Gebruiker1 schreef:Het probleem is dat zn kiezen ook geen heel lang leven meer hebben. Dus dan mist ie straks zn snijtanden en (een deel) van zn kiezen. Dat is toch vreselijk voor zo’n paardIk vind dat er best ‘makkelijk‘ over het trekken van snijtanden wordt gedacht. wat zijn jullie gedachten en ervaringen hiermee?:
[ [url=m/iA2qSv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Onze shet zijn tanden zijn er in 1x uit gegaan in Utrecht in 2015.
In de loop der jaren is er steeds ook een kies uit gegaan. Dus niet alles in 1x, maar gebitscontrole en dan bleek een kies niet oke en dan ging die eruit.
Pony is verder helemaal goed, dus dan gaat de rotte kies er gewoon uit als je gebitsbehandeling laat doen.
En ik denk er niet makkelijk over. Ik ben destijds ook geschrokken, maar je ziet met je eigen ogen wat het doet.
Wij gingen 's avonds de shet opzoeken en hij was suf, maar stond wel te eten. Dag later opgehaald en terug gezet bij de rest. Voor SP tilde hij zijn neus op en zag hem hooi eten.
We liepen buiten en hij dook naar de grond om te grazen. Met stomme verbazing gekeken......
Omdat je ermee te maken krijgt, ga je meer lezen en kreeg zoveel reacties van mensen die het zelf bij hun paard hadden meegemaakt of wel iemand kende etc.
Lees nog steeds hoe onbekend het is en hoe bang mensen ervoor zijn. Nog niet zo lang geleden dat iemand er tegenop zag en ik haar schreef hoe goed het bij ons ging. Ze is zo blij en opgelucht achteraf.
En die kiezen, merken we niks van. Hier is onbeperkt hooi en ongeveer een uurtje gras per dag. Hij krijgt 18+ en wat grasbrok geweekt. Maar pikt ook nog lucerne van de rest.
Ik zie dat hij goed voor zichzelf kan opkomen. Daar heeft een paard echt geen tanden of kiezen voor nodig. Is echt de waarschwuing. Of wil je per se dat ze elkaar echt kunnen bijten? Dat doen ze hier niet. 1 merrie heel soms.......
En dan heb ik het over een shet die bij een d-pony en 3 quarters loopt. Met zijn d-pony vriend kan hij nog steeds wat kroelen en hij hapt echt wel naar hem als hij hem even zat is. Maar dan echt waarschuwens happen.
Hij is fit, niet mager.
Zoals ik net schreef. Je moet niet teveel luisteren naar mensen die reageren vanuit eigen gevoelens of emotie. Ga praten met mensen die echt zelf paarden hebben staan die tanden en of kiezen missen. Mensen die van dichtbij echt zien en meemaken hoe het gaat. Niet zomaar een gevoel of oordeel daarbij hebben.