Hoefsmid wil paard beslaan.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:41

Maartje een zuinige hoef ( wat ts schreef als bescheiden in één van haar posts ) is voor mij een te kleine hoef ( teveel afgesleten of te kort bekapt ).
Maar ik kan het verkeerd begrijpen hoor, ik ben van belgie :P

Ik kan mij nog steeds niet voorstellen dat een smid zegt dat de hoeven slecht zijn en ijzers aanbeveelt als er enkel ' wat scheurtjes ' zijn.
Of ik moet een verkeerd beeld hebben bij ' wat scheurtjes '... dat kan ook natuurlijk :D

Edit; ik zie nu de post van Pien. Vergeet mijn vraag over het gevoelig lopen dus. Het is nog vroeg.
Excuus. :Y)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:48

Pandora2 schreef:
Ik kan mij nog steeds niet voorstellen dat een smid zegt dat de hoeven slecht zijn en ijzers aanbeveelt als er enkel ' wat scheurtjes ' zijn.
Of ik moet een verkeerd beeld hebben bij ' wat scheurtjes '... dat kan ook natuurlijk
Ikke wel. Polie heeft in Nl gelijk ijzers gekregen van de smid bij aankomst, vanwege de brokjes en scheurtjes terwijl zij fantastisch sterkte hoeven had en heeft, wisten wij veel.

Toen ze hier in Frankrijk was zei de smid de 1ste keer gelijk, dat hij ijzers doodzonde vond bij deze fantastische hoeven, maar tja dat is dan niet meer zo gemakkelijk na jaren op ijzers lopen om het om te gooien temeer daar hier alleen maar rotsen zijn en kiezels. Bij Hercule zei hij gelijk→ helaas zal dit paard altijd ijzers moeten hebben→ hetgeen klopte.
Toen ze geblesseerd raakte (niets met hoeven te maken) kwam de Franse smid gelijk met voorstel om ijzers er af te halen want we hadden nu de tijd voor de omschakeling. Na eventjes zoeken ontdekten we dat als Polie iets langer bekapt was in het begin, ze heel rad liep en zelf op een goede manier hier de hoeven afsleet. Inmiddels staat Polie al jaren weer zonder ijzers. In het begin (ik had een rasp gekregen van de smid en les _O- hoe te raspen) moest ik regelmatig de scheurtjes wegraspen, want als je met zoveel scherpe kiezels en stenen te maken hebt dan krijg je wel eens kleine stukjes die er af gaan. Voor het mooie raspte ik dat dan mooi glad en 1x in de 10 weken kwam de smid bekappen of sneller als het nodig was. Polie hebben we in het begin ook nog met hoefschoenen gereden zodat ze de overgang naar ijzerloos gemakkelijker kon maken. Maar dat had vooral te maken met de ondergrond waar zelfs de meest sterke ijzers heel dun werden → Hercule moest ijzers hebben want die had echt slechte hoeven helaas.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:52

Er zit dus duidelijk een verschil tussen smeden in NL en BE :D
Echt hoor, ik kan hier zo 5 smeden opnoemen die in geen enkel geval ijzers zouden aanraden voor wat brokkeltjes na 5 weken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:15

Pandora2 schreef:
Echt hoor, ik kan hier zo 5 smeden opnoemen die in geen enkel geval ijzers zouden aanraden voor wat brokkeltjes na 5 weken.

Er zit sowieso verschil tussen smid, smid en smid. Dat heeft weer te maken met persoonlijk optiek.

Zuinige hoefjes las ik hier ergens. Te kleine hoefjes die te kort zijn??

Dat is alleen het geval als het paard daadwerkelijk op eieren loopt, dat het te kort is.
Sommige paarden hebben geen grote hoeven, dus staan er voor het oog kort op.

Justine2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:21

Misschien vertrouwen ik hem teveel maar ik weet weinig er zelf van

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:13

Pandora2 schreef:

Mijn smid ook niet, liefst zonder.
Mijn paard heeft schimmel in de hoeven gehad.
Natuurlijk bekapper beweerde dat het dat niet was toen ik hem er om vroeg.
Dus ja die zal het wel weten...niet dus.
Ondertussen weer een traditionele smid die de ellende van de natuurlijk bekapper op heeft mogen lossen.
Maar daarom ook brokkel hoefjes ook al gaat ze elke 5 weken.
Maar die raad echt geen ijzertje aan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:39

Maartje1990 schreef:
Ts misschien is de radius rasp van evo hoof tools iets voor je, of vergelijkbare FRA?

Is mijn inziens iets dat iedere paarden eigenaar zou "moeten" hebben om even tussendoor een klein brokkeltje weg te vijlen. Voordeel is dat je er (mijn inziens) ook weinig tot niks verkeerds mee kunt doen

[ [url=m/VSGy8n.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb deze ook al een tijd liggen in de kast, maar mijn smid gaf aan dat ik bij het bijvijlen in een hoek van 45 graden moet vijlen. Dat kan niet met zo'n raspje dus ik gebruik hem niet meer! Mij is verteld dat echt horizontaal op de hoef vijlen niet goed is voor de hoef. Ik gebruik gewoon een lange rasp, is 20 euro goedkoper en beter.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:08

Ik heb ook zo'n lange rasp of 2 liggen. Gekregen van de smid :P
Kun je idd gemakkelijk in een hoek van 45 graden mee vijlen.

Die kleine van FRA heb ik ook ooit gekocht, maar krijg er nog geen mm mee gevijld. Ding is niet scherp genoeg.
Of de hoeven te hard. Dat kan ook natuurlijk :+

Anoniem

Re: Hoefsmid wil paard beslaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:20

Ik heb eerlijk gezegd ook altijd al traditionele hoefsmeden gehad die liefst geen ijzers onder mijn paarden wilden. Zelfs mijn oude ruin die makkelijk barsten loopt, wilde de smid blootvoets houden. TS, zou het kunnen dat de voeten van je paard scheef afslijten? Kan me best wel voorstellen dat bij verkeerd afslijten van de hoeven en smid ijzers zou voorstellen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:27

Heleennn schreef:
Maartje1990 schreef:
Ts misschien is de radius rasp van evo hoof tools iets voor je, of vergelijkbare FRA?

Is mijn inziens iets dat iedere paarden eigenaar zou "moeten" hebben om even tussendoor een klein brokkeltje weg te vijlen. Voordeel is dat je er (mijn inziens) ook weinig tot niks verkeerds mee kunt doen

[ [url=m/VSGy8n.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb deze ook al een tijd liggen in de kast, maar mijn smid gaf aan dat ik bij het bijvijlen in een hoek van 45 graden moet vijlen. Dat kan niet met zo'n raspje dus ik gebruik hem niet meer! Mij is verteld dat echt horizontaal op de hoef vijlen niet goed is voor de hoef. Ik gebruik gewoon een lange rasp, is 20 euro goedkoper en beter.

Sorry maar wa een onzin. Meer kan ik er niet van maken.

anjali

Re: Hoefsmid wil paard beslaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:07

Ik heb ooit een vijl gekocht om de hoeven van mijn pony tussen de bekapbeurten door wat bij te houden. Nou,ik heb veel respect voor de smid gekregen want ik kreeg vreselijke oijn in mijn rug en geen milimeter van de hoeven af!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:20

anjali schreef:
Ik heb ooit een vijl gekocht om de hoeven van mijn pony tussen de bekapbeurten door wat bij te houden. Nou,ik heb veel respect voor de smid gekregen want ik kreeg vreselijke oijn in mijn rug en geen milimeter van de hoeven af!

heel herkenbaar.
Mij lukt het ook echt niet.
Heb wel eens gedacht aan die hierboven is te zien van evo hoof.
Maar er 1 aanschaffen en dan merken dat het toch niet lukt vind ik ook weer zonde van het geld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:26

anjali schreef:

Het is een foefje. Mijn vriendin van mij had een opstapje gemaakt waar Polleke haar hoef op kon zetten. Dat scheelde al veel. Ik had ook een goede vijl vd smud gekregen. Dat hielp ook. Het is een handigheidje.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:43

Het ligt ook helemaal aan de vijl zelf of het wel of niet makkelijk werkt.

Mijn eerste vijl had ik via PN en kon ik super mee werken . De 2e via mijn smid en wat een rot ding daar kreeg ik niks mee af. Als ik wilde raspen zat ik vast. Nu dus gewoon weer de PN vijlen.
Een goede steun doet ook veel en je moet niet vanuit je rug staan maar vanuit je benen. (soort squad ).
Maar misschien heb ik wel mijn eigen houding ivm mijn rug. :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:03

Maartje1990 schreef:
Heleennn schreef:

Sorry maar wa een onzin. Meer kan ik er niet van maken.

oke :+ :')