Paard met buikpijn (vage klachten, op en af)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:30

kunamosity schreef:
Elisa2 schreef:
Wat fijn dat je duidelijkheid hebt! hebben ze enig idee hoe hij aan die maagzweer is gekomen? en heb je ook nog voeradvies gekregen?

Het voerbeleid blijkt achteraf toch niet helemaal zo te zijn als ik gedacht had (als je meer info wil, pb me maar even).
Voeradvies is na de kuur gewoon zorgen dat hij zo kort mogelijk met een lege maag staat. We willen ook gaan werken met slowfeeders, daar zoek ik nog een geschikte optie voor.

Ik voerde fibra en wat brok, maar hij mag geen brok meer hebben.

Ik voer momenteel ook fibrebeet bij voor extra energie, zodat hij weer wat bij kan komen in gewicht. En zag dat Marstall een 'muesli' (zonder granen) heeft voor paarden met een zwakke maag (Marstall Gastro muesli heet het). Dat wil ik ook bij gaan voeren.

Het apart zetten ging trouwens niet goed. Hij was de volgende dag helemaal gestrest, dus ik heb de dierenarts gebeld om te vragen wat ik er mee moest. Advies was hem gewoon weer terug in de kudde te zetten, want stress is natuurlijk niet goed, zeker niet voor een paard met een maagzweer.

Verder voelt hij zich nu wel goed. Hij is vrolijk en is niet meer boos als ik zijn buik aanraak.
Wel zie ik nog signalen waarvan ik denk dat het 'restgedrag' is.
Zondag heb ik hem gereden en toen was hij met borstelen boos, maar als ik aan zn buik zat gewoon met mijn hand niet. Met opzadelen was hij niet boos, met aansingelen ook niet, maar toen ik vervolgens op de poetsplaats mijn beugels op maat ging maken weer wel.
In de bak singelde ik (toch wel stevig) aan en was hij niet boos. Opstijgen ging ook helemaal zonder problemen en daarbij was hij ook weer heel vrolijk. Met rijden was hij ook super werkwillig.
Na een half uurtje rijden was hij toch echt wel munt trouwens, moeten echt weer conditie en spieren opbouwen (wij allebei trouwens, heb nu echt spierpijn in mn benen :+ )

Lege maag is funest voor paarden inderdaad, zo ontstaan denk ik de meeste maagzweren ook. Slowfeeders kunnen heel fijn zijn om dat te voorkomen. :)
Geen brok en granen klinkt ook positief, wij voerden altijd geweekte bietenpulp voor de pectine er in wat ook goed is voor de maag/ darm wand.
De zweer is natuurlijk ook niet gelijk over dus het rest gedrag lijkt me wel logisch.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 12:53

Elisa2 schreef:
Lege maag is funest voor paarden inderdaad, zo ontstaan denk ik de meeste maagzweren ook. Slowfeeders kunnen heel fijn zijn om dat te voorkomen. :)
Geen brok en granen klinkt ook positief, wij voerden altijd geweekte bietenpulp voor de pectine er in wat ook goed is voor de maag/ darm wand.
De zweer is natuurlijk ook niet gelijk over dus het rest gedrag lijkt me wel logisch.

Fibrebeet is bietenpulp met luzerne, dat geef ik ook inderdaad. En heb zojuist de Marstall Gastro besteld, ben ik heel benieuwd naar. :j

Elisa2

Re: Paard met buikpijn (vage klachten, op en af)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:48

Ah sorry, dat was me even ontgaan. Ik hoop dat de marstall Gastro goede resultaten geeft, ik heb ook hele goede ervaringen met Gastro + van Havens. Mocht de marstall niet fijn werken.

Sommige paarden met maag/ darmzweren reageren op luzerne, het kan wat stekelig zijn.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 10:04

Elisa2 schreef:
Ah sorry, dat was me even ontgaan. Ik hoop dat de marstall Gastro goede resultaten geeft, ik heb ook hele goede ervaringen met Gastro + van Havens. Mocht de marstall niet fijn werken.

Sommige paarden met maag/ darmzweren reageren op luzerne, het kan wat stekelig zijn.

Goed dat je het zegt. De luzerne in de fiberbeet is heel fijn gemalen en het wordt natuurlijk geweekt

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 22:38

Zo, even weer een update.
We zijn begonnen weer op te bouwen. 2x per week rijden en de rest grondwerk/longeren en uiteraard ook een dagje vrij.

Heb vandaag gereden en het ging erg goed. Ook het opzadelen ging zonder problemen, geen 'boze buik'.
Wel ben ik nog steeds heel voorzichtig en raak ik in paniek bij elk oortje naar achteren of scheve blik van hem...

Met rijden had ik wederom een zeer gemotiveerd paard. Waar hij normaal wat flegmatiek kan zijn was hij nu heel voorwaarts en meedenkend. "Draf? Wil je draf? Kan hoor!", "Nee paard, nog even wachten" "Ik kan ook galop! Kijk!" haha, was wel fijn. Half uurtje gereden en daarna was de koek wel op hoor.

Voer nu ook de Marstall Gastro bij, en hij eet dit met smaak op. Ziet er goed uit, dat spul, ruikt ook lekker trouwens :D misschien ga ik het zelf wel door de yoghurt doen, want begin zelf door alle stress geloof ik ook een maagzweer te kweken :+

Oja...en van de week de dierenartsrekening gekregen.... Ouchie, mijn spaarrekening.... |(
En dan dus nog over een paar weken nog een scopie en dan hoop ik écht dat het klaar is met de medicijnen, want pfft... buffer begint een béétje op te raken.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 12:11

Update:
Vanochtend weer een controlescopie gehad. Goed nieuws, de maagzweer is weg. Maag ziet er weer helemaal goed uit.
Wel nog even de kuur afmaken om terugval te voorkomen uiteraard.
Nu verder met slowfeeders en heb het krachtvoer ook aangepast. Geen luzerne meer (vanwege de harde stengels) en geen melasse meer (ik gaf fibrebeet, dit nu vervangen door Vitalbix nutrimash)
De Marstall Gastro vindt hij toch opeens niet meer lekker, dus Vitalbix Active+ eens proberen nu.
Maarja, hij is natuurlijk de melasse in de fibrebeet gewend, dat is natuurlijk wel een stuk lekkerder dan die 'gezonde meuk'.

Ik heb afgelopen zondag geprobeerd te rijden, maar daar had meneer geen zin in. Opstappen ging voor geen meter en rijden was alleen maar boos kijken en de rem er op. En ik durfde hem niet door te pakken, omdat ik bang was dat hij ergens pijn had.
Toen m'n bijrijder er bij gehaald en zij ging er zonder probleem op zitten en reed er zo op weg....
Ik denk dat ik veel te zenuwachtig was voor maandag. Dat paard van mij lijkt zo stoer he, maar hij is zo gevoelig. Hij houdt niet van dat zenuwachtige gedoe van mij :+

Nu de maagzweer weg is kunnen we weer met een gerust hart verder trainen. Blij mee :j

Babootje

Re: Paard met buikpijn (vage klachten, op en af)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:48

Dat is goed nieuws!