Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Iilssx schreef:Ik weet dat je niet teveel op internet moet zoeken maar lees ook veel dingen over de ziekte van Cushing. Kan dit ook stress veroorzaken? Vind het erg lastig. Hij heeft namelijk wel een krullende vacht en veel zweten en plassen en drinken doet hij af en aan. Maar dit kunnen ook weer gevolgen zijn van de stress.. Mijn pony is nu 16 jaar oud.
Martje70 schreef:Ik zou inderdaad ook eens op Cushing (PPID) testen. Mijn paard had ook zulke buien. Sinds ik hem op de medicijnen heb heeft hij deze buien niet meer gehad. Misschien toeval, maar misschien ook een onderbelicht symptoom van PPID.
KnoLLyBoLLy schreef:Heel veel drinken en plassen kan ook duiden op een te hoge nierbelasting,kan komen door magnesium of voordroog/kuil of evt te veel zout.
Sandra_H schreef:KnoLLyBoLLy schreef:Heel veel drinken en plassen kan ook duiden op een te hoge nierbelasting,kan komen door magnesium of voordroog/kuil of evt te veel zout.
Schiet mij nu te binnen: dit kan juist ook komen door een teveel aan kalium, wat weliswaar ook een zout is. Veel paarden krijgen teveel kalium binnen, in elk geval in verhouding tot "gewoon" zout oftewel natrium chloride. En net dát geeft een grotere nierbelasting. En van dat zout krijgen paarden juist eerder te weinig dan teveel. En dat kan ook bepaalde gedragsveranderingen geven.
Zie bijvoorbeeld https://www.gotcha.com.au/index.cfm?pageName=articles_more_mysteries_solved
In nederland is er vrij weinig over te vinden, in het buitenland des te meer. Ik heb me daar een tijdje terug eens in verdiept. Google maar eens op bijvoorbeeld "too much potassium in horses".
KnoLLyBoLLy schreef:Heel veel drinken en plassen kan ook duiden op een te hoge nierbelasting,kan komen door magnesium of voordroog/kuil of evt te veel zout.