2 jarige met spat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: 2 jarige met spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:14

Meid wat moeilijk voor je, en wat dapper dat je volhoudt en doorzet.
heb je enig idee of de ouders last hebben (gehad) van spat? Weet de fokker meer?

Ik zou het zelf ook nog lang niet opgeven, het is nog zo'n jong dier, alle kans op een positieve uitkomst. Sterkte!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:15

Maar wat ik me dan afvraag. Stel, hij kan na het vergroeien van de spat pijnvrij leven als grasmaaier. Ga jij hem dan houden tot zijn dood? En als je dat niet kan, heb je dan al nagedacht over wat je dan met hem gaat doen? Grote kans is nl. dat als jij hem wegdoet hij toch in de handel zal belanden. Met alle ellende van dien voor het dier. Moet je dat wel willen?

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 13:19

@Hevonen Ouders en broertjes/zusjes zijn er niet bekend mee voor zover we weten.. Dus gewoon dikke pech denk ik.

Hij doet het beter op de Metacam dan op de Buut trouwens, vandaar dat hij op de Metacam stond nu. In stap en galop niet kreupel. In draf dénk ik wel, of in ieder geval stijf, maar ik laat hem nu niet verplicht lopen om het te checken.. Zie hem soms langs galopperen en spelen en dan ziet het er wel oké uit.
Laatst bijgewerkt door Pino96 op 09-07-20 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 13:19

Alvaron schreef:
Maar wat ik me dan afvraag. Stel, hij kan na het vergroeien van de spat pijnvrij leven als grasmaaier. Ga jij hem dan houden tot zijn dood? En als je dat niet kan, heb je dan al nagedacht over wat je dan met hem gaat doen? Grote kans is nl. dat als jij hem wegdoet hij toch in de handel zal belanden. Met alle ellende van dien voor het dier. Moet je dat wel willen?

Hij gaat niet weg! Rijden is bijzaak. Zou leuk zijn, maar zo niet, dan niet.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:22

Prima dat je van plan bent om hem zelf te houden. Maar waar sta jij over 10 jaar? Of over 20 jaar? Ik snap je intentie heel goed. Maar is die ook realistisch?
20 jaar lang een dure grasmaaier. 20 jaar stalgeld, 20 jaar dierenartskosten, 20 jaar hoefsmidkosten, 20 jaar voer...
Ik bedoel alleen, denk er heel goed over na.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 13:25

Alvaron schreef:
Prima dat je van plan bent om hem zelf te houden. Maar waar sta jij over 10 jaar? Of over 20 jaar? Ik snap je intentie heel goed. Maar is die ook realistisch?

Ja zeker. Dát zou in ieder geval geen reden zijn om er nu mee te kappen.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:31

Alvaron schreef:
20 jaar lang een dure grasmaaier. 20 jaar stalgeld, 20 jaar dierenartskosten, 20 jaar hoefsmidkosten, 20 jaar voer...

De enige reden om in te slapen zou pijn zijn. Geld hoort daar toch geen reden in te zijn, als zij blij is als paard pijnvrij als grasmaaier aan de gang kan en bij haar te blijven wie ben jij dan om over geld te zeuren? Beetje raar bericht..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:32

Zo'n jong dier op metacam om d dagen door te komen, ik vind het heel heftig.
Ik snap dat je het beste voor je paard wilt, hopelijk knapt hij op, zoals de dierenartsen voor nu uitspreken.

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:35

Dit is opzich wel een beetje kort door de bocht. Ik heb 2 grasmaaiers thuis die ik hopelijk nog lang mag hebben. 2 jaar geleden heb ik voor 1 van hen een 'levens verlengende' beslissing gemaakt ondanks dat niemand mij kan vertellen hoe ik er over 10 jaar bij sta. Ik ben nog steeds heel blij voor die keus toen ondanks dat als ik mijn verhaal hier bokt zou zetten er ook genoeg mensen op tegen zouden zijn.

Het is inderdaad belangrijk om er goed over na te denken maar als de mogelijkheid zich bied, je er bereid bent geld in te steken en je het voor het paard over wilt hebben... waarom dan niet? Is het niet meer paardwaardig dan zal een dierenarts dat heus wel aangeven.

Alvaron schreef:

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:37

Ik vind het geen rare vraag hoor. We weten allemaal niet hoe we er over 10 of 20 jaar bij zitten maar wel goed om het in je achterhoofd te houden. Genoeg weidemaatjes die weer als functioneel doorverkocht worden :j

TS zegt geen probleem dus dan is het goed toch.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:38

Princess_ schreef:
De enige reden om in te slapen zou pijn zijn. Geld hoort daar toch geen reden in te zijn, als zij blij is als paard pijnvrij als grasmaaier aan de gang kan en bij haar te blijven wie ben jij dan om over geld te zeuren? Beetje raar bericht..

Vind je? Een paard houden is nu eenmaal niet alleen emotie. En ik weet waar ik over praat. Ik heb de mijne 26 jaar gehad waarvan de laatste 6 jaar als grasmaaier. En ik deed het met liefde hoor, maar de kosten werden er niet minder om. En al het werk ook niet. Terwijl ik er dus niks meer mee kon doen verder. Maar goed, hij had 20 jaar voor mij gewerkt, dus ik vond dat ik het aan hem verplicht was om tot zijn dood voor hem te zorgen. En die belofte ben ik nagekomen.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:41

Hier een voorzichtig positief verhaal. Mijn jonge ruin (nu 6) had op 2,5 jarige leeftijd RA een 3 en LA een 2. Hij was klinisch helemaal rad, dus voorzichtig gaan belasten en zadelmak gemaakt. Op 4 jarige leeftijd werd hij slechter, bleek zijn '2' een 4 te zijn geworden, drie onveranderd. Hij is hier periodes afwisselend onregelmatig op geweest, op het slechtste moment in laten spuiten. Daarna knapte hij wel op, inmiddels anderhalfjaar verder en zeker niet meer kreupel, longeer hem alweer redelijk intensief vanaf oktober en geen terugval meer gehad. Ook hier het idee dat dit aan elkaar zou groeien. Mijn dierenarts gaf ook aan dat het afwachten is, maar dat er zeker paarden zijn die hier weer de sport mee in kunnen.

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:46

Ik heb een 10 jarige ruin. Op zijn 4e kreeg hij spat. Hij was niet kreupel, maar ging op mijn hand hangen in galop. Vandaar onderzoek bij DA. Conclusie, spat rechtsachter. Op zijn 3e had hij in hetzelfde been het griffelbeen gebroken, de spat is daarom waarschijnlijk ontstaan door compensatie. Behandeling: Tildren kuur, spatbeslag en ondersteunen met een voedingssupplement. Ik mocht gewoon rijden om hem zo soepel mogelijk te houden. Alleen geen bochtjes, juist veel lange rechte lijnen. Eerste jaar kwam hij nog stijfjes uit de stal. Tweede jaar was dat al minder. Voedingsupplement afgebouwd en later ook geen ijzers meer gedaan. Hij bleef goed. Nu stapt hij ruim over (2 voeten) en we hebben vorig jaar een controle foto gemaakt. De spat was volledig vast gegroeid, dus hij heeft nu geen last meer. Nu wordt hij weer dressuurmatig gereden en dat gaat prima! Ik heb geen ambities meer voor wedstrijden met hem. Jouw paard heeft het aan 2 benen en heeft ook pijn, dat maakt het misschien anders. Die van mij heeft nooit pijnstillers gehad. Spatbeslag en voedingsupplement gaven voldoende ondersteuning. Heel veel sterkte met je paard!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:11

Hier helaas ook geen positief verhaal. Mijn haflinger is in de maand dat hij 3 werd ingeslapen aan spat in 1 spronggewricht. Waarschijnlijk uitgegleden of een trap gehad in de weide, trauma dus.
Die was echt niet rad meer in draf maar wel in stap. Prognose was ook gewoon slecht op die leeftijd al zulke problemen hebben. Pijnstillers kreeg hij diarree van dus heb ik hem 10 dagen na ons bezoek aan de kliniek laten inslapen.

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:23

Alvaron schreef:

Maar dat weet niemand? Dan kan je dan toch nog een keuze maken? Als hij pijnvrij wordt, en ze kan hem houden als grasmaaier, helemaal prima toch. Bij iedereen kan er vanalles gebeuren in 10 jaar. Maar dat maakt toch niet dat hij nu al moet worden opgegeven? Ze heeft nu de tijd ruimte en geld blijkbaar, dat telt.

Maar wat hier al werd gezegd, enige reden van inslapen zou pijn zijn. Ik zou ook eventueel voor second opinion gaan, maar als er nu 2 artsen zeggen het een kans te geven, zou ik dat denk ik ook doen. Helemaal omdat hij niet perse een rijpaard hoeft te worden en dat bijzaak is. Dan zou ik het ook proberen, eventueel met een second opinion. Belangrijkste is wel de pijn. Dat moet wel dragelijk zijn of eigenlijk wel over gaan met pijnstillers. Een paard is helaas een lastige graadmeter met aangeven wat pijn is, want die galopperen met pezen door nog vrolijk met de groep mee is Mijn ervaring.

Ik duim voor je dat hij snel opknapt met de medicaties en wens je veel sterkte en wijsheid toe!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:09

Als je de mogelijkheden hebt financieel en facilitair om hem te houden en te behandelen dan kan je het gewoon proberen. En dan aankijken. Inslapen kan altijd nog als hij meer pijn krijgt of als de prognoses nog somberder worden. Maar blijf wel eerlijk kijken naar de situatie, of hij niet teveel pijn en ongemak krijgt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:16

Suzanne F. schreef:
Als je de mogelijkheden hebt financieel en facilitair om hem te houden en te behandelen dan kan je het gewoon proberen. En dan aankijken. Inslapen kan altijd nog als hij meer pijn krijgt of als de prognoses nog somberder worden. Maar blijf wel eerlijk kijken naar de situatie, of hij niet teveel pijn en ongemak krijgt.

Hier sluit ik mij bij aan.

Wat een heftig verhaal. Zeker bij zo'n jong dier. Die wil je toch gewoon pijnvrij door het leven hebben. Het is moedig van je dat je hem in ieder geval de kans geeft om ervan te herstellen, of in ieder geval pijnvrij te worden. Blijf wel realistisch en vooral: luister naar je paard. Als zijn karakter veranderd, dan is het tijd.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:31

Verdorie wat is dit naar nieuws zeg, op zo'n jonge leeftijd.
Mijn eerste idee is ook van wil je al die ellende nog aan gaan bij zo'n jong dier, maar als 2 artsen toch positief zijn over het aan elkaar groeien dan lijkt me dat zeker wel een optie om aan te kijken.
Ik snap dat een prognose lastig is maar ik hoop voor je dat ze wel een beetje aan kunnen geven hoe lang dit nog zou duren, zodat je bewuster een keuze kan maken over hoe dit verder gaat.
Een paar maanden met metacam is misschien te overzien, een paar jaar is een ander verhaal.

Alvaron schreef:

Ik vind dit een raar en demotiverend bericht. Niemand weet waar je over 10 of 20 jaar staat. Met die redenatie kan je nooit een paard kopen, of een huis, of een baan.
TS kan nu een keuze maken, en als de situatie over een aantal jaar verandert kan ze daar op dat moment een oplossing voor zoeken.
Misschien kan ze er over 10 jaar niet meer voor zorgen, en wat dan nog? Kan ze hem dan alsnog laten inslapen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:35

Princess_ schreef:
Alvaron schreef:

Nou in eerste instantie koop je toch een paard om er wat mee te gaan doen: rijden.
Als zo'n dier dan op 2 jarige leeftijd zo'n aandoening krijgt dat het rijden er in de toekomst niet meer inzit dan is het toch niet zo verkeerd om daar eens zonder emotie realistisch over na te denken. Ik vind het zo verkeerd nog niet.

Het is misschien anders als je een smak geld heb en er nog een kan houden. Maar de doorsnee paardenhouder moet het met 1 doen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:36

justkid schreef:
Ga het advies van de dierenarts volgen. Zij hebben ervoor geleerd en kunnen dit geval beter inschatten.
Kijk vooral ook zelf goed naar het paard en volg ook daarin je gevoel.
Alle verhalen die hier worden verteld zijn waar, spat is een ernstige aandoening. Ieder geval is verschillend. Wanneer twee dierenartsen er toekomst in zien zou ik het een kans geven.

Dit.

Hier kent ook niemand het paard.
En praten ze vanuit hun eigen paard.

Jou dierenarts kent je paard, heeft hem gezien.
Ga op zijn oordeel af.

Ik vind dat er op bokt ook erg snel over inslapen gepraat word hoor. Best ook geld gericht.
Vaak nog tegen advies van de da in ook.
Natuurlijk soms is het niet anders.
Maar zeker de jonge paarden hebben nog zoveel veerkracht. Ze hoeven nog niet te werken.
Dus eens een jaartje aankijken kan heel vaak wel.
Natuurlijk is het wat anders als er een zielig hoopje staat dat niet met de rest mee kan spelen.
Maar misschien heb ik rare dierenartsen, ik heb nog niet gehad dat ze dan zeggen laat maar staan want ik wil de komende jaren graag geld ontvangen van zo'n hopeloos gevalletje.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:39

Alvaron schreef:

Ik denk dat je deze vraag aan de verkeerde persoon stelt.
TS heeft jaren lang een pensioenpaard en pony gehad, inclusief de daaraan hangende kosten en energie die zij erin heeft moeten steken.
Als TS noodzakelijk had willen rijden, heeft zij haar connecties, kiest ze wel direct voor een manege of het kopen van een rijpaard en niet voor een veulen..
Niemand weet hoe hij of zij over 10, 20 of 30 jaar in het leven staat, al denk ik dat je er bij TS vanuit mag gaan dat ze er tot de dood van het dier zorg voor wil (en kan) dragen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:49

Suzanne F. schreef:

Dit inderdaad. :j

Ik heb ooit een veulen verkocht die na de verkoop door trauma ook als jong paard spat heeft gekregen, die heeft een lastige periode gehad voor het aan elkaar groeide, maar nu zie ik op fb al jaren allemaal positieve berichten langs komen en zijn ze ook actief in een sport die hun samen past.

Als het in de toekomst alleen maar slechter gaat en je hem uiteindelijk alsnog in moet laten slapen, dat had je dat misschien liever eerder gedaan, maar misschien is hij er over 20 jaar nog en ben je blij dat je hebt doorgezet.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:37

Ik schrik wel van de foto's eerlijk gezegd... :=
Het wordt tijd dat de quarter en paint fokkers zich eens ernstig gaan beraden over hun fokbeleid. Paarden met een leuk kleurtje of leuk papier wordt vrolijk mee verder gefokt, ook al staan ze stijf van de spat of HKO.
Jammerlijke zaak. Maar dit is natuurlijk offtopic.
TS : ik hoop voor je dat je hem pijnvrij krijgt en het is lovenswaardig dat je het traject wil ingaan met dit dier. Velen zouden het al niet doen. Hij mag blij zijn met een baasje zoals jij +:)+

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:45

_Penotti schreef:
Ik vind dat er op bokt ook erg snel over inslapen gepraat word hoor. Best ook geld gericht.
Vaak nog tegen advies van de da in ook.

Dit haal ik er even tussenuit. Ik ben het met je eens dat dit inderdaad snel gebeurt.
Mijn theorie is dat het komt doordat de meeste mensen het paard niet kennen, je ziet het verhaal op je scherm, en dan is het heel makkelijk om met de meest verstandige, rationele oplossing te komen.
En laten we wel wezen, in heel veel gevallen is inslapen bij langslepende situaties de meest verstandige keuze.

Maar bij paarden komt heel veel emotie en gevoel kijken. Je hebt een band met zo'n dier, toekomstdromen, en dan ga je veel verder dan wat financieel de meest rationele keuze is.
Ik denk dat heel veel mensen die op bokt reageren met 'breng maar weg', heel anders zouden reageren als ze het paard persoonlijk kennen.

Ik merk dat in dit geval ook. Mijn eerste reactie op de OP is; laat maar inslapen want dit gaat meer ellende kosten dan het oplevert. Maar als het mijn paard was geweest, of als ik zelfs maar stalgenoot was geweest van TS, dan had het zomaar gekund dat ik zeg van ach het herstellend vermogen van zo'n jong dier is groot, probeer het nog even.

En dat maakt dat reacties op bokt soms heel waardevol en eerlijk kunnen zijn, en soms wat te kort door de bocht.
Aan de TS om een verstandige keuze te maken waar ze ook qua gevoel achter staat.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:15

Temeraire, idd! Dit vind ik een hele verstandige post. _/-\o_
Zo is het inderdaad.