Wie herkent dit? Minipaard met 'ribbels'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_Justina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 17:24

Gini schreef:
Op middellang gras voor 10 uurtjes heb ik mijn verzorgshetje in het verleden slank weten te houden. En dan in de nacht op stal met een klein plukje arm hooi. In de winter daar nog een klein handje ponymuesli bij. De wei was qua grootte wel ideaal en werd ook ideaal begraasd (door de shet en 3 paarden). Je had niet van dat dikke, lange koeiengras, maar het werd ook niet heel kort gegeten. Toen de 3 paarden een voor een weggingen (en ik ook) zag je het Shetje groeien en groeien. Nu staat die chronisch hoefbevangen.

Dit is/was ook mijn beleid. Het probleem is alleen dat er de laatste tijd veel te veel gras staat, door de regen en het groeizame weer. Er is nog 1 ander paard, maar die kan het niet op. Dus inmiddels de maaier van stal gehaald en kort houden.

Paardje mag voorlopig alleen in schraal stukje, en in de bak met wilgentakken en in de nacht beetje arm hooi. Ze is het er niet mee eens, en rent regelmatig als een dolle op en neer. Ziet er akelig uit, maar ik probeer het maar van de zonnige kant te zien. Krijgt ze gelijk beweging :+

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:27

:j
Anna_Justina schreef:
Gini schreef:
Op middellang gras voor 10 uurtjes heb ik mijn verzorgshetje in het verleden slank weten te houden. En dan in de nacht op stal met een klein plukje arm hooi. In de winter daar nog een klein handje ponymuesli bij. De wei was qua grootte wel ideaal en werd ook ideaal begraasd (door de shet en 3 paarden). Je had niet van dat dikke, lange koeiengras, maar het werd ook niet heel kort gegeten. Toen de 3 paarden een voor een weggingen (en ik ook) zag je het Shetje groeien en groeien. Nu staat die chronisch hoefbevangen.

Dit is/was ook mijn beleid. Het probleem is alleen dat er de laatste tijd veel te veel gras staat, door de regen en het groeizame weer. Er is nog 1 ander paard, maar die kan het niet op. Dus inmiddels de maaier van stal gehaald en kort houden.

Paardje mag voorlopig alleen in schraal stukje, en in de bak met wilgentakken en in de nacht beetje arm hooi. Ze is het er niet mee eens, en rent regelmatig als een dolle op en neer. Ziet er akelig uit, maar ik probeer het maar van de zonnige kant te zien. Krijgt ze gelijk beweging :+

Kort maaien zou ik zeker niet doen ze kunnen beter lang uitgebloeid gras eten als dat korte gras daar zit veel meer in .
En dan gewoon de ruimte of tijd beperken.
En die kleine evt grasmasker om en evt glucobalance bijgeven

Hoefijzer2

Re: Wie herkent dit? Minipaard met 'ribbels'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:11

Opzich het is zielig.Maar wel beter voor het dier.Te dik is niet goed.Ze kunnen daar door ook hoefbevangen raken.En dat wil je ook niet
Beter op een kaal stukje.Dan hoefbevangen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:34

Kijk uit met een kort gemaaid schraal stuk voor zand eten -> zand koliek. Heb je de mogelijkheid grof gerstestro te gaan geven naast het hooi?

Anna_Justina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 15:58

Ik probeer zoveel mogelijk te doen om haar te laten afvallen, en tegelijk ook een prettige omgeving en bezigheden. Zijn er nog mensen die tips hebben? Ervaringen met supplementen, bepaalde brokjes?

(ze krijgt nu niets, alleen himalaya liksteen, zeer beperkt stengelig hooi en een mini beetje grazen)

Alle adviezen zijn welkom!

Tessebes

Re: Wie herkent dit? Minipaard met 'ribbels'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:04

Zeker niet niks voeren, je paard moet zich ook fit blijven voelen. Je zou een vitaminebrokje bij kunnen voeren en daarnaast bewegen. Het liefst 2x per dag. Maar niet te gek qua zwaarte, hij moet zijn eigen gewicht ook nog dragen. Meelopen naast de fiets zou goed zijn bijvoorbeeld.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:04

Meer beweging is nog altijd hetgene wat het beste helpt. Mijn pony is dan maar een klein beetje overgewicht, maar na een weekje bijna dagelijks even een halfuur tot een uur mennen in voornamelijk draf en zijn ribben waren alweer meer voelbaar. Helaas ging mijn tuig kapot dus nu zijn we weer terug bij af. Mijn pony is absoluut niet te vertrouwen naast de fiets namelijk en ik wil geen ongelukken. Er bestaan helaas geen afvalbrokjes, het enige wat je wel zou kunnen doen is een vitaminebrokje geven zodat ze in ieder geval haar vitamines binnen krijgt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:27

Anna_Justina schreef:
Gini schreef:

Klinkt als een goede oplossing. Enige tip die ik je wil meegeven is dat je moet waken voor het te snel laten afvallen. Beter met regelmaat een plukje hooi.