Paard blijft mager.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 03:38

Weet niet of ze het merk Masters verkopen bij je in de buurt.

De vit crix van dit merk (vitamine brok) en de senioren slobber zijn beide top en echt een aanrader.

Voor de rest kan ik alleen maar meegaan met wat al gezegd is.

Apart dat er niks aan gedaan wordt door degene die de pensionstalling runt.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 10:41

Ik heb het niet zo op kilo's krachtvoer, ruwvoer is de basis... Maar goed, de situatie ligt nu ingewikkeld inderdaad. Het probleem is dat hij deze week weer naar buiten kan, ik kan hem dan maar 1 keer per dag krachtvoer voeren. Stal doet dat niet. En om nou 3 kg in een keer te geven?...

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:58

Zelf hooi aanschaffen en voeren waar je bij bent todat je naar je nieuwe stal gaat.

Qua brok:
Pavo 18+
Pavo Care4Life
Horsemolen brokken (even informeren welke je dan het beste kan voeren)

Heel veel succes!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:02

Doef schreef:
Ik heb het niet zo op kilo's krachtvoer, ruwvoer is de basis... Maar goed, de situatie ligt nu ingewikkeld inderdaad. Het probleem is dat hij deze week weer naar buiten kan, ik kan hem dan maar 1 keer per dag krachtvoer voeren. Stal doet dat niet. En om nou 3 kg in een keer te geven?...

En dan blijft hij buiten 24 u? Anders een emmer klaar zetten die hij krijgt als hij op stal gaat

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 15:48

knollentuin schreef:
Doef schreef:

En dan blijft hij buiten 24 u? Anders een emmer klaar zetten die hij krijgt als hij op stal gaat

Ja, 24/7. De eerste week alleen overdag. Maar ik moet alles zelf doen. Stal komt mij in niks tegemoet. Binnenzetten, voeren etc.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:07

Doef schreef:
AaronYve schreef:
Van dat voordroog af is het enige wat echt gaat helpen.
Kun je zelf hooi kopen voor die paar maanden?

Dat kan ik zeker, heb daar ook aan zitten denken. Maar als hij weer naar buiten gaat moet hij weer mee eten van het voordroog. Ik wil hem het liefst lekker buiten, in stal vind hij maar niks. Hij kan wel een uurtje of 2 a 3 per dag in en een klein paddockje worden gezet zodra hij weer mag... Maar die paar uur is ook niks.

Voor nu zou ik inderdaad zijn hooi helemaal zelf kunnen geven en het voordroog van stal stop zetten. Máár, ik durf nu al te vertellen dat stal dit niet voor mij gaat geven. Dit zou ik dan zelf moeten regelen en dat word lastig... Ik betaal ik al meer dan 400 euro per maand. En geloof mij, ik heb alles voor hem over en het geld is het probleem niet hoor... Maar vind het ronduit belachelijk dat ik voor dat geld ook niet gebruik kan maken van het ruwvoer wat bij de prijs inbegrepen zit.

Snap ik en mede daardoor zal je ook wel weggaan daar, maar laat het je niet je paard zijn gezondheid kosten.
Vraag desnoods toch om vermindering van stalgeld omdat je het voordroog niet gebruikt en als ze dat niet willen dan kieper je dat voordroog gewoon weg op de mesthoop. FF mengen met stront want anders halen ze het er gewoon weer vanaf heb ik het idee bij deze mensen.
Het is ff niet anders dan eigen hooi geven en ga snel weg daar!

Doef

Re: Paard blijft mager.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 01:25

Ik geef hem nu een halve schep van Zupa Equifyt en een hele schep Cavalor merrie muesli. Hij staat nu weer 24/7 buiten. Kon hem niet meer binnen houden dus heb toen nog zoveel mogelijk zelf hooi bij proberen te voeren. Helaas kan ik zelf dus nu maar 1x per dag voeren... Ik heb het idee dat ik meer Zupa mag geven? En evt een andere brok/muesli? Vitamine? Luzerne? Ik hoor van alles... Wat denken jullie? Ik wil ook niet te veel in een keer geven...

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 02:23

Ik zou sowieso echt van die zupa naar 1.2 kilo gaan er staat 100 tot 200g Zupa (= 600g tot 1.200g bereidde Zupa) per 100 kg lichaamsgewicht. En ik denk dat de merriemuesli ook wel naar het dubbele kan. En ik zou je ruwvoer zelf zoveel mogelijk vervangen door goed hooi in een slowfeeder en er bij blijven staan bij de slobber ed. Maar vraag eens voeradvies aan een echte voedingsdeskundige?

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:41

Mijn paard van 18 werd ook ineens mager terwijl ze voldoende ruwvoer kreeg. Blessure achter de rug, verhuizing en weer terug (dus 2x) en een koliek die kantje boord was. Gelukkig is ze er nog maar ik maakte me wel zorgen over een hele magere bovenlijn. Bij toeval kwam ik https://equinedreams.nl/ tegen een heb hem laten komen. Hij heeft gescand en behandeld en ik heb 1 supplement spijsvertering gekregen. Het bleek dat haar maag en darmen niet optimaal functioneerden. Na een aantal maanden begon ze bij te trekken en nu is er geen magere bovenlijn meer te zien.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 10:09

daydream schreef:
Ik zou sowieso echt van die zupa naar 1.2 kilo gaan er staat 100 tot 200g Zupa (= 600g tot 1.200g bereidde Zupa) per 100 kg lichaamsgewicht. En ik denk dat de merriemuesli ook wel naar het dubbele kan. En ik zou je ruwvoer zelf zoveel mogelijk vervangen door goed hooi in een slowfeeder en er bij blijven staan bij de slobber ed. Maar vraag eens voeradvies aan een echte voedingsdeskundige?

Kan dat allemaal in een voerbeurt?

Ik heb advies opgevolgd van een deskundige maar ik wil me niet blind staren op één enkel persoon zijn "voervisie". Ik lees me graag in en hoor graag ervaringen van anderen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:38

Mijn paard is ook heel mager geworden door verschillende nare omstandigheden. Sinds ik hem sinds begin januari flink wat olie ben gaan bij/opvoeren zie ik eindelijk ECHT resultaat en begint hij weer wat spek te krijgen op zijn ribben. *\o/* *\o/*
Zijn voerschema is misschien iets anders dan bij een ander paard maar dat komt omdat hij slokdarmverlamming heeft en dus niet alles zomaar kan eten. Hij krijgt nu 3x per dag een schep Pavo slobber, vermengd met 3 handjes Pavo Fibrebeet en 300 ml zonnebloemolie in totaal, ik zorg dat het een soort soep wordt. Mijn veearts zegt dat je bij zulke hoeveelheden olie altijd Vitamine E/selenenium moet aanvullen dus dat krijgt hij ook dagelijks. Verder zitten we op 12 kilo hooi, in slowfeeders en staat hij de hele dag in een paddock.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 16:31

Iemand met veel kennis van ruwvoer die ik een foto mag sturen van wat voor soort "ruwvoer" mijn paard te eten krijgt?

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 20:23

Hoi even een update hier.

Paard staat inmiddels een maand op zijn nieuwe plek, 24/7 goed kwaliteit hooi, wel een ietwat lager eiwitgehalte maar verder goed spul. Hij krijgt nu zo'n 2 maanden een halve schep Zupa van Equifyt, kwart Metazoa, halve schep muesli, lijnzaad en magnesium poeder te eten. Hij is nog enorm mager, nu zeker na die verhuizing, maar ik kon hem niet langer op zijn oude plek laten staan. Wij zitten echt met de handen in het haar. Tandarts geweest en heeft geen wormen. Wij zijn op advies sinds kort begonnen met een half uurtje grazen elke dag.

Wat is nou dé tip om hem dikker te krijgen? Wat? Wanneer/hoevaak? Hoeveel? Maakt niet uit wat het kost... Heb het gevoel niet op de goede weg te zitten en heb het idee dat de voerspecalisten die ik tot nu toe om advies heb gevraagd enkel hun eigen producten adviseren...

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:55

Heb je al lucerne geprobeerd? Die van mij gaf ik 2x daags een emmer lucerne met daar door heen dan lijnzaadolie en dan nog is zijn standaard brokjes.
En eventueel kan je ook nog is merriebrok geven.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:59

Hoeveel kilo ruwvoer eet hij denk je? En heb je al een deken op gegooid? Kan hij schuilen? En slapen?

Denk dat je het beste even kan uitrekenen hoeveel calorieën je voert nu en hoeveel vet en eiwit daarvan. Dan weet je iig hoeveel nu onvoldoende is.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:05

Mist hij bespiering? Getest op PSSM?

Op goed ruwvoer, met goed gebit moet een paard gaan groeien. Vrij van wormen, verder goed en gezond dan is er een onderliggende oorzaak. Kan haast niet anders.

Mijn PSSM2-er kreeg pas massa toen ik zijn voeding aanpaste en veel, heel veel eiwit ging voeren

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:07

Die van mij is mooi aangekomen op seniores priores in combi met hartog luzerne digest en marstal turnier. Hij krijgt vrij arm hooi en heeft dit echt nodig om voldoende eiwitten en voedingsstoffen binnen te krijgen. Ik was al vanaf zijn 14e aan het tobben met zijn gewicht, maar de laatste 2 jaar gast hij echt top. Ziet er met zijn 21 jaar, echt niet zo uit. En nee het zijn geen grote hoeveelheden. Namelijk 3/4 schep seniores ( droge hoeveelheid, moet nog water bij). 1,5 kg marstall en 2 scheppen digest. Verdeeld over 2 voerbeurten. En ik denk dat mijn paard op de huidige stal ook meer rust heeft. Hij staat in een klein groepje ( 4 paarden) en in de nacht op stal. Het doet hem echt goed. Dus naast je voerbeleid ook naar de hoeveelheid rust kijken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:37

knollentuin schreef:
Subli seniores priores, een weekvoer en volledige vervanger voor ruwvoer, is dus geen krachtvoer

Dat heb ik op 2 februari al gepost

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:15

Ik denk dat je het hooi eten ook even de tijd moet geven. Je zegt dat hij 24/7 hooi kan eten maar als je paard echt zo mager is trekt dat niet in 1 maand weer bij.

Ik vind verder wel dat je een erg mager paard weinig bij voert. Per dag maar 1 1/4 schep. Heb je gewogen hoeveel dat precies is?
Paard zou dit eigenlijk wel 3 keer per dag moeten hebben aangevuld met Pavo fibrenuggets en bietenpulp.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:19

Seniores Priores zoals ook al eerder aangeven met andere.
Kennis van me had ook eerst van alles geprobeerd en nu met ssp icm olie en magnesium doet ie het super.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 23:25

Ik zit zelf erg in de knoop met de hoeveelheid, de zupa moet geweekt worden met 5 a 6 delen water en zet flink uit, waardoor hij al gauw een paar kilo in een keer op zijn maag krijgt + die schep muesli/metazoa, wil hem ook niet teveel geven, maar wat is teveel? We willen nu sowieso over op 2 keer per dag Zupa, een halve schep erbij savonds? Kan ik daar eventueel fibernuggets, Speedibeet, bietenpulp, Seniores priores oid aan toevoegen? Er is zoveel... Ik zelf heb echt een complete error, zie door de bomen het bos niet meer. We wachten nu ook op de uitslag van de bloedtest alle waardes, organen, bloedcellen en cushing worden getest.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:38

Als hij serieus 24:7 zich onbeperkt kan vol eten zou ik wegblijven van de volume ruwvoeders ala seniores, fibrebeet, bietenpulp, grasbrok etc als basis.

Ik zou dan naast die 24/7 flink onbeperkt twee x daags een voer hoog in eiwit en vet gaan voeren. Bijv 2 x daags 1kilo pavo 18+ en 2 x daags 0,5 kilo pavo topsport aangevuld met 0,5 kilo ruwvoer (om het even welke, je gaf eerder ze seniore care toch?) gemengd door het krachtvoer. Dan geef je in totaal 2 x daags 2 kilo voer.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:40

Ik heb zelf heel goede ervaringen met seniores priores om magere paarden te laten aankomen. Ze eten het gewoonlijk graag en het bevat veel goeds. Niet te weinig geven, door het weken lijkt het veel.

Uiteraard aangevuld met onbeperkt ruwvoer (hooi, gras)

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 23:46

Wat zouden jullie aanraden qua hoeveelheid Seniores Priores in combinatie met pavo 18plus? Zou dat een goede combi zijn?

Zal ik de Zupa van Equifyt dan compleet vervangen voor SP?

Gaat om een paard van 1,65.
Laatst bijgewerkt door Doef op 30-04-21 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:46

Seniores priores en bloed laten prikken.