Het realiseren van een kruidenweide informatie gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Het realiseren van een kruidenweide informatie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 16:54

Ik weet wel meerdere mensen die een kruiden wei hebben en die zeggen allemaal dat vooral de rust voor je wei het belangrijkste is. En zo min mogelijk eraan sleutelen en doen. Gemiddeld duurt het 3jr voor je dan zo een wei hebt.

Gras hoort natuurlijk geen hoofdrantsoen te zijn, maar zijn we in Nederland zo gewend, dus veel weilanden worden veel teveel en veel te lang door ook veel teveel paarden belopen.

Mensen maken snel iets dood en zijn ook bang als de paarden rennen en doen, maar dat is helemaal niet nodig. Als gras goed wortelt, gaan ze diep en worden ze stevig. Hebben mensen haast en wateren mensen veel, maar kort, blijven de wortels vaak oppervlakkig en wordt het snel stuk gelopen.

Maar om alles in evenwicht te krijgen, ben je gewoon wel even bezig. En dan moet je daarna niet te enthousiast worden en het were verknallen.

Als je weides goed zijn, moet je ze om de beurt minimaal 1 jaar laten rusten, liever 2jr. Maar dat lukt bijna niemand.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:32

Je kunt een kruidenwei zaaien, maar als de grondsoort, voeding niet past bij de kruiden dan verdwijnen ze toch. Een kruidenwei is een wei die wel gevoed wordt (compost van paardenmest) en zo nodig bekalkt bij zure grond, maar niet bemest. Bij bemesting met koeienmest/injecteren zullen de gewenste kruiden die van arme grond houden het niet doen. Eens per jaar maaien en hooien/afvoeren, ná de langste dag zorgt voor doorzaaien van grassen, en verarming van de bodem.
En zelfs bij het beste bodembeheer en verzorging zul je zien dat het weer van invloed is op de vegetatie. Een paar natte jaren, of droge zorgen voor andere begroeiing, andere grassen en kruiden.

Lees vooral Grond van de Zaak; daar staat enorm veel in.

https://www.opeengoeiwei.be/

Goed Bodembeheer voor een goede weide

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:26

Lindsey_99 schreef:
Je kunt een kruidenwei zaaien, maar als de grondsoort, voeding niet past bij de kruiden dan verdwijnen ze toch.

Dit dus. Ik schreef al eerder: mijn kruidenmengsel was in 2 jaar verdwenen. En andere kruiden, die ik niet gezaaid had, kwamen juist tevoorschijn.

Wat op jouw grond past, groeit al in de omgeving en komt er vanzelf op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 22:16

safina schreef:
Lindsey_99 schreef:
Je kunt een kruidenwei zaaien, maar als de grondsoort, voeding niet past bij de kruiden dan verdwijnen ze toch.

Dit dus. Ik schreef al eerder: mijn kruidenmengsel was in 2 jaar verdwenen. En andere kruiden, die ik niet gezaaid had, kwamen juist tevoorschijn.

Wat op jouw grond past, groeit al in de omgeving en komt er vanzelf op.

Maar dat ligt dus ook aan jouw soort onderhoud en gebruik. Een zelfde wei kan helemaal niks op groeien als je hem overbelast, waar een zelfde wei vol kruiden kan staan als hij bijv arm wordt gehouden en niet zwaar belast.
En de historie, de omgeving etc. Als je buren bijv JKK laten staan, heb je daar gewoon last van of je wil of niet.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 22:21

Ik weet wat hier in de omgeving groeit maar niet hetgene wat ik specefiek zoek. Het lijkt mij leuk om een gevarieerd aanbod te bieden los van wat er al groeit op de weide en in de omgeving. Eventueel een wortelstrook? Een eetbare heg rondom de paddock, een stukje eetbaar bloemen en kruidenveld en een appelboom. Het maakt mij niet uit dat ik met 1 a 2 jaar weer opnieuw moet "zaaien". Ik ga mij hier wat verder over inlezen en binnenkort maar even de tuinwinkel in ter zaden oriëntatie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 00:22

Kristy1998x schreef:
Ik weet wat hier in de omgeving groeit maar niet hetgene wat ik specefiek zoek. Het lijkt mij leuk om een gevarieerd aanbod te bieden los van wat er al groeit op de weide en in de omgeving. Eventueel een wortelstrook? Een eetbare heg rondom de paddock, een stukje eetbaar bloemen en kruidenveld en een appelboom. Het maakt mij niet uit dat ik met 1 a 2 jaar weer opnieuw moet "zaaien". Ik ga mij hier wat verder over inlezen en binnenkort maar even de tuinwinkel in ter zaden oriëntatie.

Ik ben bij de kwekerij geweest en heb daar eerst meegenomen; els, lijsterbes, kornoelje, walnoot ( niet om te eten) en vlier ( eten ze ook niet )
Deze slaan allemaal goed aan en groeien goed. Vrij jong gekocht en wat potgrond erbij, niet aanstampen en veel water geven in het begin. ( 100 euro kwijt )

Daarna 20 wilgen takken met wortel gehaald, waarvan 1 in een paardenbuik is verdwenen en 2 kapot zijn gegaan, maar wie weet slaan ze nog aan. Wilg kan je ook snoeien en als haag laten groeien. Zeer eetbaar, niet duur, groeit snel. ( voor 15 euro )

En op onze heuvel plantjes gehaald; tijm, citroenmelisse, munt, echinachea, zwarte bes en salie. Allemaal per tray van 10 en iets van 60 euro kwijt. Slaan goed aan, groeien goed, dus snel klaar.

We willen nog flink wat meidoorn, andere kruiden erbij en rozenbottel, nog een paar els. Maar we waren wat laat, dus wachten tot November. Op aanraden van kwekerij.

Hier groeit al berm langs onze wei, af en toe een jonge beuk, die we omhoog laten komen en een jonge den, een spruit van onze 2 grote dennen naast de schuur. De braam is met doorn, maar wordt wel gegeten.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 08:04

Thanks voor de info en de prijsindicatie!
Leuk dat je ook een gevarieerd aanbod bied. Rozenbottel wil ik inderdaad ook gaan halen.
Zijn wilgentakken ook bij een kwekerij te koop?

superpony schreef:
Kristy1998x schreef:

Ik ben bij de kwekerij geweest en heb daar eerst meegenomen; els, lijsterbes, kornoelje, walnoot ( niet om te eten) en vlier ( eten ze ook niet )
Deze slaan allemaal goed aan en groeien goed. Vrij jong gekocht en wat potgrond erbij, niet aanstampen en veel water geven in het begin. ( 100 euro kwijt )

Daarna 20 wilgen takken met wortel gehaald, waarvan 1 in een paardenbuik is verdwenen en 2 kapot zijn gegaan, maar wie weet slaan ze nog aan. Wilg kan je ook snoeien en als haag laten groeien. Zeer eetbaar, niet duur, groeit snel. ( voor 15 euro )

En op onze heuvel plantjes gehaald; tijm, citroenmelisse, munt, echinachea, zwarte bes en salie. Allemaal per tray van 10 en iets van 60 euro kwijt. Slaan goed aan, groeien goed, dus snel klaar.

We willen nog flink wat meidoorn, andere kruiden erbij en rozenbottel, nog een paar els. Maar we waren wat laat, dus wachten tot November. Op aanraden van kwekerij.

Hier groeit al berm langs onze wei, af en toe een jonge beuk, die we omhoog laten komen en een jonge den, een spruit van onze 2 grote dennen naast de schuur. De braam is met doorn, maar wordt wel gegeten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:34

Ja, heb ik wel gedaan. Maar was ook omdat het buiten de snoeitijd was en ik een adv tegen kwam. Hij is een bomen kwekerij die vooral bomen in vormen kweekt. Hij had die bundel wilgen takken met wortels. Was een gok of ze zouden aanslaan, maar meeste is wel gelukt tot nu toe.

De kwekerij waar we eerst waren verkoopt veel bomen, hagen, planten.

En die van de kruiden vooral kleinere planten, veel kruiden en balkon bakken etc.

Maar we zitten tegen het bos aan en hadden dus zelf wat zaailingen die we hebben verplaatst en kunnen die ook van buren krijgen zoals beuk.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 09:09

Inmiddels begint de Melganzenvoet een lichte invasie te worden. Wat is hierin handigheid? Hoe en wanneer verwijderen? Bij mij houd het weideseizoek op als de regenachtige periode aanbreekt en gaat ze 24/7 op de grote paddock. Voor die tijd verwijderen of is dit een ideaal punt? Moet dit dmv maaien of kan het ook met de hand? Bijft Melganzenvoet dan automatisch weg nadat het verwijderd is of is er kans dat het in het voorjaar weer terug komt? De weides naast mij hebben er geen last van (zijn ook dit voorjaar bemest) en naar mijn weten is er de afgelopen jaren hier niets omgeploegd. Mocht iemand de manier weten tegen het verwijderen en voorkomen van Melganzenvoet, let me know :o.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:18

Melganzevoet; trek het er uit voordat het gaat zaden...
Het wortelt oppervlakkig en daarom is handmatig verwijderen (schoffelen en de grote er uit trekken) meestal best te doen en ook effectief.
Je krijgt het nooit helemaal weg, het zaad blijft wel 5 jaar 'goed'....

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 09:42

Handmatig gaat een flink werkje worden dan :P,
is maaien hierin evt geen mogelijkheid?
En hoe kan het dat het in de aangrenzende weides niet groeit? Tenminste, lichtelijk her en der maar geen beginnende invasie. Balen dat het terug kan komen, weet je toevallig hoe dit voorkomen kan worden?

Kendra schreef:
Het wortelt oppervlakkig en daarom is handmatig verwijderen (schoffelen en de grote er uit trekken) meestal best te doen en ook effectief.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:44

Kristy1998x schreef:
En hoe kan het dat het in de aangrenzende weides niet groeit? Tenminste, lichtelijk her en der maar geen beginnende invasie. Balen dat het terug kan komen, weet je toevallig hoe dit voorkomen kan worden?

Kendra schreef:

Kendra heeft je al het antwoord gegeven.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 10:01

Heb nog geen gericht antwoord gehad op mijn vraag mbt maaien/voorkomen. Enkel inderdaad op de vraag waarom het bij mij wel groeit en aangrenzend niet, hier had ik even overheen gelezen.

herr_balou schreef:
Kendra heeft je al het antwoord gegeven.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:05

Kristy1998x schreef:

Kendra schreef:

Maaien en afvoeren is ook een optie als je dat doet voordat het in het zaad staat. Ik vrees dat dat voor dit jaar te laat is. Dus blijft over zoals Kendra zegt, uittrekken met wortel en al. En best zo voorzichtig mogelijk zodat de zaden zovele mogelijk mee afgevoerd worden.
Melganzenvoet zie je vooral op plekken waar weinig gelopen wordt en waar 'blote' grond is. Bv pas ingezaaide weide, weinig gebruikte veldweg, naast de mesthoop, etc.
Oplossing ligt bij paarden (of andere grazers): als je de weide intensiever laat begrazen is de melganzenvoet weg, de kleine plantjes worden vertrappeld en/of mee opgegeten. Hetzelfde geldt voor berenklauw en in mindere mate ook voor brandnetels en distels.
Het is een evenwicht: als een weide te weinig begraasd wordt krijg je invasies van ongewenste soorten, als een weide overbegraasd wordt krijg je een woestijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:25

Hou er maar rekening mee dat dit je vaker gaat gebeuren. Je zaait het een, maar het ander komt juist op ondat jouw grond de ideale habitat ervoor is. De volgende keer wordt het brandnetels trekken, zuring of JKK steken, bramen snoeien of een ander overenthousiast plantje terugdringen dat zich erg thuis voelt op jouw grond. :D

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 12:53

Dankje voor het beantwoorden van mijn vraag Sclimpre!

Heb nog niets gezaaid dit jaar :o.
JKK en zuring zijn hier in de omgeving niet te vinden dus verwacht niet dat deze een kijkje komen nemen bij mij op de weide. Ga vanmiddag maar even flink aan de slag alles eruit trekken. Mogelijkheid om te voorkomen, los van meer begrazen, is er niet?

safina schreef:
Hou er maar rekening mee dat dit je vaker gaat gebeuren. Je zaait het een, maar het ander komt juist op omdat jouw grond de ideale habitat ervoor is. De volgende keer wordt het brandnetels trekken, zuring of JKK steken, bramen snoeien of een ander overenthousiast plantje terugdringen dat zich erg thuis voelt op jouw grond. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:10

Wij hebben nu 2x gemaaid. Eerste keer stond het vol met melde en nu alleen nog zuring. Wij maaien wel met een opvangbak, dus laten niks op de wei liggen.

Onze wei stond vol zuring en braam. Is gevreesd, nieuwe grond over uitgereden ( moesten grond kwijt ), gekalkt en toen gezaaid met paarden mengeling.
Na de 1e keer maaien de kale plekken met raaigras zaad gevuld.

Komt inmiddels heel goed gras op. Zuring wordt nu ook minder.

Wat we verder hadden; klimop, distel, brandnetel en maar een beetje jkk. De jkk heb ik wel met de hand uitgestoken, of met zo een steek rond draai ding.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:54

Ik denk dat je na het uittrekken kunt schoffelen / harken en dan inzaaien met gras (een of ander leuk grasmengsel). Even kaal houden en dan in september / oktober inzaaien kan ook, onkruid is dan wat minder enthousiast, gras groeit nog wel dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:09

Kristy1998x schreef:
Dankje voor het beantwoorden van mijn vraag Sclimpre!

Heb nog niets gezaaid dit jaar :o.
JKK en zuring zijn hier in de omgeving niet te vinden dus verwacht niet dat deze een kijkje komen nemen bij mij op de weide. Ga vanmiddag maar even flink aan de slag alles eruit trekken. Mogelijkheid om te voorkomen, los van meer begrazen, is er niet?

safina schreef:
Hou er maar rekening mee dat dit je vaker gaat gebeuren. Je zaait het een, maar het ander komt juist op omdat jouw grond de ideale habitat ervoor is. De volgende keer wordt het brandnetels trekken, zuring of JKK steken, bramen snoeien of een ander overenthousiast plantje terugdringen dat zich erg thuis voelt op jouw grond. :D

Schaapjes eten soms andere dingen dan paarden. En stampen de zode mooi aan met hun voetjes. En melde wil niet goed groeien op vaste grond.

Maar schaapjes eten ook je andere kruiden weer weg.

De natuur laat zich maar lastig regisseren. Maar goed, daar is het ook natuur voor. :D