Paard met aanvallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 19:46

ellepel schreef:
wij hebben vroeger een dravers merrie gehad die dit gedrag vertoonde.
die kon je echt aanvallen, deed ook veel van wat je hier ook ziet.
daar bleek dus op de eierstokken diverse tumoren te zitten.
dit paard is afgemaakt omdat het te gevaarlijk was.
zou dus het hele hormonale stel goed laten nakijken.

Was ze dan na een aanval ook weer zo super lief en normaal? hoevaak/ om de hoeveel tijd had jouw merrie dit? de DA wilde mijne ook een spuit geven omdat ze niet weten wat het is.. ze zeggen dit nog nooit gezien te hebben en ook geen idee te hebben wat het kan zijn. wat ik erg apart vind, aangezien ik veel soortgelijke reacties lees .

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:47

Spring_ev schreef:
fohadie schreef:
Stomme vraag misschien, maar hoe vaak en hoe lang komt ze buiten? En wat voor voer geef je?

Helemaal geen stomme vraag, ze staat elke dag in de weide met vriendjes vanaf s'ochtends vroeg.
De krijgt hooi 3x per dag, slobber met magnesium en lijnzaadolie, van stal zelf afentoe muesli

Dank voor je antwoord,dan is het uitgesloten dat het daardoor komt. Net het filmpje gezien, als ik zo naar haar achterbeen kijk, lijkt ze toch richting buik oid te trappen. Dan zou het idd heel goed met haar eierstokken of baarmoeder te maken kunnen hebben. Maar iets in de hersenen zou ik ook niet uitsluiten.

Heeft de dierenarts dit filmpje ook gezien? Misschien dit filmpje doorsturen naar een kliniek, Utrecht ofzo, of Wolvega?
Laatst bijgewerkt door fohadie op 04-08-20 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:49

Zooooo! Dat is wel een hele heftige pijn reactie, je zou bijna denken aan een nierband koliek of zo, ze lijkt ook heel haar onderrug hol te trekken.
Ik zou in iedergeval zeker eerst eens richting eierstokken/nieren zoeken maar ik vind het bijna bizar dat een arts dat nog niet gedaan zou hebben.
Zeker ken ik merries die ook erg raar uit de hoek kwamen en dat was allemaal opgelost via hormonen of afspuiten van een oud ei bijvoorbeeld.

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 19:54

Sizzle schreef:
Zooooo! Dat is wel een hele heftige pijn reactie, je zou bijna denken aan een nierband koliek of zo, ze lijkt ook heel haar onderrug hol te trekken.
Ik zou in iedergeval zeker eerst eens richting eierstokken/nieren zoeken maar ik vind het bijna bizar dat een arts dat nog niet gedaan zou hebben.
Zeker ken ik merries die ook erg raar uit de hoek kwamen en dat was allemaal opgelost via hormonen of afspuiten van een oud ei bijvoorbeeld.

klopt.. voor zover ik weet heeft de da wel gevoeld, maar misschien is inwendig onderzoek nodig.
ik heb nog nooit gehoord van afspuiten of dat ze wat aan de hormonen doen. hier is de da ook niet mee gekomen.. ze hebben temp gemeten en gevoeld, de 'standaard'onderzoeken en mest en bloed is goed ( ook standaard getest kwam ik vandaag achter..) daar wordt nog verder op getest.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:56

Doet ze dit ook op de wei ?
Aangezien ze de hele dag buiten staat, zou het dan toch ook al iemand moeten opgevallen zijn.

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 19:58

Dank voor je antwoord,dan is het uitgesloten dat het daardoor komt. Net het filmpje gezien, als ik zo naar haar achterbeen kijk, lijkt ze toch richting buik oid te trappen. Dan zou het idd heel goed met haar eierstokken of baarmoeder te maken kunnen hebben. Maar iets in de hersenen zou ik ook niet uitsluiten.

Heeft de dierenarts dit filmpje ook gezien? Misschien dit filmpje doorsturen naar een kliniek, Utrecht ofzo, of Wolvega?[/quote]

Ja, da en in wolvega en utrecht hebben ze het filmpje gezien. niemand die het herkend en ergens aan kan linken. eerste instantie gaven ze het een kleine kans en was de optie : euthanasie of onderzoek.

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 19:59

Pandora2 schreef:
Aangezien ze de hele dag buiten staat, zou het dan toch ook al iemand moeten opgevallen zijn.

Voor zover ik weet niet. Heb er niemand over gehoord alleen dat ze dit in de stal doet.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:59

Jeetje wat heftig TS, je schrikt je rot elke keer als je dit ziet...
ik heb echt geen idee wat het kan zijn maar ik zou haar wel echt helemaal op de foto laten zetten. Ze is wel schraal?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:00

_Penotti schreef:
Het is natuurlijk niet erg raar dat mensen vragen naar het buiten gaan omdat je zelf in een ander topic zelf noemt dat je haar niet in de wei durft te zetten en als je niet rijd even in de paddock omdat ze er dan toch even uit is.
En gebroken been word niet gemeld.
Maar goed zo te horen is dat nu dus veranderd.

Doet ze het gedrag van dat filmpje ook buiten eigenlijk?

Ik zie hier of een paard met erg veel pijn en daarom maar om zich heen bijt en trapt.
Of ik zie een paard dat erg gefrustreerd is daarom zo doet.

Dan is de vraag natuurlijk wat is het dan.
Ik zou zeker eens naar de kliniek gaan en helemaal doorlichten, komt daar niets uit kun je verder kijken.

Beetje lastig maar als je goed op het randje van de video kijkt, zie enkele keren "een broodmager" paard. Dat lijkt sterk op een kramp want op datzelfde moment bijt en trapt ze ook.

In combi met de opmerking dat het erop lijkt alsof het regelmatig is, neig ik ook naar een probleem in de hormonale/voortplantingshoek als in iets met baarmoeder, eierstokken maar wellicht ook koliek-achtige verschijnselen ten gevolge ervan, wat die kramp-beelden zou kunnen verklaren.

Op stal hebben we ook een poos zo'n merrie gehad maar die werd niet gevaarlijk, die was HENGSTIG!!! als je dat miste, was je doof, blind en gevoelloos.
Maar die kon je gewoon uit de stal halen, je moest alleen oppassen met poetsen en zo want ze was iets te knuffelig maar ze deed haar best om je niks aan te doen. Soms mislukte dat een beetje.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:02

Wow dit is wel echt heel heftig. Ik zou haar inladen en naar de kliniek. Eierstokken checken op tumoren of andere dingen want dit is echt heel heftig. Ik kan het verhaal op mijn Facebook delen als je wilt, ik heb een groot (internationaal) netwerk met paardenmensen, misschien heeft iemand een idee.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:02

Spring_ev schreef:
Pandora2 schreef:

Voor zover ik weet niet. Heb er niemand over gehoord alleen dat ze dit in de stal doet.

Dat vermoedde ik dus al. Als het aanvallen van pijn of ongemak moesten zijn, zijn die niet weg op het land natuurlijk en daar brengt ze toch het grootste deel van de tijd nu door als ik het goed begrijp.
Maar volledig laten onderzoeken kan nooit kwaad uiteraard. Dan kan je alvast wat zaken uitsluiten of bevestigd krijgen.

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 20:04

Autumnn schreef:
Jeetje wat heftig TS, je schrikt je rot elke keer als je dit ziet...
ik heb echt geen idee wat het kan zijn maar ik zou haar wel echt helemaal op de foto laten zetten. Ze is wel schraal?

vreselijk zielig. bedoel je met schraal dat je de ribben ziet? dit is alleen te zien tijdens een aanval. dan is het net alsof ze soort van vacuum zuigt... beetje raar omschreven zo maar ze is goed op gewicht.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:05

Sorry voor mijn aanname dat het paard nog steeds binnen staat. Dat heb ik dan verkeerd geintepreteerd. Ik vind het filmpje ook wel heftig hoor, en lijkt me echt een heftige pijnreactie. Ik denk dat je met het advies van Ellepel wel wat kunt. En dan inderdaad naar de kliniek en niet vertrekken voordat ze weten wat het is.

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 20:06

Voor zover ik weet niet. Heb er niemand over gehoord alleen dat ze dit in de stal doet.[/quote]

Dat vermoedde ik dus al. Als het aanvallen van pijn of ongemak moesten zijn, zijn die niet weg op het land natuurlijk en daar brengt ze toch het grootste deel van de tijd nu door als ik het goed begrijp.
Maar volledig laten onderzoeken kan nooit kwaad uiteraard. Dan kan je alvast wat zaken uitsluiten of bevestigd krijgen.[/quote]

precies dat.. ik ben bezig met een weide en een inloopstal, zodat ze helemaal niet meer in een stal hoeft maar zelf kan bepalen. het lijkt alsof ze zich prettig voelt in haar stal, maar zolang ze niet kunnen praten weet je het nooit..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:09

Sizzle schreef:

Dit was ook mijn eerste gedachte.
Ik zie een paard met heftige pijn, zou echt naar een kliniek gaan!

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 20:09

Caira schreef:
Wow dit is wel echt heel heftig. Ik zou haar inladen en naar de kliniek. Eierstokken checken op tumoren of andere dingen want dit is echt heel heftig. Ik kan het verhaal op mijn Facebook delen als je wilt, ik heb een groot (internationaal) netwerk met paardenmensen, misschien heeft iemand een idee.

Dat zou ik ook het liefst doen, maar ik weet niet wat er gebeurt als zij dit krijgt onderweg... dat zou fijn zijn! je mag het filmpje delen, laat maaar even weten of dat zo lukt

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 20:10

Earth schreef:
Sorry voor mijn aanname dat het paard nog steeds binnen staat. Dat heb ik dan verkeerd geintepreteerd. Ik vind het filmpje ook wel heftig hoor, en lijkt me echt een heftige pijnreactie. Ik denk dat je met het advies van Ellepel wel wat kunt. En dan inderdaad naar de kliniek en niet vertrekken voordat ze weten wat het is.

Geeft niet. ik ga morgen weer de da bellen en eerst vragen of ze nog een keer kunnen voelen voordat ik met de trailer op pad ga

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:11

Je zou haar anders met een zware ingespoten pijnstilling kunnen vervoeren voor de zekerheid.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:12

Spring_ev schreef:
Earth schreef:

Geeft niet. ik ga morgen weer de da bellen en eerst vragen of ze nog een keer kunnen voelen voordat ik met de trailer op pad ga

Misschien kun je eens vragen of ze een echo maken ofzo. Ik weet niet hoe je tumoren ziet, maar dat weten mensen hier vast wel. Misschien kun je eens een andere dierenarts laten komen, als een soort second opinion.

_Penotti

Re: Paard met aanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:14

eerder zat er 5 weken tussen zei je?
Dan zou ik nu wel durven vervoeren, ik denk dat er thuis te weinig onderzoeksmogelijkheden zijn.

Nikkay

Re: Paard met aanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:15

Jeetje, wat een heftig filmpje zeg! Ik kan je verder niet helpen, ik heb geen idee wat dit zou kunnen zijn, maar dat er iets niet klopt is vrij duidelijk. Ik wil je wel heel veel succes wensen!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:16

Je zou d'r een pijnstiller kunnen geven voordat je op de trailer stapt?
Want het lijkt wel alsof ze pijn heeft. Dan kom je in ieder geval veilig over.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat ze t buiten niet doet, dan kan ze weg en heeft ze alle ruimte om zich af te regeren.

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 20:17

Sizzle schreef:
Je zou haar anders met een zware ingespoten pijnstilling kunnen vervoeren voor de zekerheid.

dat is in dat geval zeker een optie :) . dankje

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:19

Ik vind het er naar en gewoon zielig uitzien.

Want ik raar vind is dat er nog nooit een inwendig onderzoek heeft plaatsgevonden.
Ik kan je niet helpen want ik zie dit ook voor het eerst maar ik hoopvan harte dat er iets gevonden kan worden waarmee duidelijk word wat het is.

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 20:21

_Penotti schreef:
eerder zat er 5 weken tussen zei je?
Dan zou ik nu wel durven vervoeren, ik denk dat er thuis te weinig onderzoeksmogelijkheden zijn.

ja klopt, maar ook toen had ze het 4 keer in een nacht, een dag niet, dan weer een keer, dan weer 5 keer.. het is zo apart. en stel dat het geen pijn is maar iets anders, weet ik dus niet hoe ze op de trailer reageert.. misschien is dat wel een soort trigger ofzo..