Tips voor luchtzuigers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:35

Ninx schreef:
Kinke schreef:
dus zo'n 21 uur per dag op stal met 2x per dag een portie kuil of hooi. Dat kan nooit genoeg zijn.
Ik blijf me maar verbazen dat mensen een paard aanschaffen zonder dat ze een voor het paard geschikte plek hebben.

"Ja maar ik woon in Zuid Holland en wil wedstrijden rijden, mag ik dan geen paard ofzo? Jullie moeten echt ophouden met zeuren en alleen supplemententips geven! Ik heb geen zin om mijn verantwoordelijkheid te nemen stelletje zeurdozen. Echt weer typisch Bokt: de oorzaak aan de kaak stellen, en oplossingen aandragen in het belang van het paard.... stelletje idioten!"

_/-\o_
+:)+

Marie111

Re: Tips voor luchtzuigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:14

Je vraagt dus naar supplementen.
Wij zijn dus erg tevreden over de producten van Vitalstyle. Bijvoorbeeld de Oerbalans, eventueel kun je tijdelijk ook Darmbalans geven.
Ze hebben nu ook een aantal nieuwe producten, die veelbelovend klinken, maar waar wij zelf nog geen ervaring mee hebben.

Bij de Gastrocomplex wordt genoemd dat het helpt bij luchtzuigen:

https://www.vitalstyle.nl/paard/paarden ... trocomplex

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:00

Je hebt dus een paard wat mager is en lucht zuigt. Ik zou je dan adviseren toch een maagscopie te laten doen om uit te sluiten dat er maagzweren spelen. Als je dit niet wil, kun je ook eens kijken wat ze doet wanneer je haar een week behandelt voor maagzweren. Let wel op dat dit dure medicatie is! Mocht ze na die week verbeteren, zou ik zeker 4-6 weken behandelen en heel langzaam afbouwen.

Verder is management heel belangrijk:
- vrije beweging, contact met soortgenoten
- stress voorkomen (concours, transport, drukte op stal etc, wisselende buurpaarden of wisselende kudde)
- vaste routine aanhouden in voerbeleid, elke dag op dezelfde tijd
- continu beschikking over ruwvoer (liefst hooi ipv kuil) of gras, dit mag ook luzerne of bietenpulp zijn
- continu beschikking over vers water
- nooit krachtvoer geven op een lege maag, altijd eerst ruwvoer
- krachtvoer eventueel mengen met een schep luzerne, zodat langzaam eten en speekselproductie bevorderd wordt
- nooit rijden op een lege maag
- krachtvoer niet meer dan 0,5-0,75 kg per voerbeurt

Gastro+ is een fijne brok voor paarden met een gevoelige maag. De meeste supplementen zijn echter vooral goed voor de portemonnee van de fabrikant. Preventief zou je daar misschien wel iets aan kunnen hebben, maar wanneer er al zweren zijn ga je het écht niet redden met een supplement.

Luchtzuigen nemen paarden niet over van elkaar. Het is wel zo dat maagzweren vaak ontstaan door slecht stal/voer management. Paarden met maagzweren kunnen gaan luchtzuigen (hoeft niet per se). Wanneer er meerdere paarden op een stal luchtzuigen, is dat dus niet omdat ze het van elkaar leren. Maar omdat ze allemaal gehouden worden met hetzelfde 'slechte' voerbeleid en waarschijnlijk allemaal een zere maag hebben.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:05

Ninx schreef:
Kinke schreef:
dus zo'n 21 uur per dag op stal met 2x per dag een portie kuil of hooi. Dat kan nooit genoeg zijn.
Ik blijf me maar verbazen dat mensen een paard aanschaffen zonder dat ze een voor het paard geschikte plek hebben.

"Ja maar ik woon in Zuid Holland en wil wedstrijden rijden, mag ik dan geen paard ofzo? Jullie moeten echt ophouden met zeuren en alleen supplemententips geven! Ik heb geen zin om mijn verantwoordelijkheid te nemen stelletje zeurdozen. Echt weer typisch Bokt: de oorzaak aan de kaak stellen, en oplossingen aandragen in het belang van het paard.... stelletje idioten!"

Er zijn echt genoeg wedstrijd rijdende paarden in regio zuid Holland die minder dan 20 uur per dag op stal staan. En dat zijn niet allemaal luchtzuigers.

Als je een hoefbevangen paard koopt kan je ze ook niet 24/7 op een vol weiland zetten, daar moet je over denken voor je m koopt.
Ik vind het ook idioot dat het paard zijn welzijn belangrijker moet zijn dan de ambities van de ruiter :=. Zeker een net nieuw paard.. snap dat deze waarschijnlijk gunstiger geprijsd was omdat niet iedereen zo'n beestje de juiste zorg kan geven omdat er geen medicijn tegen is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:15

smurffie schreef:
Ik vind het ook idioot dat het paard zijn welzijn belangrijker moet zijn dan de ambities van de ruiter :=. Zeker een net nieuw paard.. snap dat deze waarschijnlijk gunstiger geprijsd was omdat niet iedereen zo'n beestje de juiste zorg kan geven omdat er geen medicijn tegen is.

Ik hoop toch dat je het andersom bedoeld. Dat je het idioot vindt dat de ambities van de ruiter belangrijker zijn dan het welzijn van het paard.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:19

Het sarcasme van die zin moest er wellicht in de ondertiteling nog bij.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:26

smurffie schreef:
Het sarcasme van die zin moest er wellicht in de ondertiteling nog bij.

Beter van wel ja... Ik zag de sarcasme er niet vanaf in elk geval.
Ts is 18 ( volgens haar profiel) wijsheid komt met de jaren. Dat is met sommige keuzes helaas ten nadele van dieren die geen keuze hebben dan zich bij een situatie neer te leggen. Ik hoop wel dat daar over nagedacht zal worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:32

Ik begreep de sarcasme wel :j
De mensen die het serieus zo doen houden meestal wel hun mond....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:26

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 15:13

Hoe gaat het ondertussen?

MaybelM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 16:20

Marie111 schreef:
Hoe gaat het ondertussen?

Al stukke beter! Denk dat het ook echt een stukje wennen was ook. Nu rustig aan het voer aan het veranderen (luzerne digest, puur natuur maag als suplement en gastro+ als brok) hoop dat het hierdoor nog een stukje beter wordt.maar ze gaat zig steeds meer thuis voellen heb ik het idee gelukkig haha!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:33

Je wilt het niet horen, maar toch.

We kregen een paard dat veel op stal stond en buiten alleen op een kleine paddock. Op de voorlaatste stal geen hooi daar, maar zijn laatste jaren wel hooi op de paddock.

Hij kon ook mager worden en zoog vooral lucht na hardvoer. Hij kreeg wel maagcompositum. Want mensen willen toveren en niet de problemen oplossen.

Bij ons kwam hij gelijk 24/7 buiten naast de rest en na wennen erbij. Genoeg mogelijkheden, maar nooit meer staan luchtzuigen. Ook niet na het eten.

Ik heb 3x gehad dat een paard maagzweren had toen ze bij ons kwamen, maar die zogen geen lucht, dus niet elk paard met maag problemen gaat dit doen.
Of paarden het wel of niet van elkaar overnemen is nog steeds niet 100% duidelijk.

Overal kunnen paarden meer buiten en vooral ook samen buiten. Mensen moeten alleen wat meer hun best doen. Als ze een goed rijdbare bak willen, hele jaarrond, kan dat ook overal.