Paard kreupel na bekappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 15:31

Deze foto maakt wel duidelijk dat alleen kijken naar de hoef niet voldoende is. De voeten moeten zorgen dat het paard in zijn geheel in balans komt zonder daarbij artrose te vergergeren. Dit is werk voor de echte vakmensen!

Mooi hoeft het niet te zijn wel goed funktioneel.

Artrose én op ijzer is mij nog nooit aanbevolen. Juist niet omdat zo het gewricht wordt gefixeerd en het paard zelf niet meer kan corrigeren bij pijn of ongemak. Hooguit in het allereerste begin van artrose dan kun je nog wat doen. Maar nogmaals overleg met DA en smid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:12

SVRL schreef:
anjali schreef:
Ik vind die hoeven er wel erg droog uitzien. dan scheuren ze ook eerder.Ik denk trouwens dat je de natuurlijke hoefvorm zeker van een oud paard niet moet gaan corrigeren.Wel bijwerken als ze te lang worden uiteraard maar niet willen veranderen.

Klopt dat zijn hoeven droog zijn. Heb in de loop der jaren al zoveel geprobeerd om dit te voorkomen, maar niets helpt. In de winter, als hij door de blub moet om van droog naar droog te gaan, blijven zijn voeten barsten al is het dan zeker wel minder.

Olie of het ouderwetse hoevenvet? Naar mijn ervaring werkt dat echt wel.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:23

SVRL schreef:
Paard krijgt Brandon XL, lijnzaadolie heeft hij gehad toen hij 5 jaar geleden zwaar ziek was en terug op gewicht moest komen. Met zijn huidig gewicht voer ik geen olie bij.

Olie hoeft ook niet. Ik kan geen comlete analyse vinden, maar aangezien het voer ook als totaalvoer/vervanging gebruikt mag worden krijgt je paard wellicht nu te weinig vitamines en mineralen per dag. Ik zou een klein handje Marstall Force of Pavo Vital of andere vitaminebrok erbij geven, en over een paar maanden kijken hoe de nieuwe hoefgroei reageert, samen met beter bekappen en licht bijvijlen. Want nogmaals...wat ik zo snel zie op de foto, daar word ik niet blij van; ik zie een onderstandig paard met ongelijke achtervoeten. Onderstandig kan hielpijn aangeven.

Wel een beetje een zwaktebod van je hoefsmid om gelijk met een ijzer te komen aanzetten. Ik zou dat niet accepteren, maar goed, mijn visie is iets anders ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:24

anjali schreef:
SVRL schreef:

Ik vind die hoeven er wel erg droog uitzien. dan scheuren ze ook eerder.Ik denk trouwens dat je de natuurlijke hoefvorm zeker van een oud paard niet moet gaan corrigeren.Wel bijwerken als ze te lang worden uiteraard maar niet willen veranderen.

Klopt dat zijn hoeven droog zijn. Heb in de loop der jaren al zoveel geprobeerd om dit te voorkomen, maar niets helpt. In de winter, als hij door de blub moet om van droog naar droog te gaan, blijven zijn voeten barsten al is het dan zeker wel minder.
Olie of het ouderwetse hoevenvet? Naar mijn ervaring werkt dat echt wel.

Van hoevenvet worden de barsten erger. Heb een tijdje zonnebloemolie gebruikt en dat gaf eigenlijk geen verschil. Wanneer het nat is en hij door de blub moet, gaat het in het begin wat beter. Zodra het begint te vriezen 's nachts, worden de barsten erger. Gelukkig heeft hij geen last vd barsten, het ziet er alleen niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:31

Lindsey_99 schreef:
SVRL schreef:
Paard krijgt Brandon XL, lijnzaadolie heeft hij gehad toen hij 5 jaar geleden zwaar ziek was en terug op gewicht moest komen. Met zijn huidig gewicht voer ik geen olie bij.

Olie hoeft ook niet. Ik kan geen comlete analyse vinden, maar aangezien het voer ook als totaalvoer/vervanging gebruikt mag worden krijgt je paard wellicht nu te weinig vitamines en mineralen per dag. Ik zou een klein handje Marstall Force of Pavo Vital of andere vitaminebrok erbij geven, en over een paar maanden kijken hoe de nieuwe hoefgroei reageert, samen met beter bekappen en licht bijvijlen. Want nogmaals...wat ik zo snel zie op de foto, daar word ik niet blij van; ik zie een onderstandig paard met ongelijke achtervoeten. Onderstandig kan hielpijn aangeven.

Wel een beetje een zwaktebod van je hoefsmid om gelijk met een ijzer te komen aanzetten. Ik zou dat niet accepteren, maar goed, mijn visie is iets anders ;)

Alle nodige vitaminen en mineralen zitten in dat voer, hij is daar door de voedingsconsulente op gezet adh van zijn medische voorgeschiedenis. Wijzigingen aan zijn dieet gaan via haar, ik ga er zelf niet aan sleutelen.

IJzer met zool is een voorstel van mijn dierenarts, hij beaamd alleen maar dat het idd een oplossing zou zijn tijdens de zomermaanden wanneer de ondergrond hier droog en hard is. Wat we wel/niet gaan doen zal afhangen van de RX en het advies van de dierenarts.

cobiie

Re: Paard kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:40

Een paard wat al van nature veel scheuren in zijn hoeven heeft, zou ik iig niet steeds in de winter van de ijzers halen.
Eenmaal op ijzers zou ik erop laten of weer permanent eraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:55

Heb ff een foto opgedisseld uit 2009, paard was toen 8 jaar en staat exact hetzelfde op zijn benen als afgelopen juni. Toen was zijn fokker nog mijn hoefsmid.
Afbeelding

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:33

Ze staat er precies zo bij. Zo is ze gefokt. Dus toch oorzaak smid...Flauw grapje. }:0

Maar serieus, dit is haar bouw. Niet erg voordelig, maar elk paard heeft wel wat. Toch denk ik dat haar stand erg belastend kan zijn. Dus eens wat foto’s laten maken zou best heel verhelderend kunnen werken.

Ik lees er miss overheen. Maar wordt ze nog gereden?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:15

Ik vindt hem op de laatste foto toch wel losser staan. Achterbenen staan er veel rechter onder. Misschien eens aan de fokker vragen?

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:41

Al eens rainmaker geprobeerd voor de droge voeten? Helpt hier heel goed.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 07:05

Knert schreef:
Ze staat er precies zo bij. Zo is ze gefokt. Dus toch oorzaak smid...Flauw grapje. }:0

Maar serieus, dit is haar bouw. Niet erg voordelig, maar elk paard heeft wel wat. Toch denk ik dat haar stand erg belastend kan zijn. Dus eens wat foto’s laten maken zou best heel verhelderend kunnen werken.

Ik lees er miss overheen. Maar wordt ze nog gereden?

Hij wordt al 5 jaar niet meer bereden. Meneer is toen serieus ziek geweest, heeft 4 keer in de kliniek gestaan en omdat hij nooit graag gewerkt heeft, had ik hem rust beloofd zo lang hij maar bleef leven.
Bel morgen, voor mijne late shift, naar de dierenarts voor een afspraak.

Wat betreft bellen met de fokker zoals iemand anders hier voorstel. De fokker van Bacardi is jaren mijn hoefsmid geweest. Had toen al problemen met gevoelig lopen op buitenrit, regelmatig hoefzweren en barsten in de hoeven. Hij is altijd blijven zeggen dat Bacardi goede voeten heeft, maar dat ze plat zijn en ie daardoor gevoelig was. Denk dat het dan ook vrij zinloos is om hem te contacteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 07:09

moorcats schreef:
Ik zou hem zeker op de foto zetten, hij zou heel goed overhoef kunnen hebben of verbeend hoefkraakbeen.
De hoefkwaliteit verbeteren doe je door van binnen uit te werken. Vitamine B2, B6, en B8 (biotine), vitamine E en Selenium en Zink. Een goed vitaminen en mineralenbrokje is Marstall Force
https://www.st-hippolyt.de/produkte/anw ... brandon-xl

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... e-marstall

Zie hoeveel meer van deze vitamines inde Force zitten ondanks dat je maar weinig geeft!

Zoals ik al eerder zei, hij staat op Brandon op advies van een voedingsconsulente die hem hierop heeft gezet aan de hand van zijn uitgebreide medische voorgeschiedenis. Daarnaast krijgt hij een kruidenmengeling afgestemd op zijn medische problemen, samengesteld door een herboriste. Ik ga echt niet zelf aan zijn voerbeleid sleutelen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:46

Werk je nu helemaal niet meer met hem? Het is natuurlijk een lieve gedachte dat je dat hem beloofd heb :) .

Hij is echter wel wat dik. Ik verbaas mij daar over omdat er al jaren een vermoeden is van HB en dus de diagnose artrose. In beide gevallen is gewicht verliezen belangrijk.

Het zou ook kunnen, dat hij door lichte arbeid ook wat meer spieren ontwikkeld en daardoor bijv. Makkelijker bij de smid word omdat hij dat lichamelijk beter aan kan :)

De mijne heeft artrose in zijn voorvoeten, heb hem geprobeerd van ijzers af te halen maar dat ging echt niet. Die zitten er dus sinds 2 weken weer onder en wat een verschil. Hij trapt ze snel af en ik heb ze er echt liever niet onder, maar als ik 'm nu zie lopen weet ik dat ik het goede gedaan heb :)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:04

Een paard dat hoefbevangen is zet het gewicht vóór de massa, niet eronder. Als er iets is verwacht ik het eerder aan de achterhand of schouder want dat tracht hij nu te ontlasten.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 16-08-20 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:39

Over de voetas valt weinig te zeggen adhv deze foto's. Voor hetzelfde geld zet het paard net extra gewicht op dat been waardoor het wat verder doorzakt.
Het is geen statisch geheel.

Die gleuf tussen de hoefballen lijkt mij niet goed. Duidt op rotstraal en dat kan heel goed voor gevoelige voeten zorgen :j

SVRL schreef:
[ [url=m/WcviTy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier wat leesvoer http://paardenhoeven.info/blog/2012/11/04/stralen-de-kussens-van-de-hoef/

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:40

Mag toch aannemen dat een hoefsmid wel ziet of het paard gevoelig is door rotstraal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:46

Pareltjes schreef:
Mag toch aannemen dat een hoefsmid wel ziet of het paard gevoelig is door rotstraal.

Neem nooit iets aan :D
I
Die gleuf zo hoog tussen de hoefballen hoort daar niet, bij geen enkel paard. Maar ik in de praktijk zie ik het heel regelmatig. Dus ik vermoed dat het vaker niet dan wel gezien en gezegd wordt door hoefsmeden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:03

Pareltjes schreef:
Een paard dat hoefbevangen is zet het gewicht vóór de massa, niet eronder. Als er iets is verwacht ik het eerder aan de achterhand of schouder want dat tracht hij nu te ontlasten.

Je zou schrikken hoeveel gradaties daarin zijn. En hoe lang zoiets kan sluimeren tot het metabolisch vaatje volledig overloopt en ze dan opeens compleet bevangen staan met die typische hb-stand met gestrekte voorbenen.

Gevoelige hoeven na het bekappen / dunne zolen zijn in mijn ogen in elk geval een red alert dat er metabolisch één en ander fout gaat.
Ook dat het optreedt na het eten van nieuw hooi of na het grazen, is een teken aan de wand dat er niet veel ruimte meer is.

Ik ben natuurlijk geen DA, alleen helaas helaas een beetje ervaringsdeskundige en door schade en schande wijs geworden. Of toch een beetje wijzer in elk geval :D

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:13

Ja daar zijn veel gradaties in. Maar de smid zou de eerste symptomen al duidelijk bij het bekappen moeten zien. Zolang het paard nog zoveel druk op de voorbenen durft te nemen.....

Hopelijk vinden ze snel het probleem. Waarschijnlijk zal het wel een opeenstapeling van zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:33

Oei, ik zie dat het tijd wordt om wat meer uit te wijden over de medische problemen van mijn paard.

6 jaar geleden heeft ie gaskoliek gedaan. De maanden daarna begon hij veel gewicht te verliezen. We waren toen net verhuisd en bij zijn koliek had mijn vriend de eerste dierenarts uit de telefoonlijst gebeld. Die vond dat mijn paard helemaal niet mager stond, trok bloed en ik moest zeewier geven. DA 2 dacht aan bloedwormen, stelde een gezwel op zijn koker vast wat ik met AB moest behandelen. Gezwel ging niet weg, heb toen aangedrongen voor een 2de bloedname die volgens die DA normaal was. Ondertussen overleg gehad met mijn oude DA, met hem afgesproken dat ik nog 1 iemand liet komen en als die niet voldeed, hij maar naar mij moest komen en ik wel een kilometer vergoeding zou betalen. DA 3 gevonden na overleg met Lummen. Tegen die tijd was mijn paard compleet in pancytopenie en hij testte positief op Lyme. In spoed naar Lummen gebracht, daar testte hij ook positief op barbesia en leptospirose. Zijn glucose tolerantie test was normaal, gastroscopie toonde geen maagzweer. Op echo zagen ze wel een vergrootte milt en hij heeft toen ook een nieuwe koliek aanval gehad, waarvoor hij even moest blijven. Daarnaast was er ook een kies afgebroken. Zijn bloed werd toen ook onderzocht op orgaanfalen en kanker, beide kwamen negatief terug. Bot, lever en nierbiopsies heb ik niet laten nemen. Hij teste wel positief op bloed in de urine. 14 dagen na de 1ste opname is de tand eruit gestempeld, biopsie van het gezwel aan zijn koker kon niet wegens te veel oedeem. Bij een 3de ritje Lummen is er wel een biopsie genomen, toonde enkel vet en ontsteking. In september stonden we terug in Lummen met vermoeden sinusitis. Na 2 dagen onderzoeken in afwachting van een ingreep paard terug mee naar huis moeten nemen. Bij de 5de opname bleek hij geen sinusitis te hebben, maar een bacterie op zijn neus schelpen links, waarbij deze verwijderd zijn. Paard heeft hierop na de ingreep nog een abces op zijn kaak ontwikkeld. Door al dat gedoe is mijn paard niet meer op een trailer te krijgen, heb dan ook met Lummen en mijn dierenarts afgesproken dat hij niet meer naar de kliniek gaat.

Sinds zijn opname rij ik hem niet meer. Paard heeft regelmatig grote oedeemplaten op zijn buik, daar leg ik echt geen zadel meer op. Door dat oedeem lijkt hij trouwens dikker als dat ie is. Aan de longe loopt hij graag, maar hij buigt niet. De osteopaat vermoed artrose op 2 nekwervels, voor diagnose moet ie naar de kliniek, wat we dus niet meer doen. De schouder is thuis op de foto gezet na problemen tijdens het bekappen bij de vorige hoefsmid. Daar is toen artrose uitgekomen. De DA gaf toen zelf aan om hem niet meer aan het werk te zetten.

Er is dus heel wat mis met dit paard, vermoedelijk ook metabool, maar tot hiertoe komt er niets uit zijn bloed. Na de kreupelheid die we nu zien, vermoed de dierenarts dat hij eigenlijk nooit hoefbevangen geweest is, maar iedere keer gereageerd heeft op het bekappen in combinatie met de harde ondergrond en zijn slechte voeten. Heb haar vandaag gestuurd dat ik morgen haar collega contacteer voor de foto's en dan zien we verder. Er komt zeker overleg met hoefsmid, herboriste en de voedingsconsulente. En ja, ik besef dat ik ook eerlijk moet blijven naar mijn paard en dat het leefbaar moet blijven. Heb met mijn DA afgesproken dat zij mij moet aanspreken als ik zelf niet zie dat mijn paard op is.

Edit: paard is idd gevoelig voor rotstraal. Ik probeer hem tijdens de winter zo veel mogelijk in zijn droge stal te voeren, meneer staat helaas liever buiten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:17

Agossie wat een verhaal zo! Het zit ook echt niet mee. Is de Lyme, en de co-infecties, wel echt genezen?

Volgens mij heeft hij nu ook nog rotstraal. Omdat het nu droog is juist een goed moment om het aan te pakken!
Red horse heeft mooie producten om het te behandelen.

Gevoeligheid maar ook de kwaliteit van de hoef wordt ook bepaald door de gezondheid van de straal.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:44

Ik vind de hoeven ook niet fijn om te zien.
Ook begin van een flare.

Ik vermoed dat het paard helemaal niet in balans staat.

Paard moet eigenlijk juist op een deel van de zool lopen, om de bloedsomloop te stimuleren tevens voor schokdemping.
Ook hoort een paard voor een deel op de straal te lopen.

Ik herken het verhaal van "drie smeden rijker, en paard kreupel"

Bij ons wilde de één na de ander er een ijzer onder meppen.
Maar dat gaat zo tegen mijn gevoel in!!!
Slechte hoefgroei, slecht lopen, bal betrapping en ondergeschoven verzenen.

Ik heb een anatomische bekapper erbij gehaald, die niet alleen de voeten van mijn paard hebben gered, maar ook die van de andere op stal.

Ik adviseer op dit gebied niets, ik deel alleen ervaring.

Wat ik wel adviseer ik flink kritisch te kijken op werk van wie dan ook.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:22

maralyn schreef:
Paard moet eigenlijk juist op een deel van de zool lopen, om de bloedsomloop te stimuleren tevens voor schokdemping.

Laat dit nu net het hele probleem zijn bij een paard met dunne zolen. :+
Anders zouden ze niet kreupel lopen.

Tussen wat theoretisch moet en praktisch kan om het comfortabel te houden voor een paard, ligt vaak een wereld van verschil ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:01

Pandora2 schreef:
maralyn schreef:

Laat dit nu net het hele probleem zijn bij een paard met dunne zolen. :+
Anders zouden ze niet kreupel lopen.

Tussen wat theoretisch moet en praktisch kan om het comfortabel te houden voor een paard, ligt vaak een wereld van verschil ;)

Dan zou ik er juist voor kiezen om te beginnen met hoefschoenen, zodat de bloedsomloop gestimuleerd wordt. Het moet toch ergens beginnen.