De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boxrust

Ja, volle 4 weken
68 (39%)
Ja, maar snel uitloop/stappen
64 (37%)
Nee onzin
39 (22%)

Totaal aantal stemmen: 171

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 00:40

JeanneV schreef:
Mentale rust helpt niet bij de genezing van een wond. Wat worden er nu weer voor vage psycho analyses op het wezen paard uitgevoerd....

Sintara schreef:
Nou, als ik dezelfde wond van dezelfde grootte op mijn eigen knie had, dan had ik de arts heel hard uitgelachen als hij me 4 weken bedrust had opgelegd op naar de wc hobbelen na. Ik zou wel veel rustiger aan doen en er een paar daagjes verband/pleister op houden maar daar zou ik het voor mezelf bij laten.
Ik ben alleen geen paard.

Je zegt het goed.. je bent geen paard en je moet van je paard ook geen mens maken. Hij overleefd prima die 4 weken stal. Ik heb ze weleens een half jaar op stal moeten zetten en daar leggen ze zich met 1.5 dag bij neer.

Ze zullen wel moeten he.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 01:49

dblijham schreef:
Hidez Benelux heeft nu een advertentie via Facebook. Door een leveringsfout hebben ze nu een partij van de 250 grams potten honingzalf die normaal in Nederland niet meer leverbaar zijn (nu alleen tubes).

Potten van 180 gram (vetramil) zijn gewoon in Nederland te verkrijgen.
Ook de potten die zij aan bieden (mesitran) zijn gewoon te verkrijgen.

Hun zijn nu wel wat goedkoper daarin, bedenk wel dat een tube fijner en hygiënischer is om mee te werken en dat er minder zuurstof bij het product komt.

Fataal

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 08:27

Ik zou voor de boxrust gaan. Vorig jaar had mijn paard een nare( niet zo ernstig als jouw paard) wond op de knie en moest drukverband en boxrust. Dit heb ik netjes gedaan en het is prachtig genezen, toevallig had een ander paard bij ons op stal bijna dezelfde wond en vind boxrust onzin en heeft hem gewoon op een afgezet stuk gezet. Bij dat paard is de wond gaan ontsteken en zijn ze er uiteindelijk bijna 3 maanden zoet mee geweest voordat het enigszins genas.
Ik zou me dus aan de aanbevolen boxrust houden, het is even vervelend voor je paard maar het is nog vervelender als je langer moet dokteren.

Sterkte met je paard

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:05

Sintara schreef:
Zo ziet het er nu na 4 dagen uit: [ [url=m/mqhlbr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met een dergelijke wond zou ik persoonlijk geen boxrust geven, het is eerder een grote open wond ipv een snede.
Dit zou ik goed smeren met honingzalf, buiten op een (schone! ) paddock, want beweging = doorbloeding = snellere genezing. En ev het drukverband om wildvlees te helpen voorkomen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 13:36

Ik ben inderdaad steeds minder overtuigd van de huidige aanpak. Ik vind Mel steeds minder zichzelf, ik zie aan de andere wondjes dat de genezing veel minder snel gaat dan normaal.

Daarom wil ik haar afentoe met droog weer een paar uur op het uitloopje laten. Maar ik denk dat dat het beste is op de dagen dat ik het verband ga wisselen want ze zal dan wel een paar stappen zetten en dat komt het verband niet ten goede natuurlijk. Zonder het verband gaat ze eraan prutsen dus dat is ook geen optie zolang het nog niet wat meer dicht zit

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:43

Maar, waarom verband ts?
Dat is bij dit soort wonden helemaal niet nodig namelijk

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:45

Kuggur schreef:
Ik mis de optie in je poll; "Geen bokker kan hier een zinnig woord over zeggen".

ik stem op deze.

Op sommige plekken op het been is zelfs stappen gevaarlijk voor open barsten van de wond.
Alleen de DA kan hier over adviseren.
Ik vind zelf 4 weken ook heel erg lang, maar bespreek het met je DA.

Wildgirl schreef:
Maar, waarom verband ts?

Hoe weet je dit zonder de wond te hebben gezien?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:51

Sintara schreef:
Ik ben inderdaad steeds minder overtuigd van de huidige aanpak. Ik vind Mel steeds minder zichzelf, ik zie aan de andere wondjes dat de genezing veel minder snel gaat dan normaal.

Daarom wil ik haar afentoe met droog weer een paar uur op het uitloopje laten. Maar ik denk dat dat het beste is op de dagen dat ik het verband ga wisselen want ze zal dan wel een paar stappen zetten en dat komt het verband niet ten goede natuurlijk. Zonder het verband gaat ze eraan prutsen dus dat is ook geen optie zolang het nog niet wat meer dicht zit

Deze wond is toch helemaal niet vergelijkbaar met een gemiddelde wond?

Uiteraard is je paard niet blij. Maar je kan nu beter doorpakken dan dat je lang door loopt te sukkelen.

Bel je DA voor overleg zou ik zeggen als je het echt anders wil doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:53

of des noods een second opinion van een andere VA?
Soms zijn ze snel met boxrust... maar vaak op die plek is een bepaalde periode wel wenselijk.

Maar alsnog, met been en kniewonden in bijvoorbeeld meerdere weefsellagen zou ik voorzichtig zijn. Heb er hier een zien open splijten na het niet opvolgen van boxrust, paard kon daarna meteen naar de eeuwige jachtvelden door de schade en het niet meer dicht gaan van de wond.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:04

Wildgirl schreef:
Maar, waarom verband ts?

Wss om te zorgen dat er geen wildvlees op komt?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:17

Hoi ts,

Wat een nare wond. Ook een nare plek. Mijn paard heeft een soortgelijke wond op de voorkant van haar pijpbeen, doorlopend naar de voorkant van haar kogel. Het ziet er bijna hetzelfde uit. Ze heeft drie weken op de kliniek gestaan, zodat ze daar het verband etc konden wisselen. Bij mij was het infectiegevaar een stuk groter, omdat het kwam door de val in een heeeel vieze sloot en de wond dus smerig was.

Ondanks dat de wond van mijn paard op een stuk minder bewegelijke plek zat, is mij ook aangeraden door de kliniek om een lange tijd boxrust toe te passen. Pas na zes weken, toen de wond wat rustiger was, ben ik haar een beetje in de paddock gaan zetten.
Dat kon toen, omdat de wond ook op een plaats zit, die wat minder beweeglijk is. Te veel beweging zorgt voor wildvlees. Nu ze wat vaker buiten staat (en ook echt gek doet soms) merk ik weinig verandering aan de wond. Wel blijft het in verband met drukbandage om de groei van wildvlees tegen te gaan.

Sterkte ermee! Paarden benen genezen heel traag. Ik ben nu dik twee maanden verder en zie maar weinig verschil in grootte van de wond.

Ps. Mijn paard had een stuk minder last van de boxrust dan ik ;)

Dit was de wond vorige week (voor het schoonmaken)

Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:49

Sintara schreef:

Alsjeblieft, doe het in overleg met de dierenarts!

Bokkers kunnen hier jou nu wel vertellen: ja meid, doe maar, gooi dat dier lekker op het uitloopje, kan geen kwaad. Maar weet ook dat er geen enkele Bokker wakker gaat liggen als de wonde van jouw paard niet mooi geneest of er complicaties optreden.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:11

Waarom boxrust bij een wond op een bewegelijke plaats? Omdat beweging (en dus continue herbeschadigen van het wondbed) de kans op wildvlees aanzienlijk vergroot.

Waarom verband? Verband geeft ten eerste druk, waardoor er minder kans is op wildvlees vorming. Het beschermt tegen beschadiging en uitdroging. Nieuw granulatie weefsel (= roze vlees wat zo'n wond gaat opvullen) is ontzettend kwetsbaar. Nieuwe huid heeft een glad/iets vochtig oppervlak nodig om er overheen te kunnen groeien. Zit er wildvlees, gaat hier geen huid overheen, is de wond ingedroogd, groeit er ook geen huid overheen.

Advies van de dierenarts is dus wat het beste is voor de genezing van de wond.

Verder moet je vooral zelf de afweging maken, wat voor jou het belangrijkste is.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:19

Met zo'n wond zou ik nooit een uitloop overwegen eerlijk gezegd. Laat de wond eerst goed genezen. Dat gaat niet sneller als je je paard in een uitloop zet, of gaat stappen. Je kunt wel honingzalf onder het verband doen. En verder geduld, geduld geduld.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 15:44

Oef simba, daar ben je ook mooi klaar mee zeg := voor twee maanden al! Hoe was die aan het begin?

Ik heb overlegd met de dierenarts hoor. Hij vindt absolute boxrust het beste maar als ze al iets moet, dan maar het uitloopje ter grootte van een stal bij droog weer.

Liever dat dan stappen zei hij.

En absoluut geen zalf erop in deze fase

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:53

Goed dat je in overleg blijft met je dierenarts.

Over het af en toe uit de stal halen... Soms is het maar beter om het gewoon te laten (zoals hierboven ook gezegd werd) omdat je meer onrust creëert door de situatie te veranderen. Voorbeeld: mijn pony heeft eens 3 dagen op een kliniek gestaan. Was de bedoeling daar 2 x daags naar toe te gaan en veel tijd met hem door te brengen. Hij was echter volledig van slag als ik er was/was geweest. Die onrust hield geruime tijd nadat ik geweest was aan. Daarom besloten niet meer te gaan (hoe verschrikkelijk ik dat ook vond). Dat gaf hem veel meer rust dan mijn bezoekjes plezier gaven (hij bleef dan in zichzelf gekeerd, in zijn coconnetje en dat was precies wat had hij nodig had om de tijd daar door te komen).

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 16:01

Dat zou je denken, maar de frustraties worden bij Mel juist groter. Ze heeft oa de gewoonte ontwikkeld om met haar verbandbeen tegen de deur lopen slaan, periodes van heel hard rondjes draaien. Je ziet het haar alleen niet doen, het is wel prima als er mensen zijn die afleiding geven.
Maar als iedereen weg is is het blijkbaar een stuk minder en kan je het wel horen. Tegen de tijd dat je in de buurt komt houdt ze ermee op. Maar het resultaat kan ik zien aan het verband en het stro

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:24

Afbeelding
Afbeelding

Dit was de eerste week. Ik zal morgen eens een foto maken van dezelfde posities, om het verschil te zien.

Ja we zijn er inderdaad maar mooi klaar mee beiden, maar in mijn geval heeft de dierenarts wel gezegd dat het goed moet komen. Geduld is alleen een schone zaak... Hoe is de prognose bij jou?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 16:37

Agoss.. Hij is van bovenaf wel een stuk dicht gegaan, of niet?

Ja ze zeggen dat dit zeker wel goed gaat komen gelukkig. Inderdaad een kwestie van geduld. Als het een paar cm lager of verder naar de zijkant had gezeten was het een veel makkelijker verhaal geweest zeiden ze tegen mij...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 01:02

@c_alsemgeest, ts heeft een foto van de wond gedeeld.
Daarop zie je dat de wond al mooi aan het dichttrekken is.
Mijn ervaring, ook met nog heftiger wonden welke niet gehecht konden worden, is dat wanneer je de doorbloeding goed houdt door rustige beweging en je consistent 2x pd gaat smeren met honingzalf je dit soort wonden binnen 2 weken goed dicht hebt zitten.
Mijn dierenarts beaamd dit ook.
Ik snap niet dat men dit soort wonden in wil pakken en stalrust pakt. Wellicht spekt de DA van de TS haar/zijn eigen portemonnee hiermee maar een wond zoals op de foto van TS kun je prima anders behandelen. Afbeelding
Ter illustratie, ook dit soort wonden blijven hier open. Langwerkende AB spuiten en goede honingzalf en klaar ben je.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 01:14

JeanneV schreef:
Een dierenarts geeft advies op basis van een studie en jarenlange praktijkervaring met deze cases. Jij vindt het als onwetende nodig om dat op basis van een emotionele reden in twijfel te trekken en vraagt vervolgens advies op een internetforum met grotendeels emotionele pennymeisjes.

Trek jij het behandel plan van de dokter ook in twijfel als je zelf een blindedarmontsteking hebt???

Misschien in dit geval niet maar ik ben wel tegen het advies ingegaan van een dierenarts omdat zijn advies mijn paard meer kwaad dan goed deed. Een dierenarts heeft zeker meer ervaring maar denkt ook niet altijd verder dan het gemiddelde en soms is persoonlijk maatwerk meer geschikt dan van dqt gemiddelde uitgaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 02:15

Ten eerste ben ik geen pennymeisje, dus dat gekijk even uit de wereld :)

Onze merrie had echt een hele lap open liggen. We hadden daar een hele goede veearts en die heeft het heel goed schoongemaakt en met nieten geprobeert vast te zetten, maar had te weinig houvast. Het lukte hem netjes, maar hij dacht niet dat het ging houden. Daarna drukverband.

Voor ons was op stal geen optie, dus ze is gewoon bij haar vriendjes 24/7 buiten gebleven. Helaas ook in een natte tijd en wat modder op die plek hier en daar.
Ze was voor haar doen verder echt heel rustig. Mijn veearts kende mij en mijn manier van paarden houden, dus is daar verder niet op in gegaan.
maar bij de wond die ze had, had hij niemand garanties gegeven.

Na 3 dagen kwam hij het verband vervangen. Geheel tegen zijn verwachting in was het been niet dikker geworden en zaten de nieten nog keurig. Er is toen 2 weken lang elke 3 dagen nieuw drukverband om gegaan. Been eronder werd dun en was ook altijd droog en schoon.
Daarna hebben we het been met de nieten nog een week open gelaten.

Ten eerste zorgt bewegen voor een betere doorbloeding en ook een beter herstel. In een box beweegt een paard daarvoor te weinig, maar kan wel kort draaien, wat dus dubbel negatief is.

Ja, artsen hebben geleerd, maar de ontwikkelingen gaan door en veel is achterhaalt. Het is per arts verschillend in hoeverre ze mee gaan met nieuwe/andere inzichten. Daarbij weet iedereen die ook maar iets weet van de studie dat ze weinig in gaan op huisvesting/management en welzijn.
Er zijn ook genoeg veeartsen die van huis uit niks met paarden hebben. Die hebben puur en alleen de opleiding en werkeravring, maar niet jaren en jaren paarden ervaring.

Mijn merrie heeft geen litteken, geen wild vlees en we weten eigenlijk niet eens meer precies waar het zat.

Omdat mijn merrie met de andere 24/7 rondliep, was ze sowieso onrustig geweest op stal.

Voor mijn ruin met peesblessure achter voor 24/7 buiten gekozen. Die is goed hersteld. Hij had een peesblessure voor en een andere arts raadde boxrust aan. Dat was echt geen optie na jaren 24/7 buiten met zijn vaste vrienden, dus in overleg een stuk paddock afgezet voor hem en de shet en onze andere paarden ernaast.
Toen dus wel problemen en hij heeft van die relatief lichte peesblessure wel littekenweefsel.

Dat hele verhaal van menselijke gevoelens is gewoon BS. Ik kan lekker op de bank hangen, mn eigen eten eten, in bed slapen etc. Heeft niks met de paarden te maken. Een paard hoort buiten en te bewegen. Elk stukje gezondheid is daarop gebasseerd.
Het is eerder andersom. Mensen zetten voor hun menselijke gevoelens, paarden op stal. Schijnveiligheid, maar jezelf er prettig bij voelen.

Net als ik gevallen ken waar mensen hun paard wel 3-12 maanden op stal hadden en daarna zeggen dat ze genezen zijn door boxrust en wandelen. Wie zegt dat het anders niet genezen was? Wie zegt wat sneller gaat, aangezien je maar 1 optie tegelijk kan proberen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 02:28

Overigens nog ene toevoeging;

Ik ben toen ik 16 was in 1990 2x geopereerd aan een verbrijzelde knie en heb er schroeven en platen in gekregen destijds. Ik heb toen4!!!! weken in het zieken huis gelegen, waar van 2 weken vast in bed, een week in een rolstoel en laatste dagen met krukken mogen leren lopen.

Ik ben sinds 2006 nog een aantal keren (8/9) aan verschillende dingen geopereerd, waaronder 5 buikoperaties en nog een keer aan die knie. Het is dat er 2x ook iets mis is gegaan, maar de rest willen ze je vrij snel in beweging hebben.
Soms gaan mensen dezelfde dag naar huis, soms de dag erop of daarop. Lang liggen is er bijna niet meer bij.

Ik heb 2 hele grote littekens over mn knie lopen. Dat zeiden ze ook gelijk in 2017; dat doen we niet meer zo.
Maar die littekens hebben wel wat problemen gegeven met opnieuw leren buigen. Ik had ook wat weefsel en bij de 2e operatie is er ook deels wat aan 1 van de 2 littekens gedaan. Maar dat ene weekje nog plat moeten liggen en daarna nog een week een gestrekt been in ene rolstoel is echt funest geweest voor mn herstel. Het was pijnlijk en heeft lang geduurt.

Een paard is anders, maar ik wil alleen aangeven dat dingen veranderen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 09:04

Hoe houden jullie dat verband op z'n plek buiten?
Nu de knie niet meer dik is blijft het echt heel slecht zitten. Het tweede verband van de dierenarts was al na een paar uur tot onder de wond gezakt. Daarna heb ik zelf een verband aangelegd, dat bleef bijna 1 hele dag zitten.

Het is niet dat ze niet meewerkt, ze blijft netjes stilstaan en laat alles doen. Maar als het tot onder de wond zakt heeft het geen nut natuurlijk.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:31

Ik snap niet dat er mensen zijn die zeggen dat zo’n wond binnen twee weken dicht is. Daar is het oppervlak gewoon te groot voor. Wildgirls foto vind ik ook totaal niet te vergelijken. Dat is qua grootte (doorsnee) een heel andere wond dan de wond die ts laat zien.

Ook het verbinden is echt een must. Het nieuwe granulatieweefsel is zo kwetsbaar en goed doorbloed, dat het bij het minste of geringste beschadigd raakt. Zo had ik laatst de wond schoon gemaakt en liep ze per ongeluk haar box met stro in. Allemaal stro’tjes die in de wond prikten. Ze liep op drie benen omdat het zo vervelend voelde + de hele wond was meteen aan het bloeden toen ik het stro er af haalde.

Ik zou dus echt heel voorzichtig zijn met sommige adviezen :)