Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Pony 9 jaar kan niet goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:04

Dat zitten en schuiven is inderdaad herkenbaar als schuren van kont/buiknaad ed. Doet die van mij met eczeem ook.

Pony is wel flink te dik, wat krijgt hij dagelijks te eten en hoeveel?

Als hij vast zit, wat de dierenarts zegt, fysio er bij om hem los te maken en kijken naar je manier van longeren. Heb je hem in dat jaar ook echt het hele jaar aan het werk gehad? Want dan zou de soepelheid en spieropbouw toch beter moeten zijn als hij consequent aan het werk is gezet.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:38

Ik denk niet dat het schuren is, het lijkt er wel op, maar ik heb het idee dat die beweging wordt gemaakt als aanloopje naar het opstaan. Ook het kijken naar zijn achterhand wijst imo op een probleem. Hij probeert zijn gewicht te verplaatsen om op te kunnen staan. Het zou een probleem in knieën of bekken kunnen zijn.

Door zijn hele gewicht al schommelend naar voren te brengen hoeft hij minder spierkracht te leveren om op te staan. Je ziet die beweging ook wel bij oudere of zware mensen die van iets laags moeten opstaan.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:53

Kortom: altijd dierenarts.
Laatst bijgewerkt door Liebeskind op 09-09-20 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:54

Ik vind het ook niet op jeuk lijken. De pony heeft duidelijk een probleem met overeind komen. Ik vind hem ook wel stijf lopen. Hij is inderdaad gevaarlijk dik, dus afvallen is wel een grote prioriteit.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:55

Nabster schreef:
Kortom: dierenarts.

Die is gisteren geweest, zie de vorige berichten van de TS.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:55

Nabster schreef:
Kortom: dierenarts.

Kortom even terug lezen.

Maar de pony is echt wel veel te dik.
Maar dat wist je al :)

Ik heb hier een osteopaat die ook dierenarts is, dat vind ik wel een fijne combinatie.
Misschien ook wel zo iemand in jou omgeving.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:20

Niet helemaal vergelijkbaar maar wij hebben met een paard met rugproblemen door kissing spines erg veel baat gehad bij een fysio die ook mee keek terwijl wij met het paard aan het werk waren. Dan krijg je goede tips over welke oefeningen geschikt zijn voor wat je wil bereiken.
Ik zie idd ook geen schuren, maar een aanloopje om op te staan. Ik zou wel echt op zoek gaan naar een fysio, en geen osteopaat. Mooiste zou zijn een fysio die verbonden is aan een dierenartsenpraktijk. Ik weet dat ze in Kootwijkerbroek samenwerken met een fysio, maar wellicht is dat bij andere paardenartsen ook zo.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:49

Dat is gewoon jeuken aan z'n kont, niks spannends eigenlijk. Hij staat gewoon rustig en relaxed op daarna.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:44

Wij hebben op stal een ouder paardje staan welke wel af en toe wat moeite heeft met opstaan, maar bij haar ziet het toch wel anders uit.
De manier van het hupsen, neerzetten van haar voor en achter benen.
Maar bij haar is het echt de ouderdom en waarschijnlijk (wel te verwachten met deze leeftijd) wat artrose

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 23:19

kiki1976 schreef:
Wij hebben op stal een ouder paardje staan welke wel af en toe wat moeite heeft met opstaan, maar bij haar ziet het toch wel anders uit.
De manier van het hupsen, neerzetten van haar voor en achter benen.
Maar bij haar is het echt de ouderdom en waarschijnlijk (wel te verwachten met deze leeftijd) wat artrose

Idd als moeite zou zijn voor op staan zou voorbeen veel meer onder buik zetten ( doet onze oude shire ook) dit is een veel te dikke pony met jeuk ( pony loopt daarna ook vlot weg al is het stijf)