BrittS schreef:Wat rot zeg! Hopelijk knappen beide paarden weer helemaal op.
Een vraagje voor de mensen waarvan hun paard zandkoliek heeft gehad: Gaven jullie al wel zandkuren? En zo ja, hoeveel/hoevaak? Ik ben hier oprecht benieuwd naar omdat ik ondanks dat ik dus wel kuren geef, er nog altijd heel bang voor ben.
Mijn paarden staan 24/7 op een zandpaddock (PP) en af en toe even op de wei. Onbeperkt hooi in netten in bakken (die staan op zand) en in netten die hangen (op beton, want daar is veeel meer verlies en kans op scharrelen).
Ik merk wel dat ze, omdat ze onbeperkt krijgen, niet echt het gevallen hooi opeten. Op zich vervelend ivm verlies, maar zo krijgen ze tenminste ook geen zand binnen op die manier dus ik ben daar eigenlijk ook wel blij mee.
Paard van vriendin had van de week zand koliek. Nu heeft ze hem pas 2,5 maand ongeveer. En ze geeft altijd iedere 4 weken een kuur.
Normaal zou ze die zondag weer starten met de kuur maar hij logeerde een nachtje op de manege. Dus zouden ze een weekje later ermee starten.
Dat weekje doorschuiven redde ze dus niet en stond hij met zandkoliek.
Zat erg veel zand in zei de da.
Normaal geeft ze iedere 4 weken een kuur van een week met 100 gram vlozaadvezels.
Nu 2x per dag 200 gram