sleutelbeenbreuk, waar je vandaag de dag nog steeds een bult van ziet, maar dat betekent niet dat ik er ook maar iets van voel. Ik ken inmiddels genoeg paarden waarvan ik zo al weet dat ze er vanbinnen echt niet meer perfect uitzien, maar ze hebben na hun herstel ook geen pas kreupel meer gelopen en ik zou die dieren rustig aanschaffen.

Maar ik denk dat het er ook aan ligt in welke prijsklasse + met wat voor doel je een paard zoekt. Wij zoeken momenteel een onbeleerde rond de 10.000-15.000 mag hopen dat je die toch wel klinisch en röntgen goed mag verwachten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:10

Eens Coquette dan zou ik ook rondom laten keuren. Ook omdat je als je het paard ooit weer wilt verkopen hetzelfde zult moeten laten doen.

Ik heb zelf nooit van die dure paarden gehad... maar degene die ik wel 100% heb laten keuren ooit (en die was goedgekeurd....) is medisch gezien mijn duurste paard geworden door longproblemen. Dus vandaar dat ik dat nooit meer heb laten doen en meer op mijn eigen oordeel ben afgegaan along the way (ben nu 57, heb mijn hele leven paarden gehad).

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:20

criollo_yess schreef:
Een merrie van ons is door de koper afgewezen vanwege cornage. Bij deze merrie merkte je dat met name in de galop, dan maakt ze een hijgend geluid. In draf en stap hoor je niks. Het belemmert haar ook conditioneel niet. Bij de keuring heeft de DA een laryngoscopie gedaan om de oorzaak van het geluid in galop vast te stellen. Zou cornage voor jullie een dealbreker zijn?

Ja.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:20

criollo_yess schreef:

Ja eigenlijk zou dat wel een dealbreaker zijn. Zeker als dat niet vooraf vermeld zou worden.
Cornage is zover ik weet of erfelijk ( wat bij een ruin geen probleem is, maar bij een merrie vervelend mocht je toch een veulen willen) of gevolg van zware ziekte.
In beide gevallen is de kans dat het in de toekomst voor benauwdheidsklachten zorgt (sterk) aanwezig.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:25

Nadat ik mijn merrie ben verloren aan koliek op 9-jarige leeftijd, had haar 2 jaar, ben ik erg kritisch in mijn nieuwe zoektocht. Helemaal eens met 'problemen krijg je vanzelf dus die hoef je niet te kopen'. Ik heb laatst een (duur) jong paard met bijna alleen maar 2tjes toch laten staan, ook al had hij echt mijn hart gestolen. Eczeem is iets waar ik ook echt niet aan ga beginnen, toen het erop leek dat mijn vorige paard dat had heeft het me zoveel kopzorgen en geld gekost, dat wil ik echt niet weer.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:44

Eva_de_Beer schreef:
ElCamino schreef:

Bedoel je gewoon het oogwit of vat ik het verkeerd op? :o

Ja, ik merk gewoon dat sommige dieren met zo'n oog niet leuk zijn in karakter!
Ik heb teveel naarlingen meegemaakt die toevallig zo'n oog hebben, en ik vind het persoonlijk spuug lelijk.

Al geef ik direct toe dat ik een prachtige witte arabische merrie rijd met veel oogwit die superlief is maar ik vind het gewoon lelijk.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:50

Die heb ik nog niet eerder gehoord haha, maar zo zie je maar weer hoe persoonlijk die keuze is :D

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:00

Fillis schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik laat ze staan op elke röntgenologische of klinische bemerking. Inmiddels laat ik ook iets afwijkende been en hoefstanden staan. Mijn ervaring is dat dit ook problemen kan geven.
Problemen krijg je ook met gezonde paarden en die hoef ik niet op voorhand al te kopen.

Eens.

En in de toekomst, mocht ik gaan voor een ras dat er bekend om staat, ook altijd testen op PSSM en/of andere erfelijke ziektes.

Ik ben het volledig met je eens dat je zoveel mogelijk moet uitsluiten maar wordt het dan geen heel kostelijke grap? Al die tests?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:06

Zomereczeem :j Wij hebben kort een Fries gehad die zomereczeem had. Ondanks dat wij 5 km van de zee vandaan wonen kreeg ze bij ons ontzettend veel last van haar eczeem. Het was zo zielig om te zien en de normale middeltjes die ze bij haar vorige eigenaar kreeg werkte bij ons absoluut niet. De Fries is na enkele weken weer terug gegaan naar haar vorige eigenaar. Ik vond het ontzettend jammer, maar wel het beste voor het paard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:12

Artrose zou ik ook een recreatie paard voor laten staan.
Ook die moet mij dragen en zijn meters lopen, dat is echt buiten niet ineens anders dan in de bak.

Zomereczeem, hoefbevangen laat ik ook staan.

Een wever en zuiger ook. Ondanks dat ik verwacht dat het hier verminderd word ik er zelf zenuwachtig van op de een of andere manier.