Na hangen ineens bijzonder atactisch gedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Re: Na hangen ineens bijzonder atactisch gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:18

Ziet er heftig uit! Al veel adviezen voorbij zien komen. Ik wens je veel succes :knuffel:

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:26

Hè bah, wat een nare situatie! Ik zag dat Frum al werd genoemd Mijn paard is inderdaad atactisch. Wel anders dan hoe jouw paard toont. Van de zomer had Frum een hoefzweer en toen wilde mijn dierenarts een breuk in het hoefbeen en een zenuwbeknelling uitsluiten. Hij strompelde op 3 benen, maar dat zag er toch heel anders uit. Hij had zoveel pijn aan zijn voet, dat hij er absoluut niet op wilde staan. Ondanks zijn kramperigheid aan de achterbenen en ataxie, heeft hij nooit zo gelopen als jouw paard. Nu weet ik even niet meer precies hoe mijn dierenarts de zenuwbeknelling heeft uitgesloten. Dat is wat ik nu het eerst zou onderzoeken bij jouw paard. Voor 'gewone' ataxie vind ik dat jouw paard veel te ernstig wordt belemmerd in zijn beweging. Meestal merk je dat meer in slapte dan in spasmes/krampen/vastzitten. Met een flinke dosis geluk kan het manipuleren van wervels hem al veel helpen (en bijv. vochtafdrijvers en ontstekingsremmers), maar zit je aan permanente zenuwschade, dan is er wel een groot probleem.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:32

Oh jeetje, schrik ook wel van die filmpjes... als alleen het voorbeen zou zijn dat zoekend is, zou ik nog een hoefzweer kunnen denken, maar dan moet hij vervolgens niet normaal belast worden. Maar alles bij elkaar ziet het er heel naar en ongelukkig uit, ik zou idd dan iets neurologisch vermoeden.

Snap dat je hier enorm mee in je maag zit, heb je net een lange revalidatie achter de rug en eindelijk weer wat uitzicht op licht na de tunnel en dan komt dit er tussendoor... Ik hoop dat je bij een goede kliniek terecht kan en het snel duidelijk wordt wat het is en wat er aan kan worden gedaan. Heel veel sterkte TS! :(:)

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:38

Het enige wat je kunt doen is fotoś laten maken, hier is iets niet zo fijns aan de hand...er moet ergens een beschadiging zitten..Heel veel sterkte met je paardje, echt heel naar

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:46

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:50

Allereerst: sterkte met je paard! Het ziet er inderdaad heftig uit zo op de filmpjes, hopelijk is dit een tijdelijk iets.

Ik weet niet of je deze ook op je te bellen lijst had staan: https://www.paardendokters.nl/ . Hans Coster uit Zwaanshoek. Ik weet niet waar je je paard hebt staan en of hij daar ook aan stal komt, maar je kan het informeren. Hij heeft mobiele apparatuur en een goede kijk op dit soort problemen.

Nogmaals sterkte hoor!

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:51

Oei dat ziet er niet goed uit nee. Afgelopen juli had mijn meisje ook oa balansproblemen en de da raadde vervoeren absoluut af. Hij heeft in samenwerking met een andere da met mobiele röntgen foto's gemaakt op de wei. Helaas bleek dat er een stuk van de atlas/draaier was afgebroken en konden ze niets voor haar doen. Ze is direct ingeslapen.
Natuurlijk hoeft het bij jouw paard niet zo ernstig te zijn maar zo kan hij écht niet blijven 'lopen'....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:11

Oei wat heftig! Ik zou je paard overal van weghouden wat een risico kan zijn (sloten, hoeken, gladheid, hekken etc, dat mocht hij vallen je geen probleem hebt). Goed dat je aan het rondbellen bent, bizar dat je dierenarts weer weg gegaan is. Vanwaar de indicatie geen pijn?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:18

Als die in de paddock staat pas ook op met het schrikdraad. Je wilt niet dat die valt en niet meer op kan staan en constant onder stroom staat

Ik zou kijken of je het stroom eraf kan halen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:31

Alle tips zijn al gegeven dus wil je enkel nog beterschap wensen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:32

Echt doen, foto laten maken. Is dit al langer aan de gang dat je er zo mee op de rand van de sloot durft? Jouw paard heeft niet gehoest /slap geweest/rhino gehad?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:58

Mijn vorige paard was atactisch, maar bij hem was dat alleen achter en het zag er ook anders uit dan bij jouw paard.. Ik weet niet waar je vandaan komt, maar bijvoorbeeld Dierenartsenpraktijk Schildwolde kan volgens mij op locatie komen met röntgen apparatuur. Wolvega vast ook. Ik zou wel foto's laten maken hoor.. Pas wel op met die sloot, er hoeft weinig te gebeuren en hij zit erin.. Blijft hij wel goed overeind of valt hij ook?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:04

Dat ziet er heftig uit! Mocht je een 2nd opinion willen hebben, ik kan je Anne ontzettend aanraden https://brunott.biz/

Ze is arts en chiropractor en weet veel van dit soort problemen.

De eerder aangeraden kliniek paardendokters heb ik ook goede ervaringen mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:13

Ik heb geen aanvullende tips meer, maar wil je wel erg veel sterkte wensen :knuffel:

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:25

Wow heftige filmpjes!
Daar is wel echt iets aan de hand.
Als hij zo omkijkt naar zijn buik zoals op het tweede filmpje, heb je het idee dat dat kramp is die kant op zegmaar? Dus in de hals?

In afwachting van verdere diagnose en hulp zou je hem misschien kunnen ondersteunen met magnesium.

Ik hoop voor je dat het weer goedkomt. Sowieso veel sterkte, ook met de teleurstelling nu je net eindelijk weer toe leek te zijn aan het oppakken van het werk met dit paard.

En idd hou er rekening mee dat hij kan omvallen. Hij is duidelijk de controle kwijt over zijn lichaam.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:35

Van wat voor blessure is hij aan het herstellen TS?
Je paard toont niet echt atactisch, wel lijkt het alsof de aansturing niet helemaal meer werkt wat inderdaad kan komen door een verdrukking in het nekgebied welke op de grote zenuwbanen drukt.
Ik zou iig opzoek gaan naar een andere DA, en idd kijken of je asap de nek en bovenkant hals op de foto kunt krijgen.
Naast cortisone is een hoge dosis vitamine b ook iets om met de arts te overleggen, daarmee trek je soms neurologische storingen weer vlot recht.
Mocht er uit de foto's niets komen dan zou ik ook de schouder en evt schoft op de foto zetten.
Veel sterkte!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:38

Jeetje, wat heftig. Ik hoop dat snel ergens terecht kan voor verder onderzoek.

Pandora2 schreef:
Ik zou een andere DA laten komen op stal.
Normaal gesproken spuiten ze cortisone als eerste bij zulke problemen.
Denk dat je daarmee de eerste dagen al een heel eind gaat komen.
Vochtafdrijvers begrijp ik niet zo heel goed.

Wat in de volksmond vochtafdrijver wordt genoemd, is meestal een corticosteroide.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 17:49

Vanmiddag kwam ik op stal en was het gedrag nog 1000 maal erger. Hij heeft helemaal geen coördinatie meer, is constant zoekenden en dreigt iedere keer te vallen. Dierenarts (een andere) thuis er maar weer bij. Was toevallig al aanwezig voor een ander paard.

Die vond het absoluut ook niet normaal, dus vochtafdrijvers, ontstekingsremmers en pijnstillers gegeven maar knapt er niet van op. Rond gebeld met verschillende goede klinieken en allemaal zeggen ze dat ik beter een ct scan kan laten maken. Maar hoe hij er momenteel bij staat is vervoeren echt geen optie.

Nu nadenken wat ik wil, morgen kijken hoe we het gaan aanpakken. Ik baal enorm ;(

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:54

Wat erg voor je... Heel veel sterkte :(:)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:55

Linsey1998 schreef:
Vanmiddag kwam ik op stal en was het gedrag nog 1000 maal erger. Hij heeft helemaal geen coördinatie meer, is constant zoekenden en dreigt iedere keer te vallen. Dierenarts (een andere) thuis er maar weer bij. Was toevallig al aanwezig voor een ander paard.

Die vond het absoluut ook niet normaal, dus vochtafdrijvers, ontstekingsremmers en pijnstillers gegeven maar knapt er niet van op. Rond gebeld met verschillende goede klinieken en allemaal zeggen ze dat ik beter een ct scan kan laten maken. Maar hoe hij er momenteel bij staat is vervoeren echt geen optie.

Nu nadenken wat ik wil, morgen kijken hoe we het gaan aanpakken. Ik baal enorm ;(

Heel veel sterkte :(:) Ik las eerder iets van een paardenambulance, misschien is dat een idee? Mijn vorige paard kon ook niet meer vervoerd worden op een gegeven moment, heel lastig..

Is dit niet iets, mobiele ct scan? https://www.gelderlander.nl/buren/het-a ... gle.com%2F

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:00

Het lijkt dan wel of dat touw achter zijn oren iets beschadigd heeft in de nek, iets van zenuwen ofzo? Lastige situatie. Ik blijf even mee leen hoe dit afloopt. Succes en sterkte! :knuffel:

edit: Is het een idee om hem op een paardenvrachtwagen te vervoeren? Mocht hij vallen dan is er ruimte genoeg om hem overeind te krijgen. Ik weet niet hoe ver de kliniek bij jullie vandaan is? Misschien helpt het hem om heel rustig te rijden met de vrachtwagen om hem toch op de kliniek te krijgen?
Laatst bijgewerkt door Thestral op 04-02-21 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:02

Draaien zijn ogen ook weg?
Het verloop is zo snel dat ik eventjes aan tetanus moet denken. Kleine kans hoor maar noem het gewoon even.

Dit klinkt echt niet goed. Het met deze medicijnen tot morgen aankijken..... ik zou zeggen hou het paard maar heel goed in de gaten! En voorzichtig zijn met bij in de stal gaan en waar je hem laat lopen...
I keep my fingers crossed...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:13

:\ Oei, dit lijkt zwaar atactisch. Je zou hem op cortisone kunnen zetten. Vochtafdrijvers begrijp ik niet echt. Eerlijk gezegd heb ik hier geen goed oog in.
RX van de nek, CT scan en ataxie test met electroden zullen hier nodig zijn. Kun je hem niet vervoeren in een vrachtwagentje waar de tussenschotten uitgehaald zijn, zodat hij kan liggen?
Zo hebben wij de onze vervoerd, met dezelfde symptomen.
Onze is helaas ingeslapen ;( DA dacht achterover geklapt op de wei en daardoor beschadiging aan de zenuwen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:20

Wat een nare wending. Zijn röntgenfoto’s geen optie? Juist omdat hij zo niet te vervoeren is en je toch íets moet.
Gadver :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:30

Och heden, wat een ellende. Het ziet er absoluut niet normaal uit, daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb er geen verstand van, maar vroeg me af of hij toen hij vastzat in zijn nek iets gekneusd kan hebben waardoor een zwelling is ontstaan die voor deze coördinatieproblemen zorgt. Dan zou het moeten verminderen als de zwelling afneemt, hopelijk.

Hoe dan ook, heel veel sterkte!