Paard weigert wormenkuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:36

Ik zag het iemand anders ook noemen, maar ik heb het mijn paard geleerd met clickertraining. Hij moest metacam en daar raakte hij van in paniek (de spuit dus). De eerste dag heb ik er met clickertraining een uur over gedaan, tweede dag een half uur en op dag drie stond hij enthousiast te wachten op zijn spuit. Werkt ook goed met wormenkuren. :D

Afbeelding

Sintara

Re: Paard weigert wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:42

Dat vind ik dan weer bijzonder, dat sommige paarden erop getraind kunnen.
Metacam zoog mijn paard zo zelf leeg en ook antibiotica ging makkelijk. Maar de wormspuit was toch echt al op twee meter afstand geïdentificeerd als een 'no thank you'

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 23:34

Bij mij helpt het heel erg om het positief en leuk te houden. Ik kom dan ook niet aanlopen met zoiets als: iewl hier heb je zo'n vieze wormenspuit. Ik zeg dan: oooh kijk eens wat ik voor je heb! Op die toon gaat hij 'aan' en begint in zijn hoofd dan weer naar boven te komen dat zo'n spuit leuk was :))

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 00:11

Ik denk niet dat er ook maar iemand is die naar zijn paard toe gaat met de mededeling dat ze een smerige kuur in zijn mond gaat stoppen... ik gok zomaar dat 99,9% van de mensen al vrolijk op het paard afkomt dat ze een lekker hapje hebben.

NienkeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:13

Wat nog niet is genoemd is het oefenen met een gewone spuit met appelmoes? Doe ik eigenlijk standaard bij paarden die het nog niet kennen en tijdje terug bij een paard die er volgens de eigenaren een drama van maakte. Voordeel is dat het niet direct achter in de mond moet, als ze de spuit eng vinden spuit je het eerst op je hand, daarna op zijn lippen etc. Hier is het nog altijd zo geweest dat als ze eenmaal de appelmoes hebben geproefd de spuit wel oké is. Bij dat paard laatst heb ik 5 dagen appelmoes in zijn mond gespoten, dag 6 zelfde verhaal alleen na de appelmoes de wormenkuur uit mn jaszak en ook direct de mondhoek in. Volgende dag weer even appelmoes om het goed te maken :o
Hij klemde overigens eerst zijn kaken op elkaar als je ook maar iets met zijn mond wou, dat eerst opgelost met: vinger in mondhoek - smakken of mond iets open - snoepje. Duurde niet lang voordat hij zijn mond open deed als ik naar de mondhoek wees :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:43

Utixo schreef:
Ik denk niet dat er ook maar iemand is die naar zijn paard toe gaat met de mededeling dat ze een smerige kuur in zijn mond gaat stoppen... ik gok zomaar dat 99,9% van de mensen al vrolijk op het paard afkomt dat ze een lekker hapje hebben.

Die ervaring heb ik niet. _O- Bijna al mijn stalgenootjes liepen klagend met spuit en al naar het paard. :D Vandaar mijn opmerking.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:53

StalNollie schreef:
Amalarab schreef:
Alleen even een reactie over de smaak.
Het is heel vies! (Ik bijt het dopje er weleens af)

Ik OK altijd verrekte rotdingen zitten zo goed dicht haha.

Praam erop even wachten spuiten praam eraf. Ik heb ze er altijd zo in.

Mieke nooit je hand kwartslag draaien met halster... Voor je het weet zit je keer klem!!

Zo zou ik het ook doen. Praam erop en spuit erin. Kan me niet voorstellen dat dat niet gaat.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:55

NienkeK schreef:
Wat nog niet is genoemd is het oefenen met een gewone spuit met appelmoes? Doe ik eigenlijk standaard bij paarden die het nog niet kennen en tijdje terug bij een paard die er volgens de eigenaren een drama van maakte. Voordeel is dat het niet direct achter in de mond moet, als ze de spuit eng vinden spuit je het eerst op je hand, daarna op zijn lippen etc. Hier is het nog altijd zo geweest dat als ze eenmaal de appelmoes hebben geproefd de spuit wel oké is. Bij dat paard laatst heb ik 5 dagen appelmoes in zijn mond gespoten, dag 6 zelfde verhaal alleen na de appelmoes de wormenkuur uit mn jaszak en ook direct de mondhoek in. Volgende dag weer even appelmoes om het goed te maken :o
Hij klemde overigens eerst zijn kaken op elkaar als je ook maar iets met zijn mond wou, dat eerst opgelost met: vinger in mondhoek - smakken of mond iets open - snoepje. Duurde niet lang voordat hij zijn mond open deed als ik naar de mondhoek wees :D

Inderdaad paard een tijd met andere vulling die hij lekker vind via spuit geven. En dan een keer de wormenspuit ertussen. En dan zelf niet nadenken want sommige voelen ook je intentie van tevoren aan. Die voelen aan wat jij van plan bent.

Je komt dan toch vaak zeker als het al aantal x niet gelukt is op een andere houding de stal in. Of je houdt per ongeluk je adem in. Let maar eens op met welke houding, gedachten jij de stal in komt.

Het blijven prooidieren die werkelijk goed aanvoelen, observeren van jou mens weet wat er komt. Zeker als het paard jou al langer kent. Het paard denkt dan werkelijk dat die spuit hem iets aan kan doen. Niet alleen de smaak want van nature zouden ze zoiets ook niet eten met zulke smaken

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:05

Een van de vier is erg sceptisch. Ik besteed daar wel tijd aan, elke keer weer. Even laten kijken, ruiken. Bij zijn mond houden. Ik geef hem alle tijd. Hij trekt zijn hoofd terug, maar ik blijf dan heel stoïcijns volhouden. Als hij ontspant neem ik de druk (wormenspuit) weg. Dat geeft hem op een gegeven moment vertrouwen. Dan spuit in de mond, is weer vervelend, weer terugtrekken etc. Maar ook dat is na een paar minuten volhouden en belonen voor goed gedrag over. Dan kan ik vervolgens de spuit leeg spuiten op de tong.

Dwang en hem te snel af willen zijn werkt bij hem totaal niet. Nu duurt het misschien 10 minuten, maar daar heb ik geen probleem mee.

bianca5055

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:09

Er zijn ook gewoon kauwtabletten voor paarden, dus als het echt niet lukt is dat nog een optie. Zijn iets duurder, maar heb nog geen paard gezien die ze niet op at.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:17

Isabel_k schreef:
Utixo schreef:

Die ervaring heb ik niet. _O- Bijna al mijn stalgenootjes liepen klagend met spuit en al naar het paard. :D Vandaar mijn opmerking.

:D :D

Wellicht hadden ze Lestertje moeten ontmoeten. Die vrat spuit en al op, als je hem de kans had gegeven. Maakte niet uit, als alle paarden het uitspuugden, vrat hij het nog steeds op.

Maar, hij vrat alles op, hout, friet, frikandellen, kroketten, trams en ook z'n mens. Totdat die mens een keer het stroomdraad dicht deed en hij zo dom was om dat erbij te pakken toen ie in z'n mens wilde opeten }:)

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:22

Pandora2 schreef:
Je hand niet op zijn neus leggen. Spuit in de mondhoek naar achter gericht en in 2sec is het gepiept.
Als hij dan zijn hoofd omhoog gooit, is het alleen maar goed want dan valt er niks op de grond :D
Wel even checken of het doorgeslikt is voor je 'm loslaat weer.

Het belangrijkste is niet treuzelen, gewoon doen :Y)

Niks met het spul in eten proberen te mengen, dat smaakt gewoon niet goed en eten ze toch niet op.

Precies dit. Bij die van mij heb ik 1 kans. Zodra hij doorheeft dat het een wormenkuur is gaat hij headbangen. Wormenkuur spuitklaar, achter mijn rug, in 1x er in en een stuk appel er achteraan. Gaat (bijna) altijd goed. Ik heb in het verleden ook geoefend met een lege spuit gevuld met appelmoes. Dat ging helemaal prima, zolang het appelmoes was, maar hij wist exact wanneer het een echte kuur was. Mengen werkt bij hem ook niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:48

NienkeK schreef:

Mijn k.t arabs weten haarfijn het verschil. :+
Dus op de trailer en lekker je kop tegen het dak.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:26

neetoch schreef:
pien_2010 schreef:
yep. Ik nam eerst zelf een spuit, paard keek toe, en toen was de volgende zo gepiept bij hem ~~}> +:)+

Nou dan weet ik niet wat er mis is met jouw smaakpapillen hoor Pien, als je zonder bekken trekken er een complete spuit moxidectine in kan doen bij jezelf. _/-\o_ :')

Sterk lijf, dat dan weer wel, en levenslang ontwormt als je voor 700kg ontworming er in hebt gestoken denk ik. _O-

Met dit soort dingen is de gulden regel gewoon niet te veel trutten. Hier eentje die te dom is om zich te herinneren dat dat spul vies is en die neemt 'm gewoon om me daarna twee dagen niet meer aan te kijken.

De merrie is een **** die die spuit al ruikt nog voor ik bij haar in de buurt ben lijkt het. Spuit appelmoes en een spuit ontworming kent ze perfect uit elkaar. := Maar ook bij haar is het een kwestie van snel zijn. Halster pakken, spuit in dat bakkes en gewoon in een druk leegspuiten. Ze kan het niet uitspugen als ze het zou willen gezien ik 'm bijna de slokdarm in spuit denk ik. _O- zodra je 'm leeg gespoten hebt desnoods de hand onder de kin en even die kop omhoog duwen. Verkleint de kans op kopstoten gezien ze dan boven je uit gooien als ze al opzij zouden gooien.

Als ze klemmen mik ik hem gewoon in de opening waar het bit ook ligt trouwens. :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:38

neetoch schreef:
pien_2010 schreef:
yep. Ik nam eerst zelf een spuit, paard keek toe, en toen was de volgende zo gepiept bij hem ~~}> +:)+

Nou dan weet ik niet wat er mis is met jouw smaakpapillen hoor Pien, als je zonder bekken trekken er een complete spuit moxidectine in kan doen bij jezelf. _/-\o_ :')

Heb je wel eens gras gegeten of biks? Ook niet te haggelen maar paard doet er niet moeilijk over.
Jouw smaakpapillen werken niet hetzelfde ;)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:43

Als via mond niet lukt waarom niet via dierenarts inspuiten in bloedbaan? (Ander wormenproduct)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:48

Ben ik blij met mijn fjord.
Die doet haar mond al open als ze de wormenspuit ziet

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:53

Dakario schreef:
Als via mond niet lukt waarom niet via dierenarts inspuiten in bloedbaan? (Ander wormenproduct)

Omdat dat levensgevaarlijk is

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:10

Toch wel typisch dat de meeste hier liever kiezen voor vechten dan om er even tijd in te steken om je paard er comfortabel mee te maken. :D

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:11

Mijn vorige paard was heel braaf en liet het gewoon toe. Onze arabier is boos dat hij er elke weer intrapt en kijkt me daarna niet meer aan voor een dag. De volgende dag denkt hij weer: daar is zij weer met wat lekkers. De merrie die ik nu heb, is een drama queen. Ze komt omhoog en dan gewoon echt steil omhoog. Bij haar is het geen gezeur praam erop en spuit erin. Vorige keer konden we haar overbluffen door haar bovenlip stevig vast te pakken en hup spuit erin. Deze keer had ze van te voren al bedacht dat ze niet mee ging werken. Ook toen ik een praam had. Ze had allang in de gaten dat we wat gingen doen en stond al omhoog voor ik nog maar de spuit in de buurt had. Ik kan dit ook niet alleen, zij is 170 en ik 165. Zoon van stalbaas is daar een stuk handiger in, dus met zijn hulp is het gelukt.
Ik heb het vorige jaar ook geprobeerd om het door het voer te doen. Ja mevrouw is gek, daar trapte ze niet in. Ik vind het niet leuk dat we het met een praam moeten doen, maar anders lukt het niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:19

AstridJ schreef:
Toch wel typisch dat de meeste hier liever kiezen voor vechten dan om er even tijd in te steken om je paard er comfortabel mee te maken. :D

Als je vecht doe je het mis. :+
Gewoon niet zoveel tamtam om maken. Het is voor hun gezondheid en het is vies. Jammer maar helaas. Het wordt niet lekkerder van er mee te gaan trutten.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:20

AstridJ schreef:

Vechten? :') stel je niet zo aan, die spuit zit er zo in. Mensen maken het zelf groter dan dat het is.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:35

Ik lees hier toch genoeg mensen met paarden die er een probleem van maken en een praam moeten gebruiken of hun paarden in de trailer moeten zetten of een doek over het hoofd moeten gooien enz enz?

Clickertraining is geen trutten :+ Dat is gewoon een techniek waar je oa paarden dingen mee kan leren die ze niet zo prettig vinden. Niet iedereen is even handig met zo'n spuit he (ik ook niet nml. zit er altijd mee te klooien). Clickertraining is niet ingewikkeld, je moet alleen wel even tijd steken in de juiste techniek en timing anders werkt het juist voor geen meter en krijg je een paard dat opdringerig wordt. Als je clickertraining goed toepast kan je het heel handig toepassen voor dit soort dingen. Een paard dat rustig stil blijft staan en waar je de spuit op je gemak in de mond kan duwen is toch veel prettiger?
Laatst bijgewerkt door AstridJ op 21-12-20 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:39

AstridJ schreef:
Ik lees hier toch genoeg mensen met paarden die er een probleem van maken en een praam moeten gebruiken of hun paarden in de trailer moeten zetten of een doek over het hoofd moeten gooien enz enz?

Clickertraining is geen trutten :+ Dat is gewoon een techniek waar je oa paarden dingen mee kan leren die ze niet zo prettig vinden. Niet iedereen is even handig met zo'n spuit he (ik ook niet nml. zit er altijd mee te klooien). Clickertraining is niet ingewikkeld, je moet alleen wel even tijd steken in de juiste techniek en timing anders werkt het juist voor geen meter en krijg je een paard dat opdringerig wordt. Als je clickertraining goed toepast kan je het heel handig toepassen voor dit soort dingen. Een paard dat rustig stil blijft staan en waar je de spuit op je gemak in de mond kan duwen is toch veel prettiger?

Nou, er zijn er hier meerdere paarden, waaronder die van mij die echt doorhebben wat er in die spuit zit. Ze vinden het gewoon smerig en willen het niet opeten. Hoe wil jij dat clicker trainen? Want met iets lekkers gaat het dus prima.. Het gaat niet om de spuit zelf maar om wat erin zit.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:45

Sintara het paard linkt de spuit aan een vieze smaak in de mond en daarom doen ze moeilijk. Je kan dat gedrag ombuigen met clickertraining. Het werkt idd niet om de ene keer met een spuit met appelmoes aan te komen en de andere keer met de vieze wormenspuit. Dat verschil hebben ze zo door, daarmee verander je het gedrag niet. Met clickertraining verander je het negatieve van de vieze smaak naar iets positiefs. Dat is de kracht van clickertraining.