Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 01:02

tylando schreef:
Hoeveel epsom zout geven jullie dan? En hoe lang/ vaak?

Ik zal het even opzoeken. Was laatste ronde buiten, maar kon het emmertje en maatbekertje niet zo snel vinden waar ik het heb afgemeten. Is nu op, maar heb het emmertje daarvoor ergens apart.

(tenzij ML dacht; hey een leeg emmertje, leuk voor schroefjes :o :( :+ )

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 01:38

ik volg deze topic even

helaas hebben wij afgelopen oktober onze toen 8 jarige haflinger in moeten laten slapen ivm zandkoliek. hij kreeg regelmatig zijn lijnzaad en sandclear kuurtjes en olie, stond op een goed stuk gras en in de winter een track en hooi.. nachts op stal.. we begrijpen nog steeds niet dat hij ondanks zijn beweging hooi en kuurtjes en controles een koliek heeft gekregen.. ws pure pech..opereren was geen optie meer.

we hebben inmiddels een nieuw paard en die heb ik twee weken geleden behandeld met vlozaad 100 gram per dag gedurende een week.. als ik het nu zo lees had dit dus best meer mogen zijn??

ik Wilde zelf gaan afwisselen. ene maand een kuurtje vlozaad andere maand kuurtje gekookte lijnzaad....

de nieuwe pony staat op een schrale wei en krijgt hooi uit hooizakken/slowfeeders maar staan ook wel paar uurtjes zonder en eten dan de restjes van de grond.. die we 4 a 5 x per week vegen.
Ik wil niet nog een keer een pony verliezen aan koliek...

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 01:47

lnvdh schreef:
ik volg deze topic even

helaas hebben wij afgelopen oktober onze toen 8 jarige haflinger in moeten laten slapen ivm zandkoliek. hij kreeg regelmatig zijn lijnzaad en sandclear kuurtjes en olie, stond op een goed stuk gras en in de winter een track en hooi.. nachts op stal.. we begrijpen nog steeds niet dat hij ondanks zijn beweging hooi en kuurtjes en controles een koliek heeft gekregen.. ws pure pech..opereren was geen optie meer.

we hebben inmiddels een nieuw paard en die heb ik twee weken geleden behandeld met vlozaad 100 gram per dag gedurende een week.. als ik het nu zo lees had dit dus best meer mogen zijn??

ik Wilde zelf gaan afwisselen. ene maand een kuurtje vlozaad andere maand kuurtje gekookte lijnzaad....

de nieuwe pony staat op een schrale wei en krijgt hooi uit hooizakken/slowfeeders maar staan ook wel paar uurtjes zonder en eten dan de restjes van de grond.. die we 4 a 5 x per week vegen.

Heftig hoor! Heb het idee dat het ook erg aan het paard zelf ligt. Mijn pony eet een appel al niet meer als er een beetje zand aan zit. Ik geef zoveel mogelijk het jaarrond een handje lijnzaad brokjes iedere dag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 01:57

lnvdh schreef:
ik volg deze topic even

Dat is heel heftig en vreselijk naar.

Ik snap je angst heel goed. Maar hoelang had je die andere haf? Er kan altijd nog meer aan de hand zijn. Soms werken darmen gewoon niet zo goed bijv.
En sommige paarden eten gewoon veel in verhouding tot beweging. Wij hebben een pp en ze rennen en lopen wat, maar zijn verder best saai en komen niet aan de km's.
We halen het beste hooi en doen van alles. Je kan jezelf van alles kwalijk nemen, maar als je alles hebt gedaan en het gaat toch mis, is het gewoon echt waardeloos.

Probeer naast je goede zorgen ook te relativeren. Er zijn heel veel paarden en ze gaan echt niet allemaal dood aan zandkoliek. Er zijn paarden die slechter verzorgd worden en er niet aan overlijden. Soms heb je gewoon echt heel erg pech dat het jou wel overkomt en het is niet eerlijk.

Hoeveel weegt je paard en wat weet je van het leven tot nu toe? Volgende kuur wel hoger doseren en dan evt de mest dagelijks testen.

lnvdh

Re: Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:47

pony hadden we 2.5 jaar gehad. nooit tekenen van zand in de darmen dus was enorm schrikken toen hij ineens koliek kreeg en wel zodanig dat t niet meer te verhelpen viel. De nieuwe weegt denk 500-550 kg ms nu iets meer ( heeft wat overgewicht, hebben hem net)
ik kan gelukkig inmiddels wel relativeren.. er zijn idd mensen die amper tot niet naar hun dier omkijken en die worden 30 en de onze werd 7 keer per week bezocht maar was niet geboren voor het geluk zeggen we wel eens.. heeft meer ellende meegemaakt in zijn leven ( op benen gebied)

ik ben benieuwd hoe ik de nieuwe zal kunnen helpen.. helemaal omdat de plek waar we staan geen hoge graslanden heeft en de winter ze de dag doormaken op een grote zandpaddock met hooi in slowfeeder ( die wel op verhardingen staan) We ontkomen gewoon niet aan dat ze zand binnen krijgen. ook in de zomer krijgen ze extra hooi maar ja die mondjes gaan sneller naar dat groene vaste plukje in de grond dan dat geel/groene plukje in het netje

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:10

BrittS schreef:
Wat rot zeg! Hopelijk knappen beide paarden weer helemaal op.

Een vraagje voor de mensen waarvan hun paard zandkoliek heeft gehad: Gaven jullie al wel zandkuren? En zo ja, hoeveel/hoevaak? Ik ben hier oprecht benieuwd naar omdat ik ondanks dat ik dus wel kuren geef, er nog altijd heel bang voor ben.

Mijn paarden staan 24/7 op een zandpaddock (PP) en af en toe even op de wei. Onbeperkt hooi in netten in bakken (die staan op zand) en in netten die hangen (op beton, want daar is veeel meer verlies en kans op scharrelen).
Ik merk wel dat ze, omdat ze onbeperkt krijgen, niet echt het gevallen hooi opeten. Op zich vervelend ivm verlies, maar zo krijgen ze tenminste ook geen zand binnen op die manier dus ik ben daar eigenlijk ook wel blij mee.

Paard van vriendin had van de week zand koliek. Nu heeft ze hem pas 2,5 maand ongeveer. En ze geeft altijd iedere 4 weken een kuur.
Normaal zou ze die zondag weer starten met de kuur maar hij logeerde een nachtje op de manege. Dus zouden ze een weekje later ermee starten.
Dat weekje doorschuiven redde ze dus niet en stond hij met zandkoliek.

Zat erg veel zand in zei de da.

Normaal geeft ze iedere 4 weken een kuur van een week met 100 gram vlozaadvezels.
Nu 2x per dag 200 gram

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:52

De mijne likt in de herfst zand uit de paddock. Hij graaft dan naar dieper zand en likt dat op. Toch komt er nooit zand uit het mestonderzoek. Ik ga eens een week lang testen.

Geven jullie de hele psylliumzaadjes of de gemalen?
En als jullie lijnzaad koken, is dit hele lijnzaad of gebroken? En hoeveel voeren jullie hiervan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:28

lnvdh schreef:
pony hadden we 2.5 jaar gehad. nooit tekenen van zand in de darmen dus was enorm schrikken toen hij ineens koliek kreeg en wel zodanig dat t niet meer te verhelpen viel. De nieuwe weegt denk 500-550 kg ms nu iets meer ( heeft wat overgewicht, hebben hem net)
ik kan gelukkig inmiddels wel relativeren.. er zijn idd mensen die amper tot niet naar hun dier omkijken en die worden 30 en de onze werd 7 keer per week bezocht maar was niet geboren voor het geluk zeggen we wel eens.. heeft meer ellende meegemaakt in zijn leven ( op benen gebied)

ik ben benieuwd hoe ik de nieuwe zal kunnen helpen.. helemaal omdat de plek waar we staan geen hoge graslanden heeft en de winter ze de dag doormaken op een grote zandpaddock met hooi in slowfeeder ( die wel op verhardingen staan) We ontkomen gewoon niet aan dat ze zand binnen krijgen. ook in de zomer krijgen ze extra hooi maar ja die mondjes gaan sneller naar dat groene vaste plukje in de grond dan dat geel/groene plukje in het netje

Opname van zand ontkom je echt niet aan. Alleen als je een paard op stal zet en het hooi schoon spoelt, want daar zit ook vaak al wat zand aan.

Je kan voor je eigen gemoedsrust een week elke dag mest checken en hoog doseren als je psyllium geeft, evt incl de epsom zout.

En de rest van de tijd lijnzaad geven. Ik doe wel steeds even stoppen tussendoor, maar lijnzaad krijgen ze een hele zak en als die op is, geef ik niks. Dan een weke psyllium en dan na een week weer lijnzaad. Wij malen gewoon de lijnzaad met een koffiemolen en geven een klein maatbekertje.

En dan minimaal elke dag 15 min laten draven. Sowieso voor overgewicht en dan het stimuleren van de darmen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:40

@ superpony: heb jij bewijs voor het gebruiken van epsom zout tegen zand? Ik kan alleen dingen vinden over minder spierpijn na het sporten en minder ontstekingen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:49

Zandkoliek gaat vaak samen met bloedwormen.De werking van de darm om zand naar buiten te werken word belemmert door wormen.Met name ook ingekapselde bloedwormen.En met het onbetrouwbare mestonderzoek hebben er meer paarden bloedwormen dan je denkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:56

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:57

bigone schreef:
Wanneer je op een pensionstal staat dan snap ik niet dat de pensionhouder zijn klanten hier niet voor waarschuwt, beetje nalatig en jullie zitten met de kosten.

Je hebt als eigenaar van je paard nog altijd zelf de verantwoording en je verstandig kan zijn door je paard niet op een (te) kale wei te (laten) zetten!
Hoe veel hooi je daar ook bij voert ze verkiezen toch liever dat ene kleine sprietje gras en zo komt er met de wortels en al steeds een beetje zand naar binnen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:05

Rije schreef:
Miriam91 schreef:
@ superpony: heb jij bewijs voor het gebruiken van epsom zout tegen zand? Ik kan alleen dingen vinden over minder spierpijn na het sporten en minder ontstekingen

[VN] Effectieve behandeling voor zandophopingen gevonden

Epsomzout = magnesiumsulfaat :)

De vraag is dan wel of er zulke goede resultaten zijn door het psylliumzaad, het epsomzout of juist de combinatie daarvan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:27

Dat Epsomzout is nieuw voor mij. Klinkt wel positief. Volgens dat artikel zou m'n shet 150 gram moeten krijgen. Ook qua psyllium. Dat is wel lastig. Ze heeft snel buikpijn, ook met zandkuren.

Maar ben wel altijd bang dat ze zand koliek krijgt. Ze heeft redelijk vaak buikpijn, gaat altijd wel over met colosan of een prik van de da. Maar verdenk ook altijd zand, omdat er niet echt een aanwijsbare reden voor is.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:14

Rije schreef:
Miriam91 schreef:

[VN] Effectieve behandeling voor zandophopingen gevonden

Epsomzout = magnesiumsulfaat :)

Dank je Rije voor de link. Ik had er nog nooit van gehoord maar ga me toch maar 's even verdiepen in Epsomzout als extra tegen zand in de darmen. Ik gebruik nu regelmatig een kuur van gekookt lijnzaad waarbij ik het lijnzaad eerst maal en dan pas kook. De smurrie die dan ontstaat is nog plakkeriger als met hele lijnzaadjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:38

Miriam91 schreef:
De vraag is dan wel of er zulke goede resultaten zijn door het psylliumzaad, het epsomzout of juist de combinatie daarvan.

Epsom zout is humaan allang bekend dat het darmen reinigt. Omdat het vocht zou onttrekken, zou ik het niet te vaak en te lang doen.
Ik heb ook ooit een artikel gelezen dat je heel veel moet geven voor het effect, maar wij doen het 2x pj als extra.
Als het niet werkt, ben ik ook niet heel bang dat het dan kwaad doet.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:28

het is idd niet te voorkomen dat ze zand eten. Ik was met onze haflinger echt van overtuigd dat we het goed deden. gaven hem maandelijks een kuur, zomers iets minder vaak maar wel regelmatig mestonderzoek. de dierenarts had ons verteld dat sommige paarden ondanks preventief onderhoud gewoon evengoed de Sjaak zijn en dat ik het niet had kunnen voorkomen ( mss heeft hij het uit troost gezegd maar dat is dat maar zo )
Onze nieuwe pony ben ik extra alert.. we hebben hem pas een maand en hij heeft dus nu een kuur vlozaad gehad. ik wilde na de kerst een kuur lijnzaad geven. Ik heb juist gelezen als je langere tijd achter elkaar doorgaat met lijnzaad of vlozaad dat de darmen er immuun voor worden dus dat daarom kuren van max een week wordt geadviseerd. ze staan nachts op stal met stro en overdag nagenoeg onbeperkt hooi buiten op verharding die we minimaal 4 a 5 dan per week vegen.. na mijn gevoel kunnen we niet meer doen dan dit. Bewegen zijn we net mee begonnen, hij is herstellende van een longontsteking...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:21

Ik krijg er bij mijn shet niets in, hij gooit zijn emmer gewoon om. Medicatie moet ik kunnen oplossen om in zijn mond te kunnen spuiten. Al wat over zijn voer moet, gaat er gewoon niet in. Best wel frustrerend, omdat hij net degene is die onder de hooinetten en in de kantjes staat te scharrelen. Heb tot hiertoe nog geen zandwegkuur gevonden die ik in water kan oplossen om toe te dienen. -O-

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:27

Gemalen vlozaad mengen met olie (en niet met water), is wel meerdere grote spuiten maar dat werkt, met water wordt het een behangplakselachtige substantie die ze niet door kunnen slikken.

OrchideeDHX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:30

Ik leef zo met iedereen mee die hiermee te maken heeft of heeft gehad..

Hier ook een moeilijke, juli geheel zand en worm vrij, en toen in september na verhuizing zand in de mest. Hierbij snel gehandeld en een vlozaadkuur gegeven, helaas bij het mest onderzoek in zowel oktober als november weer zand te vinden...

Waarom het niet weg te krijgen is, is een raadsel. Volgende week beginnen we met een andere kuur, psyllium van PUUR dit keer, dubbele dosering.. hebben anderen ervaring met deze kuur?

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 11:36

SVRL schreef:
Ik krijg er bij mijn shet niets in, hij gooit zijn emmer gewoon om. Medicatie moet ik kunnen oplossen om in zijn mond te kunnen spuiten. Al wat over zijn voer moet, gaat er gewoon niet in. Best wel frustrerend, omdat hij net degene is die onder de hooinetten en in de kantjes staat te scharrelen. Heb tot hiertoe nog geen zandwegkuur gevonden die ik in water kan oplossen om toe te dienen. -O-

Mijn paard at het in het begin ook niet. Ik heb het op aanraden van de DA met appelmoes naar binnen gespoten, maar mijn paard spaarde het allemaal op in haar mond en als ik na veel moeite de laatste spuit naar binnen had gewerkt spuugde ze de hele boel weer uit. |(

Ik heb de oplossing gevonden in de SandOff Extra-brokjes van de Paardendrogist. Deze lust mijn paard wel (in het begin wel met muesli gemengd). Inmiddels eet ze gelukkig de psylliumzaadjes ook wat beter. Maar die SandOff-brokjes waren wel echt een uitkomst! Wellicht voor jou ook een idee.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 11:39

Ik zit alweer te kijken naar wat ik zal kopen voor de volgende zandkuur over een maand. Wat zijn jullie ervaringen met:
- zwarte vs. bruine psylliumzaad?
- psylliumzaad vs. psylliumhusk?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:41

Van subli hebben ze ook een psyllium slobber. Wel een beetje zoet maar wordt door veel paarden heel goed gegeten. En dan kan je na een paar dagen zelf wat husk gaan toevoegen voor de goede dosering

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:56

Die brokjes eet mijn pony dus niet. Ik doe zand weg in beetje slobber met lauw water. En dan voer ik het uit de hand als het wat dik is. Zo vinden ze het heel lekker

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:58

Hier krijgen de paarden ook énkel hooi in bakken want anders wordt er idd veel te veel zand gesnoept.

Wel goede tip om het preventief in de gaten te houden, misschien toch eens wat psyllium in huis halen.

Dank voor de waarschuwing TS!