Artrose jaarling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 20:27

Hutcherson schreef:
Wat voer je van vitalbix? Breed and grow?
Mijn jonkie van 1,5 krijgt 375 gram per dag. Hoe kan dat zo verschillen?
Heeft schofthoogte van 1,50m +

Ze krijgen +-650 gram, 1 maatbeker vol. Geen idee waarom dat zo verschilt. Op foto zie je wat ze doorgaven van Vitalbix zelf. Ze staan wel redelijk rond. Misschien toch wat verminderen dan als ik zie hoeveel die van jou maar krijgen?

Afbeelding

Mooblie

Re: Artrose jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:57

Ik heb mijn paard 2 maanden terug gekeurd en gekocht. Als je wilt kan ik de foto's met je delen via PB, zodat je goed vergelijksmateriaal hebt.

Verder heb kan ik je niet helpen helaas. Ik denk wel iets te zien maar heb simpelweg die expertise niet. Ik zou kijken voor een second opinion en dan heel wel overwogen een beslissing maken. Je hoeft niet vandaag of morgen iets te beslissen natuurlijk! Neem daar vooral de tijd
voor die je nodig hebt.

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 21:00

Mooblie schreef:
Ik heb mijn paard 2 maanden terug gekeurd en gekocht. Als je wilt kan ik de foto's met je delen via PB, zodat je goed vergelijksmateriaal hebt.

Verder heb kan ik je niet helpen helaas. Ik denk wel iets te zien maar heb simpelweg die expertise niet. Ik zou kijken voor een second opinion en dan heel wel overwogen een beslissing maken. Je hoeft niet vandaag of morgen iets te beslissen natuurlijk! Neem daar vooral de tijd
voor die je nodig hebt.

Dit zou heel welkom zijn! Dan heb ik inderdaad vergelijkingsmateriaal van hoe het zou moeten zijn.
Ik ga zo snel mogelijk om een second opinion en dan beslissen maar

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:32

ME10 schreef:
Hutcherson schreef:

Ze krijgen +-650 gram, 1 maatbeker vol. Geen idee waarom dat zo verschilt. Op foto zie je wat ze doorgaven van Vitalbix zelf. Ze staan wel redelijk rond. Misschien toch wat verminderen dan als ik zie hoeveel die van jou maar krijgen?

[ [url=m/KvCLGf.png]Afbeelding[/url] ]

Vette jaarlingen krijgen makkelijk artrose omdat het kraakbeen nog zacht is, groeischijven nog niet gesloten zijn en als ze dan te dik zijn dan drukt daar teveel gewicht op. Ik vind zo’n voeradvies ook niet goed. Je moet kijken naar je paard en voeren naar behoefte.

En waar is de tijd van gewoon goede brok en mooi hooi? Al die supplementen, ik geloof er niet in.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:35

Sterkte, second opinion lijkt erg belangrijk.
Ik ga mee in de mening van een aantal anderen hier: helaas is het meestal progressief. Dus als het artrose is, wordt het niet beter.
Maar omdat het paard zo jong is, zou ik het nog wel een jaartje aan willen zien - mits niet kreupel, want dat zou voor mij wel erg belangrijk zijn.

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 21:36

Ze krijgen toch gewoon goede brok en mooi hooi?
De grote krijgt BoneKare bij voor het kraakbeen te proberen herstellen. De kleine heeft enkel een vitaminenkuur gehad na die zware wormeninfectie. Voor de rest hou ik ze echt wel natuurlijk. 24/7 op wei met onbeperkt hooi

Het is het proberen waard. Ik heb ze een maand nadat ik ze had op foto laten zetten dus het is zeker niet van te vet te zijn. Maar het werkt het wel in de hand idd. En ze is beginnen manken na 2 maanden en toen ze idd ietswat te dik stond. Nu is het natuurlijk gissen, maar misschien dat ze toch van het manken af geraakt als ze terug wat gewicht kwijt is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:03

Ik zou eerder schraler hooi voeren dan minder vitalbix daily complete. Te vet zijn is niet goed voor de ontwikkeling, maar te weinig vitaminen en mineralen binnen krijgen ook niet. Daarnaast levert vitalbix slechts 0.58 ewpa/kg aan energie, slechts 10% meer dan gemiddeld hooi en dat dan voor 300g brokjes, die dus gelijk staan aan 330g gemiddeld hooi.

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 22:25

Mizora schreef:
Ik zou eerder schraler hooi voeren dan minder vitalbix daily complete. Te vet zijn is niet goed voor de ontwikkeling, maar te weinig vitaminen en mineralen binnen krijgen ook niet. Daarnaast levert vitalbix slechts 0.58 ewpa/kg aan energie, slechts 10% meer dan gemiddeld hooi en dat dan voor 300g brokjes, die dus gelijk staan aan 330g gemiddeld hooi.

Ze krijgen Vitalbix Breed&grow 650gram elk. Als ik dit vergelijk met anderen is dat toch wel erg veel niet? Ze zijn 1m45 maar.
Het hooi krijgen ze van de stal waar ze staan, daar kan ik helaas niet zelf in kiezen. Hoe zie je of hooi arm is?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:25

Misschien een hele domme vraag, maar wat wil je opereren aan artrose? Meestal zijn operaties juist slecht en vergroot het de kans op artrose.
Het enige wat ik ken en bewezen werkt is de knie distractie (bij mensen) dit zorgt voor nieuw kraakbeen.

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 22:29

nicky_rilana schreef:
Misschien een hele domme vraag, maar wat wil je opereren aan artrose? Meestal zijn operaties juist slecht en vergroot het de kans op artrose.
Het enige wat ik ken en bewezen werkt is de knie distractie (bij mensen) dit zorgt voor nieuw kraakbeen.

Geen idee. Je zou het kunnen ‘fixeren’ zei mijn veearts maar weet niet wat hij hiermee bedoeld. Ze zou dan nog steeds ‘onbruikbaar’ zijn volgens hem onder het zadel, maar dan kan ze misschien wel pijnvrij verder. Ik ga kijken voor eerst een second opinion en of er behandeling mogelijk is al dan niet in de vorm van medicatie.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:32

Ik denk als iemand artrose met een pilletje of operatie op kan lossen dan hoefde die gene nooit meer te werken. En zou er heel veel minder artrose zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:40

Afbeelding

Die van mij zit nu rond 300 kg schat ik. Mag ie wat meer hebben dan ik geeef maar hij staat er prima bij (hooi bevat voldoende voedingsstoffen en hoef eigenlijk niet bij te voeren maar voor de zekerheid)

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 01:56

ME10 schreef:
Hutcherson schreef:

[ [url=m/KvCLGf.png]Afbeelding[/url] ]

ME10 schreef:
Ze krijgen Vitalbix Breed&grow 650gram elk. Als ik dit vergelijk met anderen is dat toch wel erg veel niet? Ze zijn 1m45 maar.
Het hooi krijgen ze van de stal waar ze staan, daar kan ik helaas niet zelf in kiezen. Hoe zie je of hooi arm is?

Wat ik op de foto lees van Vitalbix is dat je 600-700 gram samen moet geven en niet per merrie, misschien nog even goed navragen?
Want dan zou de verhouding met het jonkie van Hutcherson wel kloppen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:40

Hele discussie over die Vitalbix heeft weinig zin nu, het leed is toch al geschied. Vitalbix verandert niks meer aan artrose in welke dosering dan ook.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:43

Suzanne F. schreef:
Hele discussie over die Vitalbix heeft weinig zin nu, het leed is toch al geschied. Vitalbix verandert niks meer aan artrose in welke dosering dan ook.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik zou me ook niet te veel vastpinnen aan de voorgeschreven dosering.
Dat verschilt toch vaak wel per paard. De een doet het beter op minder krachtvoer en de ander op meer krachtvoer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:37

Hele discussie over voer maar zijn ze überhaupt echt te dik? Het ene paard heeft meer nodig dan de andere, ook bij jaarlingen.

ME10 schreef:
Het is het proberen waard. Ik heb ze een maand nadat ik ze had op foto laten zetten dus het is zeker niet van te vet te zijn. Maar het werkt het wel in de hand idd. En ze is beginnen manken na 2 maanden en toen ze idd ietswat te dik stond. Nu is het natuurlijk gissen, maar misschien dat ze toch van het manken af geraakt als ze terug wat gewicht kwijt is.

De foto's zijn gemaakt voordat ze kreupel was? En toen ook beoordeeld?
Daarna is ze kreupel geraakt en is er diagnose als vanzelf gekoppeld aan die foto's zonder een nieuw onderzoek?

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 10:52

fransje23 schreef:
Hele discussie over voer maar zijn ze überhaupt echt te dik? Het ene paard heeft meer nodig dan de andere, ook bij jaarlingen.

ME10 schreef:

De foto's zijn gemaakt voordat ze kreupel was? En toen ook beoordeeld?
Daarna is ze kreupel geraakt en is er diagnose als vanzelf gekoppeld aan die foto's zonder een nieuw onderzoek?

Nee de foto’s zijn gemaakt toen ze ineens kreupel werd. Ik dacht aan een breuk of barst omdat ze in haar eetbak (zo een ronde lage bak) en enkele keren was gestapt en blijven hangen erachter. Toen ineens werd ze kreupel dus wou ze graag op foto hebben om te zien wat er mis was. En toen zijn we er dus toevallig achter gekomen.
Volgens de veearts was het manken niet direct te linken aan de botafwijking. Maar aangezien ze blijft manken nu denkt hij van wel nadat ik hem een bericht stuurde van is dit normaal. En nu komt hij dus af met ze heeft artrose dus het manken is normaal.
Tjehhhh.. ik weet het niet meer nu

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:14

nicky_rilana schreef:

De techniek staat niet stil. Ze kunnen Tegenwoordig best veel. Ze vijlen rustig delen weg die in de weg zitten.
Daarom adviseren ook velen Equitom omdat die heel ver zijn op dat gebied.

FitFiddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:21

Maar even terug naar het begin: er is dus gelijk een röntgenfoto gemaakt? Er is niet verder naar het paard gekeken (zover dat mogelijk is met een jaarling)?

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 11:26

FitFiddle schreef:
Maar even terug naar het begin: er is dus gelijk een röntgenfoto gemaakt? Er is niet verder naar het paard gekeken (zover dat mogelijk is met een jaarling)?

Ze hebben haar laten lopen op het harde en gekeken van waar de kreupelheid komt, welk been. Was rechtsvoor na de buigproef. Ze is dan klinisch wat nagekeken maar er was voor de rest niks te vinden.
Ik wou ze zowiezo op hun +-2,5jaar volledig op foto zetten vooraleer ik er zou mee beginnen te werken. Dus ik heb enkel nu het been op foto laten zetten waar ze op mankte omdat foto’s bij jaarlingen eigenlijk zinloos is.
Voor de rest was ze klinisch dus in orde, nergens verdikkingen, warmte in de benen enzovoort. Geen zichtbare afwijkende stand van benen.
Ik heb dus enkel de foto’s van knie en hoef waar de veearts vanuit gaat.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:32

Lastige situatie, vooral omdat het zo'n ontzettend jong paard betreft.

Het zou ook nog een en en en situatie kunnen zijn, ongelukkige samenloop.
Die potentiële artrose door tekorten tijdens de ontwikkeling maar de kreupelheid door het ongelukje.
Ik zou een second opinion zeker overwegen, al is het maar omdat je vrij sceptisch klinkt over deze DA.
Dan kan je altijd nog een poosje aankijken.
In een jaar tijd kan het lichaam zoveel oplossen en ze is volop in de groei. Met 2.5/3 helemaal op de foto en dan kan je altijd nog een keuze maken...

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:50

Popstra schreef:
nicky_rilana schreef:

De techniek staat niet stil. Ze kunnen Tegenwoordig best veel. Ze vijlen rustig delen weg die in de weg zitten.

Ik ben geen equitom fan maar weegt het wegvijlen van stukje kraakbeen die in de weg zitten, Waardoor je dus alsnog minder kraakbeen hebt. En dus nogsteeds een vorm van artrose hebt. En door dat er in geopereerd wordt (wat ook vergrootte kans op artrose geeft). Daar tegen op? Ik zou het zelf echt niet doen. Er is echt nog geen oplossing voor artrose. Anders zouden er echt veel mensen en dieren geholpen worden.
Ook equitom niet, hij verteld zijn verhaal, verdient geld. En enkele jaren laten is het afgelopen, want dat staat het paard alsnog met artrose.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:55

Belangrijk is dat je zeker weet of het artrose is. Want artrose is progressief. Dus je kunt wel wat vijlen, maar daarmee stop je de artrose niet. Zeker voor zo'n jong dier moet er wel perspectief zijn voordat je zo enorm begint te dokteren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:36

nicky_rilana schreef:

Popstra schreef:

nicky_rilana schreef:
Ik ben geen equitom fan maar weegt het wegvijlen van stukje kraakbeen die in de weg zitten, Waardoor je dus alsnog minder kraakbeen hebt. En dus nogsteeds een vorm van artrose hebt. En door dat er in geopereerd wordt (wat ook vergrootte kans op artrose geeft). Daar tegen op? Ik zou het zelf echt niet doen. Er is echt nog geen oplossing voor artrose. Anders zouden er echt veel mensen en dieren geholpen worden.
Ook equitom niet, hij verteld zijn verhaal, verdient geld. En enkele jaren laten is het afgelopen, want dat staat het paard alsnog met artrose.

Artrose weghalen in het gewricht gaat niet, omdat je dan het kraakbeen beschadigt. Kraakbeen herstelt niet. Beschadigd kraakbeen wordt weer bot. De artrose zal dan dus steeds terugkomen.
Toch zijn er wel positieve geluiden, omdat men er in is geslaagd uit stamcellen kraakbeen te laten groeien. Eerder lukte dat niet omdat kraakbeen steeds weer bot werd. Hoever ze nu met die studies zijn weet ik niet. Maar de universiteitsklinieken zullen dat wel weten denk ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:37

ME10 schreef:
Nee de foto’s zijn gemaakt toen ze ineens kreupel werd. Ik dacht aan een breuk of barst omdat ze in haar eetbak (zo een ronde lage bak) en enkele keren was gestapt en blijven hangen erachter. Toen ineens werd ze kreupel dus wou ze graag op foto hebben om te zien wat er mis was. En toen zijn we er dus toevallig achter gekomen.
Volgens de veearts was het manken niet direct te linken aan de botafwijking. Maar aangezien ze blijft manken nu denkt hij van wel nadat ik hem een bericht stuurde van is dit normaal. En nu komt hij dus af met ze heeft artrose dus het manken is normaal.
Tjehhhh.. ik weet het niet meer nu

In de eerste instantie leek de afwijking op de foto dus een toevalstreffer en later hing er ineens een zware diagnose aan?
Paard is met het been blijven hangen? Zou dus ook kunnen dat er een tussenpees of ligament beschadigd is? Het been is verder niet uitverdoofd om de exacte locatie te bepalen?