Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
SVRL schreef:anjali schreef:Ik vind die hoeven er wel erg droog uitzien. dan scheuren ze ook eerder.Ik denk trouwens dat je de natuurlijke hoefvorm zeker van een oud paard niet moet gaan corrigeren.Wel bijwerken als ze te lang worden uiteraard maar niet willen veranderen.
Klopt dat zijn hoeven droog zijn. Heb in de loop der jaren al zoveel geprobeerd om dit te voorkomen, maar niets helpt. In de winter, als hij door de blub moet om van droog naar droog te gaan, blijven zijn voeten barsten al is het dan zeker wel minder.
SVRL schreef:Paard krijgt Brandon XL, lijnzaadolie heeft hij gehad toen hij 5 jaar geleden zwaar ziek was en terug op gewicht moest komen. Met zijn huidig gewicht voer ik geen olie bij.
anjali schreef:SVRL schreef:
Ik vind die hoeven er wel erg droog uitzien. dan scheuren ze ook eerder.Ik denk trouwens dat je de natuurlijke hoefvorm zeker van een oud paard niet moet gaan corrigeren.Wel bijwerken als ze te lang worden uiteraard maar niet willen veranderen.
Klopt dat zijn hoeven droog zijn. Heb in de loop der jaren al zoveel geprobeerd om dit te voorkomen, maar niets helpt. In de winter, als hij door de blub moet om van droog naar droog te gaan, blijven zijn voeten barsten al is het dan zeker wel minder.
Olie of het ouderwetse hoevenvet? Naar mijn ervaring werkt dat echt wel.
Lindsey_99 schreef:SVRL schreef:Paard krijgt Brandon XL, lijnzaadolie heeft hij gehad toen hij 5 jaar geleden zwaar ziek was en terug op gewicht moest komen. Met zijn huidig gewicht voer ik geen olie bij.
Olie hoeft ook niet. Ik kan geen comlete analyse vinden, maar aangezien het voer ook als totaalvoer/vervanging gebruikt mag worden krijgt je paard wellicht nu te weinig vitamines en mineralen per dag. Ik zou een klein handje Marstall Force of Pavo Vital of andere vitaminebrok erbij geven, en over een paar maanden kijken hoe de nieuwe hoefgroei reageert, samen met beter bekappen en licht bijvijlen. Want nogmaals...wat ik zo snel zie op de foto, daar word ik niet blij van; ik zie een onderstandig paard met ongelijke achtervoeten. Onderstandig kan hielpijn aangeven.
Wel een beetje een zwaktebod van je hoefsmid om gelijk met een ijzer te komen aanzetten. Ik zou dat niet accepteren, maar goed, mijn visie is iets anders
Knert schreef:Ze staat er precies zo bij. Zo is ze gefokt. Dus toch oorzaak smid...Flauw grapje.![]()
Maar serieus, dit is haar bouw. Niet erg voordelig, maar elk paard heeft wel wat. Toch denk ik dat haar stand erg belastend kan zijn. Dus eens wat foto’s laten maken zou best heel verhelderend kunnen werken.
Ik lees er miss overheen. Maar wordt ze nog gereden?
moorcats schreef:Ik zou hem zeker op de foto zetten, hij zou heel goed overhoef kunnen hebben of verbeend hoefkraakbeen.
De hoefkwaliteit verbeteren doe je door van binnen uit te werken. Vitamine B2, B6, en B8 (biotine), vitamine E en Selenium en Zink. Een goed vitaminen en mineralenbrokje is Marstall Force
https://www.st-hippolyt.de/produkte/anw ... brandon-xl
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... e-marstall
Zie hoeveel meer van deze vitamines inde Force zitten ondanks dat je maar weinig geeft!
SVRL schreef:[ [url=m/WcviTy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Pareltjes schreef:Mag toch aannemen dat een hoefsmid wel ziet of het paard gevoelig is door rotstraal.
Pareltjes schreef:Een paard dat hoefbevangen is zet het gewicht vóór de massa, niet eronder. Als er iets is verwacht ik het eerder aan de achterhand of schouder want dat tracht hij nu te ontlasten.
maralyn schreef:Paard moet eigenlijk juist op een deel van de zool lopen, om de bloedsomloop te stimuleren tevens voor schokdemping.
Pandora2 schreef:maralyn schreef:Paard moet eigenlijk juist op een deel van de zool lopen, om de bloedsomloop te stimuleren tevens voor schokdemping.
Laat dit nu net het hele probleem zijn bij een paard met dunne zolen.![]()
Anders zouden ze niet kreupel lopen.
Tussen wat theoretisch moet en praktisch kan om het comfortabel te houden voor een paard, ligt vaak een wereld van verschil