Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:27

Laura_ schreef:
Patriesvis schreef:

Ja, volgens de fysio die mijn paard gelaserd heeft voorkomt de laser litteken weefsel waardoor het been later niet meer blessure gevoelig is dan de andere goede benen.
Ik heb alleen de laser gebruikt en daarna ter ondersteuning bij het opbouwen van de beweging de ice vibes en dat is helemaal goed gekomen.

Ja ik bedoel indien er littekenweefsel zit, dat dit kan wegtrekken?

Oud littekenweefsel wordt in ieder geval zacht en vaak gaat het ook weg. Heeft wel enige tijd nodig.

MiesFlash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:55

janderegelaa schreef:
MiesFlash schreef:
Zou je even willen uitleggen aan welke eisen het volgens jou zou moeten voldoen. Zover mij bekend is kom je alleen in de Veterinary journal of Equine sciences als je aan alle eisen voldoet.

Daarbij is de term peesblessure een heel ruim begrip, waar vanalles onder kan vallen. Bijv; wanneer je een ontsteking (of een zwelling) aan een pees hebt en je hebt een middel (even los van of dat nou de Equissage is of niet) die de bloeddoorstroming (wel op basis van wetenschappelijk bewijs) en de lymfedrainage sterk kan bevorderen. Dan zal zo’n ontsteking eerder verdwijnen en zal het revalidatieproces korter zijn. Wanneer je een afgescheurde pees hebt dan zal een verbeterde bloeddoorstroming en lymfedrainage geen effect hebben en is waarschijnlijk een operatieve behandeling nodig. Sowieso zul je eerst moeten laten onderzoeken wat de oorzaak van de “blessure” is.

Ik zeg overigens niet dat de Equissage een wondermiddel is, maar ik heb het product nu bij verschillende aandoeningen toegepast zien worden en met een zeer positief resultaat. Waaronder ook een peesontsteking... Vandaar ook dat ik het hier verdedig. ☺️ (Niet als aanval bedoeld dus)

Een studie die aan de voorwaarden voldoet heeft een groep die de echte behandeling krijgt, een groep die een placebo krijgt zonder dat de onderzoeker weet welk dier het is en er is een controlegroep die niets krijgt. Daarnaast moet het "peer reviewed" zijn. Dus andere bezoekers hebben het moeten beoordelen en dan komt het op Pubmed bijvoorbeeld. En daar staat hij niet.

En nogmaals, het onderzoek wat zij doen gaat over een paardenrug en niet over een pees.

Een stukje uit de studie:

2.3. Study Protocol Horses were randomly assigned in two groups: treatment group that received cycloidal vibration therapy and a placebo group that did not receive any vibration therapy. The two groups (treatment/ placebo) which the horses were assigned to were blinded from both the technician applying the sensors and the technician performing the thoracolumbar measurements.

Overigens heet het onderzoek:

A Controlled, Blinded Study Investigating the Effect That a 20-Minute Cycloidal Vibration has on Whole Horse Locomotion and Thoracolumbar Profiles.

(Hierin wordt inderdaad niet specifiek de pees (peesblessure) meegenomen, maar dus het gehele paardenlijf en het effect van een 20 minuut durende cycloidale behandeling.)

Dat de studie niet op PubMed te vinden is kan ook komen doordat men geen abonnement op het blad heeft. De studie is wel te vinden op ScienceDirect.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:52

De studie staat niet op Pubmed staat komt omdat ze hem niet aangemeld hebben. En hij is niet aangemeld omdat hij niet aan de onderzoekseisen voldoet. Pubmed zoekt geen onderzoeken. Pubmed ontvangt onderzoeken. En het is niet randomized. Daarom kan hij er niet heen.

Pubmed is een grote bibliotheek waar alle onderzoeken uit de wereld op staan. Mits aangemeld ;)