Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riviera87

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:03

Zo te horen gaat het echt niet goed met de pony, een begin stap kan al een bloedanalyse zijn. Volgens mij kan magnesium ook juist het omgekeerde effect hebben op paarden.. Ik weet het niet exact maar aangezien het nu niet lijkt te helpen zou je het ook eens kunnen stoppen. Je hebt ook nog de muesli piannisimo, als een medische oorzaak is uitgesloten zou je dat nog eens kunnen proberen. Daar zit ltryptophaan in, dit werkt rustgevend.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 12:17

Kom er net vandaan.. heeft plus minus 1 uur buiten gestaan maar dit ging echt helemaal niet goed. Hij was uiteindelijk zo mega bezweet dat de deken van hem afgleed, alsof die helemaal met olie was ingesmeerd.. Hij blijft maar keihard rennen.. Kan hem alleen pakken door recht voor hem te springen zowat en dan hem al rennend aan het halster vast te pakken. Als ik hem vast heb doet hij niets. Ik heb hem na een uur op stal gezet, deken eraf gehaald, daar verzoop die in. Hij staat nu met zweetdeken op in 'shock' in de stal. Hij is de afgelopen 2 week ook erg afgevallen. Het rare is dat hij heel veel plast en drinkt maar zijn mest is wel gewoon goed, ruikt niet extreem, is niet te hard, niet te waterig. Maandag ga ik de dierenarts direct s'ochtends opbellen.

We hebben voor nu besloten dat hij morgen niet naar buiten gaat voor zijn eigen veiligheid.. en ik hem een paar momenten per dag even in de bak laat..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:37

Oh vreselijk, TS, om je paardje zo te zien. :knuffel: Ik denk dat het inderdaad verstandig is om hem dan even binnen te houden totdat de dierenarts geweest is.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:39

Wat een vervelend probleem TS en vooral sneu voor je pony natuurlijk.
Aangezien er dus wel bijna 24/7 enorme stress lijkt te zijn zou ik zelf neigen naar de medische kant en niet naar een bepaalde gebeurtenis die deze stress veroorzaakt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:40

Wat naar TS, voor de pony en voor jou.
Ik denk dat het verstandig is om vandaag de dierenarts al telefonisch advies te vragen.
Cushing is zeker een optie. En ik zou ook vragen om een uitgebreider bloedonderzoek.
Sterkte.

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:10

Ik zou inderdaad ook eens op Cushing (PPID) testen. Mijn paard had ook zulke buien. Sinds ik hem op de medicijnen heb heeft hij deze buien niet meer gehad. Misschien toeval, maar misschien ook een onderbelicht symptoom van PPID.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:12

Er is ook geen hele hoge toon die wij normaal niet horen ? Zoals van die ultrasone rattenverjagers oid te verbinden met de start van dit gedrag?

DA zou ik zeker inschakelen, want ook al blijkt de oorzaak simpel, lange tijd zoveel stress geeft naweeen qua gezondheid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:16

Iilssx schreef:
Ik weet dat je niet teveel op internet moet zoeken maar lees ook veel dingen over de ziekte van Cushing. Kan dit ook stress veroorzaken? Vind het erg lastig. Hij heeft namelijk wel een krullende vacht en veel zweten en plassen en drinken doet hij af en aan. Maar dit kunnen ook weer gevolgen zijn van de stress.. Mijn pony is nu 16 jaar oud.

Meteen met pracend beginnen, ik herken dit van een pony van ons. Door de cushing is hun cortisol zo hoog dat ze continue onder gigantisch hoge stress staan. In een keer een rondje tollen, agressief tegen andere pony's, bijna niet te benaderen, afvallen. En Pracend duurt een week of acht voor je effect ziet, het neemt de tumor niet weg maar haalt de cortisolwaarde naar beneden.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:22

Martje70 schreef:
Ik zou inderdaad ook eens op Cushing (PPID) testen. Mijn paard had ook zulke buien. Sinds ik hem op de medicijnen heb heeft hij deze buien niet meer gehad. Misschien toeval, maar misschien ook een onderbelicht symptoom van PPID.

Inderdaad, zoals ik op de eerste pagina ook zette, mijn paard had ook deze klachten, dit was de hoofdreden hem te testen op cushing.
Hij was altijd het stoerste paard en ineens bang voor alles, doodsbang, dat hij je letterlijk omver zou lopen om weg te rennen, terwijl hij altijd veel respect voor onze ruimte had.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:29

Klinkt als cushing inderdaad, ik zou maandag gelijk een dierenarts bellen en laten testen.
Je kunt iets kalmerends geven zoals Strezz druppels van Phytonics en magnesium.
Beperkt zoveel mogelijk de suikers in je voer.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:33

Zeker laten testen op ppid (cushing) Als je paard zou gestresst is kun je idd beter gewoon wat met hem stappen en longeren als dat gaat en niet constant los willen laten rennen in de stress.
Hopelijk kun je wat met prascent.

EquiStatera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:39

Jeetje wat vervelend zeg, goed dat je een osteopaat er naar hebt laten kijken. Zou allereerst inderdaad ook de DA inschakelen en bloedonderzoek laten doen.
Heeft de osteopaat ook cranio sacraal therapie toegepast tijdens de behandeling? Kan zijn dat er nog erg veel stress in het lijf vastzit en dit dus ook naar buiten komt. Hoe is verder de spierspanning?
Anders kan ik je aanbevelen om alsnog een afspraak met een osteopaat te maken die voornamelijk ook op cranio is gericht, dat kan ontzettend schelen.
Verder kan je er aan denken om je paard energetisch te laten behandelen, wellicht dat er toch iets traumatisch is gebeurd (of vrij gekomen in het lichaam) wat hij nu geen plekje kan geven.
Laatste tip is als je magnesium gebruikt, gebruik deze in een vloeibare vorm van Bio-Ron. dit kan je in de kootholte spuiten en komt direct in de bloedbaan terecht en heeft een directere werking dan door het voer.
sterkte!

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 13:43

Bedankt voor het meedenken en de tips. Ik ga vanmiddag nog weer naar hem toe. Zal dan is proberen om hem niet los te doen maar aan het longeertouw of even lopen in de bak.. Dinsdag voor het laatst gereden alleen gestapt maar dan heeft hij ook zulke 'buien'. De osteopaat welke langs is geweest heeft hem ook cranio behandeld. Zij kon verder niet iets schokkends vinden tijdens haar behandeling.

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:12

Heel veel drinken en plassen kan ook duiden op een te hoge nierbelasting,kan komen door magnesium of voordroog/kuil of evt te veel zout.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:25

Drinken en plassen komt ook voor bij cushing. Voor het stressen met het vele zweten zou ik vandaag wel beginnen met elektrolyten geven, als je de dierenarts uitstelt tot maandag.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:33

KnoLLyBoLLy schreef:
Heel veel drinken en plassen kan ook duiden op een te hoge nierbelasting,kan komen door magnesium of voordroog/kuil of evt te veel zout.

Schiet mij nu te binnen: dit kan juist ook komen door een teveel aan kalium, wat weliswaar ook een zout is. Veel paarden krijgen teveel kalium binnen, in elk geval in verhouding tot "gewoon" zout oftewel natrium chloride. En net dát geeft een grotere nierbelasting. En van dat zout krijgen paarden juist eerder te weinig dan teveel. En dat kan ook bepaalde gedragsveranderingen geven.
Zie bijvoorbeeld https://www.gotcha.com.au/index.cfm?pageName=articles_more_mysteries_solved
In nederland is er vrij weinig over te vinden, in het buitenland des te meer. Ik heb me daar een tijdje terug eens in verdiept. Google maar eens op bijvoorbeeld "too much potassium in horses".

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 14:50

Sandra_H schreef:
KnoLLyBoLLy schreef:

Schiet mij nu te binnen: dit kan juist ook komen door een teveel aan kalium, wat weliswaar ook een zout is. Veel paarden krijgen teveel kalium binnen, in elk geval in verhouding tot "gewoon" zout oftewel natrium chloride. En net dát geeft een grotere nierbelasting. En van dat zout krijgen paarden juist eerder te weinig dan teveel. En dat kan ook bepaalde gedragsveranderingen geven.
Zie bijvoorbeeld https://www.gotcha.com.au/index.cfm?pageName=articles_more_mysteries_solved
In nederland is er vrij weinig over te vinden, in het buitenland des te meer. Ik heb me daar een tijdje terug eens in verdiept. Google maar eens op bijvoorbeeld "too much potassium in horses".

En wat zou je hier dan aan kunnen doen? Hij krijgt alleen kwart kilo basisbrok en hele dag door hooi.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:54

Dat moet je eerst laten testen dmv bloed afname.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:03

Ik denk aan een hersentumor, of tumor in het hoofd. Dat gevoel krijg ik. Ik zou de dierenarts er bij halen en het koppie even goed laten nakijken!

Sterkte ik hoop dat het mee valt en je maatje snel weer de oude is!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:04

Ipv allerlei zelf dokter dingen te gaan doen is echt het enige verstandige om zsm de dierenarts te laten komen na het weekend en een degelijk bloedonderzoek met sowieso de cushing vraag, probeer nu eerst eens de meest voorkomende oorzaken te bekijken en als het dat niet is kan je nog steeds alle andere zaken die genoemd zijn uit zoeken :\ .
Veel plassen en drinken, lange vacht, angst, allemaal dingen typisch voor cushing...
En 16 is geen vreemde leeftijd om dit te hebben, heb je geen foto van de pony?
Hoe is het met de bespiering bijvoorbeeld?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:54

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:58

dems75 schreef:
Kan hij nog wel goed zien? Zijn ogen laten nakijken? Omdat je zegt dat hij overal doorheen rent?

Hier zat ik dus ook aan te denken. Blinde paniek, overal doorheen rennen. Niet naar voren durven komen in de stal.
Ik zou het op medisch gebied zoeken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:12

KnoLLyBoLLy schreef:

Het is natuurlijk niet zo gek dat wanneer een paard zoveel rent en zweet hij meer drinkt.
Dat lijkt mij in dit geval ook meer op zijn plek.

Ben heel benieuwd wat hier uit komt.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:21

Hoe is het met de ligging van deze stal tov de vorige. Ligt deze stal vlak bij een hoogspanningsmast en de vorige niet? Misschien is jou paard daar erg gevoelig voor en wil hij daarvoor vluchten.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:28

Mijn bomproof tinker werd door de cushing ook ineens een angstige zenuwpees, super sneu om te zien, zou dat zeker laten nakijken.