Advies en ervaringen gevraagd: Wanneer neem je afscheid?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:21

Gebruiker1 schreef:
Het probleem is dat zn kiezen ook geen heel lang leven meer hebben. Dus dan mist ie straks zn snijtanden en (een deel) van zn kiezen. Dat is toch vreselijk voor zo’n paard ;( Ik vind dat er best ‘makkelijk‘ over het trekken van snijtanden wordt gedacht. wat zijn jullie gedachten en ervaringen hiermee?:

[ [url=m/iA2qSv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze shet zijn tanden zijn er in 1x uit gegaan in Utrecht in 2015.

In de loop der jaren is er steeds ook een kies uit gegaan. Dus niet alles in 1x, maar gebitscontrole en dan bleek een kies niet oke en dan ging die eruit.

Pony is verder helemaal goed, dus dan gaat de rotte kies er gewoon uit als je gebitsbehandeling laat doen.

En ik denk er niet makkelijk over. Ik ben destijds ook geschrokken, maar je ziet met je eigen ogen wat het doet.
Wij gingen 's avonds de shet opzoeken en hij was suf, maar stond wel te eten. Dag later opgehaald en terug gezet bij de rest. Voor SP tilde hij zijn neus op en zag hem hooi eten.
We liepen buiten en hij dook naar de grond om te grazen. Met stomme verbazing gekeken......

Omdat je ermee te maken krijgt, ga je meer lezen en kreeg zoveel reacties van mensen die het zelf bij hun paard hadden meegemaakt of wel iemand kende etc.

Lees nog steeds hoe onbekend het is en hoe bang mensen ervoor zijn. Nog niet zo lang geleden dat iemand er tegenop zag en ik haar schreef hoe goed het bij ons ging. Ze is zo blij en opgelucht achteraf.

En die kiezen, merken we niks van. Hier is onbeperkt hooi en ongeveer een uurtje gras per dag. Hij krijgt 18+ en wat grasbrok geweekt. Maar pikt ook nog lucerne van de rest.

Ik zie dat hij goed voor zichzelf kan opkomen. Daar heeft een paard echt geen tanden of kiezen voor nodig. Is echt de waarschwuing. Of wil je per se dat ze elkaar echt kunnen bijten? Dat doen ze hier niet. 1 merrie heel soms.......

En dan heb ik het over een shet die bij een d-pony en 3 quarters loopt. Met zijn d-pony vriend kan hij nog steeds wat kroelen en hij hapt echt wel naar hem als hij hem even zat is. Maar dan echt waarschuwens happen.

Hij is fit, niet mager.

Zoals ik net schreef. Je moet niet teveel luisteren naar mensen die reageren vanuit eigen gevoelens of emotie. Ga praten met mensen die echt zelf paarden hebben staan die tanden en of kiezen missen. Mensen die van dichtbij echt zien en meemaken hoe het gaat. Niet zomaar een gevoel of oordeel daarbij hebben.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:26

Leven met pijn is vreselijk, als door het trekken van de snijtanden de pijn weg gaat, is dat minder vreselijk dan met pijn doorleven.
Als het totale gebit op is, kan dat wellicht de duw zijn die je nodig hebt om te beslissen dat het genoeg is voor je paard.

Overigens heb ik bij mij op stal gezien dat een paard na het trekken van de snijtanden verrekte handig werd met grazen en hooi eten en die is ook weer gewoon terug de groep in gegaan zonder problemen.
Uiteindelijk zijn slechte kiezen voor een paard een groter probleem dan geen snijtanden hebben.
Die zorgen pas echt voor het binnenkrijgen van voldoende (ruw)voer.

Het blijft echt zo lastig, zo'n ouder wordend paard dat steeds meer gebreken krijgt.

Bij die van mij is het slechte kiezen in combinatie met het en der artrose en ppid.
En ook ik zit bij een wat mindere dag echt heel hard te piekeren of dat dan "het" moment is, of dat het alleen een mindere dat is.
Vooralsnog is hij er nog, kwam die daarnet in volle draf al hinnikend naar me toegerend en toen die weer samen stond met zijn 10 jarige vriend, liet hij die nog even weten dat híj echt nog steeds de baas is en dat de snotneus pas net komt kijken :')
Dan weet ik, ok, hij zit nog goed in z'n vel en geniet ik van het moment. Morgen kan dat anders zijn.

Elisa2

Re: Advies en ervaringen gevraagd: Wanneer neem je afscheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:47

Snijtanden laten trekken zou ik ook doen bij EOTRH mits er geen andere kwalen zijn. Omdat het wel echt pijn doet..maar de afweging zit hem in de rest van de kwalen er om heen denk ik. Ik denk dat een dier zich prima kan redden zonder tanden in principe.

Mij hielp het wel om de DA mee te laten kijken, door mijn eigen emoties kon ik niet zuiver kijken. Achteraf houdt je altijd schuldgevoel over het juiste moment..ik wel in ieder geval, omdat ik het de meest verschrikkelijke keuzes vind om te moeten maken in het leven.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:07

Voor mij is de grens, dagelijks pijnstilling nodig hebben om zijn opgewekte zelf te kunnen zijn.

Ik vind het lastig voor je TS, ik lees dat je er goed over nadenkt en de DA erbij betrekt. Succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:09

Ik vind 24 nog niet echt oud. Heeft een paar kleine ouderdomskwaaltjes. Alleen zijn tanden is een groot probleem naar dat kun je oplossen door ze eruit te halen.
Dan kan je paard nog jaren mee.

Dagelijkse pijnstilling heeft dit paard straks niet meer nodig als de tanden getrokken zijn. Dus dat zal dan niet meer aan de orde zijn.

Wat vind je precies zo erg aan het feit dat je paard geen tanden meer heeft?

Superpony zegt het in haar 2 berichten heel mooi. Zal het hier niet allemaal quoten. Maar lees ze eens goed door.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 18:50

Paard in het wild was natuurlijk allang dood geweest, al 3keer met de kwaaltjes die jij opnoemt. Het lijden van een stervend paard in het wild is niet leuk, maar duurt in verhouding veel korter dan wat wij ze soms aandoen. En ja, dan steek ik mijn hand in eigen boezem, ook mijn shetje van 36 heeft wederom een paar weken op pijnstilling en bloedverdunners gestaan vanwege zijn terugkerende bevangenheid. Echter gaat dit om enkele weken. Omdat herstel waarschijnlijk is. Ook ik moet de knoop een keer gaan doorhakken omdat het herstel te traag gaat of de aandoening te snel weer terugkomt. Makkelijk is dat niet, echter ben ik er wel nuchterder in geworden. In het verleden een aantal keer de keuze 'vroeg' gemaakt (niet wachten tot het lijden word, maar volgens sommige mensen te vroeg ingegrepen) en ook een keer wat te laat. Alleen die laatste neem ik mezelf kwalijk.. er is helaas geen handboek voor 'nu is het klaar'. Succes met de beslissingen die je nog moet maken, zo te zien heb je al alles voor hem over (gehad) En kun je jezelf niks kwalijk nemen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 19:27

Ik heb mijn allergrootste vriend laten gaan toen duidelijk was dat hij niet meer pijnvrij in de wei kon lopen en er ook geen uitzicht meer was op herstel. Ik wilde hem niet weg laten kwijnen, noch wachten op het moment dat hij echt niet meer kon. Hij was dus niet mager, had nog spieren op z’n lijf, liep nog energiek met z’n maatje in de wei. Maar een van z’n achterbenen sleepte daarbij wel achter hem aan en ook aan het andere achterbeen had hij een flinke en langdurige blessure. Na een paar uur weidegang stond hij bij het hek.

We hebben bijna vier jaar lang alles gedaan om hem te revalideren. Maar toen z’n ene achterbeen krachteloos aan z’n lijf hing, was het over.

Hij had overigens ook beginnend EORTH. Ik heb de beslissing om z’n tanden te laten trekken niet meer hoeven te nemen. Maar op pijnstilling in leven houden, is wat mij betreft sowieso een no-go.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 20:17

Fijne reacties weer. Ik vind het geruststellend om te lezen dat het trekken van de snijtanden niet het einde van de wereld is voor mijn paard. Ik vind het zo’n schrikbeeld. Goed om te weten dat dit dus erg meevalt.

Ik ga volgende week met hem naar de Lingehoeve voor een uitgebreid onderzoek. Aan de hand daarvan kan ik ook met feiten een beslissing nemen. Misschien is het alleen zn gebit, dan is de keuze heel simpel. Duim maar voor ons! Ik laat het hier wel weten wat de uitkomst is.

Nogmaals bedankt voor de moeite die jullie genomen hebben om jullie mening te geven en ervaringen en tips.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:01

Graag gedaan, heel veel succes en sterkte alvast. Ik hoop op een voor jullie gunstige uitkomst.