Oude peesblessure is ingevroren? Wat nu

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BeautjeLoves

Re: Oude peesblessure is ingevroren? Wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 09:42

Ik mocht hem trouwens altijd bellen en mailen voor vragen. Hij stuurt me deze dagen ook nog het verslag toe die zal ik hier dan ook even delen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:42

Maar ook bij een recente peesblessure is er een zwart gat te zijn.
Heeft hij ook uitgelegd waaraan je het verschil kunt zien dat dit al jaren oud en blijvend is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:51

BeautjeLoves schreef:
fransje23 schreef:
Weet niet naar welke kliniek je bent geweest maar misschien is het een idee om een second opinion te vragen bij een kliniek die veel dravers behandeld?
Die hebben misschien meer kennis van deze manier van behandelen en de gevolgen.

Je verhaal komt op mij wat warrig over. Kan heel goed zijn dat het komt doordat je vanwege de emoties het niet goed onthouden hebt. Dat is heel begrijpelijk :j :(:)
Maar het kan ook zijn dat de dierenarts het ook niet helemaal precies weet omdat deze er weinig ervaring mee heeft. Methode is tenslotte niet gebruikelijk in Nederland.

Ja dat snap ik dat het warrig overkomt, omdat ik er zelf dus ook niet zo heel veel over weet. Het komt erop neer dat ze een peesblessure al heel lang heeft (wist ik niet), waardoor de vezels in die pees zijn afgestorven en er dus een gat in haar pees zit. Hij heeft het me allemaal laten zien en uitgelegd dus ik twijfel niet aan de diagnose. Maar volgens hem zit rijden er nooit meer in en zou ze nog door kunnen als wandel, therapie of weide paard. En daar ben ik nu info over aan het zoeken, of er geen succesverhalen zijn van paarden met een gat in de pees of hoe mensen dat hebben aangepakt enzo. :j
O nee, de diagnose lijkt me duidelijk. :) Maar dat dat gat veroorzaakt is door pin firing, leek mij een wat voorbarige conclusie. Wat mij logischer lijkt - maar ik ben natuurlijk geen veearts -, is dat die blessure gewoon nooit goed genezen is, en het zou me weinig verbazen als dat de reden is dat ze niet meer koerst. :) Maar dat is allemaal puur speculatie; het kan ook zijn dat het redelijk genezen is toentertijd, maar wel een zwakke plek gebleven is en dat dat meer recentelijk weer is gescheurd.

Wel ontzettend vervelend voor jou en je paard! :(:)

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 10:43

fransje23 schreef:
Heeft hij ook uitgelegd waaraan je het verschil kunt zien dat dit al jaren oud en blijvend is?

Bij een recente peesblessure hoor je nog wel wat witte stipjes (dus vezels) te zien en die moeten dan weer terug groeien vertelde hij. Bij Envy is het echt helemaal zwart, geen stipjes echt niks te zien.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:54

BeautjeLoves schreef:
fransje23 schreef:

Bij een recente peesblessure hoor je nog wel wat witte stipjes (dus vezels) te zien en die moeten dan weer terug groeien vertelde hij. Bij Envy is het echt helemaal zwart, geen stipjes echt niks te zien.

Ook bij een zware, recente (2 weken oude) peesblessure kan er sprake zijn van een compleet gat, zonder enige overgebleven vezels in het gebied. Ik spreek helaas uit ervaring.

Na een jaar revalideren is dat overigens weer goed gekomen :) ik zou dus zeker een second opinion vragen met betrekking tot de “leeftijd” van de blessure.

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 11:40

Fransje23 kan niet meer reageren maar dit was m’n antwoord: Oh... dit is nieuwe informatie voor mij! Ik ga hem sowieso nog bellen of mailen met wat vragen want misschien heb ik het dan verkeerd begrepen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:01

Bij mijn paard was er destijds ook een zwart gat bij een recente peesblessure aan de oppervlakkige buigpees.

Tijd en rust doet veel! Misschien dat lasertherapie ook nog wat toe kan voegen aan enige mate van herstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:14

Ik zou even kijken wat er in het verslag staat, misschien dat dat ook e.e.a. duidelijk maakt voor je. Je was duidelijk erg geschrokken en van slag, dus dan is het logisch dat je niet alles even goed hebt opgeslagen. :(:)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:17

Ik ga deels mee met de reacties: een second opinion kan nooit kwaad.

Maar deels moeten we ook echt even reël zijn jongens: als dit paard al tijden met een gat ik zijn pees loopt kan het ook zijn dat er gewoon teveel beschadigd is.

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 12:23

Mkango kan ook niet meer op jou reageren maar dit was mijn antwoord:
Ik denk ook niet dat het door dat bevriezen is gekomen want dat doen ze niet op een gezond been. Wel denk ik dat dat nooit een oplossing is. Hadden ze haar gewoon laten herstellen was het misschien goed herstelt, maar ja dat weet ik ook niet zeker. Had het wel gewaardeerd als dit bij de koop was vermeld. Maar even een vraag aan jou, weet jij of zo’n gat in de pees meteen einde verhaal is? Of is dat met een lange revalidatie te herstellen?

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 12:24

Ik ga in ieder geval woensdag met de smid een speciaal ijzer eronder zetten waardoor de pees ontlast wordt. Dit raadde de DA ook aan. Ik deel dat verslag zodra ik hem heb. Nogmaals echt bedankt voor alle reacties en ervaringen enzo <3

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:27

Hoe heet je paard volledig? Weet je wat van het koersverleden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:32

BeautjeLoves schreef:
Mkango kan ook niet meer op jou reageren maar dit was mijn antwoord:
Ik denk ook niet dat het door dat bevriezen is gekomen want dat doen ze niet op een gezond been. Wel denk ik dat dat nooit een oplossing is. Hadden ze haar gewoon laten herstellen was het misschien goed herstelt, maar ja dat weet ik ook niet zeker. Had het wel gewaardeerd als dit bij de koop was vermeld. Maar even een vraag aan jou, weet jij of zo’n gat in de pees meteen einde verhaal is? Of is dat met een lange revalidatie te herstellen?
Dat het geen oplossing is, ben ik helemaal met je eens! Het nut ervan is ook nooit wetenschappelijk aangetoond, maar helaas is de paardensport soms koppig traditioneel... Als iemand ooit een paard heeft gehad dat pin fired was en daarna herstelde, is het lastig om ze ervan te overtuigen dat het gewoon toeval is en geen oorzaak-gevolg. :=

Ik heb geen ervaring met dergelijke schade aan pezen, dus dat kan ik je helaas niet zeggen. :) Maar ik denk dat je met alle scenario's rekening moet houden.

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 12:33

ruitje schreef:
Hoe heet je paard volledig? Weet je wat van het koersverleden?

Haar naam is Envy Devol. Op Le Trot staat niks in ieder geval :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:38

Ah, ze heeft helemaal niet in Frankrijk gekoerst! :D Ze is als jaarling verkocht naar Zweden, naar Tomas Malmqvist. Misschien is het het waard om hem even te contacteren? Want ze is direct vanaf zijn stal naar Nederland geëxporteerd zo te zien.

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 12:41

Mkango schreef:
Ah, ze heeft helemaal niet in Frankrijk gekoerst! :D Ze is als jaarling verkocht naar Zweden, naar Tomas Malmqvist. Misschien is het het waard om hem even te contacteren? Want ze is direct vanaf zijn stal naar Nederland geëxporteerd zo te zien.

Wow weet je dat zeker? Mij is verteld dat ze uit Frankrijk was meegenomen, niet uit Zweden. Waar heb je dit gevonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:44

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:49

Ze is ook te vinden op de ndr
https://www.ndr.nl/

En er is een filmpje van de kwalificatie op Wolvega met Dion Tesselaar.

Denk dat je her en der wel wat info kan vinden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:50

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 13:00

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 13:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:03

Ja, maar dat kan denk ik ook vermoeidheid zijn - alleen daar moet ruitje uitsluitsel over geven. :) Hoewel ik wel moet zeggen dat ze achter ook niet helemaal 100% lijkt te lopen aan het begin, maar ik weet te weinig van dravers om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. "Mijn" snelle ras gaat nog een tandje harder, en in galop. :))

Ze is als jaarling inderdaad voor 8000 euro naar Zweden gegaan. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-04-21 13:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:03

Je kunt vlak voor de laatste bocht, net voor de bus ervoor komt, vrij goed zien dat ze hier iig niet zuiver loopt. (Kijk bovenop de heupen/het kruis, lijkt eerder galop beweging dan draf beweging)

Het viel mij behoorlijk op, kon me alleen niet voorstellen dat ze met een onzuiver paard meedoen.

Tot de laatste 10 seconden, en je dus hoort dat ze uitgeschakeld is op onregelmatigheid.

Geen idee of dit op het been is waar ze nu ook problemen heeft. Geen idee of het überhaupt dezelfde blessure is.
Maar het valt wel op.

Ze heeft uiteindelijk ook nooit echt gekoerst in Nederland geloof ik?
Ik ben minder handig met googelen dan anderen hier.

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 13:07

Mkango schreef:
Ja, maar dat kan denk ik ook vermoeidheid zijn - alleen daar moet ruitje uitsluitsel over geven. :) Hoewel ik wel moet zeggen dat ze achter ook niet helemaal 100% lijkt te lopen aan het begin, maar ik weet te weinig van dravers om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. "Mijn" snelle ras gaat nog een tandje harder, en in galop. :))

Ze is als jaarling inderdaad voor 8000 euro naar Zweden gegaan. :j

Ik vond dat ook hoor! Eerste stukje was niet zuiver. Wat voor paard heb jij? Engelse Voldbloed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:08

Ik heb nog geen eigen paard, maar ik wil idd een Engels volbloed. Ik heb twee jaar in de rensport gewerkt in Engeland en Frankrijk. :)