kunamosity schreef:Elisa2 schreef:Wat fijn dat je duidelijkheid hebt! hebben ze enig idee hoe hij aan die maagzweer is gekomen? en heb je ook nog voeradvies gekregen?
Het voerbeleid blijkt achteraf toch niet helemaal zo te zijn als ik gedacht had (als je meer info wil, pb me maar even).
Voeradvies is na de kuur gewoon zorgen dat hij zo kort mogelijk met een lege maag staat. We willen ook gaan werken met slowfeeders, daar zoek ik nog een geschikte optie voor.
Ik voerde fibra en wat brok, maar hij mag geen brok meer hebben.
Ik voer momenteel ook fibrebeet bij voor extra energie, zodat hij weer wat bij kan komen in gewicht. En zag dat Marstall een 'muesli' (zonder granen) heeft voor paarden met een zwakke maag (Marstall Gastro muesli heet het). Dat wil ik ook bij gaan voeren.
Het apart zetten ging trouwens niet goed. Hij was de volgende dag helemaal gestrest, dus ik heb de dierenarts gebeld om te vragen wat ik er mee moest. Advies was hem gewoon weer terug in de kudde te zetten, want stress is natuurlijk niet goed, zeker niet voor een paard met een maagzweer.
Verder voelt hij zich nu wel goed. Hij is vrolijk en is niet meer boos als ik zijn buik aanraak.
Wel zie ik nog signalen waarvan ik denk dat het 'restgedrag' is.
Zondag heb ik hem gereden en toen was hij met borstelen boos, maar als ik aan zn buik zat gewoon met mijn hand niet. Met opzadelen was hij niet boos, met aansingelen ook niet, maar toen ik vervolgens op de poetsplaats mijn beugels op maat ging maken weer wel.
In de bak singelde ik (toch wel stevig) aan en was hij niet boos. Opstijgen ging ook helemaal zonder problemen en daarbij was hij ook weer heel vrolijk. Met rijden was hij ook super werkwillig.
Na een half uurtje rijden was hij toch echt wel munt trouwens, moeten echt weer conditie en spieren opbouwen (wij allebei trouwens, heb nu echt spierpijn in mn benen)
Lege maag is funest voor paarden inderdaad, zo ontstaan denk ik de meeste maagzweren ook. Slowfeeders kunnen heel fijn zijn om dat te voorkomen.

Geen brok en granen klinkt ook positief, wij voerden altijd geweekte bietenpulp voor de pectine er in wat ook goed is voor de maag/ darm wand.
De zweer is natuurlijk ook niet gelijk over dus het rest gedrag lijkt me wel logisch.