Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Utixo schreef:Ik denk niet dat er ook maar iemand is die naar zijn paard toe gaat met de mededeling dat ze een smerige kuur in zijn mond gaat stoppen... ik gok zomaar dat 99,9% van de mensen al vrolijk op het paard afkomt dat ze een lekker hapje hebben.
StalNollie schreef:Amalarab schreef:Alleen even een reactie over de smaak.
Het is heel vies! (Ik bijt het dopje er weleens af)
Ik OK altijd verrekte rotdingen zitten zo goed dicht haha.
Praam erop even wachten spuiten praam eraf. Ik heb ze er altijd zo in.
Mieke nooit je hand kwartslag draaien met halster... Voor je het weet zit je keer klem!!
NienkeK schreef:Wat nog niet is genoemd is het oefenen met een gewone spuit met appelmoes? Doe ik eigenlijk standaard bij paarden die het nog niet kennen en tijdje terug bij een paard die er volgens de eigenaren een drama van maakte. Voordeel is dat het niet direct achter in de mond moet, als ze de spuit eng vinden spuit je het eerst op je hand, daarna op zijn lippen etc. Hier is het nog altijd zo geweest dat als ze eenmaal de appelmoes hebben geproefd de spuit wel oké is. Bij dat paard laatst heb ik 5 dagen appelmoes in zijn mond gespoten, dag 6 zelfde verhaal alleen na de appelmoes de wormenkuur uit mn jaszak en ook direct de mondhoek in. Volgende dag weer even appelmoes om het goed te maken
Hij klemde overigens eerst zijn kaken op elkaar als je ook maar iets met zijn mond wou, dat eerst opgelost met: vinger in mondhoek - smakken of mond iets open - snoepje. Duurde niet lang voordat hij zijn mond open deed als ik naar de mondhoek wees
Isabel_k schreef:Utixo schreef:Ik denk niet dat er ook maar iemand is die naar zijn paard toe gaat met de mededeling dat ze een smerige kuur in zijn mond gaat stoppen... ik gok zomaar dat 99,9% van de mensen al vrolijk op het paard afkomt dat ze een lekker hapje hebben.
Die ervaring heb ik niet.Bijna al mijn stalgenootjes liepen klagend met spuit en al naar het paard.
Vandaar mijn opmerking.
Pandora2 schreef:Je hand niet op zijn neus leggen. Spuit in de mondhoek naar achter gericht en in 2sec is het gepiept.
Als hij dan zijn hoofd omhoog gooit, is het alleen maar goed want dan valt er niks op de grond![]()
Wel even checken of het doorgeslikt is voor je 'm loslaat weer.
Het belangrijkste is niet treuzelen, gewoon doen![]()
Niks met het spul in eten proberen te mengen, dat smaakt gewoon niet goed en eten ze toch niet op.
NienkeK schreef:Wat nog niet is genoemd is het oefenen met een gewone spuit met appelmoes? Doe ik eigenlijk standaard bij paarden die het nog niet kennen en tijdje terug bij een paard die er volgens de eigenaren een drama van maakte. Voordeel is dat het niet direct achter in de mond moet, als ze de spuit eng vinden spuit je het eerst op je hand, daarna op zijn lippen etc. Hier is het nog altijd zo geweest dat als ze eenmaal de appelmoes hebben geproefd de spuit wel oké is. Bij dat paard laatst heb ik 5 dagen appelmoes in zijn mond gespoten, dag 6 zelfde verhaal alleen na de appelmoes de wormenkuur uit mn jaszak en ook direct de mondhoek in. Volgende dag weer even appelmoes om het goed te maken
Hij klemde overigens eerst zijn kaken op elkaar als je ook maar iets met zijn mond wou, dat eerst opgelost met: vinger in mondhoek - smakken of mond iets open - snoepje. Duurde niet lang voordat hij zijn mond open deed als ik naar de mondhoek wees
neetoch schreef:pien_2010 schreef:yep. Ik nam eerst zelf een spuit, paard keek toe, en toen was de volgende zo gepiept bij hem![]()
Nou dan weet ik niet wat er mis is met jouw smaakpapillen hoor Pien, als je zonder bekken trekken er een complete spuit moxidectine in kan doen bij jezelf.![]()
neetoch schreef:pien_2010 schreef:yep. Ik nam eerst zelf een spuit, paard keek toe, en toen was de volgende zo gepiept bij hem![]()
Nou dan weet ik niet wat er mis is met jouw smaakpapillen hoor Pien, als je zonder bekken trekken er een complete spuit moxidectine in kan doen bij jezelf.![]()
AstridJ schreef:Toch wel typisch dat de meeste hier liever kiezen voor vechten dan om er even tijd in te steken om je paard er comfortabel mee te maken.
AstridJ schreef:Ik lees hier toch genoeg mensen met paarden die er een probleem van maken en een praam moeten gebruiken of hun paarden in de trailer moeten zetten of een doek over het hoofd moeten gooien enz enz?
Clickertraining is geen truttenDat is gewoon een techniek waar je oa paarden dingen mee kan leren die ze niet zo prettig vinden. Niet iedereen is even handig met zo'n spuit he (ik ook niet nml. zit er altijd mee te klooien). Clickertraining is niet ingewikkeld, je moet alleen wel even tijd steken in de juiste techniek en timing anders werkt het juist voor geen meter en krijg je een paard dat opdringerig wordt. Als je clickertraining goed toepast kan je het heel handig toepassen voor dit soort dingen. Een paard dat rustig stil blijft staan en waar je de spuit op je gemak in de mond kan duwen is toch veel prettiger?