--

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:19

Misschien lekker spuit 11 dit, maar heb je geprobeerd om hem in een andere paddock te zetten dan normaal? Of op een andere tijd dan normaal, om een mogelijk gedragspatroon te doorbreken?

Sammy_vg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 11:24

Eapy schreef:
Misschien lekker spuit 11 dit, maar heb je geprobeerd om hem in een andere paddock te zetten dan normaal? Of op een andere tijd dan normaal, om een mogelijk gedragspatroon te doorbreken?

Hier heb ik ook overnagedacht. Type 3 van zelfmutilatie is inderdaad een 'stereotyphy' maar helaas doet hij het ALTIJD in de paddock. 's ochtends, 's avonds, als hij er even in staat, als hij er lang in staat. In welke van de 3 maakt ook niet uit. Met 1 of 2 paarden er naast maakt ook niet uit.

geerke schreef:
Is hij op lyme/ piroplasmose getest?
Paarden uit spanje en frankrijk kunnen daar last van hebben.
Geeft onder andere gewrichtsklachten en spierproblemen.
Sterkte,arm paard...arme jij ;(

Bij Lyme / Piro worden ze meestal toch juist slomer / gaan minder presteren?
Ook heeft hij geen verkleurde slijmvliezen, ondanks dus de afwijkende leverwaardes.

Slmt9 schreef:
Ik zou eens contact opnemen met Den Hoek. Daar werken naar mijn mening goeie holistische dierenartsen, die met net even een andere blik naar je paard kijken.

Zelf zou ik eerst lichamelijk verder uit gaan sluiten. Verhuizen, nieuwe kudde en nieuw voer brengen ook een hoop stress. Onderschat dat vooral niet. Ik zou denk ik eerder de mogelijkheden heronderzoeken of je op je huidige plek toch een maatje erbij kan zetten.

Ontzettend naar voor jullie beide. Sterkte!

Ik heb inderdaad ook aan Den Hoek gedacht. Hoor hier meer positieve verhalen over met betrekking tot dit soort vage dingen.

Gister geprobeerd een maatje erbij te zetten in de paddock. In het begin goed afgeleid. Telkens aan elkaar ruiken en een beetje vervelen (beide jongen ruinen). Maar na een tijdje toch weer de hele tijd in zijn benen staan bijten. Je kan hem dan corrigeren, hij kijkt eventjes op, en daarna gaat hij weer rustig verder.

Sammy_vg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 11:27

Elisa2 schreef:
Er worden al een heleboel goede tips gegeven en het is denk ik moeilijk om nu te bepalen wat prioriteit heeft.

Wat krijgt hij aan voer? En heeft de DA een verklaring voor de afwijkende leverwaarde? Welke leverwaarde is afwijkend? Den Hoek vind ik geen rare optie met deze klachten.

Leverproblemen kunnen voor heel veel frustratie zorgen, daarnaast houdt hij zich inderdaad ontzettend strak in zijn lijf tijdens het lopen dus spierproblemen zou ik ook niet uitsluiten maar belangrijk is eerst om te weten waar dat vandaan komt.

Het is ontzettend moeilijk om te bepalen wat nu prio heeft en voor hem inderdaad niet te stressvol is om te gaan ondernemen.

Momenteel krijgt hij 2x een handje basissportbrok en 3 handen luzerne omdat we eigenlijk niet trainen nu. Verder 3x op een dag hooi.

Op de eerste pagina zie je de bloeduitslagen van het eerste bloedonderzoek.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:29

Hmm.. echt lastig Y;( als het mijn dier was zou ik inderdaad verder kijken naar holistische behandelingen, Den Hoek inderdaad, acupunctuur...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:36

Citaat:
Gister getest om hem in de paddock te zetten met een maatje. Dit leek in het begin voor genoeg afleiding te zorgen maar na een half uur stond hij weer volop aan zijn been te bijten. Zelfs in zijn achterbenen. Dit doet hij eigenlijk niet eens altijd.

Het lijkt me toch dat de eerste paar keer met een vriendje in een paddock voor genoeg afleiding moet zorgen als hij dus echt zoveel behoefte zou hebben aan sociaal contact -O-

Dit vind ik behoorlijk kort door de bocht.

In een (kleine) paddock met een ander paard kan ook extra stress geven als ze dat niet gewend zijn..
Ik heb hier paarden die al een paar jaar samen staan, maar als ik die in een paddock zet weet ik zeker dat ze er niet gelukkiger van worden. Staan nu dus heel ruim in de wei.
Zou ik hier een niuew paard krijgen gaat die ook ruim, heel ruim.
Juist omdat een ander paard erbij stress geeft. Ze weg moeten kunnen van elkaar. En vanuit daar rustig aan elkaars aanwezigheid wennen.

Dus je kunt echt geen conclusie trekken op zijn behoefte aan sociaal contact door ze even samen in een paddock te zeten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:47

Zelf zou ik hals/rug willen laten nakijken als het mijn paard was. Zeker ook omdat hij niet echt fijn loopt aan longe, en het allemaal (zo klinkt het uit je post) naar boven is gekomen na behandeling. Ook pssm zou ik dan laten testen.

Wel echt heel sneu... Sterkte ermee!

Anoniem

Re: Zelfmutilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:02

Ik zou denken aan mentale stress/trauma.

Als hij fysiek ok is, misschien aan de slag met een gedragstherapeut.

En onbeperkt ruwvoer, maatjes om mee te spelen en veel vrije beweging. Om hem rustiger te maken in zijn hoofd.

Sterkte met je paardje!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:05

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Gister getest om hem in de paddock te zetten met een maatje. Dit leek in het begin voor genoeg afleiding te zorgen maar na een half uur stond hij weer volop aan zijn been te bijten. Zelfs in zijn achterbenen. Dit doet hij eigenlijk niet eens altijd.

Het lijkt me toch dat de eerste paar keer met een vriendje in een paddock voor genoeg afleiding moet zorgen als hij dus echt zoveel behoefte zou hebben aan sociaal contact -O-

Dit vind ik behoorlijk kort door de bocht.

In een (kleine) paddock met een ander paard kan ook extra stress geven als ze dat niet gewend zijn..
Ik heb hier paarden die al een paar jaar samen staan, maar als ik die in een paddock zet weet ik zeker dat ze er niet gelukkiger van worden. Staan nu dus heel ruim in de wei.
Zou ik hier een niuew paard krijgen gaat die ook ruim, heel ruim.
Juist omdat een ander paard erbij stress geeft. Ze weg moeten kunnen van elkaar. En vanuit daar rustig aan elkaars aanwezigheid wennen.

Dus je kunt echt geen conclusie trekken op zijn behoefte aan sociaal contact door ze even samen in een paddock te zeten.

Eens met DuoPenotti. Dit zou iets moeten zijn wat je langzaam opbouwt en doorzet. Dan pas kun je er een oordeel over geven. Het gedrag zal heus niet direct verdwijnen. Als jij een bepaalde impuls hebt dan verdwijnt dat ook niet als ik even een uurtje naast je kom zitten.

Hoelang staat hij dagelijks in de paddock? Hoe groot is die paddock? Is er ruwvoer? Dat zijn wel allemaal randvoorwaarde voor paardenwelzijn. En door het welzijn te vergroten heb je wel kans dat dit gedrag verminderd of verdwijnt. Al dan niet in combinatie met een medisch traject.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:54

Humpiedumpie schreef:
Zou je hem niet een tijdje in een goede opfok kunnen zetten met veel vriendjes en veel ruimte?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:45

Wat vervelend ts ik kan je helaas ook niet helpen.

Wel zou ik hem sowieso verplaatsen. alleen in een kleine paddock is geen paard waardig leven. Die van mij staat momenteel op een half uur van huis fietsen omdat dat de enige stal is die voor haar aan haar voorwaarden doet. Ik zou liever ook een binnenbak willen of een kantine maar ik woon niet op stal

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:16

Sammy_vg schreef:
Elisa2 schreef:
Er worden al een heleboel goede tips gegeven en het is denk ik moeilijk om nu te bepalen wat prioriteit heeft.

Wat krijgt hij aan voer? En heeft de DA een verklaring voor de afwijkende leverwaarde? Welke leverwaarde is afwijkend? Den Hoek vind ik geen rare optie met deze klachten.

Leverproblemen kunnen voor heel veel frustratie zorgen, daarnaast houdt hij zich inderdaad ontzettend strak in zijn lijf tijdens het lopen dus spierproblemen zou ik ook niet uitsluiten maar belangrijk is eerst om te weten waar dat vandaan komt.

Het is ontzettend moeilijk om te bepalen wat nu prio heeft en voor hem inderdaad niet te stressvol is om te gaan ondernemen.

Momenteel krijgt hij 2x een handje basissportbrok en 3 handen luzerne omdat we eigenlijk niet trainen nu. Verder 3x op een dag hooi.

Op de eerste pagina zie je de bloeduitslagen van het eerste bloedonderzoek.

Echt hooi of kuil? je zou nog eens kunnen proberen wat ander voer doet. Als hij loopt dan lijkt hij toch wel pijn te hebben zo strak als hij is. Maarja, waar wordt die pijn door veroorzaakt he..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:54

Luzerne kan voor jeuk zorgen, dus daar zou ik sowieso mee stoppen. Met een handje basisbrok krijgt hij niet genoeg vitamines en mineralen binnen, ik zou een vitaminebrok geven en hooi en verder even niks.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:59

Paarden met lyme of piroplasmose hebben ook vaak een slechte leverwaarde