Pony staakt, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:20

Heb ook de filmpjes bekeken op je insta. Wat mij opvalt is inderdaad dat dit paard de rug enorm vasthoudt, zowel bij het rijden als bij het vrij springen. Ik zou er een lief ding op verwedden dat dit dier last heeft van haar rug. Op het probeerfilmpje loopt ze inderdaad veel beter, maar ook daar met vastgehouden rug. Moest dit mijn paard zijn, dit zou het eerst zijn waar ik zou gaan zoeken. Met haar benen is m.i. niet veel mis, en ik zou ook niet direct aan maagzweren denken of zo. En eerst via een dierenarts ipv via -peuten en -paten.

Jeika

Re: Pony staakt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 18:27

Hmm oke, zouden er dan röntgenfoto’s gemaakt moeten worden van d’r rug?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:28

dat zou ik doen, ja, moest dit mijn paard zijn.
Dit lijkt mij geen dominantieprobleem. Alles in haar schreeuwt 'pijn'.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 18:34

Oké, dan denk ik dat dat het slimst is om als eerst te doen. Liever meteen artrose of KS oid uitsluiten dan eerst een behandeling van de osteopaat of een duur nieuw zadel. :j ik hoop echt niet dat het zoiets is zeg ;(

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:39

lijkt mij een goed plan. Ik duim alvast voor je dat het meevalt...
Met artrose heb je nog wel wat vooruitzichten. Met tildren is dat redelijk goed onder controle te krijgen. KS daarentegen is een ander verhaal...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:41

Nee dat hoop ik ook niet voor je, dat zou wel heel zuur zijn, ik vind het aansprekende pony.
Ik heb heb de filmpjes dus niet gezien maar als ik afga op degenen die het wel gezien hebben dan kun je ook nog aan de eierstokken kunnen denken. Dan drukken ze soms de rug omhoog in een stijve houding.
Kan die dierenarts op stal je niet helpen met het opstellen van een zinvol controle project?
Gewoon maar alles lukraak testen is niet altijd de beste weg.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 18:44

De DA is m’n vader, die kan er deze week wel even naar kijken denk ik. Maar hij is meer van de koeien, dus ik weet niet hoe ver we gaan komen. :=

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:47

Ik zou gewoon RX'en laten nemen van haar rug. Dat kost niet zoveel, en dan kun je toch al heel veel uitsluiten.
Zit al 35 jaar in de paarden en dan krijg je er ook een oog voor waar je moet beginnen zoeken. En je moet altijd ergens beginnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:49

Jeika schreef:
De DA is m’n vader, die kan er deze week wel even naar kijken denk ik. Maar hij is meer van de koeien, dus ik weet niet hoe ver we gaan komen. :=

Oh haha, je vader zelfs.
Zelfs al is hij van de koeien, dan heb je in iederegeval iemand die met je meedenken kan. Dat is toch wel prettig. Heb je al een goede paarden praktijk waar je klant bent?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 18:58

Dat is waar. Ik ga gewoon naar de praktijk van m’n pa, de graafschap in Vorden. Ik heb even met m’n moeder overlegt, we gaan een afspraak maken voor foto’s. Daarna kijken we verder. Mocht er iets uitkomen als artrose of ks, moet ze helaas weer terug. Hoe jammer ook. :( Ik ben al super erg gehecht aan haar dus ik ga duimen voor een positieve uitkomst.
Het komt vast door d’r naam, de wet van Murphy slaat toe :=

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 21:28

Net even haar voetjes op de foto gezet. Ze leek vrolijker dan anders, maar misschien let ik alleen maar op positieve. Ik heb even aan haar rug gevoeld om te kijken of ze gevoelig reageert na het kijken van een filmpje met uitleg over hoe je dat kon checken. Ze reageerde niet als je met je vingers over de rugspier gaat, een paar dagen geleden ging ze draaien toen iemand dat deed. Ze reageerde ook niet/amper op druk geven op de wervels. Morgen ga ik een afspraa maken met de da :) Afbeelding
Hopelijk is het een beetje duidelijk zo.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:58

Fijn dat jullie haar even op de foto laten zetten. Als je op de kliniek bent kan je gelijk ook aan de DA vragen om te checken/vragen stellen :)

Hoeven zien er op deze foto wel aan de lange kant uit, dat heeft ook overal invloed op :)

Overigens; een ander zadel moet sowieso, ongeacht wat hier uit komt. Hoe duur een goed liggend zadel is hangt er vanaf. Kentaurs liggen rond de 1400, albion 3000, wintec alles bij elkaar onder de 1000. Zou je wel echt willen aanraden niet te kijken naar hoe mooi een zadel is of te kopen vanaf internet maar echt een zadelmaker laten komen. Weet je zeker dat het goed ligt. Degene die je eerder noemde ken ik niet maar vgm over country mill iig wel goede verhalen gehoord.

Er is met rijden echt heel veel mogelijk en als het geen kissing spines is oid komt het vast allemaal goed. Zeker als je ook met een goede instructeur en osteopaat aan de slag gaat. Ik zou je voor alsnog niet te druk er om maken en gewoon lekker gaan wandelen/aan de hand werken. KNHS heeft nu ook allemaal masterclasses die wellicht inzicht kunnen bieden. Ook (wat imo nu ook kan) probeer een keer longeer les :) Lammert haanstra is daarin bijvoorbeeld een bekende naam die mensen door het hele land heeft opgeleid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:10

'Een paard heeft geen sleutelbeen' (dat is gewoon nog peesweefsel).

Een 'uitgedraaid' voorbeen is dus een spier/ banden / etc kwestie.

Ik heb mijn Spaanse schone dame ingereden volgens de principes van Karin Leibbrandt en het klassieke rijden.
Eerst met grondwerk dier in verticale balans (gelijkelijk gewicht op beide voorbenen) (dat kan bij haar dus ingewikkeld zijn).
Een dier in verticale balans ontspant de rug, daar maak je onder het zadel gebruik van.
Dan werk je met een lange, relatief lage hals met de ruiter in 'remonte zit' (zoiets als verlichte zit) aan de correcte spieren.
Bedenk dat nog al wat Iberische paarden richting hypermobiliteit gaan - spieren kweken is de boodschap. (Deze halshouding plus 'remontezit' maakt dat de rug nauwelijks belast wordt, dwz de banden doen hun werk, de goede spieren zijn actief en jouw gewicht wordt verspreid.)
Na een jaar les plus remontewrrk heb je een blij paard waar je heel lang plezier mee kunt hebben.

nynke401Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:25

Ik had precies zo'n paard. Nu gaat het geweldig met hem. Hij rijdt enorm goed en heeft weer plezier.
Wat hebben we gedaan:
1. Craniosacraal therapie (Kan ook osteopaat of fysio), dit heeft echt geholpen!
2. Zadelmaker (enkel om te kijken of dit zadel prima lag). Ik heb zeker geen duur zadel op hem liggen, maar eentje van 50 euro.
3. Dierenarts, tandarts en hoefsmid. Dierenarts zag niets aan hem en wij wilden nog geen röntgenfoto's laten maken.
4. Doorpakken! Mijn vader reed mee op de fiets (wij hadden geen bak) en werd echt boos als hij ging bokken (niet slaan of iets hoor, vooral stem en aan halstertouw meetnemen). Na die rit niets meer aan de hand. Hij galoppeert als een blij jong paard door het bos en is helemaal happy. De dierenarts, hoefsmid en craniosacraal vinden hem er enorm goed uitzien en vertellen dat hij er ook heel happy uit ziet. Hij gaat graag mee op rit en is nu zelfs een tutor voor een ander paard. Onderhand heeft hij wel een nieuw zadel omdat hij spieren gekregen heeft, maar weer geen dure.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 22:57

D’r hoeven zijn pas bekapt door Arno Gouw, volgensmij weet hij wel wat hij doet :j rijden ga ik nu niet doen, ook niet zonder zadel.. ik ga denk ik wandelen even oppakken, zodat ik toch wat leuke dingen met haar kan doen :) ik hoef ook echt geen duur merkzadel hoor, absoluut niet. Gewoon een degelijk goed passend zadeltje is perfect voor mij. Ik heb ook een vitaminebrok gekocht, Marstall Force. Hopelijk een goede keuze? Ik vind dr een beetje een rommelige vacht hebben namelijk en de hoefsmid/bekapper zei ook dat een vitaminebrok beter is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:10

... ik was nog iets vergeten te zeggen.
Jouw dier heeft dus asymmetrische spanning ergens in haar borstkas/ ribben regio (want 'uitgedraaide' hoef), mijn dier had nog al wat spanning in diezelfde regio, maar symmetrisch.
Met een goede bekapper en het rijden gericht op verticale balans is die spanning op de één of andere manier 'vanzelf' opgelost.
(En ik heb een x aantal mensen gevraagd 'wat het zou kunnen zijn' en ik heb vele antwoorden gekregen. Waarbij de meeste mensen netjes zeiden dat het vooral een soort gok was - 'er zit spanning en je kunt gewoon rijden en het zou x, y of z kunnen zijn'.)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:21

Jeika schreef:
Dat is waar. Ik ga gewoon naar de praktijk van m’n pa, de graafschap in Vorden. Ik heb even met m’n moeder overlegt, we gaan een afspraak maken voor foto’s. Daarna kijken we verder. Mocht er iets uitkomen als artrose of ks, moet ze helaas weer terug. Hoe jammer ook. :( Ik ben al super erg gehecht aan haar dus ik ga duimen voor een positieve uitkomst.
Het komt vast door d’r naam, de wet van Murphy slaat toe :=

Heel verstandig. Better safe than sorry. En als er nu iets zou uitkomen, uit de foto’s, kun je nog met de verkoper iets overeen komen. Hoe langer je wacht, hoe slechter je kansen.
Ik duim alvast voor Murphy.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 17:31

Dankjewel :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:50

Hoe gaat het ondertussen met Murphy?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 23:16

Ik ben ook benieuwd hoe het gaat.
Ik heb op jouw Instagram gekeken en ik denk ook dat ze last heeft van haar rug. Ze doet mij denken aan mijn jonge merrie, daar laat ik volgende week foto's van maken.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 09:25

Lief dat jullie het vragen! Met Murphy gaat het opzich goed, ik heb veel met haar gewandeld afgelopen dagen. De dierenarts is gebeld :j ik dacht alleen dat rug (en hals) foto’s ook gemaakt konden worden met mobiele röntgenapperatuur, maar dat is niet zo. We zullen dus met haar naar de kliniek moeten, maar we hebben geen trailer of trailerrijbewijs. Maar we gaan even rondvragen en we komen er vast wel uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:51

Jeika schreef:
Lief dat jullie het vragen! Met Murphy gaat het opzich goed, ik heb veel met haar gewandeld afgelopen dagen. De dierenarts is gebeld :j ik dacht alleen dat rug (en hals) foto’s ook gemaakt konden worden met mobiele röntgenapperatuur, maar dat is niet zo. We zullen dus met haar naar de kliniek moeten, maar we hebben geen trailer of trailerrijbewijs. Maar we gaan even rondvragen en we komen er vast wel uit!

Er bestaan ook paardentaxi's, mocht het niet lukken om iemand te vinden.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 22:37

Het is geregeld, woensdagmiddag gaan we met haar naar de kliniek. Ze gaan eerst een algemeen onderzoek doen, ze gaan haar opvoelen om de eierstokken en dergelijke te controleren en verder weet ik niet precies wat ze van plan zijn := Als daar niks uit komt kunnen ze direct daarna röntgenfoto’s maken. :) ik vind het best spannend hoor! Ik ga gewoon uit van het ergste, dan kan het alleen maar meevallen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:55

ik duim alvast!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 17:26

Slecht nieuws ;(
Vandaag zijn we naar de kliniek geweest met Murphy. Ze was ontzettend zenuwachtig om op de trailer te gaan, maar we zijn veilig aangekomen. Eerst heeft de dierenarts haar gelongeerd op het harde, wendingen gemaakt en gevoeld op haar rug. Allebei de artsen vonden haar een mooi gebouwde pony en ze vonden haar heel los in d’r lijf. Ze verwachtten een positieve prognose. We gingen voor de zekerheid röntgenfoto’s van haar rug gemaakt. Ze heeft op 2 wervels doornuitsteeksels die elkaar bijna raken, er was wat irritatie te zien. Ook haar schoft was problematisch. De DA zei dat ze met goede training misschien wel te berijden zou zijn, maar dat dat een lang traject zou zijn en geen zekerheid zou geven voor de toekomst. Ze zeiden dat we er nuchter naar moesten kijken en het het beste is om haar terug te brengen. Wel zeiden ze dat het onmogelijk mijn schuld kan zijn. Ze denken dat ze in spanje/portugal slecht is ingereden en ruw is behandeld. Ze heeft namelijk ook best een onderhals wat erop duidt dat ze nooit over haar rug bereden is. Ze vonden haar ontzettend onzeker en gespannen, maar wel een eerlijke, brave pony die graag haat best doet. Het bange gedrag was niet ongewoon voor pony’s uit het buitenland helaas. Ik ben er toch aardig kapot van, al had ik al gerekend op slecht nieuws. Iets met een onderbuikgevoel. Ik wil jullie allemaal bedanken voor het meedenken en het duimen. :)

Afbeelding