Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
geerke schreef:Niet enten,en zeker niet tegen het west nile virus.
Tetanus hoeft maar 1x in de 10 jaar,en niet ieder jaar.Dat is grote onzin en maar voor een ding goed,inkomsten voor de dierenarts.
geerke schreef:Niet enten,en zeker niet tegen het west nile virus.
Tetanus hoeft maar 1x in de 10 jaar,en niet ieder jaar.Dat is grote onzin en maar voor een ding goed,inkomsten voor de dierenarts.
ApoCowlypsee schreef:Als ik het opzoek vind ik op de site van de AAEP (https://aaep.org/guidelines/vaccination ... es/tetanus) ook gewoon het advies om paarden om de paarden jaarlijks te enten voor Tetanus.
Neem dus aan dat ze in Amerika normaal gesproken jaarlijks/om het jaar enten.
Tarico schreef:Heftig TS!
Hier ook een pony die vrij heftig reageert op inentingen. Ik ent nu in de zomer zodat hij minder last heeft.geerke schreef:Niet enten,en zeker niet tegen het west nile virus.
Geerke, waarom niet enten tegen het west nijl virus?
Ik rijd alleen maar buiten in de bossen/polder dus de enting werd aangeraden door een da. Ik vind het alleen verschrikkelijk lastig om een keuze te maken. Hij heeft ataxie en heeft z'n spieren nodig om de ataxie op te vangen. Ik lees veel bijwerkingen op de spieren en dat kan hij er niet bij hebben
Jessix schreef:Maar jouw paard mankeerde dus al wat? Ik heb gisteren mijn dierenarts gesproken en die zegt geen paarden te kennen met bijwerkingen WNV. Wel influenza/tetanus.
Marije_jiplover schreef:Jessix schreef:Maar jouw paard mankeerde dus al wat? Ik heb gisteren mijn dierenarts gesproken en die zegt geen paarden te kennen met bijwerkingen WNV. Wel influenza/tetanus.
Ik sprak laatst een dierenarts die heel veel paarden vaccineert voor exporten naar landen ver weg, waar een WNV vaccin voor verplicht is. Regelmatig enkele tientallen paarden per week.
Zij had nog geen bijwerkingen gezien van het WNV vaccin.
Ik ben vergeten te vragen welk vaccin (merk/type) zij gebruikt.
pmarena schreef:Zou een tetanus vaccinatie in een paardenlijf nou heel anders werken dan in een mensenlijf, waardoor men in het algemeen zegt dat het zo vaak moet?
Of zou het een kwestie zijn van joh doe het voor de zekerheid maar lekker vaak, voor het geval je een dier hebt dat een beetje afwijkt van het gemiddelde. Of vooral omdat de verwachting is dat een paard meer risico heeft voor het oplopen van de bacterie, gezien die voorkomt in paardenmest en een kleine verwonding wellicht niet zo snel opgemerkt wordt?
Dinopino schreef:. Tetanus is een bacterie en geen virus en daar kan je je niet tegen laten inenten. Hierin snap ik de dierenartsen ook niet. Wanneer je je tegen bacterie kon laten inenten dan zouden ze iets moeten vinden op die ziekenhuis bacterie.
Citaat:Waarom vaccineren tegen tetanus (klem)?
De tetanusbacterie kan zich alleen voortplanten in een omgeving waar weinig of geen zuurstof aanwezig is, zoals in diepe of vuile wonden. Tetanus kan leiden tot krampaanvallen die zich over alle spieren kunnen uitbreiden. Dit kan de ademhaling blokkeren. Tetanus is zeer pijnlijk en vaak dodelijk.
Vaccineren tegen tetanus is de enige maatregel die kan genomen worden om de ziekte te voorkomen.
Dankzij de vaccinatie en een goede wondverzorging is tetanus in ons land zeldzaam geworden. Na de basisvaccinatie op kinderleeftijd, zijn herhalingsinentingen om de 10 jaar nodig om de bescherming te behouden.