Ten einde raad... wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:46

Minoes schreef:
_Nelleke_ schreef:
Ik zou inderdaad ook testen op pssm2 en voor je eigen gemoedsrust ook op pssm1. Dan kreupelheidsonderzoek en als daar niks uit komt dit paard toch gewoon aan het werk zetten. Je geeft aan dat ze eigenlijk nog niet echt in het werk heeft gestaan.

Op zich is het dan ook niet raar dat het paard scheef is en soms stram/stijf is. Gewoon heel rustig opbouwen, niet teveel vragen, doen alsof het een 3-jarige is die net zadelmak is en 3x per week heel lichtjes oppakken en langzaam uitbreiden. Zorg dat je een gedegen schema hebt, evt met revalidatie professional gemaakt. En houd ook in je achterhoofd dat een soepel, gedragen, recht paard tijd en training kost. Dat heb je niet van de ene op de andere dag. Dus tijdens die training mogen ze best eens scheef zijn, een keer spierpijn hebben en wat strammer lopen.

Loopt het klinisch beeld toch terug als je het paard weer in training zet en je hebt alles uitgesloten, pas dan is het in mijn ogen tijd dat je denkt aan een ander paard of inslapen. Dekken zou ik dan sowieso niet meer doen.

Waar haal jij uit dat ze niet aan het werk is geweest? Van maart tot en met eind september heeft ze 3x per week wat gedaan zonder enige problemen. Ook lekkere bosritten. Ik was zelfs van plan om met haar te gaan starten als we de galop nog wat beter voor elkaar hadden.

Als ik er nu opstap is het één en al verzet. Dat is er daarvoor nooit geweest.

Ik bedoelde sinds je nieuwe zadel. Dus je vorige zadel lag niet goed, paard gaf verzet, nieuw zadel, nog steeds verzet. Medisch al e.e.a. uitgesloten maar nog steeds verzet. Dus misschien associeert je paard: zadel = pijn en verstrakt daar sowieso al door, ook al ligt je zadel goed. Als alles is uitgesloten zou je dus best eens kunnen kijken of je 'door' dat punt heen kan komen en je paard weer vertrouwen kan krijgen.

Nou moet ik zeggen dat ik niet weg ben van WOW-zadels en er meer paarden slechter op heb zien worden ipv beter, dus het zou nog de moeite waard zijn om je wow-zadel even los te laten en een ander zadel te proberen. Veel zadelmakers weten geen raad met een tinker/cob-achtig model.

Minoes

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 11:42

Wat je zegt had gekund, mits ze aan de longeerlijn niet nog steeds slecht zou lopen. Tijdens het longeren heeft ze geen zadel op, en ik zie heel duidelijk dat ze ergens last van heeft.

Degene die het wow zadel heeft aangemeten bij mij heeft toevallig zelf ook tinkers. Dit is ook het enige zadel dat niet naar voren ging schuiven sinds mijn lange zoektocht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:45

Kun je een filmpje plaatsen als je haar rijdt?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 11:49

geerke schreef:
Kun je een filmpje plaatsen als je haar rijdt?

Ik weiger erop te stappen tot ik weet wat ze mankeert, ze geeft heel duidelijk pijn aan.
Ik heb helaas geen filmpjes van voorheen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:53

Zou het aan jouw manier van rijden kunnen liggen? Dit bedoel ik niet onaardig,vat het alsjeblieft niet zo op!

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 11:54

geerke schreef:
Zou het aan jouw manier van rijden kunnen liggen? Dit bedoel ik niet onaardig,vat het alsjeblieft niet zo op!

Dat verwacht ik zeker niet. Ze heeft een halfjaar super gelopen, en ik ben de enige die haar rijdt.
Daarnaast loopt ze dus aan de longeerlijn óók niet zoals ze voorheen liep.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:57

O.k...

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:58

mag ik je hans arends adviseren!
die man is een topper met warmte thermografie. werkt met dierenartsen samen en heeft echt super veel verstand en heel lang ervaring!

als je telefoonnummer. wilt pb me even!

dan kan je heel je paard controleren. ik zeg altijd als ik nooit nieuq paard koop laat ik hem door hans controleren

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:01

Weet je iets over haar ouders of broers, zussen? Het kan natuurlijk iets erfelijks zijn. Wel een rotprobleem, vooral omdat je helemaal geen idee hebt waar je het zoeken moet.

Zou je eens een filmpje kunnen plaatsen van haar bewegingen?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:04

Hey TS.
Toen mijn merrie 3-4 jaar was heeft ze ook slecht gelopen, verzet etc terwijl het anders een heel meewerkend dier is. Ondanks alle onderzoeken werd er niets gevonden. Dierenartsen zagen niet dat ze niet rad liep, maar ik wel omdat ik wist hoe ze anders liep.
Bij mij bracht een jaartje weidegang de oplossing. Het zat wel in haar hoeven, waarschijnlijk de ligamenten. Op rontgen zag alles er prima uit.
Blessures hebben soms echt wel tijd nodig om te helen en dan kun je nog tig aantal onderzoeken en behandelingen doen zonder het een kans op herstel te geven.
Wel zou ik niet gaan fokken met een paard die zichtbaar pijn heeft en waarvan je niet zeker weet wat het juist is.
Misschien kun je in afwachting een paard leasen of bijrijden ?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 12:20

https://youtu.be/QeaAXj4xYgo
Eind september, een paar dagen na de behandeling van jill bomers. Kort hierna ben ik gestopt met rijden ivm verergerd verzet.

https://youtu.be/5WSi8DHIG1s
https://youtu.be/Nyux1hP4RJo
Eind oktober, dit is het slechtste wat ze heeft gelopen. De dag hierna heb ik de eerste afspraak gemaakt bij de kliniek. Dit filmpje is na een week niet gelongeerd te hebben.

https://youtu.be/1AKQiTH8UYY
17 december, 2 weken na de mesotherapie.
Ze is inmiddels wat te dik geworden ivm weinig doen, ik ben na de mesotherapie gelijk begonnen met om de dag longeren op advies van de DA.

Wat me vooral opvalt is dat ze haar staart totaal niet meer draagt in draf, ze lijkt de gehele bovenlijn vast te zetten. Daarnaast is ze niet vooruit te branden, ze had altijd veel meer looplust.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:27

at mij erg opvalt is dat ze haar staart niet draagt. Verder lijkt ze voor heel voorzichtig te lopen en achter heel stijf. Maar ben geen deskundige en dit is aan de hand van de filmpjes, waarop natuurlijk ook veel niet te zien is. Er zit geen ruimte en geen schwung in haar bewegingen, het lijkt bijna alsof ze liever niet zou willen lopen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:31

Ik zie Idd een enorm strak gehouden bovenlijn, waar je zou verwachten dat ze op een gegeven moment toch wel haar hals zou laten zakken en zou gaan stretchen..

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 12:34

Muze schreef:
Ik zie Idd een enorm strak gehouden bovenlijn, waar je zou verwachten dat ze op een gegeven moment toch wel haar hals zou laten zakken en zou gaan stretchen..

Helaas blijft ze in draf in deze houding lopen. In stap wil ze nog wel wat zakken.

De problemen onder het zadel zijn ook vele malen erger in draf.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:36

Ik snap je dilemma wel. Want waar moet je het dan zoeken he.
Toch zou ik, als ik in jouw schoenen stond, pssm testen zeker doen. Eventueel zou je al wat in het management kunnen doen qua voeding daarmee.
Op Facebook is een pssm groep, je zou daar je licht eens kunnen opsteken.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 12:37

Muze schreef:
Ik snap je dilemma wel. Want waar moet je het dan zoeken he.
Toch zou ik, als ik in jouw schoenen stond, pssm testen zeker doen. Eventueel zou je al wat in het management kunnen doen qua voeding daarmee.
Op Facebook is een pssm groep, je zou daar je licht eens kunnen opsteken.

Ik ga vandaag de haren trekken voor de pssm test! Ik ben inderdaad ook lid geworden van de Facebook groep, daar staat een hoop nuttige info in.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:39

Je kan daar je filmpjes ook neerzetten, misschien herkennen mensen er iets in.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:39

geerke schreef:

ik heb filmpjes gezien aan de longe, hier stap je niet op en dit is naar mijn mening ook niet enkel een 'scheef gereden paard' het is een complex beeld waar ik ook zo 123 geen antwoord op kon geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:14

Dankje voor de filmpjes! Mooi paard trouwens! Ik zie niet dat ze kreupel loopt,maar ze beweegt niet graag.
Heb de indruk dat dit met de spieren te maken heeft.
Heb je weleens bloed laten onderzoeken op tekorten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:16

Is ze gevoelig op haar rug,met borstelen enzo? Reageert ze als je aan weerzijden van haar ruggegraat drukt?

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:08

Ook ik denk dat dit met de spieren te maken heeft,kan je zelf wel controleren,met je handen,begin bij de keel en ga dan richting borst ,achter het voorbeen,over rug en vooral de hamstring in de bil.krijg je daar reacties op dan is het zeker een spierkwestie.ik zie een paard wat wel wil maar niet kan.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 14:17

Ze reageert niet echt op aanrakingen. Wel voelt alles stug.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:21

Hebben de behandelaars daar niets over gemeld?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 14:38

Muze schreef:
Hebben de behandelaars daar niets over gemeld?

Dat is de reden van de mesotherapie. De DA dacht dat dit kwam door het vorige niet passende zadel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:39

Je geeft al magnesium?