Paard erg ziek door vaccinatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:40

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:41

geerke schreef:
Niet enten,en zeker niet tegen het west nile virus.
Tetanus hoeft maar 1x in de 10 jaar,en niet ieder jaar.Dat is grote onzin en maar voor een ding goed,inkomsten voor de dierenarts.

Dit dus !
Exact wat mijn dierenarts mij vertelde toen bleek dat mijn paard ook echt heel ziek wordt van de entingen
Van alles geprobeerd , ook de entingen los van elkaar gegeven , maar hij wordt van alles doodziek.
Op mijn vraag over de tetanus zei hij precies hetzelfde als wat geerke zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:49

Heftig TS!
Hier ook een pony die vrij heftig reageert op inentingen. Ik ent nu in de zomer zodat hij minder last heeft.

geerke schreef:
Tetanus hoeft maar 1x in de 10 jaar,en niet ieder jaar.Dat is grote onzin en maar voor een ding goed,inkomsten voor de dierenarts.

Geerke, waarom niet enten tegen het west nijl virus?
Ik rijd alleen maar buiten in de bossen/polder dus de enting werd aangeraden door een da. Ik vind het alleen verschrikkelijk lastig om een keuze te maken. Hij heeft ataxie en heeft z'n spieren nodig om de ataxie op te vangen. Ik lees veel bijwerkingen op de spieren en dat kan hij er niet bij hebben :\

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:32

ApoCowlypsee schreef:
Als ik het opzoek vind ik op de site van de AAEP (https://aaep.org/guidelines/vaccination ... es/tetanus) ook gewoon het advies om paarden om de paarden jaarlijks te enten voor Tetanus.
Neem dus aan dat ze in Amerika normaal gesproken jaarlijks/om het jaar enten.

Ik heb een stuk of 5 Amerikaanse sites bezocht, overal staat jaarlijks.

Higueron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 11:25

Tarico schreef:
Heftig TS!
Hier ook een pony die vrij heftig reageert op inentingen. Ik ent nu in de zomer zodat hij minder last heeft.

geerke schreef:

Geerke, waarom niet enten tegen het west nijl virus?
Ik rijd alleen maar buiten in de bossen/polder dus de enting werd aangeraden door een da. Ik vind het alleen verschrikkelijk lastig om een keuze te maken. Hij heeft ataxie en heeft z'n spieren nodig om de ataxie op te vangen. Ik lees veel bijwerkingen op de spieren en dat kan hij er niet bij hebben :

Het is echt op de spieren de bijwerkingen, dus echt oppassen als je paard al iets aan zijn spieren heeft, mijn paard was het ergste van de West Nile enting, en die moest 2 keer, de eerste dosis en daarna ik geloof na 2 mnd de tweede dosis.

Jessix

Re: Paard erg ziek door vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:19

Maar jouw paard mankeerde dus al wat? Ik heb gisteren mijn dierenarts gesproken en die zegt geen paarden te kennen met bijwerkingen WNV. Wel influenza/tetanus.

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:23

Ik heb toevallig dit jaar hetzelfde meegemaakt. Heb mijn pony al 8 jaar en dit jaar reageerde hij heel slecht op zijn enting. Normaal nooit last van maar nu leek hij wel bevangen. Dit duurde toch zeker wel een week. Heel vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:02

@Higueron Bedankt voor je reactie!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:06

Jessix schreef:
Maar jouw paard mankeerde dus al wat? Ik heb gisteren mijn dierenarts gesproken en die zegt geen paarden te kennen met bijwerkingen WNV. Wel influenza/tetanus.

Ik sprak laatst een dierenarts die heel veel paarden vaccineert voor exporten naar landen ver weg, waar een WNV vaccin voor verplicht is. Regelmatig enkele tientallen paarden per week.
Zij had nog geen bijwerkingen gezien van het WNV vaccin.
Ik ben vergeten te vragen welk vaccin (merk/type) zij gebruikt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:35

Marije: is dat dan niet toevallig een 1-malig iets dat die DA de paarden ziet en vaccineert, en ze daarna "weg" zijn zeg maar? In hoeverre ligt het in de lijn der verwachting dat deze DA gecontacteerd wordt als het paard 1 of meerdere dagen later klachten gaat vertonen?

Ik vind het met die vaccinaties zo wisselvallig en uiteenlopend wat er gezegd wordt door soortgelijke behandelaars. Zoals je in dit topic ook ziet zegt de ene DA dat het heel vaak moet, en de ander zegt dat het helemaal niet nodig is. Het lijkt wel alsof ze het zelf ook helemaal niet zo goed weten.

Het zal natuurlijk ook wel verschillen per dier hoe lang er anti-stoffen zijn (simpel gezegd) en hoe groot het risico is. Zou een tetanus vaccinatie in een paardenlijf nou heel anders werken dan in een mensenlijf, waardoor men in het algemeen zegt dat het zo vaak moet?

Of zou het een kwestie zijn van joh doe het voor de zekerheid maar lekker vaak, voor het geval je een dier hebt dat een beetje afwijkt van het gemiddelde. Of vooral omdat de verwachting is dat een paard meer risico heeft voor het oplopen van de bacterie, gezien die voorkomt in paardenmest en een kleine verwonding wellicht niet zo snel opgemerkt wordt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:38

Nee, die paarden moeten ook 2x gevaccineerd worden en staan op locatie 3 of meer weken in quarantaine, in dit geval in de stal van de betreffende dierenarts zelf.
Dus als er bijwerkingen optreden, ziet deze dierenarts dit zeker weten zelf.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 02-03-21 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:39

Ah kijk, dat maakt het ervaringsverhaal een stuk waardevoller +:)+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:13

Marije_jiplover schreef:
Jessix schreef:

Ik sprak laatst een dierenarts die heel veel paarden vaccineert voor exporten naar landen ver weg, waar een WNV vaccin voor verplicht is. Regelmatig enkele tientallen paarden per week.
Zij had nog geen bijwerkingen gezien van het WNV vaccin.
Ik ben vergeten te vragen welk vaccin (merk/type) zij gebruikt.

Een bevriende paardenarts uit het buitenland heeft het over een zwelling af en toe als bijwerking. Ik weet het ook niet.

Ze zijn bij mij deze week nog aan de beurt. Ik heb een nieuwe dierenarts en die wilde de paarden ook wel alle entingen tegelijk geven mits ze in goede gezondheid zijn. Dat zou ze dan ter plekke beoordelen. Ik heb gezegd dat ik dat niet wil. Begin maar met WNV. Ze wees me uiteraard op de risico’s van een verlopen tetanus enting maar daar wil ik toch mee wachten. Alleen tetanus kon ook niet dus wordt straks toch de combinatie met influenza. Ben benieuwd...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:19

pmarena schreef:
Zou een tetanus vaccinatie in een paardenlijf nou heel anders werken dan in een mensenlijf, waardoor men in het algemeen zegt dat het zo vaak moet?

Of zou het een kwestie zijn van joh doe het voor de zekerheid maar lekker vaak, voor het geval je een dier hebt dat een beetje afwijkt van het gemiddelde. Of vooral omdat de verwachting is dat een paard meer risico heeft voor het oplopen van de bacterie, gezien die voorkomt in paardenmest en een kleine verwonding wellicht niet zo snel opgemerkt wordt?

Ik denk wel dat een paard meer risico loopt ivm met mest. Maar wat de antistoffen betreft, ik hoop dat daar een beter beeld op komt namaten men meer gaat titeren. Elk jaar of twee jaar lijkt me toch best veel. Maar dat is voor mij meer gevoel en ja vergelijking met mensen dan dat ik daar bewijs voor heb kunnen vinden.

Ik had toevallig een paar weken terug een paard met een kapotte hoefbal wat gelukkig prima is genezen. Maar dat gaf mij wel even de herinnering weer een keer tetanus te laten prikken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:27

Dus tetanus bij paarden is in principe 10 jaar werkzaam?

Hier hebben we dit ook weleens gehad maar paard bleek allergisch te zijn voor de draagstof van de enting. Zelfde enting met andere draagstof loste het probleem destijds op. Wellicht heeft iemand hier nog wat aan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:55

Daar heb ik nog nooit wetenschappelijk bewijs voor gezien, paar jaar terug heb ik er wat naar gezocht maar ruimste marge die ik toen vond was 3 jaar. Die 10 jaar lijkt gebaseerd op de 10 jaar garantie die er humaan heerst (en waarvan wordt gedacht dat het nog wel eens ruimer dan dat kan zijn) maar je kan niet zomaar de immuunrespons van diersoorten met elkaar uitwisselen.

Het zou daarom fijn zijn als de resultaten van de titerbepaling worden verzameld en gepubliceerd natuurlijk, maar heb geen idee wat daarvan de plannen zijn.

Maakt het voor TS niet echt anders gezien haar paard op de WestNile enting reageerde natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:25

Bedankt voor je antwoord! Ik dacht dat het bij mensen zo'n 7 jaar was inderdaad.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:03

Ik ent tegen tetanus tegenwoordig niet meer elk jaar. Was begonnen met om het jaar, maar schijnt nog wel langer niet te hoeven. Volgens mij zei de da de laatste keer dat het over 3 jaar pas weer hoeft.

Nu heb ik mijn paarden laatst laten doormeten en diegene zei just dat de influenza vaccinatie net zo is als de griepprik. Het kan zijn dat je de juiste vorm dat jaar te pakken hebt, maar hoeft niet. Dus je kan geluk hebben of niet. En van influenza gaan ze doorgaans niet dood, aan tetanus wel. Dus zij adviseerde eigenlijk dat als het niet hoeft, niet te enten tegen influenza en wel om de zoveel jaar tegen tetanus.

Maar volgens mij las ik dat je wel op wedstrijd wil, zou dan iig de entingen uit elkaar halen en er iets ondersteunends bij geven.

Dit is bv ook interessante info:
https://www.hetilperveld-webshop.nl/c-3127055/vaccinatie-begeleiding-paard-hond/

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:26

Ik heb gisteren 3 van de 4 laten enten voor WNV. (Nummer 4 wilde niet meewerken) Geen reactie op gehad, zelfs geen zwelling. We zijn nu 24 uur verder dus verwacht het ook niet meer.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:36

De mijne is maandag gevaccineerd voor de tweede keer. Ik ging gisteren even longeren ipv inspannen. Maar hij was nog zo fit als een hoentje gelukkig.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:09

Toen een van mijn paarden na een gewone influenca inenting ziek werd ben ik gewoon gestopt met laten inenten. Dan maar geen wedstrijden of vakanties waar dat vereist wordt. Geen van mijn paarden heeft ooit met griep thuis in de stal gelegen. West nile virus ken ik niet. Schijnt door muggen te worden overgedragen en die hebben we hier niet meer, dus dat lijkt me ook overbodig. Tetanus is een bacterie en geen virus en daar kan je je niet tegen laten inenten. Hierin snap ik de dierenartsen ook niet. Wanneer je je tegen bacterie kon laten inenten dan zouden ze iets moeten vinden op die ziekenhuis bacterie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:43

Mensen worden ook geënt tegen tentanus. In elk geval in Nederland. Heb je geen muggen waar jij woont? Ideaal! :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:49

Dinopino schreef:
. Tetanus is een bacterie en geen virus en daar kan je je niet tegen laten inenten. Hierin snap ik de dierenartsen ook niet. Wanneer je je tegen bacterie kon laten inenten dan zouden ze iets moeten vinden op die ziekenhuis bacterie.

:wow: Duitsland heeft volgens mij toch wel een up-to-date gezondheidsbeleid...

Citaat:
Waarom vaccineren tegen tetanus (klem)?
De tetanusbacterie kan zich alleen voortplanten in een omgeving waar weinig of geen zuurstof aanwezig is, zoals in diepe of vuile wonden. Tetanus kan leiden tot krampaanvallen die zich over alle spieren kunnen uitbreiden. Dit kan de ademhaling blokkeren. Tetanus is zeer pijnlijk en vaak dodelijk.

Vaccineren tegen tetanus is de enige maatregel die kan genomen worden om de ziekte te voorkomen.

Dankzij de vaccinatie en een goede wondverzorging is tetanus in ons land zeldzaam geworden. Na de basisvaccinatie op kinderleeftijd, zijn herhalingsinentingen om de 10 jaar nodig om de bescherming te behouden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:53

Vaccineren kan zowel tegen bacteriën als virussen. Moet er wel een vaccin zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:44

Of er door de onduidelijke regels over vaccinatie geen tetanus gevallen meer zijn zou ik niet weten. Heb al 50 jaar paarden en ik ken persoonlijk geen enkel paard,die met influenza of met tetanus ziek in de stal heeft gestaan. Zal al die tijd wel onder een steen hebben geleefd.