Paard acuut kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Paard acuut kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:36

Heftig! Vooral met het hele verhaal er achter dan hoop je dat het allemaal meevalt.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 16:09

De smid is net weg. Hij heeft heel sterk het vermoeden dat het een zweer is, zeker gezien de mate van kreupelheid. Alleen kan hij nu niets vinden. Ze staat nu in nat verband dat ik nat moet houden en na het weekend hebben we weer contact.

Ik heb ook aan hem gevraagd of ze nog wel Metacam moest krijgen, omdat dat ontstekingsremmend is en met een zweer wil je juist dat hij verder groeit. Dat was precies wat hij ook wilde zeggen. Dus geen Metacam meer en ik ga proberen of ik haar vanavond op stal kan krijgen, omdat dat ook iets rustiger voor haar is.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:38

Je kunt haar hoef in de soda weken om de zweer eruit te trekken...

En anders is zuurkool in een hoefzak ook een fijne manier om het rijpen te bespoedigen...

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 17:08

Dat klinkt in ieder geval 'positief' Cynthia, fijn! Hopelijk is de zweer er snel uit en is ze weer snel goed, knuffel :knuffel: Vervelend dat je zo lang moest wachten trouwens, snap heel goed dat je het zo spannend vond!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 17:12

Neon schreef:

En anders is zuurkool in een hoefzak ook een fijne manier om het rijpen te bespoedigen...

Wat een leuke tip. Die ken ik nog niet.

Ik duim met je mee hoor voor een zweer en spoedige oplossing. arm dier!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 21:30

Ze staat op stal!

De wei af ging echt dramatisch, maar toen ze op het asfalt eenmaal voelde dat het minder pijn deed, liep ze best goed mee en na een paar minuten bijna niet meer kreupel. Je ziet wel heel duidelijk dat ze in het begin echt alleen op haar teen steunt en uiteindelijk zet ze haar voet steeds platter, alleen de achterkant echt liever niet.

Smoeltje <3
Afbeelding

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 21:38

Wat fijn dat ze in ieder geval binnen staat. Nu heel hard duimen dat die stomme zweer er een beetje snel, en op een niet al te onhandige plek uit wil komen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 21:39

Knap koppie <3

Bij mijn pony is de zweer nu dus open: 2x per dag vul ik het gat opnieuw met betadine en watje, en hoef omwikkeld met kleefbandage en ductape. Houdt de boel goed schoon nu.
Maar mijn vraag is: zijn er hier mensen met tips hoe ik dat gat straks een beetje kan beschermen? Pony loopt in kudde met schuilstal en wei: de keuze is reuze in smerigheid, en ik vind het wel spannend haar dadelijk zonder bescherming van de kleefbandage en ductape te laten wandelen...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 22:11

Nog een bericht ter geruststelling.. onlangs kwam ons paard zo vreselijk slecht zijn stal uit. Hij leek aan elk been wel kreupel en had een spierknoop op z'n lendenen (masseur was de week ervoor geweest en was nog enthousiast over hoe goed hij erbij stond). Hoeven niet warm, benen niet dik, maar wat had ie een pijn.
Smid vond het niet lijken op een zweer qua lopen, maar hij moest bekapt, dus dat ging hij wel proberen. Godzijdank bleek hij bij het 'goede been' begonnen. De pus spoot eruit.
Waarschijnlijk had ie al langer last en was ie diagonaal gaan ontlasten wat die knoop in z'n lendenen kon verklaren. Na een week het rijden weer rustig opgepakt en hij was weer snel zichzelf!

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 17:58

ikkedus schreef:
Neon schreef:

Wat een leuke tip. Die ken ik nog niet.

Ik duim met je mee hoor voor een zweer en spoedige oplossing. arm dier!

Ik heb ook goede ervaringen met hoefzakken met zuurkool erin. Heeft bij mijn paard de zweer eruit getrokken zodat snijden niet eens meer nodig was.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:03

Het was al door de hoefsmid inmiddels gemeld zie ik, maar inderdaad van de metacam af en een zak zuurkool in de supermarkt halen. Voet goed inpakken met zuurkool vetrapje er om daarna ducktape en dat werkt als een malle. Dit gebruikte wij op de kliniek altijd en bleef bij uitstek de beste oplossing haha.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:38

Moest hier een tijd geleden op paardjes passen van mensen op vakantie. 1 van de merries was licht kreupel maar eigenaar besloot toch niets te ondernemen, volgende dag stond ze op 3 benen -dus ik wel lichtelijk in de paniek- verdikte koot maar geen reactie op de hoef zelf. De wei was nogal drassig dus heb ze op de verharde paddock gezet, daar liep ze drastisch beter. DA raadde aan 1st de hoefsmid te bellen gezien zij ook op het harde wél redelijk rad liep, deze kon pas na 3dagen. Uiteindelijk is de volgende dag al (gelukkig) de zweer vanzelf naar buiten gekomen en was het met goed schoonmaken al snel helemaal goed. Was gelijk ook niet meer kreupel. Grote kans dus dat het nog moet uitzweren.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 00:52

Ze is gisteren door de smid ingepakt met speciaal ‘verband’ voor onder haar voet. Als dat er af valt morgen of maandag, ga ik met zuurkool aan de slag!

Op stal staan doet haar goed. Ze was lekker uitgeslapen (en haar vervelende zelf) vanmorgen <3

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:01

Cynthia82 schreef:
Ze is gisteren door de smid ingepakt met speciaal ‘verband’ voor onder haar voet. Als dat er af valt morgen of maandag, ga ik met zuurkool aan de slag!

Op stal staan doet haar goed. Ze was lekker uitgeslapen (en haar vervelende zelf) vanmorgen <3

Alimelentex denk ik.
Niet te zuinig zijn met de zuurkool en een goede ducktape er om heen anders houdt het niet

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:07

Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens! Ik hoop dat het vandaag beter gaat met haar!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 12:30

Klopt kyrkelover!

Bedankt Suzanne Y)(^)

Ze loopt iedere dag iets minder slecht, maar dat komt denk ik ook omdat ze lekker tot rust komt op stal, dat is ook wel fijn voor haar.

Toevallig wandelde mijn smid net langs toen ik net met Fi stond te grazen. Dus hij heeft nog even gekeken en zei: Nu ben ik nog zekerder van een zweer. Haar been is ook ‘mooi vol’, dus volledig dik ipv een lokale zwelling, wat je bij een pees vaak ziet. Weer een fijne boodschap!

Morgen creatief met luier :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 11:50

Wat een mooi (verlaat) verjaardagscadeau *\o/*
Afbeelding

Ze stond op haar voet toen ik net aankwam, ik haalde haar uit stal en ze liep gewoon. Verband eraf en stinken joh!

Been is nog wel dik, maar ze loopt zo goed als normaal *\o/*

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:53

Fijn! Heb je al een ingang/uitgang van de zweer kunnen ontdekken?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 11:54

Die zie je hierboven, dat donkere plekje/wondje

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:56

Top zeg!
Altijd weer een opluchting

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:56

Rechtsboven de scheur?
Ik twijfelde al of het vuil was of iets anders.
De scheur zit er al langer?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 12:27

Die scheur viel mij ook op ja. Kan ook daarvan komen of gerelateerd zijn aan. Die uitgangspunt zit er wel niet recht boven, maar wel in de buurt.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 12:47

*\%/* Opluchting !!! Wat fijn.

Ook nog gefeliciteerd met je verjaardag :D

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 12:47

Ah super fijn Cynthia, ik ben echt blij voor je! *\o/*

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:09

Wat een opluchting!