Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christadk

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:51

Ja de raaphorst zei dat ze het gewoon n bij mij op stal kunnen doen, ik wil mijn paard ook liever niet verplaatsen. Maar jij hebt dus een positieve ervaring, ga er nog eens goed over nadenken. Hoe lang ben jij nu onderweg met de blessure?

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 22:03

Christadk schreef:
Ja de raaphorst zei dat ze het gewoon n bij mij op stal kunnen doen, ik wil mijn paard ook liever niet verplaatsen. Maar jij hebt dus een positieve ervaring, ga er nog eens goed over nadenken. Hoe lang ben jij nu onderweg met de blessure?

3 weken! Ben na week 1 al begonnen met het laseren; na 2 weken dus al nieuwe aanmaak van nieuw peesweefsel

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 22:28

lianne125 schreef:
ivy_power89 schreef:
Ik val even je topic binnen.
Geen blessure zoals jouw paard maar een tussenpees blessure.
Ik ben nu 3 weken met de icevibe bezig nadat mijn eigen DA hem afgeschreven heeft als sportpaard.
Morgen gaan we naar de raaphorst voor een utc scan (en algeheel plan) en ben benieuwd of er al ruim verschil is te zien op de gewone echo (mijn paard is pas 4 maanden onderweg en blessure is niet mega, vandaar dat ik een second opinion laat doen)

Ik ben heel benieuwd of de utc scan je meer informatie gaat geven. Zo ja zou je mij dat misschien willen laten weten? Ik zit ook te twijfelen om een second opinion te doen met utc bij de raaphorst.

@ts ik gebruik de ice vibes ook dagelijks. Ik vind het fijne dingen maar of het echt wat doet voor de peesblessure kan ik uiteraard niet bekrachtigen. Maar wat fijn dat de controle echo al goede verbetering laat zien!

Ik ben er gisteren geweest.
UTC scan zeer interessant, het gaf echt goed beeld hoe de pees er voor staat.
En zoals verwacht, er zat wel letsel, maar de rest van de pees was eigenlijk vrij goed!
Die scan gaf echt heel duidelijk weer waar het probleem zit, wat er aan litteken weefsel is en wat goed was.

De Raaphorst gaf aan dat bij tussenpeesblessures laseren eigenlijk niet effectief is, we hebben daarom gekozen voor shockwave therapie. Meteen eerste sessie gehad, over 3 weken 2e sessie en daarna na 4 weken controle.
En als hij dan hersteld is, is de verwachting dat hij weer volledig belastbaar is!
Wel vanaf vandaag boxrust, niet meer los in de paddock en 2x pd een half uur stappen...... dat wordt een uitdaging.

Het is dan geen blessure aan het checkligament, maar dan heb je wel een idee wat betreft de scan.
Misschien dat laseren voor deze blessure wel effectief is.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:04

petravdmeerx schreef:
Christadk schreef:

3 weken! Ben na week 1 al begonnen met het laseren; na 2 weken dus al nieuwe aanmaak van nieuw peesweefsel

Ooh wauw dat is snel zeg! Wat fijn!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:07

Ik ben al wat langer onderweg. Bij mij is de blessure nu een jaar geleden. Heel groot gat in checkligament. Bij mijn paard is 3 weken gelaserd, 1 a 2 keer per dag, afhankelijk van de tussentijdse resultaten van de scans. Gestart 1 week na het oplopen van de blessure. Eerst laseren met een frequentie om al het ontstekingsweefsel op te ruimen (dat duurde een week langer dan normaal omdat het dus een enorm gat was) en daarna 1 week met een andere frequentie om de opbouw van het peesweefsel te stimuleren. Ze scannen tussentijds steeds om te checken naar welke frequentie ze gaan. Op kootwijkerbroek hebben ze wel een andere laser als bij Wolvega. Wolvega is gewoon hoog frequentie, bij Kootwijkerbroek is het 4FP, oftewel 4 stralen, die ze individueel van frequentie kunnen instellen en nog preciezer laseren op dat wat er gebeurt in het weefsel.

Resultaat heel erg tevreden. Op de scan is het herstel verbluffend volgens een DA van een andere kliniek die na 3 maand een controle scan deed en de oorspronkelijk scan met blessure liet zien. Gat helemaal gevuld, een litteken weefsel maar mooi peesweefsel met goede structuur. Nu een jaar verder en doe alles weer met mijn paard. Dressuur, springen buitenrijden. Het was een flinke investering maar ik heb gewoon mijn paard weer terug en het was het voor mij dubbel en dwars waard.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:00

Hier vanaf 31 mei een blessure aan het check ligament.
Merrie had sinds 17 maart een veulen aan de voet, had het rijden ongeveer weer een maand opgepakt en opeens onder het rijden pats boem kreupel.

Gescand bij de kliniek en een gat in het check ligament. Ze moest op boxrust. Verteld dat ze een veulen aan de voet had, maar dat maakte hun niet uit en gingen er niet erg in mee als ik haar wel in de wei wilde gaan zetten. Toch gedaan want ik ga een merrie met veulen niet in een box opsluiten.

6 weken later weer gescand en alles zag er al super uit. Het gat was weer grotendeels opgevuld in z'n korte tijd. De kliniek gaf aan om haar nog maar 6 weken in de wei te zetten omdat ze het te snel vond om er weer op te gaan zitten. Nu ben ik afgelopen donderdag weer geweest (10 september) en het was weer een stukje beter. Ik mag nu weer heel rustig aan beginnen met rijden. Maar het gaat nog wel een tijdje duren voordat ik weer op mijn niveau terug ben (Z springen en Z dressuur).

Ik heb 2 maanden de minipulse van Magnacare gebruikt.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 17:35

Wat fijn om te lezen dat meerdere mensen hun paard met dergelijke blessure gewoon op de wei zetten, in het belang van het paard! Had ik achteraf gezien met de mijne beter ook kunnen doen. Hij heeft het niet slecht gehad op zijn minipaddockje tussen zijn vrienden, maar de genezing ging wel zo traag...

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 20:18

Toevallig dat ik dit topic tegen kom, vandaag helaas te horen gekregen dat mijn ruin een peesblessure heeft.. Het zit in zijn checkligament en is gelukkig niet heel groot (been wisselend dik, niet kreupel) maar heeft toch tijd nodig. Ik moet sowieso 8 weken stappen, ik kan afwachten hoe de controle echo dan is, maar ik kan hem ook laten behandelen met PRP of laten laseren als ondersteuning. Nu heb ik mijn merrie (lichte irritatie op haar pees) laten behandelen met PRP en dit deed toen helaas niks en de irritatie verbeterde ook niet, dus ik neig erna om hem te laten laseren.. dit zou dan 2x in de week zijn, 3 weken lang.. Ook hier de voorkeur voor op stal vanuit de DA, maar ik heb besloten hem ook overdag op de wei te houden, ze staan samen en zijn vrij rustig dus hopelijk blijft het nog een poosje droog weer en gedragen ze zich!

Vind het fijn om hier mee te lezen met ervaringen en hoe de behandelingen hun werk doen!

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 19:42

Hoe gaat het bij jullie?

Bij mij gaat het denk ik goed (zo jammer dat ik zelf niet even van binnen kan kijken, haha :') ) Bij mij blijft de plek van de blessure redelijk gezwollen, de rest van het been is gewoon normaal. De plek van de blessure is ook niet warm. Hoe is dit bij jullie?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 19:48

petravdmeerx schreef:
Hoe gaat het bij jullie?

Bij mij gaat het denk ik goed (zo jammer dat ik zelf niet even van binnen kan kijken, haha :') ) Bij mij blijft de plek van de blessure redelijk gezwollen, de rest van het been is gewoon normaal. De plek van de blessure is ook niet warm. Hoe is dit bij jullie?

Fijn dat je denkt dat het goed gaat met je paard. En idd kon je zelf maar even naar binnen kijken haha. Wat doe jij nu met je paard qua beweging? Ik stap nu 20 min per dag aan de hand.

Bij mijn paard is de plek ook nog flink gezwollen hoor en ook niet warm. De ene keer is die plek ook dikker dan de andere keer. Mijn paard stond nog op het land maar heb helaas moeten besluiten hem op een kleine paddock te moeten zetten omdat hij toch te veel aan het rennen was en daardoor zijn ijzer ook schuin af tikte (1 tak zat dan dus los van zijn hoef). Het doet mij echt zeer dat hij de paddock op moet want hij vind het land zo geweldig maarja moet echt even aan zijn herstel denken anders komt het misschien wel niet goed.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 19:51

Ja, op de kliniek zeiden ze ook dat het wel levenslang dikker kan blijven dus het zal er wel bij horen denk ik..

Ik heb mijn paard ook op de weide 4 uurtjes. Om de dag stap ik inderdaad ook 20 minuten met haar. Het wordt steeds lastiger, ze heeft zoveel energie. Ik mocht er van mijn dierenarts ook op stappen, maar dat is niet echt meer veilig. Nu wordt het aankomende week slecht weer en denk ik dat ze na dinsdag op stal blijven (ik woon in Friesland en wij hebben kleigrond, het wordt mega glad en vies als het nat is en de paarden buiten lopen). Dus dan denk ik dat ik het stappen verdeel over meerdere momenten op een dag.

Heb jij al besloten of je gaat laseren?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 19:57

Dat hoor ik idd vaker dat die plek dik kan blijven. Mijn paard heeft het echter al eens aan het linkervoorbeen gehad en daar zie je niks meer aan.

Ik heb er voor gekozen om te wachten op de 2e scan en dan eventueel nog te laseren. Ik moet helaas ook aan mijn spaarpotje denken en daarbij ook aan mijn gezin.

Ik ben vanwege het weer ook wel blij dat hij de paddock op gaat trouwens. De wei wordt dan idd ook erg blubberig en glijpartijen kan ik er nu echt niet bij hebben.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:18

Bij mij werd ook van het begin af aan gezegd dat het levenslang dikker zou blijven. Het is nu na ruim een jaar inderdaad nog dikker, maar niet warm. Ik check elke dag voor en na het rijden (doe ik sowieso altijd al bij alle benen) en er zit weinig verandering in. Hooguit dat het na verloop van tijd nog steeds wel ietsje dunner wordt, maar helemaal strak denk ik niet dat het nog zal worden.

Zolang het niet dikker en niet warmer wordt, niet reageert op inspanning, geen vocht en geen gevoeligheid als ik er in knijp, maak ik mij geen zorgen meer.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 23:29

Ja mijn rechterbeen is en blijft ook een bult hebben. Links ook, al is die wel kleiner. Had de dierenarts ook gezegd dat t nooit meer normaal zou worden. 'Gelukkig' heeft ze het nu aan alle twee de benen :+
Ik hoef toch niet naar de keuring dus als de binnenkant maar heel is. Nog een kleine 2 weekjes geduld..

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 07:33

Ik mag er weer om de dag op 10 min instappen 5 minuten draven en 10 min uitstappen. Opbouwen tot 20 minuten draven en dan pas weer een galopje meepakken over 8 weken.

Het been van mijn paard is nooit echt heel dik geweest. Er zit wel een verdikking nog maar ze denken dat het nog wel normaal wordt maar dat heeft veel tijd nodig.

Mijn paard staat wel gewoon hele dagen in de wei van 7 tot 18.00 uur. Af en toe trekt ze wel eens een sprintje maar dat was volgens de kliniek niet zo erg omdat er nog steeds elke keer verbetering is te zien.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 07:39

Geven jullie nog iets van een supplement bij?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 07:46

Ik gaf speciaal voer van de dierenarts. TopSpec Feedbalancer. Daar zaten alle supplementen voor herstel al in + dat het heel laag in energie was.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 07:48

Tierania_ schreef:
Ik mag er weer om de dag op 10 min instappen 5 minuten draven en 10 min uitstappen. Opbouwen tot 20 minuten draven en dan pas weer een galopje meepakken over 8 weken.

Het been van mijn paard is nooit echt heel dik geweest. Er zit wel een verdikking nog maar ze denken dat het nog wel normaal wordt maar dat heeft veel tijd nodig.

Mijn paard staat wel gewoon hele dagen in de wei van 7 tot 18.00 uur. Af en toe trekt ze wel eens een sprintje maar dat was volgens de kliniek niet zo erg omdat er nog steeds elke keer verbetering is te zien.

Hoe lang ben jij nu onderweg met de blessure?

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 07:51

Christadk schreef:
Geven jullie nog iets van een supplement bij?

Ik geef Puur Tendo over het voer. Ik voerde al standaard glucosamine + msm.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 08:48

petravdmeerx schreef:
Tierania_ schreef:

Hoe lang ben jij nu onderweg met de blessure?

31 mei heeft ze het gekregen. Dus ongeveer 3.5 maand. Sinds 10 september mag ik erweer op.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 09:36

Tierania wat fijn dat je weer mag opbouwen! Ik had zelf ook gerekend op 3 maanden er naast lopen, dus ik hoop eind november er weer op te mogen maar als het niet zo is dan is dat ook oke. Tot nu toe is hij prima te doen met wandelen aan de hand.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:00

Die van mij stond sinds januari al stil ivm dracht. Heb er 4 weken op kunnen rijden en toen dit.

Dus die van mij staat eigenlijk al een lange tijd stil.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:38

petravdmeerx schreef:
Hoe gaat het bij jullie?

Bij mijn paard heeft bij de 1e en 2e peesblessure de bult er nog maanden gezeten maar ineens was hij weg *\o/*
Van de laatste blessure zit er nog een heel klein knobbeltje die denk ik niet meer weggaat. Maar....ze doet het goed dus ik vind dat niet zo erg. Hou het wel goed in de gaten.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 13:59

Het been van mijn paard is nu ineens warm.... geen extra zwelling te zien dan wat zij “normaal” had. Ik heb de kliniek maar weer gebeld....

Zie het nu toch wel echt somber in

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:09

Bij mijn paard was dat ook. Verklaring zou zijn verschil in flexibiliteit tussen het oude en nieuwe weefsel wat gaat irriteren. Moest stappen naar 0 doen en meer koelen. Ging redelijk snel weer de goede kant op.