Onmogelijk paard, wat is wijsheid?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:51

Hoe is dit paard in een groep met andere paarden?
Hoe reageert hij op de andere paarden en hoe reageren ze op hem?
Heb je een idee waar hij in de groep valt qua rangorde?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:14

Mijn vorige paard was ook ontzettend gevoelig.
En het kleinste dingetje kon teveel voor hem zijn.
Dat uitte zich dan door veel later 'opeens' te ontploffen.
In eerste instantie was er vaak nauwelijks wat te merken, hij stopte bijv. even en dan zei ik dat hij weer verder moest, dat lukte dan gewoon.
Maar later bleek dat dan te veel te zijn geweest.
Dat zijn zulke kleine signalen, als je die herkent en dan niet verder gaat, leert je paard dat je hem snapt en je naar hem luisterd.
Daarvan krijgt hij vertrouwen en zo kun je heel langzaam verder komen.
En uiteindelijk meestal best veel bereiken.
Ik denk dat je daar wel wat hulp bij kan gebruiken door iemand die daar echt veel verstand van heeft en het geduld om jullie te helpen, zonder teveel (te snel) te verwachten.
Je zal nog verbaast kunnen staan hoeveel een paard probeert te 'vertellen' wat we vaak niet eens door hebben.
Ik heb zelf ook echt veel ervaring maar toch valt op dat vlak nog steeds genoeg te leren.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 19:52

manubres schreef:
Ik heb trouwens mijn paard een paar keer laten behandelen bij (cranio sacraal therapie) https://www.facebook.com/devlinstherapie/
Het heeft enorm geholpen. Zij helpt een paard energetisch weer in balans te komen. Toen ze mijn merrie ging behandelen werd mijn merrie ineens heel boos. Ik zei: wat gebeurt er? Ze zei: Er zit zoveel boosheid in dit paard opgeslagen, dat komt er allemaal uit. Het heeft echt geholpen. Na een paar behandelingen was ze veel toegankelijker.

Hier zat ik ook aan te denken. Zeker als het "emmertje" structureel (te) vol is.

Ts welke omgeving zit je?

Hevonen

Re: Onmogelijk paard, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:03

Ik heb gelukkig geen paard gehad met deze problemen, maar wel katten en geiten. Daarvan verwacht je geen arbeid, zoals van een paard, dus dat is wel storend, maar niet echt een groot probleem (behalve dan dat je telkens naar de eerste hulp moet als je naar de dierenarts moet, of pillen moet geven).

Als ik jouw verhaal lees valt me het 'tweede-dag-probleem' op. Klinkt totch als pijn. Kan het zijn dat hij toch slecht ziet/spierbevangenheid heeft of een overgevoelige huid? Of overgevoeligheid in zijn oren of ogen?

Het is een naar en raar probleem; ik ken het niet van paarden. Wel veel aspecten ervan, maar niet wat bij jou aan de hand is.

Overigens: veel respect voor de manier waarom je hiermee omgaat. Ik vind dat fijn, en vooral erg knap!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:07

Brainless schreef:
Je zou contact op kunnen nemen met Annemarie van der Toorn.
Als er iemand is, is zij het (en haar team) om het paard weer zelfvertrouwen te kunnen geven.
Dit is nl echt een geval voor een zeer professioneel persoon die al veel moeilijke gevallen heeft meegemaakt.

Dit zou ik zeker aanraden :j

Ons paard is bij trainsters van haar opleiding geweest. Herken in ons paard echt een heleboel dingen die jij noemt TS

Ons paard is bij hen (opnieuw) beleerd en kon daar in de binnenbak gereden worden. Maar alles ging daar volgens vast patroon en dat kon ie handelen.

Eenmaal weer thuis is meer drukte, halen verschillende mensen hem uit de box en paddock en hebben we alleen een hele grote buitenbak/menbak waar de paddocks aan grenzen. Is in januari weer fout gegaan.

Helaas heeft hij ook wat lichamelijke problemen. Hier zijn we nu mee bezig en ons zadel is weg voor onderhoud. Als dat allemaal weer in orde is, komen de dames weer langs op onze locatie om ons op weg te helpen :)

Weet niet in welke omgeving je zit TS, maar Annemarie heeft trainers en trainsters opgeleid die in meerdere delen van NL zitten :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:21

Ik heb ook zo‘ n dier gehad. Al vanaf veulen een heel wantrouwend dier. Inderdaad bang voor mannen maar zonder reden, dat wist ik 100% zeker dat er nooit iets voorgevallen was.
Werd ook regelmatig gevaarlijk voor zichzelf (verwonden).
Ik heb het wel geprobeerd met beleren maar er zat echt geen enkeke voortgang in. Als je de ene dag een rood dekje had en de volgende een blauwe kon je weer vollecig van 0 beginnen.
Beenbescherming was een dom idee, om doen was nog gegaan maar hij moest verdooft worden om het weer af te krijgen. Hij kon ook rustig zichzelf verhongeren als er een „eng“ object in de buurt van het voer lag. De drinkbak geluiden wende hij ook niet aan, hij stond letterlijk trillend wijdbeens te drinken.
Daarnaast was hij gewoon onberekenbaar, hij heeft zich een keer met zijn gewicht op me proberen te gooien met het kammen van zijn manen.
Ik heb het toen bij 2 profs geprobeert maar dat werd ook niets. Hij probeerde ook de hoefsmid het hoekje om te helpen (richting zijn gezicht slaan) en toen was het voor mij genoeg helaas.
Er was theoretisch niets mis met hem maar er was op den duur iemand die ons erop wees dat hij altijd zijn staart aangeknepen had. En inderdaad dat hij altijd, alsof hij altijd op de vlucht was, ook op de wei, ook met bewegen. Waarschijnlijk was er dus toch wel echt iets mis.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:30

Ik zal eerlijk zijn, toen ik je OP las dacht ik ook, laat dat dier inslapen. Constant stress, angst en spanning is natuurlijk heel sneu.

En toen dacht ik aan iets wat ik een aantal jaar geleden van dichtbij mocht zien. Ik zag Symone Ottevangers aan het werk. Zij kan communiceren met dieren. Dikke onzin, had je het me daarvoor gevraagd. En dikke onzin, zullen de meeste denken die dit lezen (daar gaat mijn geloofwaardigheid :+ ), maar ik heb echt met open mond staan kijken. Wat zij over dat paard wist te vertellen, en over de mensen om het paard heen, had ze op geen enkele manier kunnen weten. Ze deed ook een "healing", Joost mag weten wat ze precies deed, maar dat paard is er zo ontzettend van opgeknapt. De rust kwam terug, de stress was weg en het paard ging ook onder het zadel met sprongen vooruit. Wij hebben haar toen gebeld onder het mom "Baat het niet dan schaad het niet", en ik ben nogsteeds een vreselijk nuchter persoon, maar ik geloof wel dat Symone meer kan dan ik ooit zal begrijpen, of uitleggen.

Een persoon als Feather Light zal ook kunnen, maar een paard met zoveel angst voor mensen echt uit handen geven, lijkt me ook wel eng.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:50

superpony schreef:
Wij hebben een soortgelijke situatie gehad. Kochten een paard, goedgekeurd, jong, dus moet goed zijn. Hij was super lief, maar had wel wat dingetjes. Dan denk je; hengst, jong, hoort erbij.

We zaten op de goede weg, dus dan denk je dat het goed gaat. Hij was redelijk stabiel en wat hij deed schaarde we altijd onder jong en hengst.
Toen we hem verder wilden opbouwen kwam hij soms in verzet. Dat was soms best heftig.
Ik wilde met balkjes gaan werken en hij reageerde daar wat vreemd op, dus echt stap voor stap gewerkt, maar elke keer leek ik weer 10 stappen terug te moeten doen.

Hij kon met andere paarden, maar kon zo van heel lief, naar bijten omslaan. Weer geef je dan het hengst zijn de schuld.

Uit het niks kwam een flinke rodeo met rijden en viel mijn man echt heel lelijk en hard. Daarop weer wat stappen terug en willen opbouwen, maar werd wat moeizamer.
We hebben hem daarna uit handen gegeven en daar was hij braaf, maar wel wisselend qua gedrag. Daarop hebben we hem ergens in de verkoop gezet en laten castreren.
Heel even leek alles beter te gaan en hebben we hem toch opgehaald.
Alles ging best oke, maar naar andere paarden bleef hij heel wisselend. In het bos rijden ging best goed, dus komt wel goed dachten we.

Ik nam hem vaak mee en het begon op te vallen dat hij bijv echt niet over een tak kon stappen. Ik dacht gelijk weer aan de balkjes.
We hadden de groep in 2en en hij stond met de merrie. Heel lief tot iemand langs liep, dan viel hij vreselijk aan.
Hij begon wat af te vallen en liep soms best typisch. Er waren inmiddels wel foto's van zijn rug gemaakt, omdat ik daar zocht. Ook naar pssm en dergelijke gaan denken en kijken. Was zogenaamd n/n op pssm1, maar dat geloofde ik niet meer.

Toen kwam de veearts van stal en liet ik het zien. Toen deden we wat klinische tests en had hij een vreemde reactie op plekken in de hals.
Daarop zijn we de gehel hals op de foto gaan zetten en zagen we daar afwijkingen bij een aantal wervels. Hij is besproken door een groep artsen en die hadden het ook nog nooit gezien, incl de klinische reactie.
Ben helaas dat filmpje kwijtgeraakt met crash van oude telefoon.

We vermoeden dat bepaalde houdingen hem zeer deden waarop hij dan bijv niet het hooi kon eten en zijn pijn uitte naar de andere paarden.
Op dat moment de merrie ook weer bij de rest ernaast gezet omdat hij haar dwars door de dekens heen tot bloedens aan toe had gebeten.
Waar hij doorgaans echt heel lief was.

Hij was pas 7 en wegzetten zou dus ook geen optie zijn en alle veeartsen waren het er over eens, dat dit niet te verhelpen was. Daarop is hij ingeslapen.
Ik had hem vast en kon hem vasthouden, maar veearts kon niet eens meer in de buurt komen. Inslapen duurde echt lang.

Wij zijn tussendoor bij een alternatieve arts geweest die hem nog heeft geholpen met acupunctuur en kruiden, wat hem echt even heeft verlicht. Maar het is soms echt een zoektoch, dus daarom zou ik niet meer zeggen dat het niet iets fysieks is. Je kan bijna nooit alles uitsluiten als je som niet weet waar je moet zoeken.
Wij zijn dus 3 jaar bezig geweest en hebben ook in verhouding weinig plezier gehad, weinig kunnen rijden etc.

Je zag duidelijk dat dit paard echt een goed hart had. Maar ergens was ik blij en opgelucht dat we erachter kwamen dat hij echt pijn en beperkingen had.

*Als je nog wel ergens hoop hebt, zou ik zeggen; Kijk naar een goede trainer en haal hem weg uit zijn situatie, neem afstand en laat een ander ermee werken en beoordelen.

Niet omdat jullie het niet weten of kunnen, maar blanco erin kan voor het paard werken of voor jullie bevestiging zijn dat je alles hebt geprobeerd en dit paard nooit normaal zal functioneren.

Zoek ECVM en Sharon May Davis even op. Het is nog heel onbekend maar in dissecties is nu duidelijk aan het worden dat enorm veel paarden hier last van hebben. Dit brengt je paardje niet terug natuurlijk maar misschien haal je er wel wat afsluiting en kennis uit die de dierenartsen je niet konden geven

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:10

Mijn eerste gedachte bij dit gedrag is kissing spines of iets anders met wervels. Bij sommige paarden komt de pijn bij de “spannings” houding dus een paard die al angstig is aangelegd krijgt dan gelijk na de spanningsopbouw een pijnklap. Hierdoor wordt het paard altijd bevestigd in zijn spanning, want zodra hij iets vermoedt, neemt hij de houding van een gespannen paard aan waarna hij gelijk pijn krijgt (in zijn ogen een gevalletje “zie je wel!”)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:50

Wat geeft hij aan qua kalmeringssignalen? Dat kan heel veel zeggen over wanneer zijn maat vol is.

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 03:30

manubres schreef:
Wat een triest verhaal superpony. Maar geeft wel aan dat een paard meestal (en misschien wel altijd) een reden heeft voor zijn gedrag. Maar dat een ander je paard altijd beter kan beoordelen ben ik het niet mee eens. Heb mijn vorige paard ook weggebracht omdat hij nooit voorwaarts was/wilde. Daar is hij er even doorheen gereden, niks aan de hand werd gezegd. Terwijl ik er toch andere gedachtes over had. Uiteindelijk kapotte nekband en kissing spines gevonden.

Ik ga er altijd vanuit dat alles een reden heeft. Maar je hebt geen rontgen ogen en paarden hebben soms ook een verleden, dus het is een breed pakket en je bekijkt alles, probeert diverse dingen en soms is het makkelijker en soms is het echt zoeken en puzzelen.

Ik bedoel ook niet dat een ander het beter kan beoordelen. Maar als je er dicht bovenop zit, je bent al lang bezig en hebt een emotionele band met het paard, kan het soms echt helpen dat een ander er een frisse blik op werpt, Dat is geen wedstrijd wie er beter in is of het beter kan.
Ik heb veel paarden ervaring, maar mijn eigen paarden zijn toch anders dan die van anderen of voorheen van klanten.

Caaatje schreef:
Zoek ECVM en Sharon May Davis even op. Het is nog heel onbekend maar in dissecties is nu duidelijk aan het worden dat enorm veel paarden hier last van hebben. Dit brengt je paardje niet terug natuurlijk maar misschien haal je er wel wat afsluiting en kennis uit die de dierenartsen je niet konden geven

Heb het zitten lezen. Het zou erop kunnen lijken, maar heel veel herken ik ook niet. Kan het eens naar de veearts toen ( vorige woonplaats ) sturen. Gezien zijn werkgroep denk ik haast wel dat dit naar boven was gekomen toen ze hem bespraken, incl klinisch beeld op film en de rontgen.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:49

Ik wil je heel veel succes wensen.
Marijke Groos werd al genoemd, wat er niet bij gezegd is dat zij werkt vanuit het Chris Irwin principe. Hier zijn denk ik wel heel veel filmpjes van te vinden en ook van Marijke zelf (be the better horse op FB)
ik hoop dat jullie een manier vinden om te werken met dit paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:57

Ik heb er ook zo eentje die flipt onder het zadel. Dat wist ik toen ik hem kocht. Ik heb niet de intentie er ooit op te gaan. Toch nemen we spelenderwijs wel het eea mee. Overheen hangen en snoepje geven over de rug. Op een stoel staan, fietsen, hij vindt het al spannend als je hoger dan hem bent. Dus hopelijk ervaart ie dat ik nooit iets zou doen wat hij niet wil en krijgt ie wat vertrouwen terug.
Inmiddels een jaar in bezit, maar zodra er iets van druk bij komt kijken dan verstrakt ie. Klaar om te vluchten. Elk geluidje kan hem dan doen uitspatten en dat probeer ik juist te voorkomen. Als een paard vaker vlucht dan komt dat in zn systeem. Hoop t zo uit zn systeem te krijgen.
Wat ik zelf de laatste doe is zijn hoofd laag vragen. Met een laag hoofd vloeien ze ook spanning af..
We gaan zien waar het schip strand. Ik zou er zelf iig nooit op gaan zitten wetende dat ie in blinde paniek er van door kan gaan. Zorg ook voor je eigen veiligheid..
Verder lees ik vol interesse graag mee!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:15

Zet em eens een tijdlang op een hoge dosis magnesium. Laat hem met rust maar de dingen die je moet doen ( hoeven krabben, uitmesten, deken en af etc..) altijd op een vast uur/tijd. Door dezelfde persoon op dezelfde manier. Verlang even niets anders dan ontspanning. Je hoeft hem daar niet voor te belonen, maak er geen “ oefening “ van. De rust is een beloning op zich.

Normaal gezien zou je binnen 3 a 5 dagen ( door hoge dosis magnesium ) een behoorlijke verandering moeten zien. Scherpe randjes gaan er van af. De spieren ontspannen en daarmee ook het hoofd.
Door op zelfde uur en tijd door dezelfde persoon dezelfde dingen te doen krijgt het paard overzicht en worden stressreacties verminderd. Hij weet immers wat er staat te gebeuren.

Houd dit 4 weken consequent vol en je hebt een ander paard. Daarna kun je steeds voorzichtig iets aan het dagritme toevoegen of veranderen en uiteindelijk magnesium afbouwen. Het werkt voor ieder paard mits er geen fysieke oorzaken aan ten grondslag liggen.

Ik zou nu zo min mogelijk anderen met het dier laten rommelen. Helemaal terug naar het begin en opnieuw opbouwen en ontstressen. Geen druk, geen nieuwe dingen, zn kop loopt kennelijk over...

Wees eerlijk maar duidelijk. Blijf geduldig en zelf vooral ontspannen met het dier omgaan. Vermijd mee te gaan in zijn hyper emotie. Verwacht niets en verwonder jezelf hoeveel je met heel weinig kunt bereiken

Succes
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 27-03-21 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:17

superpony schreef:
manubres schreef:
Wat een triest verhaal superpony. Maar geeft wel aan dat een paard meestal (en misschien wel altijd) een reden heeft voor zijn gedrag. Maar dat een ander je paard altijd beter kan beoordelen ben ik het niet mee eens. Heb mijn vorige paard ook weggebracht omdat hij nooit voorwaarts was/wilde. Daar is hij er even doorheen gereden, niks aan de hand werd gezegd. Terwijl ik er toch andere gedachtes over had. Uiteindelijk kapotte nekband en kissing spines gevonden.

Ik ga er altijd vanuit dat alles een reden heeft. Maar je hebt geen rontgen ogen en paarden hebben soms ook een verleden, dus het is een breed pakket en je bekijkt alles, probeert diverse dingen en soms is het makkelijker en soms is het echt zoeken en puzzelen.

Ik bedoel ook niet dat een ander het beter kan beoordelen. Maar als je er dicht bovenop zit, je bent al lang bezig en hebt een emotionele band met het paard, kan het soms echt helpen dat een ander er een frisse blik op werpt, Dat is geen wedstrijd wie er beter in is of het beter kan.
Ik heb veel paarden ervaring, maar mijn eigen paarden zijn toch anders dan die van anderen of voorheen van klanten.

Caaatje schreef:

Heb het zitten lezen. Het zou erop kunnen lijken, maar heel veel herken ik ook niet. Kan het eens naar de veearts toen ( vorige woonplaats ) sturen. Gezien zijn werkgroep denk ik haast wel dat dit naar boven was gekomen toen ze hem bespraken, incl klinisch beeld op film en de rontgen.

Nee het is nog bijna volledig onbekend omdat het heel moeilijk is om die wervels in de juiste hoek op foto te krijgen. Op Spotify is er een podcast specifiek over deze malformatie van de paardenpodcast

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:38

Ik lees even mee, wellicht dat er voor mijn merrie nog goede tips voorbij komen.

Wel ben ik even benieuwd naar wat je omschrijft met betrekking tot de hoefsmid. Jij fopt hem door te doen alsof jij met hem bezig bent. Ik vraag me af hoe je dat precies doet. Het lijkt mij dat jij en de smid elkaar dan behoorlijk in de weg staan? Zou je mij dat eens nader willen uitleggen, eventueel in een PB?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:41

Caaatje schreef:
Nee het is nog bijna volledig onbekend omdat het heel moeilijk is om die wervels in de juiste hoek op foto te krijgen. Op Spotify is er een podcast specifiek over deze malformatie van de paardenpodcast

Dat geloof ik hoor, maar er is natuurlijk kans dat 1 van de artsen wel op de hoogte was.

Op de rontgen was heel goed te zien wat er mis was, dus wat dat betreft geen twijfels.

Hij is ook besproken of echt niemand een behandeling of desnoods ingreep wist, maar gezien het gedrag, ook naar andere paarden en wetende dat hij vrij vaak pijn had, hebben wij hem laten gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:47

LDRD schreef:
Ik lees even mee, wellicht dat er voor mijn merrie nog goede tips voorbij komen.

Wel ben ik even benieuwd naar wat je omschrijft met betrekking tot de hoefsmid. Jij fopt hem door te doen alsof jij met hem bezig bent. Ik vraag me af hoe je dat precies doet. Het lijkt mij dat jij en de smid elkaar dan behoorlijk in de weg staan? Zou je mij dat eens nader willen uitleggen, eventueel in een PB?

Waarschijnlijk wat anders, maar 1 van onze paarden heeft trauma en wantrouwen naar hoefsmeden. Die denkt ook echt dat er geslagen gaat worden, laat zich naar achteren vallen etc.

Dat is al enorm verbeterd, maar mijn man bekapt en ik hou het paard vast met een groot hooinet en ben aan het kletsen, heel positief en soms doe ik ademhalings oefeningen en zie je dat ook terugkomen.

Maar zodra dat paard wiebelt, zie je ook dat er een pak rammel verwacht wordt. Alleen bij het naar achter vallen, geven wij een push naar voren. De laatste 2x is dat ook helemaal niet meer gebeurt. Hooguit 1 stapje, maar nu de connectie leggen dat wij geduld hebben en er geen gevolg is op een wiebel, scheelt enorm.

In het begin deden we 2 hoeven per keer. Laatst was er teveel afleiding, zijn we ook even gestopt na 2 hoeven. Dag erna was het toch iets te snel, maar moest toch afgemaakt. Toen ene bak lucerne vastgehouden.

Werken voor die tijd wil ook wel helpen. Heb de laatste 3x steeds eerst wat longeer en of grondwerk gedaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:51

Met een trauma of slechte ervaring kun je ook veel meer dan met een paard dat intrinsiek instabiel is.
Bij mijn paard was het gelijk na de geboorte al helder voor mij dat het geen standaard veulen was. Heb hem dan ook een zo veilig en stabiel mogenlijke omgeving geboden bij zeer ervaren mensen, maar het mocht niet baten. Na 3 jaar was hij nog net zo panisch als de stalkat de hoek om kwam wandelen.