Minoes schreef:_Nelleke_ schreef:Ik zou inderdaad ook testen op pssm2 en voor je eigen gemoedsrust ook op pssm1. Dan kreupelheidsonderzoek en als daar niks uit komt dit paard toch gewoon aan het werk zetten. Je geeft aan dat ze eigenlijk nog niet echt in het werk heeft gestaan.
Op zich is het dan ook niet raar dat het paard scheef is en soms stram/stijf is. Gewoon heel rustig opbouwen, niet teveel vragen, doen alsof het een 3-jarige is die net zadelmak is en 3x per week heel lichtjes oppakken en langzaam uitbreiden. Zorg dat je een gedegen schema hebt, evt met revalidatie professional gemaakt. En houd ook in je achterhoofd dat een soepel, gedragen, recht paard tijd en training kost. Dat heb je niet van de ene op de andere dag. Dus tijdens die training mogen ze best eens scheef zijn, een keer spierpijn hebben en wat strammer lopen.
Loopt het klinisch beeld toch terug als je het paard weer in training zet en je hebt alles uitgesloten, pas dan is het in mijn ogen tijd dat je denkt aan een ander paard of inslapen. Dekken zou ik dan sowieso niet meer doen.
Waar haal jij uit dat ze niet aan het werk is geweest? Van maart tot en met eind september heeft ze 3x per week wat gedaan zonder enige problemen. Ook lekkere bosritten. Ik was zelfs van plan om met haar te gaan starten als we de galop nog wat beter voor elkaar hadden.
Als ik er nu opstap is het één en al verzet. Dat is er daarvoor nooit geweest.
Ik bedoelde sinds je nieuwe zadel. Dus je vorige zadel lag niet goed, paard gaf verzet, nieuw zadel, nog steeds verzet. Medisch al e.e.a. uitgesloten maar nog steeds verzet. Dus misschien associeert je paard: zadel = pijn en verstrakt daar sowieso al door, ook al ligt je zadel goed. Als alles is uitgesloten zou je dus best eens kunnen kijken of je 'door' dat punt heen kan komen en je paard weer vertrouwen kan krijgen.
Nou moet ik zeggen dat ik niet weg ben van WOW-zadels en er meer paarden slechter op heb zien worden ipv beter, dus het zou nog de moeite waard zijn om je wow-zadel even los te laten en een ander zadel te proberen. Veel zadelmakers weten geen raad met een tinker/cob-achtig model.