Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:25

Elin_ schreef:
Babootje schreef:
Heb je er niet aan gedacht de koop te ontbinden? Dit is natuurlijk gewoon een verborgen gebrek...

En dan.. dan moet ie terug. Dat verkrijg ik niet over mijn hart. Hoe stom het ook is. Zeker heeft dit door mijn gedachtes gespeeld..


Ja dat is waar. Ik snap ook best dat dat moeilijk is hoor. Nu na al die tijd zeker. Maar de PSSM 1 was dan toch al vrij vlot ontdekt. Ik had m denk ik wel meteen terug gedaan. Juist omdat hij nog zo jong is. Het is een ongeneeslijke kwaal dat toch ook een hoop sores met zich meebrengt. Je moet een goed evenwicht weten te vinden in het management. Enerzijds zou stal goed zijn omdat je beter het eten kunt controleren, anderzijds moeten ze weer veel bewegen zou je ze dus het liefst op de wei zijn. Dagelijks een evenredige hoeveelheid beweging is nodig maar is het paard kreupel en moet je gedurende langere periode de beweging aanpassen kan dat weer een aanval uit lokken, met iedere x een beetje meer schade aan de spieren. Ik vind het nogal wat. Het is dus echt niet simpel even met voeding aanpassen uit te balanceren.

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 13:45

De pssm is pas afgelopen week ontdekt. September al opgestuurd maar het lab had fouten gemaakt. Pony is eind maart gekocht, dus al zou ik willen de 6 maand is verstreken, maar nogmaals zou ik het niet kunnen hem weg te doen. Ik vind het ook veel te verduren. Slaap al een week slecht laat staan alle info die inmiddels uit mijn hoofd bruist, maar ik zal wel moeten.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:59

Elin_ schreef:
De pssm is pas afgelopen week ontdekt. September al opgestuurd maar het lab had fouten gemaakt. Pony is eind maart gekocht, dus al zou ik willen de 6 maand is verstreken, maar nogmaals zou ik het niet kunnen hem weg te doen. Ik vind het ook veel te verduren. Slaap al een week slecht laat staan alle info die inmiddels uit mijn hoofd bruist, maar ik zal wel moeten.


Snap ik hoor. Maar aangezien het om een erfelijk gebrek gaat denk ik dat e.e.a. wel anders ligt. Ik denk dat wel voldoende is aan te tonen wanneer je paard kreupel werd aan de hand van je eerste bezoeken aan de veearts.
Maar goed, als je ervoor wil gaan dan is het inderdaad zaak om het management goed onder de knie te krijgen. Dat valt echt niet mee, ik benijd je zeker niet.

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 20:48

Babootje schreef:
Elin_ schreef:
De pssm is pas afgelopen week ontdekt. September al opgestuurd maar het lab had fouten gemaakt. Pony is eind maart gekocht, dus al zou ik willen de 6 maand is verstreken, maar nogmaals zou ik het niet kunnen hem weg te doen. Ik vind het ook veel te verduren. Slaap al een week slecht laat staan alle info die inmiddels uit mijn hoofd bruist, maar ik zal wel moeten.


Snap ik hoor. Maar aangezien het om een erfelijk gebrek gaat denk ik dat e.e.a. wel anders ligt. Ik denk dat wel voldoende is aan te tonen wanneer je paard kreupel werd aan de hand van je eerste bezoeken aan de veearts.
Maar goed, als je ervoor wil gaan dan is het inderdaad zaak om het management goed onder de knie te krijgen. Dat valt echt niet mee, ik benijd je zeker niet.

Ja ervoor gaan.. eerlijk gezegd voel ik me gevangen tussen mijn hart en het verstand. Ik wil gewoon zorgeloos paardrijden met mijn nieuwe paard. Ik had zeker niet het idee om opnieuw aan iets ongeneeslijk te beginnen, maargoed nu heb ik hem en dan.. het is een dier. Hij is eindelijk gesetteld. Vanuit Frankrijk naar Nederland en daarna weer weg moeten. Het is ook niet niks voor zo'n beestje.

Wildgirl

Berichten: 11683
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:13

Saaams schreef:
Ik heb een poos geleden via instagram contact met je gehad over de diagnose bij mijn pony.

Ik zou naast echo van het been, ook adviseren een inwendige echo te maken van het SI en bekken. Aangezien ze het echo apparaat dan toch al in handen hebben en dit (tenminste in Bodegraven) onder 1 prijs valt.


Ik ga mee in dit advies. Hier ook ervaringen met PSSM 1 en ik herken me niet in jouw symptomen a.g de kogel.
Je filmpje is helaas niet goed te beoordelen gezien je paard aan de dubbel longe loopt en af en toe gehinderd wordt door de longeur.
Ik zie ook een paard met diagonale kreupelheid, zowel ra als lv. Heb jij de foto's bij de aankoop zelf laten maken? Zijn de ondervoeten ook op de foto gezet?
Heb je er naast een osteopaat ook ooit een chiropractor bij gehad? Zo nee dan zou ik dat serieus overwegen. Zie daarin bij veel PSSM ers verbetering na behandeling.
Heel vervelend dit TS, ook ik herken je gevoel, veel sterkte!

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 22:53

Korte update. DA wil hem opnieuw zien evt echo + wederom uitverdoven. Ik heb inmiddels Wolvega gecontacteerd. Wil daar een afspraak. Verder sinds vandaag de kogel / peesgebied ook warm.

KnoLLyBoLLy

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-04-11
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 03:03

Hoe oud is je paardje? Als hij nog niet volledig volgroeid is kan hij ook last hebben van groeipijnen,(kreupel en stijf lopen door de groei van de botten,waardoor de spieren/banden/pezen uitgerekt worden).

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 09:21

KnoLLyBoLLy schreef:
Hoe oud is je paardje? Als hij nog niet volledig volgroeid is kan hij ook last hebben van groeipijnen,(kreupel en stijf lopen door de groei van de botten,waardoor de spieren/banden/pezen uitgerekt worden).

6 net.. maar dit is echt kreupel kreupel en warm.. :'(

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:04

Ondanks dat je paard dus PSSM heeft (begrijp ik dat goed?), misschien ook een peesblessure? Ik heb niet alles gelezen, maar laat een echo maken. Daarop kun je peesblessures zien. Is dat inderdaad zo, dan kan lasertherapie helpen de blessure beter te doen herstellen.

Ik heb zelf een paard (vanaf 2 jaar oud, inmiddels alweer ruim 16 jaar oud), met zware insuline resistentie, waarbij ook regelmatig problemen zijn met spieren, niet voorwaarts genoeg zijn, bevangenheid, stijfheid, etc. Inmiddels al wat jaartjes op een streng voerbeleid op een paddock. Hij is slank, doet het goed, met ups en soms downs, maar nog vol levenslust. Vorig jaar een nare peesblessure gehad rechts achter. Lasertherapie, meerdere echo's op de kliniek, hij is inmiddels genezen en weer 'volop' bezig op de grond met af en toe rijden (maar dat ligt aan mij, ik rij niet heel fanatiek).

Ik voer wel magnesium en vitamine E met selenium, werkt tot nu toe aardig goed, minder spierproblematiek. Het is een heel gedoe, maar ook met liefde. Ik wil niet meer zonder dit paard. Ik hoop dat je op een fijne plek staat, waar rekening gehouden wordt met de problematiek van PSSM. En dat je gauw weet wat er concreet speelt. Beterschap en sterkte samen!!

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:54

Ik hoop dat je erachter komt, waar dat vandaan komt. Maar hou je ook tijdens de onderzoeken rekening met de pssm? Een sedatie is al anders en moet je echt in je achterhoofd houden.

Ketly

Berichten: 5942
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:27

Wat ik mij herinner is dat jij met deze pony wilde gaan crossen toch? Als ik de filmpjes bekijk, is dat denk ik iets wat je uit je hoofd moet gaan zetten. Maar.. wil je dat? Ik zou toch realistisch gaan bekijken, ondanks dat het waarschijnlijk de moeilijkste keuze is die je ooit zal moeten maken, of je het traject aan wilt gaan met een pony die je eigenlijk nog maar net hebt. Ik weet niet wat je recht is, maar met deze uitslagen zou ik toch kijken of je hem terug kan brengen..

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 15:25

Twiggy2008 schreef:
Ondanks dat je paard dus PSSM heeft (begrijp ik dat goed?), misschien ook een peesblessure? Ik heb niet alles gelezen, maar laat een echo maken. Daarop kun je peesblessures zien. Is dat inderdaad zo, dan kan lasertherapie helpen de blessure beter te doen herstellen.

Ik heb zelf een paard (vanaf 2 jaar oud, inmiddels alweer ruim 16 jaar oud), met zware insuline resistentie, waarbij ook regelmatig problemen zijn met spieren, niet voorwaarts genoeg zijn, bevangenheid, stijfheid, etc. Inmiddels al wat jaartjes op een streng voerbeleid op een paddock. Hij is slank, doet het goed, met ups en soms downs, maar nog vol levenslust. Vorig jaar een nare peesblessure gehad rechts achter. Lasertherapie, meerdere echo's op de kliniek, hij is inmiddels genezen en weer 'volop' bezig op de grond met af en toe rijden (maar dat ligt aan mij, ik rij niet heel fanatiek).

Ik voer wel magnesium en vitamine E met selenium, werkt tot nu toe aardig goed, minder spierproblematiek. Het is een heel gedoe, maar ook met liefde. Ik wil niet meer zonder dit paard. Ik hoop dat je op een fijne plek staat, waar rekening gehouden wordt met de problematiek van PSSM. En dat je gauw weet wat er concreet speelt. Beterschap en sterkte samen!!


Ja pees dacht ik ook al aan..


superpony schreef:
Ik hoop dat je erachter komt, waar dat vandaan komt. Maar hou je ook tijdens de onderzoeken rekening met de pssm? Een sedatie is al anders en moet je echt in je achterhoofd houden.


Ja daar zijn ze van op de hoogte. Op het stijf lopen na merk ik alleen weinig aan hem. Hij is niet perse gevoelig op de spieren, absoluut niet schrikkerig en op deze video's na (complicatie gemaakt natuurlijk van de slechte momenten) heb ik ook video's waar hij enorm op showt..


superpony schreef:
Ik hoop dat je erachter komt, waar dat vandaan komt. Maar hou je ook tijdens de onderzoeken rekening met de pssm? Een sedatie is al anders en moet je echt in je achterhoofd houden.



Ketly schreef:
Wat ik mij herinner is dat jij met deze pony wilde gaan crossen toch? Als ik de filmpjes bekijk, is dat denk ik iets wat je uit je hoofd moet gaan zetten. Maar.. wil je dat? Ik zou toch realistisch gaan bekijken, ondanks dat het waarschijnlijk de moeilijkste keuze is die je ooit zal moeten maken, of je het traject aan wilt gaan met een pony die je eigenlijk nog maar net hebt. Ik weet niet wat je recht is, maar met deze uitslagen zou ik toch kijken of je hem terug kan brengen..

Klopt! Termijn is wel verstreken. Nou moet ik wel zeggen dat ik geen officiƫle sportambities heb. Dan had ik namelijk geen pony van 1.53 gekocht :+
Het zou meer om af en toe een oefencross gaan.
Ik weet op dit moment niet goed wat ik moet doen. We hebben het wel over een levend dier en dat is het lastige.

En daarbij.. na de hoefkatrol van Meranti en dit durf ik niet eens meer aan een nieuw dier te beginnen :(

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:57

Dat maakt echt niet uit. Je pony heeft pssm en als je hem gaat sederen, moet je daar rekening mee houden. Ook als hij gezond toont, niks laat zien etc. Het is echt een kwestie van het moment dat het zo opeens anders kan zijn.

Je kan daar in de pssm groep meer over vinden. Vooral omdat veel veeartsen het echt niet weten en er niet (voldoende ) rekening mee houden.

Magika

Berichten: 65
Geregistreerd: 16-11-08

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 01:47

Jeej wat een ontzettend heftig verhaal. Heel verdrietig voor jou en het paard. Maar respect voor je wat je allemaal doet voor dit dier. Is niet niks qua kosten en energie.

Ik kan je geen advies geven, alleen maar veel sterkte wensen en zeggen dat ik me in je verhaal herken. Februari dit jaar ook een paardje gekocht maar obv enkel klinisch keuren helaas. Na 2,5 maand plezier paard kreupel. Kliniek, kreupelheidsonderzoek, foto's. Fissuur in het kootbeen en hko 3/4. 6 mmd gerevalideerd waarvan 10 weken op de kliniek, inspuiten en veel kosten met uiteindelijk nog een kreupel paard met veel pijn. Gisteren is hij ingeslapen.

Ik snap je helemaal. Je bent gehecht aan het dier. Terugdoen kon ik ook niet. Je probeert alles. Maar blijf realistisch en vergeet je eigen ik niet. Het sloopt nl. enorm.

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 17:32

Magika schreef:
Jeej wat een ontzettend heftig verhaal. Heel verdrietig voor jou en het paard. Maar respect voor je wat je allemaal doet voor dit dier. Is niet niks qua kosten en energie.

Ik kan je geen advies geven, alleen maar veel sterkte wensen en zeggen dat ik me in je verhaal herken. Februari dit jaar ook een paardje gekocht maar obv enkel klinisch keuren helaas. Na 2,5 maand plezier paard kreupel. Kliniek, kreupelheidsonderzoek, foto's. Fissuur in het kootbeen en hko 3/4. 6 mmd gerevalideerd waarvan 10 weken op de kliniek, inspuiten en veel kosten met uiteindelijk nog een kreupel paard met veel pijn. Gisteren is hij ingeslapen.

Ik snap je helemaal. Je bent gehecht aan het dier. Terugdoen kon ik ook niet. Je probeert alles. Maar blijf realistisch en vergeet je eigen ik niet. Het sloopt nl. enorm.

Jeetje wat een ervaring. HKO is ook niet mis.Bedankt voor je lieve reactie.

Zonder al te diep op de huidige stof in te gaan vraag ik me af wat jullie zouden doen. Wolvega kwam direct met een echo en het is een peesprobleem. Esio wordt de komende 10 dagen gelaserd.

Wat vinden jullie.. de vorige dierenarts is na het uitverdoven direct begonnen met inspuiten. Hoefde geen echo en de spieren waren he t ook niet, ondanks dat ik het zelf meerdere keren aangaf. Dit 'grapje 'heeft me 4 bezoeken + tussen de 1300 en 1500 euro gekost. Uitslag: we wisten nog niks.
Wolvega zei wel dat het kan dat het uitverdoven aansloeg, omdat hij door het peesprobleem de kogels is gaan belasten, maar met de eerste echo zag hij direct afwijkingen oftewel het probleem.

Zouden jullie dit aankaarten bij DA1? Ik heb echt voor elke handeling (van het inspuiten zelf tot de vloeistof tot aan het verbindmateriaal, maar ook de handeling 'verbinden' per been) betaald. Daarnaast had ik zelf de aankoop foto's mee op USB met het idee 'dan zie je hoe het dier er van binnen uit ziet'
Hiervan kreeg ik uiteindelijk een rekening van 50 euro voor het 'beoordelen foto's', terwijl die foto's gewoon door een keuringsarts gemaakt zijn, maar enkel voor het beeld (gezien ik het wel kan vertellen, maar beelden zeggen meer) door mij aangeleverd zijn.

Ik vind het enorm zuur dat ik wel ergens op aanstuurde (echo_, maar dit niet nodig was en uiteindelijk hetgeen blijkt wat het is. En daar heel veel kosten van gemaakt heb. Daarnaast had ik met het advies 'gewoon opbouwen' nog meer schade gemaakt, dus als ik zelf niet voor een second opinion was gegaan zou Esio nog meer 'stuk' gegaan zijn.

Of zeggen jullie; dit gewoon laten zitten of iets mee doen?

Sizzle

Berichten: 35757
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:57

Ik zou het in iedergeval melden, dan heb je in iedergeval je hart gelucht en ze een kans gegeven om je tegemoed te komen.
Fijn dat je goed geholpen bent bij Wolvega, hopelijk zie je verbetering.

Wildgirl

Berichten: 11683
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:02

Ik zou daar zeker de DA op aanspreken en ook vragen wat men hier in compensatie voor in gedachten heeft.
Heb je alle facturen al voldaan?
Fijn dat je nu weet wat het is, verdrietig dat het toch een pees is. Wat is de prognose? Veel beterschap!!

senna21

Berichten: 11990
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:47

Ik zou het zeker aankaarten bij deze DA.
Behalve dat het netjes zou zijn dat je deels wordt gecompenseerd voor deze kosten, is het ook waardevolle feedback.
Wie weet kleunt hij/zij een volgende keer minder mis. |(

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 21:52

Sizzle schreef:
Ik zou het in iedergeval melden, dan heb je in iedergeval je hart gelucht en ze een kans gegeven om je tegemoed te komen.
Fijn dat je goed geholpen bent bij Wolvega, hopelijk zie je verbetering.

Op zich niet super nieuws. De pezen zijn desdanig slecht dat dit al bij de ontwikkeling mis gegaan is, daarom gaan ze nu laseren als soort "herstarten" van de pezen.


Wildgirl schreef:
Ik zou daar zeker de DA op aanspreken en ook vragen wat men hier in compensatie voor in gedachten heeft.
Heb je alle facturen al voldaan?
Fijn dat je nu weet wat het is, verdrietig dat het toch een pees is. Wat is de prognose? Veel beterschap!!

Alle facturen idd al voldaan..vind het we lastig om om een compensatie te vragen maar mijn moeder is hier beter in (wat erg dit. Ik ben 24 :') )


senna21 schreef:
Ik zou het zeker aankaarten bij deze DA.
Behalve dat het netjes zou zijn dat je deels wordt gecompenseerd voor deze kosten, is het ook waardevolle feedback.
Wie weet kleunt hij/zij een volgende keer minder mis. |(

Ja dat ga ik wel doen ja.

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:53

Ik heb er nooit wat mee bereikt... Geen compensatie, geen excuses maar ook geen verandering in de werkwijze wat later gewoon weer precies hetzelfde. Niet verder willen onderzoeken, ook al was het dezelfde blessure die weer opspeelde.

Kreeg eerder een nog rotter gevoel.

Veel sterkte met herstel!

Sizzle

Berichten: 35757
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:55

Oh jeetje het zit ook niet een beetje mee en dan is het ook nog winter wat ook niet lekker meewerkt met stappen en zo.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 22:00

Ik zou het zeker melden bij je dierenarts. En kijken hoe daar op wordt gereageerd. Het is toch frappant dat aan de hand van je verhaal bijna iedereen hier direct aan een peesblessure dacht en je eigen dierenarts niet.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 22:17

Ik zou even bloed laten onderzoeken op tekorten,vooral magnesium.
Lyme en piroplasmose is moeilijk,als het sluimert zie je dat niet in het bloed.
Ik vermoed dat het een spierkwestie is door tekorten...

Sizzle

Berichten: 35757
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 22:30

Ze is toch ook begonnen met een pssm dieet?
Dat zal ook een verhoogd magnesium en vitE supplement betekenen neem ik aan.

Ik weet niet of ik nu perse nog meer diagnoses ernaast zou gaan zoeken. Pssm en een peesblessure passen bij het beeld dat ze nu heeft: stijf in de rug/bekken en kreupel op 1 been.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Jong paard: stijf, kogelbles. & onverklaarbare achteruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:55

Konden ze zeggen hoe oud de peesblessure is? Je kunt niet aangeven dat het inspuiten niks gedaan heeft, ik denk dat het een lastig verhaal wordt. Je kunt het wel "ter lering" doorgeven.