Neurologisch probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lnvdh

Re: Neurologisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:22

www was al benieuwd hoe het was.. wat erg zeg dat het dan vh hooi is gekomen.. ik zou het toch na laten kijken en terug sturen.. hopelijk dat de hooiboer ze niet aan een ander doorverkoopt daarna :-(

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:28

Jeetje wat moet dat een opluchting zijn! Ik hoop dat het doorzet zo. Ik ben benieuwd hoe de hooileverancier reageert.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:37

Wat fijn! Ben wel heel erg benieuwd wat het nu is

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:41

Goh, dan vraag ik me af wat er in het hooi zit

Fijn dat het beter gaat!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:45

lnvdh schreef:
www was al benieuwd hoe het was.. wat erg zeg dat het dan vh hooi is gekomen.. ik zou het toch na laten kijken en terug sturen.. hopelijk dat de hooiboer ze niet aan een ander doorverkoopt daarna :-(

Als de oorzaak een dood dier in een baal is, vind ik dat de leverancier niet zoveel te verwijten valt.
Tenzij hij willens en wetens een dode haas/ree of wat ook maar heeft laten liggen in het gras en zo in de baal terecht is gekomen.
Als dit de oorzaak is, betreft het maar 1 baal in een partij en kan normaliter de rest van de partij gewoon gevoerd worden.

Mijn vader heeft ons altijd geleerd dat we een dood dier in de sloot moesten gooien als die in het gemaaide gras lag.
En wanneer hij willens en wetens perceel gras maait met giftige planten erin.

Laat gewoon een monster onderzoeken van wat je denkt dat de verkeerde baal is en van de baal die je nu voert.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:55

Dat is wel erg fijn nieuws. Hopen dat het doorzet, maar het lijkt inderdaad uit het hooi te komen dus.

Of de leverancier iets te verwijten valt? Tja, wij hebben jaren geleden ook van een boer in de buurt eens graszaad gekocht, die meldde dat er geen endofyten in zaten. Ik wist niet eens wat het was, maar daar krijgen ze dus raaigraskramp van. Een fouragehandelaar moet een certificaat bijleveren, maar als je het gewoon in de buurt koopt ligt moet je dus zelf oppassen - of zoals bij ons, een oplettende boer treffen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:55

De stof die in het hooi zit is waarschijnlijk B-Lolitrem

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:21

Klopt, endofyten beschermen het gras maar ze maken ook lolitrem, dat ataxie veroorzaakt.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:28

Wat fijn TS

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:39

Wat fijn dat je nu weet wat het is. Alleen succes bij de fourageur. Je zal het zwart op wit moeten bewijzen vrees ik.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 22:17

Bedankt allemaal voor jullie hulp qua inzichten en benamingen.
We hebben het paard met minste problemen vandaag ook even lekker een frisse neus laten halen. Staat nu weer onder de camera op stal.
De ergste staat nog binnen heel de dag. Kan wel neuzen met de andere maar je merkt aan haar dat ze daar even geen behoefte aan heeft. Die is ook nog lang niet zover dus die staat maar binnen, lekker met onbeperkt (ander) hooi.

Hopelijk zien we morgen weer een kleine verbetering

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:20

Hopen dat de verbeteringen bij alle paarden zo doorgaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:26

Poeh wat een opluchting, hopelijk zet het zo door met herstel

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:36

Fijn dat de oorzaak waarschijnlijk gevonden is.

Ik had ook ooit een paard die ineems neurologisch compleet van het padje was, bleek door Listeria te komen..

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:50

tienus63 schreef:
lnvdh schreef:

Als de oorzaak een dood dier in een baal is, vind ik dat de leverancier niet zoveel te verwijten valt.
Tenzij hij willens en wetens een dode haas/ree of wat ook maar heeft laten liggen in het gras en zo in de baal terecht is gekomen.
Als dit de oorzaak is, betreft het maar 1 baal in een partij en kan normaliter de rest van de partij gewoon gevoerd worden.

Mijn vader heeft ons altijd geleerd dat we een dood dier in de sloot moesten gooien als die in het gemaaide gras lag.
En wanneer hij willens en wetens perceel gras maait met giftige planten erin.

Laat gewoon een monster onderzoeken van wat je denkt dat de verkeerde baal is en van de baal die je nu voert.

hierin heb je gelijk maar als een bal vol met giftige plantjes zit of bijv van een bespoten land is gekomen waardoor er hoge chemicaliën oid inzitten vind ik het anders

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:59

Hoe ging het vandaag ts?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 13:03

Vandaag weer grote verbetering! Ze is echt over over over vermoeid van de afgelopen dagen. Ogen vallen continu op half 7..

Maar paard met minste vorm gister heel de dag lekker buiten kunnen lopen. En zien we nu eigelijk praktisch niks van *\o/*

Paard wat het het ergste had(en zo moe is) zie je het vooral met achteruit lopen. Maar staat verder nu heel stabiel op de benen!
We hebben lever druppels besteld om ze te ondersteunen

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:55

Wat een goed nieuws! Ga je die balen hooi nog laten nakijken? Niet zozeer om iemand aansprakelijk te stellen, maar zelf zou ik toch willen weten wat het geweest is.